Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er det venstre vil med avgiftslettelser på pluginhybrider?

Startet av haggen, fredag 21. november 2014, klokken 11:46

« forrige - neste »

sfinxern

Vel, en advokat tar ingen risiko, det er det den som går til rettssak som gjør. Altså fornærmede.

Og når det gjelder at BMW dekker seg bak at ACC ikke fungerer i gitte værforhold, så kan det etterprøves også. Det er ikke noe værforhold som gjør at dugg havner foran kamera og hvert fall ikke at man ikke kan fjerne denne. Det er rett og slett en designfeil.

Men, det er vel ingen som kommer til å gå til det skrittet. Rent økonomiske så er det tøft.

Poenget er at BMW burde gjøre noe med det for å opprettholde sitt rennomé. Andre produsenter har endret sine systemer etter kundeklager.

Hvorfor kan ikke BMW gjøre det?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

Irriterende at ryggekamera ikke kan spyles også. Det er dårlig bilde ofte når jeg trenger det mest.

I mange gruppesøksmål tar ikke advokatene betalt for arbeidet, eventuelt bare litt. De tar en % av erstatningssummen. Det var det jeg mente. Da er det bare å melde seg på, og det ville være enklere å komme noen vei.

Husk at vi ikke bare snakker om i3 her. De har sikkert montert dette systemet på mellom 1-2 mill biler. De retter nok feilen, men ikke på de leverte bilene uten en kamp.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Sitat fra: LMOR på søndag 11. desember 2016, klokken 22:42
Under hver funksjon i BMW manualene står det begrensinger og hvilket ansvar du har som fører.

For ACC så står det: Ved ugunstige vær- og lysforhold, f.eks. ved regn, snø, sludd, tåke eller motlys...

Juridisk må dugg kunne kalles et ugunstig værforhold, og siden det står f.eks, så er det ikke begrenset til det de nevner.


Står vel og at det faller ut midlertidig?
Dugg foran, og bare foran kamera= ugunstig værforhold ??

Hva skal vel BMW med advokater når de har kunder som LMOR?

LMOR

#108
Kanskje jeg er BMWs advokat  ;)

Ellers er jeg flere ganger blitt vist noe som står med liten skrift i kontrakten om at de forbeholder seg retten til å levere noe annet enn det som er beskrevet, el.l.
Men vi snakker om bagateller ift en fantastisk bil.

Sett igang, jeg skal ikke stoppe dere. Prøver bare å være realistisk, men kan godt gi meg som festbrems. Vi som har oppgradert stiller i hvert fall svakt. Vi visste hva vi gikk til.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MrBeery

Vet ikke helt om jeg vil kalle dette en bagatell. Det er ganske så latterlig at adaptiv fungerer ca. 5 min på en 50 min kjøretur. Dette ser ut til å være normen i Trøndelag i disse dager. Jeg har prøvd både varme på bakrute, viskere og defrost uten hell.

Hvordan bytter man forresten til vanlig cruisekontroll?

Klykken

Nå har ikke jeg adaptiv cc, men mener du må holde inn knappen for å benytte "vanlig" cc. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Elbil-entusiast

Holde inne avstandsvelgeren i 3 sek.
eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

hemi

hmm ikke prøvd, må prøves, av og til er det ingen i min fil, men den bremser og tuller tidvis fordi den mener ting er i veien.

LMOR

Sitat fra: MrBeery på tirsdag 13. desember 2016, klokken 14:03
Vet ikke helt om jeg vil kalle dette en bagatell.
Det spørs vel hvordan en definerer en bagatell. Jeg irriterer meg også, og har klagd gjentatte ganger. XX antall poster på det hvis du går tilbake i tid.

Men hvis det ikke er en bagatell, så betyr det at en ville revurdert kjøpet av en i3 fremfor en annen bil, eventuelt at en ikke ville kjøpt Fully Charged hvis en hadde visst dette, osv. Jeg kjenner mange som har ACC, som knapt vet hva det er, og aldri bruker det. Hvor mange tapte salg snakker vi om?

For de som kjøpte den gamle modellen, og faktisk oppgraderte interiøret KUN pga ACC, med den forventing at det skulle virke minst like bra som et radarbasert system, så er dette mye mer enn en bagatell. Men så langt er det bare en håndfull personer i dette forumet siden starten i 2014 som er i den kategorien.

Jeg har ikke helt forstått hva vi eventuelt sammen skulle kreve, gitt at BMW sier at de ikke vil utbedre dette utover det vi har tilgjengelig nå.
Jeg kunne ikke velge bort ACC på en Fully Charged. Hva skal jeg få tilbake av BMW?
De som har betalt 7000.- for hele assistent pakken, hvis ACC virker 50% av tiden i løpet av året. Er det en kompensasjon på 3500.- en forventer å få tilbake?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon


Kan man forvente at kjøper setter seg inn i fordeler/ulemper  ved kamera kontra radarbasert? Eller skal selger faktisk opplyse ?
Skal en forvente at ekstrautstyr fungerer i Norsk klima?  Norsk klima er mer enn vestlandsklima..
Man kan jo forvente at BMW faktisk erkjenner at det er et problem?

Har lånt en Elgolf i helga, og sannelig!  den hadde ACC som virket,  hele helgen !!

sfinxern

Har vært i dialog med en journalist som vil forfølge denne litt på nyåret og få en uttalelse fra BMW.

Er helt enig med kanon her.

Vi som har kjøpt denne bilen ønsker et system som fungerer. Hvor mye det koster er underordnet. I 2016 så må man forvente at produsentenes ACC systemer fungerer bedre enn dette. ACC begynner å bli standardutstyr å regne. Det er utbredt teknologi og har vært på markedet i veldig mange år.

Toyota har blandt annet hatt samme problem som BMW, men har til forskjell faktisk utbedret dette for sine kunder som har krevd det. Og jeg er helt sikker på at dette kunne BMW ha løst enkelt uten altfor store og kostbare inngrep. Og da snakker vi om det største problemet som de fleste av oss opplever, nemlig dugg foran kamera.

Uamsett hvordan man vrir og vender på det, er dette arrogant av BMW å ignorere. Jeg mener at kundegrunnlaget til BMW som kjøper i3 faktisk er deres viktigste fremtidige kunder.

Selv om i3 totalt sett er fantastisk, så er det likevel ingen grunn til å godta en slik banal designfeil.

Uansett, blir spennende å høre hva førstnevnte får ut av BMW!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

#116
Da kan du tipse han om at MBW 1 og 2 har samme løsning. Så det må finnes mange flere case enn i3.
Toyota hadde ikke oppvarming av kamera, og løsningen ble å legge til varme i dette, men som ikke virket godt nok...
Blir bra å få en uttalelse fra BMW.

For oss som kjøpte den første bilen, så var skuffelsen enda større. Fordi vi faktisk hadde blitt forespeilet et radar basert system, eller rettere sagt et fusion system, som er det beste. Fremdeles finner en det beskrevet:

http://www.bmw.com.au/content/dam/bmw/marketAU/bmw_com_au/all-models/spec_guide/BMW%20i_Customer%20Specification%20Guide%20-%20BMW%20i3%20(I01)_1115.pdf

"Driving Assistant Plus, camera- and radar-based system"
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Egil Fonn

#117
Testet litt med ir kamera på MB ED sitt kamera som jeg ikke har observert noe dugg i. Hele kamera huset varmes raskt opp til ca 20 gr C ved forvarming av bil. Under kjøring har jeg ikke testet med ir kamera men ved berøring kjennes kamerahus litt varmere enn omgivelser. I tillegg er det ventilasjon i sider og bunn av kamerahus.  Så BMW kan spionere litt på MB og finne ut hvordan designe et duggfritt kamera..
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

LMOR

#118
Tror også det er en god løsning, som burde være mulig bare med software oppgradering. Virker som dette og flere andre funksjoner er designet litt for "intelligent" for å spare strøm.
Men siden dette ble tatt opp allerede våren 2014, av flere i Nederland, så ser det ikke ut til at de prioriterer det, eller at huset ikke tåler så mye varme...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Sitat fra: sfinxern på tirsdag 13. desember 2016, klokken 23:11
Har vært i dialog med en journalist som vil forfølge denne litt på nyåret og få en uttalelse fra BMW.


Topp!
Ja det er vel kanskje det som kan hjelpe!
BMW fortjener faktisk litt negativ presse for arrogansen sin.

Sitat fra: LMOR på onsdag 14. desember 2016, klokken 07:24
Da kan du tipse han om at MBW 1 og 2 har samme løsning. Så det må finnes mange flere case enn i3.

Funger det like dårlig på 1/2 serien mon tro?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA