Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av LarsP, fredag 21. november 2014, klokken 09:49

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: CitB59EL på mandag 28. desember 2015, klokken 20:27

Konklusjonen er at B klasse duger fint i kaldere omgivelser med få varmet og ladet med 400V 16A for å få nok varme i både bil og batteri! 10A 230V duger ikke...


Har samme erfaring i kulde. Heller ikke 13amp lading fra orginalkladden klarer å forvarme bil og batteri uten at batteriet tappes. 11kw fikser det.

Noen andre faktorer som påvirker rekkevidde.
-Høyt lufttrykk (1030mb som vi har nå) og kald luft øker luftmotstanden betydelig.
- Lufttrykket i dekkene minker også under slike forhold og kan gjerne sjekkes.
-Snø og isbelegg på bilen som ødelegger aerodynamikken.
-Motvind/medvind utgjør en stor forskjell.
-Ikke minst veidekke. vann, sørpe og snø
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Egil Fonn

07.01.16
Rekkevidde i kulde. Temp-14-17. Klima på 19
Ladet og forvarmet med 11kw lader. Normal lading.(ikke range+)
Etter 108km distanse snittfart 66km/t er rest batteri 8%. Estimert resterende rekkevidde 9km = totalt 117km
Rekkevidde med range+aktivert burde blitt 108km/92%x115%=135km
Forbruk på display 26,3kw/100km. Tid 1time 37min.
Tørre veier med delvis is. Lufttrykk 1012mb. Trykk i dekk 270kpa.

MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

fbostad

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 08. januar 2016, klokken 07:04
07.01.16
Rekkevidde i kulde. Temp-14-17. Klima på 19
Ladet og forvarmet med 11kw lader. Normal lading.(ikke range+)
Etter 108km distanse snittfart 66km/t er rest batteri 8%. Estimert resterende rekkevidde 9km = totalt 117km
Rekkevidde med range+aktivert burde blitt 108km/92%x115%=135km
Forbruk på display 26,3kw/100km. Tid 1time 37min.
Tørre veier med delvis is. Lufttrykk 1012mb. Trykk i dekk 270kpa.
Takk for den rapporten. Jeg har lurt på hva som skjer ved litt lavere temperaturer enn vi har hatt her i Asker hittil. Jeg kan bidra med at jeg har kjørt uten forvarming, 93km i -6 grader, med anslått 21 km i rest (ville kjørt noe mer da bilen bruker vesentlig mindre når den er varm enn gjennomsnittet den regnet på). Mest motorvei, men Oslofjordtunnelen spiser nok litt mer enn flatmark. Veldig greit å vite hva man kan regne med om man skal en tur i Vinter Norge.
Mercedes B Electric

Trikkern

Kjørte fra Tønsberg til Stavanger nå på torsdag/fredag.  Snittforbruk på 25.5. Første 25 mil i -10 til -6 og snøstorm. Siste 25 mil på stort sett bar vei og -4.
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

CitB59EL

Ny tur Stjørdal-Overhalla med stopp i Namsos.

Prøvde denne gangen og starte forvarming slik at den var ferdig ca 1 time FØR vi skulle kjøre siden det tross alt var -16. Bil var da 100% ladet og batteri hadde 100% effekt(E cell) ved avgang. Litt lunk i bilen. Forbruket steg som vanlig kraftig de første 3 km for så å falle. Tror dette er maks hva som er mulig med 16A/230V. Ente på 28.1 i forbruk i Steinkjer med snitt hastighet på 53 km. Snitt temp -15.
Ladet med 400V med litt forvarming. Mot Namsos ble snitt forbruk 27.5 kWh/100 km. Her var snitt temp ca -18 (-22 maks). Snitt hastighet 59 km/t. Tørre veier hele veien. 19/20 grader trinn 1 på vifte med AC i bil hele tiden.
Total rekkevidde begge ganger ca 108 km est.

Ved start i Namsos så ladet vi med 230V 10A uten forvarming noe som resulterte i 60% effekt på E-cell(kaldt batteri). Svei av 35% på 24 km med 20 grader Auto og CC kjøring... så bilen kan bruke MYE uten forvarming og med bare å kjøre uten å tenke.


Egil Fonn

#95
06.03.15
Rekkevidde i 0-+2 gr.C Klima på 19.
Ladet og forvarmet med 11kw lader. Normal lading (ikke range+)
Etter 150km distanse snittfart 60km/t er rest batteri 10%.
Estimert resterende rekkevidde 15km=165km
Rekkevidde med range+ aktivert burde bli150km /90%x115%=191,6km
Forbruk på display 18,7kw/100km. Tid 2timer 30min.
Tørre veier delvis med is og smeltevann. Lufttrykk 1016mb. Trykk i dekk 265kpa. (Nokian R2 205/16)
Landevei og tettbygd med varierende 80-50 soner. Samme strekning+ som kjørt i -14-17 gr.C den 07.01.16 (se lenger oppe i tråden)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Mattis

12 mil, snitt 14,9 kwh/100km,ikke forvarmet, det er meget bra! nå skal det sies at det var 12 mil og 400 høydemeter ned, 10-15 plussgrader og tørre veier, knallsol så ac/varmeapparat var avslått hele veien!.. hadde ladet opp med range pluss så hadde fort fått 22-25 mil idag på bilen hadde jeg fortsatt å kjøre på relativt flat vei i ca 80 km/t... eneste som trekker ned rekkevidden idag var nok vinterdekkene(piggfrie)..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA