Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er det venstre vil med avgiftslettelser på pluginhybrider?

Startet av haggen, fredag 21. november 2014, klokken 11:46

« forrige - neste »

LMOR

Du ønsker vel egentlig ikke et hus der snøen smelter på taket, eller en bil som slipper ut for mye varme. Det vi må finne ut er hvor lenge på forhånd må forvarming da starte og eventuelt må du kjøre 2 ganger på en dag som dette.
Når kupeen har vært varm lenge nok, vil isen på bildet også ha smeltet bort, ellers har kameraboksen sensasjonelt god isolasjonsevne som en bør ta patent på  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jaxry

Etter en runde forvarming og to korte bilturer med mye guffe i kupeen hadde isen fortsatt ikke smeltet foran kameraet idag. -5 og tynt islag på frontruta. Ikke at det betyr så all verdens, men artig at man må ut med isskrapa kun for å fjerne 3x3cm foran kameraet...
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Klykken

Det hjelper på å ha vindusforsegling på glasset. Isen setter seg ikke like lett, samt at vann og skitt preller lettere av. :) Personlig benytter jeg meg av gtechniq g5, og kan anbefale den på det varmeste.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Til tider sliter jeg veldig med dugg foran kameraet. Alle rutene i bilen er is og duggfrie, men den bittelille flekken foran kameraet er det dugg på. Det ser helt komisk ut, og det er nesten så jeg lurer på om det er gjort slik med vilje. Men hvis det var gjort slik med vilje så hadde det neppe dugget like bra.. Lurer på hvor mye effekt som hadde vært nødvendig for å holde det duggfritt? Det er veldig synd at en slik liten filleting skal ødelegge så mye for kjøreopplevelsen. Ikke virker ACC, ikke virker kollisjonsvarsling, og ikke virker fotgjengervarsling. Og som en ekstra bonus plonger bilen titt og ofte og blokkerer skjermen med feilmeldinger som må kvitteres ut.
Hvor tett er den kameraboksen tro? Hvis den er skikkelig tett så kunne den vært fylt med tørr nitrogen som i optikk av god kvalitet. Hvis den ikke er skikkelig tett så burde den heller vært mer åpen slik at fuktigheta slipper ut. Den patenten der er BMW nødt til å fikse.

LMOR

Sitat fra: Ferry på fredag 26. desember 2014, klokken 12:00
Til tider sliter jeg veldig med dugg foran kameraet. Alle rutene i bilen er is og duggfrie, men den bittelille flekken foran kameraet er det dugg på. Det ser helt komisk ut, og det er nesten så jeg lurer på om det er gjort slik med vilje. Men hvis det var gjort slik med vilje så hadde det neppe dugget like bra.. Lurer på hvor mye effekt som hadde vært nødvendig for å holde det duggfritt? Det er veldig synd at en slik liten filleting skal ødelegge så mye for kjøreopplevelsen. Ikke virker ACC, ikke virker kollisjonsvarsling, og ikke virker fotgjengervarsling. Og som en ekstra bonus plonger bilen titt og ofte og blokkerer skjermen med feilmeldinger som må kvitteres ut.
Hvor tett er den kameraboksen tro? Hvis den er skikkelig tett så kunne den vært fylt med tørr nitrogen som i optikk av god kvalitet. Hvis den ikke er skikkelig tett så burde den heller vært mer åpen slik at fuktigheta slipper ut. Den patenten der er BMW nødt til å fikse.
Har du sjekket med verkstedet? Kanskje du har en feil som gjør at fukten ikke kommer ut igjen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rabiat22

Eg sliter med dugg i ryggekamraet. Og frammlysene oxo. :(

LMOR

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:58
Eg sliter med dugg i ryggekamraet. Og frammlysene oxo. :(
Dugg i ryggekamera ville jeg reklamert på. Regner med at du har vasket kamera for å sjekke at det ikke bare er skitt som på denne årstiden i 0-føre legger seg på kamera etter noen minutter...

I lyktene skal det være et system for å fjerne dugg, men kanskje "hullene" er tett? (av skitt?)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jaxry

Jeg har over to dager lånt i3-en til kona til og fra jobb, 4 mil hver vei. Første dag hadde jeg utfall av kamera 5 ganger. Det skal sies det var tåkete, og sølete veier som gjorde ruta fort skitten den dagen.
Igår fikk jeg utfall nesten umiddelbart på vei til jobb, og det var ikke mulig å bruke kameraet etter dette. Det viste seg ved ankomst jobb at det var dugg foran kameraet, etter 4 mils kjøretur, med forvarming. Dette syns jeg er svakt.
(Som en finurlighet er det skrivefeil i beskjed som kommer opp i displayet: "Cruise control kann ikke aktiveres".)
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

LMOR

Forvarming hjelper ikke (tvert imot), du må ha på defrost knappen for frontruten. Etter ca 5min er duggen borte. Det bygger seg opp over tid, så en trenger ikke gjøre det hver dag, basert på min erfaring fra en bil som står ute i fuktig klima.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

HA

Sitat fra: LMOR på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:33
Forvarming hjelper ikke (tvert imot), du må ha på defrost knappen for frontruten. Etter ca 5min er duggen borte. Det bygger seg opp over tid, så en trenger ikke gjøre det hver dag, basert på min erfaring fra en bil som står ute i fuktig klima.

Opplevde å ikke kunne bruke ACC (samt at kollisjonsvarsling og fotgjengervarsling ble deaktivert) i morges pga dugg foran kameraet. Skjønte etterhvert at jeg burde slå på defrostknappen (stoppet og gikk ut for å se om det var dugg foran kameraet da jeg kom på at jeg hadde lest noe om det her inne) men det tok allikevel over en mil med kjøring før det ordnet seg. Bilen var forvarmet og hadde stått ute i fuktig vær om natten.
Merkelige greier at BMW ikke kan få fikset dette på et vis. Er dette noe en bare må godta at skjer? Bilen er helt ny, levert i slutten av august.

Merker hvor mye jeg bruker ACC og hvor mye jeg savner det når det ikke fungerer, om ikke annet....! :)

LMOR

Bra hvis flere klager, det har jeg gjort. Men det hjelper nok ikke oss før eventuelt neste gang vi kjøper en bil med kamera.
Men normalt går det greit hvis du setter på defrost med en gang, men det burde egentlig bilen forstått selv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 25. september 2015, klokken 15:30
Bra hvis flere klager, det har jeg gjort. Men det hjelper nok ikke oss før eventuelt neste gang vi kjøper en bil med kamera.
Men normalt går det greit hvis du setter på defrost med en gang, men det burde egentlig bilen forstått selv.
Dette kan trolig enkelt rettes i fremtidig SW. Bilen har allerede sensorer for luftfuktighet i klimaanlegget, hvis fuktigheten blir målt til å være høy samtidig som ACC sliter med å kunne aktiveres, så burde det være en enkel sak å programmere det slik at varmeelementet i kamerahuset aktiveres i en viss tid. Men som LMOR sier, så er det viktig at BMW får tilbakemelding om problemet, slik at det blir oppfattet som stort nok til at noe blir gjort for å rette det.

LMOR

Her er vi i hvert fall enige bromm, men jeg har prøvd meg på at dette burde de fixe, men fått til svar at defrost funksjonen er en heller primitiv sak, og ikke kan startes fra SW. Samme med varmetrådene bak.
Vi har jo til og med et kamera, som burde forstått at noe er i ferd med å skje. Det kunne startet både vindusviskere, spyling og defrost. I stedet klager den bare på dårlig sikt.
(men automatisk lys og omluft i tunneller er utrolig nyttig, selv om det er gammelt nytt. Verden går fremover.)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 25. september 2015, klokken 16:55
men fått til svar at defrost funksjonen er en heller primitiv sak, og ikke kan startes fra SW
? ? ?

LMOR

For meg er software noe som ligger lett tilgjengelig (harddisk) og normalt kan utvides i mange retninger. Tesla er den eneste "software elbilen" jeg kjenner til som kan få til det meste. BMW har en relativt gammel arkitektur som er felles for de fleste bilene. De fleste styrefunksjoner ligger i firmware. Da ligger programmet i en oppdaterbar ROM som jeg personlig synes er tryggere/mer robust.
Ulempen er at du som oftest har begrensinger på I/O og liten mulighet for å utvide kodemengden med nye APIer og funksjoner. Det er normalt begrenset til feilretting, som er en tung og komplisert sak på i3, og derfor gjøres det kun på verksted.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA