Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av LarsP, fredag 21. november 2014, klokken 09:49

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 23. april 2015, klokken 10:03
Da har jeg fått et bra svar fra Mercedes Sentralt ang rekkevidde. Forbruket på måler vil vise høyere forbruk enn reelt forbruk. Når bilen viser 16,6 Kwh/100km så er bilens forbruk ca 14,0 Kwh/100

Ble det gitt noen forklaring på hvorfor det er slik?

Det høres ut som om forbruksmåleren tar hensyn til tap i ladeprosessen. Dvs. at når det fylles 14kWh på batteriet, belaster du strømregningen din med et forbruk på 16,6kWh.

CitB59EL

Fikk ingen begrunnelse. Bare at de tok hensyn til total kostnad inkl ladetap. Synes selv dette er litt rar metode da ingen andre gjør det slik så vidt jeg vet med forbruksmåler. Hadde vært bedre med et tall kun for lade tap ved siden av og 1 for reelt forbruk fra motor under kjøring. Nå må en jo drive å regne ut hele tiden! 

moby666

Virker veldig rart. Ladetapet vil jo også variere.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

edyrli

http://www.dinside.no/933540/test-mercedes-benz-b-klasse-electric-drive

De er misfornøyde med forbruket men jeg synes allikevel 170 km med kjøring på cruisekontroll og speedometernåla 10km over fartgrensen er veldig bra. Dumt det ikke står noe om temperatur og varmebruk.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Brorson

Har ikke merket noe forskjell på rullemotstanden i Sverige kontra Norge!
10 av mila jeg kjører til hytta er på Svensk asfalt, ser ikke noe større forbruk der selv om det er motorvei og høgere hastighet!

Lars-bgo

#50
B klasse viser gjenstående rekkevidde på en pessimistisk måte. Det kan være fornuftig å ta en reset dersom du skal langt og begynner i by trafikk med høyt forbruk før du når landeveien.

Jeg har en slik "rute" til hytta. Kona bruker bilen på en kort tur til og fra jobb med tilhørende høyt forbruk. Skal vi langt er computeren opphengt i høyt forbruk og den vil ikke øke rest kjørelengde uansett hvor økonomisk du kjører fra nå av...dette er litt slitsomt.  Løsningen er å resette når du når "landeveien". (Mercedes bør endre pgogrammvaren på dette punktet.)

F.eks. Når vi har 30 km igjen viser bilen 50 km i "rest", resetter vi har vi 100 km rekkevidde igjen. Og når vi da kommer frem er rest rekkevidde 60 km  (da kalkulert ut fra forbruk siden reset).
Så etter å komme frem med 30% igjen på batteriet har man i perioder fått litt rekkeviddeangst rett og slett pga beregningen av rest kjørelengde.

En annen sak vedr forbruk er at B klassen må kjøres mer "forbruks bevisst" enn andre elbiler jeg har hatt. På første tur får man, ut fra de jeg har snakket med et urovekkende høyt forbruk, dette faller kraftig når man får litt erfaring, og skal man på "semi" langtur (opp til 180 km er min Max) er dette god lærdom å ta med.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Mind_K

Har kjørt bilen i to uker nå.
Bilen er fint å kjøre - ganske komfortabelt, men jeg har noen tanker om kjørelengden.

Jeg kjører daglig på jobb + noen butikker, som er da i mellom 26 og 50 km totalt av blandet kjøring, bruker ikke Range Pluss. En reise er vanligvis på rundt 13 km.
Jeg ser at bilen bruker ca. 1% per km. som sier at bilen har rekkevidden på 100 km.

Jeg har prøvd å kjøre både i E+ og S -moduser og ser nesten ikke forskjell i forbruket, kanskje 10% bare. Har prøvd å kjøre både "ekstremt pent" og "vanlig" - ser lite forskjell i forbruket uansett. Tror det gjelder stor vekt.

Er det noen som opplever det samme?

Tenker på å ta en test-tur til Drammen og Tilbake utenfor kø-tiden for å sjekke forbruket da.
Mercedes B Electric

Helikopter

Har hatt min i snart en måned, og har prøvd den ut i litt ulike kjøreforhold.På langkjøring langs E6 klarer jeg opp mot 18-19mil uten bruk av range+, om farten er oppmot 90-100 virker ikke veldig avgjørende, mitt laveste forbruk ved slik kjøring er15,9kwh/100km, men om jeg trenger varme og luft, øker forbruket betraktelig, også om vegbanen er våt, da ligger forbruket på 30-33. Bykjøring er også energikrevende, det er en tung bil, så akselerasjon, vertikalbevegelse krever mye. For min del har dette liten betydning siden jeg lader hjemme. Har også lært meg å se på prosent rest på batteriet i stedet for km, altså litt skuffende rekkevidde under dårlige forhold, men aldri under 12mil, strålende på langkjøring og tørre forhold.

kvolle6

Jeg har også hatt B-ED i en måneds tid nå, stort sett kun bykjøring og litt undersjøiske tuneller(!). I går hadde jeg den på en første lengre kjøretur, først ca 8km småkjøring, og så 120km stort sett på med med 70-80km/t.

Til bykjøring og småkjøring går det mye strøm. Selv om jeg her også ser at man med trening kan redusere forbruket betydelig, så ligger jeg og kona lett på ca. 30kw/h, og en estimert kjørelengde på 110km (uten Range Plus). Mulig at noen kan oppfatte det som lite, men vurdert i forhold til tilsvarende "forbruk" på fossil-biler så kan man forstå det. Det er mye start og stopp og akselrasjon.

Etter turen i går, hvor jeg i forkant aktiverte Range Plus, så hadde jeg igjen ca. 30% batteri etter turen. Vurdert i forhold til praktisk rekkevidde igjen, tror jeg at 50km til hadde vært innen rekkevidde. Jeg kjørte i E, med varme og ACC som vanlig. Fjell opp og ned på turen, så reelle forhold, ikke ideelle.

Tror vi kan diskutere rekkevidde i det uendelige, men det koker ned til kjøreomgivelser og aller mest kjørestil. Når man lærer seg å kjøre mest mulig økonomisk (la bilen seile i D+ når man kan, regenerere istedenfor å bremse osv), så tror jeg man kan få en 17-18mil på "vanlig" landeveiskjøring. Med Range Plus effektivt kanskje 20mil, og ja - alt dette på tørre veier uten storm imot (eller med). Sannsynligvis bør man unngå kjøring over 100/110km/t mht rekkevidde pga luftmotstanden.

For oss som har mye småkjøring blir det et spørsmål om vi må lade under dagen, om du regner at bilen i hvert fall gjør 10mil på dagen i bykjøring uten Range Plus så er du kanskje ikke så langt unna. For meg er det godt nok, men jeg ser frem til å få en "hurtiglader" hjemme, altså å kunne lade med 400v/16a på 3-fase. Det betyr for meg trafo i en eller annen innpakning, i mellomtiden er tanken å kjøpe ny ladekabel (el. fastmontert boks) og sørge for 230v/16a på 1-fase via CEE stikk. Det som fulgte bilen gir maks 230/13a på 1-fase via Schuko-kontakt.

kvolle6

Mind_K

Ok, takk for svarene.
Jeg stilte spørsmål grunnet at jeg tvilte om bilen min forbruker som den skal.
Nå ser jeg at dere har likt forbruk.

Jeg tok en lengre kjøretur i går: 13 km til Oslo (Sognsvann) og forbi Drammen etterpå. Så så jeg at innenfor byen var det ca. 29 KW/100km, på E18 med farten på 90 km/t, hadde jeg forbruket på ca. 21, med farten på 70 km/t var det litt lavere. Til sammen har jeg kjørt ca. 25 km rundt byen (ring 3) og ca. 113 km på E18.
- Det utgjør 138 km til sammen og jeg hadde 8% batteri igjen (uten Range Plus). Det var sol og ca. +16 grader.
Mercedes B Electric

Olar0701

#55
Kan skrive under på at bilen er "tørst" ved småkjøring. Startet ut med 98% på batteriet uten Range Plus og etter 98 km med småkjøring fordelt på to dager, hadde jeg 5% igjen.

Kjørte i "E" modus, men med klimaanlegg på 20 grader - mener selv at jeg har kjørt økonomisk. Det har vært mye våt asfalt og utetemp mellom 5 - 10 grader. Hadde dog forventet litt lengre rekkevidde..

Skal på jobbreise tur/retur Sandnes - Skudesneshavn i neste uke, 10 mil hver vei med mye undersjøiske tuneller.
Håper da at jeg erfarer det samme som mange andre her inne, nemlig at bilen er betydelig mindre tørst på langkjøring.

CitB59EL

Da har vi fått vår B klasse og brukt den ca 400 km. Så langt er jeg veldig fornøyd. Bilen går akkurat så langt som jeg håpte på. Har et snitt forbruk på dash på ca 22.5 kwH/100km.  Kjørte Eco tur her om dagen og klarte da 101 km på 60% batteri(18.5 kwh/100km).

Bruker 19 grader laveste hastighet på vifte ikke AC som varme. Har lagt merke til at bilen bruker MYE strøm de første km når batteri er kaldt! Dette kan forklare at bilen bruker mye strøm på småkjøring.

Kjører  til barnehagen om morgenen. Selv om veien er ganske flat i starten og farten er lav (50-60-30 og maks 70 km/t så er forbruker i dash ca 35 kw/h/100 km i ca 5-6 km under dagens temp forhold(8-15 garder) så synker forbruker markant mot normale nivåer.  Ender som regel opp med snittforbruk på 24-25 Kwh/100km etter 22 km levering.  Må klatre ca 160 m på 3 km. Forburket på retur de siste 7 km med flat vei er alltid lavere selv når jeg er ferdig med nedstigning pga at da er batteri "varmt nok".

AreLib

Horrible forbruk...forventer mye lavere enn dette...bruker mer enn teslaen min jo. Er det slik at mercedes har valgt å vise kunstig høyt forbruk?eller er det reelt forbruk?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

CitB59EL

Alle mine tall er kunstig høye som de vises i bil med ladetap. Alle tall på B klasse må regnes om. 16.6 i dash tilsvarer 14.0 kwh/100 km. Så 22 i dash tilsvarer ca: 18,7 kwh/100 km. Sjekket idag igjen ved levering å ser at bilen hadde høyt forbruk enda lengere idag pga lavere temp. Lå på 40 i dash i 7 km. Snitt etter 22 km 28 kwh... Så ja den er strøm tørst!

J0nArne

Forvarmet du bilen først? Testet dette idag tidlig og da ble kwh/100km mye mindre de første km. Satte departure time på klokkeslettet jeg skulle dra, da vil den forvarme bilen 30 min før.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA