Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er det venstre vil med avgiftslettelser på pluginhybrider?

Startet av haggen, fredag 21. november 2014, klokken 11:46

« forrige - neste »

bromm

#30
Sitat fra: LMOR på onsdag 30. september 2015, klokken 19:00
For meg er software noe som ligger lett tilgjengelig (harddisk) og normalt kan utvides i mange retninger. Tesla er den eneste "software elbilen" jeg kjenner til som kan få til det meste. BMW har en relativt gammel arkitektur som er felles for de fleste bilene. De fleste styrefunksjoner ligger i firmware. Da ligger programmet i en oppdaterbar ROM som jeg personlig synes er tryggere/mer robust.
Ulempen er at du som oftest har begrensinger på I/O og liten mulighet for å utvide kodemengden med nye APIer og funksjoner. Det er normalt begrenset til feilretting, som er en tung og komplisert sak på i3, og derfor gjøres det kun på verksted.
Jeg tror nok at vi snakker to forskjellige "språk" her LMOR - du blander FW, SW,ROM, I/O, API (som er application programming interface - normalt for 3de parts sw-developere), sammen med at Tesla, (av alle ting), er den eneste HDD-baserte bilen med SW lett tilgjengelig.... ? ! ?

...altså det jeg snakket om, var at BMW enkelt kan programmere varme-elementet i kamerahuset til å aktiveres under gitte forutsetninger (som f.eks høy luftfuktighet og problemer med "fokus" på MobileEye-kameraet). Med dette grunnlaget så kan man enkelt skrive en ny firmware (som noen kaller software) slik at I/O-en for akkurat det varme-elementet blir aktivert for å forhindre dugg. Quite Enkelt !!!

LMOR

#31
Og jeg prøvde å si at det ikke er så enkelt. Prøvde også å forklare hvorfor.

https://danielmiessler.com/blog/software-firmware-hardware/

Du bør snart legge fra deg den ekstremt nedlatende holdningen som gjennomsyrer mange av innleggene dine bromm. Det gjør livet surt for flere enn meg her inne.

Jeg har jobbet med hardware, firmware og software i mange år, så jeg tror jeg vet en del om fordeler og ulemper med firmware. Tesla kunne ha endret det slik vi ønsker det over natten hvis de ville, fordi det meste ligger i software. Det kan ikke BMW. Men jeg vil ikke ha en Tesla av den grunn.

Du kan gjerne kalle firmware for software hvis det er viktig, men det endrer ikke på begrensingene firmware har. "problemet" med et nytt grensesnitt enten det er et API eller ikke, er at det krever betydelig flere kodelinjer enn det funksjonen i seg selv består av. Det er ikke normalt å sette å ha så mye reservekapasitet i brikken som programmet ligger i. Siden dette er en firmware de har gjenbrukt fra tidligere modeller, uten å rette opp denne svakheten, så tror jeg på dem når de sier at dette ikke er så enkelt.

Men alt dette betyr ikke at det er umulig, og vi kan alltids håpe.

Til Tesla, så er måten software styrer bilen på, revolusjonerende, jeg håper Apple og BMW går sammen om noe...

http://simonhackett.com/2015/01/17/model-s-software-innovation/

Synes denne setningen oppsummerer det greit, inkludert dette temaet:

In a conventional car company, innovation happens in the next, new car to be designed, rather than continuing to occur concurrently in the existing models on the road.

(akkurat som en iPhone  ;D)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#32
Nå er du ute å sykler litt her LMOR - gi deg før det er for sent. Du kan gjerne trekke det stadig mer foretrukne "nå er du nedlatende"-kortet ditt enda en gang, men fakta er nok dessverre at du selv ikke vet hva du snakker om.

Firmware er altså en enhets (a device's) "operativsystem" og er akkurat det samme som du får oppdatert på din i3 når du kaller det SW-oppgradering (f.eks da vi fikk større max-bat-capacity og max charging current for noen uker siden). Det er det samme med modemet eller ruteren til internett-oppkoblingen din, TV-dekoderen din eller BIOS-en på PC'en din... Alt er Firmware på slike enheter, også det du nettopp har oppgradert til versjon 9.0 (sorry 9.0.1 som kom en uke senere) på epleskrott-telefonen din... Eller Android 5.0 "Loliflopp" (som like raskt ble til 5.1) på andre telefoner.

At du i tillegg fremholder at en totalt ukontrollerbar OTA deployment for FW på en bil (Tesla ?) er en stor fordel og at du linker til en "barneroms-blog" viser jo bare hva du kan om seriøs "car manufacturing". BMW kommer aldri til å gjøre det på den måten når det gjelder essensielle driftsrelaterte oppdateringer (ingen seriøs bilprodusent gjør det). BMW er beinhard ifm. QA på både i3 og alle andre modeller, og du er velkommen til å påpeke svakhetene i detalj - hvis du kan. Selv har jeg studert hele den modulære sammensetningen av av absolutt alle CANBUS-boksene i i3, så du er velkommen til å liste opp hva som er svakheten i hver enkelt.

Som jeg har påpekt før: ikke legg ut det du tror er sannheten (ønsketenkning) før du har fått det 100% bekreftet. Folk leser dette - det er ikke en "dagbok"....

LMOR

Sjekk med din tekniker bromm om all firmware på i3 oppdateres hver gang du får ny software. Du blir nok overrasket over svaret.
Både på iPhone og Mac får du klar beskjed når firmware oppdateres. Det skjer sjelden og har ikke noe med en OS oppgradering å gjøre.

Du har mange gode fakta innlegg, men du tar helt av noen ganger. Jeg gjør nå det jeg har tenkt og fått råd om mange ganger. Ignorerer det du måtte komme med. Det er synd det blir slik, for som du sier så leser folk dette.

Jeg kaster bort energi på deg. 

Noen av oss andre har avdekket en rekke feil i materiellet til BMW og vi har funnet ut av mange ting som ikke er beskrevet noen steder.
For meg har det hatt stor verdi.

Jeg kan nås på PM, som allerede har vært en kanal for mange som ikke ønsker offentlig nedsabling av bromm.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 25. september 2015, klokken 16:55
men jeg har prøvd meg på at dette burde de fixe, men fått til svar at defrost funksjonen er en heller primitiv sak, og ikke kan startes fra SW. Samme med varmetrådene bak.
Her er det som startet denne diskusjonen, LMOR... Hvem er egentlig "jeg" ? - hvor er dokumentasjonen på at du ("jeg") fikk det der til svar ? Jeg stilte tre spørsmålstegn ved dette "? ? ?", og siden har du bare lesset på med alle mulige twirls and twurls... Hvorfor ? Jeg sa jo at dette kan de få til hvis mange nok flagger problemet - hva i sv**te f**n er poenget med å hoppe i kanoen uten årer for å liksom "motbevise" det ?

turfsurf

Hele denne firmware vs software diskusjonen er morsom. Begge deler er programvare. Forskjellen kommer vel egentlig fra den tiden firmware ble skrevet til ROM i produksjonsøyeblikket, og ikke kunne endres. Etter hvert har dette blitt endret, og overgangen blir litt flytende. Gjengs bruk nå er vel at det som kontrollerer kjernefunksjoner og gjerne går som realtime i lukkede systemer blir kaldt firmware, mens ting som er tilgjengelig mot bruker og tredjepart omtales som software. Å si at ett OS er firmware blir helt feil, f.eks er det vel ingen som omtaler Windows som firmware.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

En BIOS er firmware og OS er software. Slik har det vært siden PCens morgen.
En BMW har en haug med autonome hardware/firmware deler, som krever egen oppdatering. De beholder sin funksjon selv om den sentral hjernen går ned. Disse komponentene har begrenset minne tilgjengelig for kode og kjøring.
Dette spiller egentlig ingen rolle for meg, jeg lar fra nå av bromm bestemme hva som er rett og galt og hva man kan ta opp og diskutere. Vi får nå se om automatisk oppvarming av kamerahus kommer på nye modeller og om vi som har i3 allerede også får det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Tilbake til teamet i tråden. I dag var det ekstremt mye dugg overalt ute, og jeg glemte å sette på defrost. Dermed fikk jeg testet at det tok 4-5 minutt fra jeg kjørte hjem igjen med mye dugg foran kamera, defrost på, til kamera fungerte igjen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Det høres ut som om vi har fått firmware/software omtrent riktig definert etter hvert men jeg forsto ikke helt hvorfor det skulle ta så mange kodelinjer å slå av og på varmetrådene foran kamera uansett i hvilken del det styres fra. En annen sak er det jo dersom det virkelig er en primitiv sak uten can bus styring. Da ville man måtte ha en fysisk ombygging av systemet.
Jeg sliter med kamera selv og er akkurat nå veldig skuffet over BMW og bilen. Grunnen til at jeg valgte denne var nettopp ACC men har den så mye problemer (og komplett meningsløse varsler over på info skjermen som gjerne legger seg to tre oppå hverandre) vil jeg heller hatt den "dynamsike" CCn.

Problemet med å bruke fuktsensor i ac er at den gir et veldig dårlig bilde av det lokale miljøet i kamerahuset. Som vi har sett er det mye kaldere inne i huset (isen smelter ikke) og dermed kan tørr luft på 20 grader bli til klissvåt luft i minus-grader. På meg virker det som om de har tettet godt rundt kamera, sikkert for å unngå støv, men har feilet i å få det fritt for fukt.


Espetor

Litt skumlesing av tråden, inkludert litt Tuppen og Lillemor, så virker det som varmetråden i kamerahus er koblet til bryteren som styrer defroster på frontruten. Det høres ikke ut som det er en del av noe som kan styres fra verken FW eller SW... og DERFOR vanskelig å fixe med oppgradering av de nevnte programsnutter? Eller kan defrosteren også styres fra fartøyets elektroniske hjerne?
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

LMOR

Nå sporer vi av igjen, jeg prøvde å få dette inn på tema igjen med en huskeregel ift hvor lang tid det tar før duggen er borte.
Jeg prøvde vel å si før det tok av at alt peker mot at defrost er en primitiv sak uten i/o kommunikasjon. Og at det kom fra BMW selv, og ikke meg.
Et annet eksempel som er tydligere er alarmen. Jeg var nærmest i sjokk når jeg forstod at den var helt "dum". At du ikke kunne se status/skru av og på fra appen, eller få beskjed når den gikk av. I3 er en fantastisk bil, men de kunne fått til mye mer gøy ift styring/oppgradering. Jeg må også leve med 40km/t som grense for køassistenten, fordi 60 som kom noen måneder senere krever ny hardware... Kamera er det samme.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Pit

Sitat fra: Beckern på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 23:58
Det høres ut som om vi har fått firmware/software omtrent riktig definert etter hvert men jeg forsto ikke helt hvorfor det skulle ta så mange kodelinjer å slå av og på varmetrådene foran kamera uansett i hvilken del det styres fra. En annen sak er det jo dersom det virkelig er en primitiv sak uten can bus styring. Da ville man måtte ha en fysisk ombygging av systemet.
Jeg sliter med kamera selv og er akkurat nå veldig skuffet over BMW og bilen. Grunnen til at jeg valgte denne var nettopp ACC men har den så mye problemer (og komplett meningsløse varsler over på info skjermen som gjerne legger seg to tre oppå hverandre) vil jeg heller hatt den "dynamsike" CCn.

Problemet med å bruke fuktsensor i ac er at den gir et veldig dårlig bilde av det lokale miljøet i kamerahuset. Som vi har sett er det mye kaldere inne i huset (isen smelter ikke) og dermed kan tørr luft på 20 grader bli til klissvåt luft i minus-grader. På meg virker det som om de har tettet godt rundt kamera, sikkert for å unngå støv, men har feilet i å få det fritt for fukt.
Du kan jo bare aktivere CC'en istedet, på dager når dugg er problem for ACC'en.

bromm

Sitat fra: LMOR på onsdag 21. oktober 2015, klokken 07:33
Jeg prøvde vel å si før det tok av at alt peker mot at defrost er en primitiv sak uten i/o kommunikasjon. Og at det kom fra BMW selv, og ikke meg.
Et annet eksempel som er tydligere er alarmen. Jeg var nærmest i sjokk når jeg forstod at den var helt "dum". At du ikke kunne se status/skru av og på fra appen, eller få beskjed når den gikk av. I3 er en fantastisk bil, men de kunne fått til mye mer gøy ift styring/oppgradering. Jeg må også leve med 40km/t som grense for køassistenten, fordi 60 som kom noen måneder senere krever ny hardware... Kamera er det samme.
Jeg vil si du har en ganske pessimistisk holdning til "hva som er mulig" med i3, LMOR. Du sier at det "kommer fra BMW selv", men det er ikke noe bevis for at det ikke går an å utbedre slike ting - ihvertfall ikke så lenge det ikke kommer fra de som jobber med disse systemene spesifikt (hva selgeren eller verksted-organisatoren sier, er altså totalt irrelevant).

La oss se på "Heating KAFAS camera" (1) i bildet nedenfor. Det er altså koblet til (11) "KAFAS control unit" med egen I/O-utgang. Da vet vi allerede at "11" er i stand til å slå av og på "1" ut i fra gitte parametere. Dette er per i dag (minimum) trigget av at brukeren slår på "Defrost" på IHKA-controlleren (Integrated automatic heating/AC system). IHKA har ingen direkte tilgang til KAFAS control unit, men bus-kommunikasjonen går (som stort sett alt annet) via Body Domain Controller (BDC). Med disse forutsetningene er det faktisk svært usannsynlig at det skal være "umulig" å endre på måten varmeelementet i kamerahuset oppfører seg. Alle de 3 nevnte modulene inneholder egen logikk, og det er derfor kun et spørsmål om å "ta tak i problemet", for å få dette løst. Så enkelt er det faktisk, men de som programmerer disse systemene må selvfølgelig få vite at det er et "dugg-problem" før de gjør noe med det. Det er derfor det er viktig at BMW får vite om at dette er et problem fra et "tilstrekkelig" antall brukere, som jeg har påpekt tidligere.

De andre funksjonene som blir nevnt (alarm og køassistent) er også eksempler på stort sett det samme. Det er mulig at 40 km/t er betinget av hardware (f.eks. regnekraft), men hva skal man egentlig med dette i hastigheter over 40 km/t i Norge ? Den farten er ikke definert som "kø" før man eventuelt er på "autobahn", så dette ser jeg ikke på som et reelt problem engang. Alarm og status/fjernstyring av denne kan HELT sikkert inkluderes som en del av iRemote/portal på et senere tidspunkt. Dette vil kanskje komme av seg selv, eller etter påtrykk fra "tilstrekkelig" antall brukere som ønsker det. Statistikk-håndtering (som er fantastisk dårlig), innsyn i ladestrømstyrke, kWh-teller under lading, innsyn til ulike temperatur-verdier (f.eks batterimoduler) er andre eksempler som definitivt kan bli forbedret i fremtidig firmware (bil) og software (brukerne). Det er veldig lite som "umulig" med denne bilen - det handler nok bare om hva som blir prioritert av de som sitter på videre utvikling.

Espetor

Bra, bromm!  :)
Var ute og syklet litt på tiltroen til BMW...
Finnes det tredjeparts apper til i3? BMW tillater kanskje ikke det?
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

bromm

Sitat fra: Espetor på onsdag 21. oktober 2015, klokken 11:36
Bra, bromm!  :)
Var ute og syklet litt på tiltroen til BMW...
Finnes det tredjeparts apper til i3? BMW tillater kanskje ikke det?
Spørs hva du mener med "tredjeparts" det... Du kan jo lese dette innlegget (og de 9 påfølgende): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23368.msg408602.html#msg408602, så vil du se at det allerede er masse 3de-parts apper som støttes av 6AK/iDrive. Det siste som er presentert er integrasjon av Smarthus-kontroll: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23368.msg413186.html#msg413186

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA