Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av LarsP, fredag 21. november 2014, klokken 09:49

« forrige - neste »

Softblue

Mercedes reklamerte vel for klasseledende rekkevidde.
Renault reklamerer nå med lengst rekkevidde: http://www.renault.no/ze/zoe
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Olemann

Kanskje de mente B-klasseledende ...

Sitat fra: Softblue på mandag 13. april 2015, klokken 09:12
Mercedes reklamerte vel for klasseledende rekkevidde.
Renault reklamerer nå med lengst rekkevidde: http://www.renault.no/ze/zoe

tomrh

Sitat fra: CitB59EL på søndag 12. april 2015, klokken 10:46
Jeg er rimelig sikker på at den ikke går 12 mil på de kaldeste dagene på vanlig lading. Da jeg prøvekjørte i +3 og kraftig regn så kom kjørte jeg 98 km med 22 km i est rekkevidde. Brukte AC på 20 grader og fulgte trafikken 50-80 km soner via ganske normal vei (RV17 Overhalla-Steinkjer). Vi antar at våres B klasse ikke klarer mer enn 10-11 mil på vinter dager når den tid kommer via vanlig lading (28 kwh). Demo bilen sto på 225/50-17 nokian R2 og dette gjorde at forbruket føyk i været på våt vei(+17%). Vi skal ha maks 205 i bredde.
Ja, med 205/55R17 og dekk med rullemotstand A burdte rekkevidden kunne bedres endel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Helikopter

Første tur mellom Hamar og Oslo er unnagjort, 136 km, fine veger, fint vær men kaldt, ned mot null kl. 05.30. i dag tidlig. Kjørte sjeldent over 90, og nesten ikke kø inn mot sentrum. lading med med range plus over natten ga
37%, restverdi på batteriet, altså et potensialet på over 21 mil. Nullstilte verdiene før avreise, men GOM' en virker som verdiløs informasjon, kjørelengden falt med 30-40km før jeg passerte Stange, sjekket heller batteriforbruket opp mot tilbakelagt kjørelengde med jevne mellomrom. Men uansett kjempefornøyd med både rekkevidden og bilen.

Brorson

Jeg har jo en Rav med litt større batteri enn i MB.
Når det gjelder rekkevidden i 80 eller 105 så synes jeg det er liten forskjell.
Den liker seg bra i over 100, mulig dette også gjelder MB????

Brorson

Jeg har jo en Rav med litt større batteri enn i MB.
Når det gjelder rekkevidden i 80 eller 105 så synes jeg det er liten forskjell.
Den liker seg bra i over 100, mulig dette også gjelder MB????

Lars-bgo

#36
Når jeg Kjører økonomisk (men følger trafikken) får jeg et forbruk på 17,5 Kw/km / en rekkevidde på ca. 185 km. (12 grader, tørr vei, sommerdekk, snitt på 60, range expander).

Test i DN i dag sier at bilen gjorde 83 km med 33% av batteri kapasitet (med range expander) ved 15 grader.  Gode tall! De kjører åpenbart mer økonomisk enn meg (med mindre % av total forvirres av innkoblet range expander?).
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

emil

Sitat fra: Softblue på mandag 13. april 2015, klokken 09:12
Mercedes reklamerte vel for klasseledende rekkevidde.
Renault reklamerer nå med lengst rekkevidde: http://www.renault.no/ze/zoe

Hadde Zoe (eller Leaf for den saks skyld) kommet som fossilblier i tillegg ville ingen motorjournalister tatt seg bryet med å på noen som helst måte sammenligne en fossil B-klasse med en av disse bilene.

CitB59EL

Da har jeg fått et bra svar fra Mercedes Sentralt ang rekkevidde. Forbruket på måler vil vise høyere forbruk enn reelt forbruk. Når bilen viser 16,6 Kwh/100km så er bilens forbruk ca 14,0 Kwh/100 og bilen har en teoretisk rekkevidde på 200 km vanlig 28 kwh ladning og 230 med rekkevidde pakke 32,2 kwh ladning. Avviket som er lagt inn er på ca 18% og tar hensyn til ladetapet.

Dette mener jeg er sentral info slik at folk ikke tror at bilen bruker mer reelt under kjøring enn den egentlig gjør:) 

zbk

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 23. april 2015, klokken 10:03
Da har jeg fått et bra svar fra Mercedes Sentralt ang rekkevidde. Forbruket på måler vil vise høyere forbruk enn reelt forbruk. Når bilen viser 16,6 Kwh/100km så er bilens forbruk ca 14,0 Kwh/100 og bilen har en teoretisk rekkevidde på 200 km vanlig 28 kwh ladning og 230 med rekkevidde pakke 32,2 kwh ladning. Avviket som er lagt inn er på ca 18% og tar hensyn til ladetapet.

Dette mener jeg er sentral info slik at folk ikke tror at bilen bruker mer reelt under kjøring enn den egentlig gjør:)

Det hørtes da usedvanlig tåpelig ut!? Det vil jo si at man ikke kan bruke forbruksmålingen til å beregne forventet rest kjørelengde uten å enten ta bort overskuddet fra rapportert forbruk eller å regne ut fra en "oppblåst" batterikapasitet?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Lars-bgo

#40
Det er forbrukstallet som brukes til å beregne rekkevidde. Har noen fått med seg om det er siste x km eller snitt siden siste "reset", jeg oppfatter det som snitt siden "reset".
Rekkevidde beregnes ut fra f.eks 32,2/17,5 =184 ved range expander og snitt forbruk på 17,5. Opplysningen som nå kommer tilsier at virkelig rekkevidde er 18% lenger. Litt underlig..men en hyggelig reserve.

En annen sak som kan skape litt forvirring er at batteriet er "100%" ved fullt ladet batteri enten range expander er på eller ikke, forventet rekkevidde endres imidlertid. Dette kan lede/forlede forventet kjørelengde og rest batteri %.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

CitB59EL

Selve rekkevidden blir ikke 18% lengre på GOM men utfra oppgitt forbruk så blir det ca 18 %lavere. Eks på min test tur ble 20,8 kwh/100 km til ca 17,94 kwh/100 km korrigert på dash. Vil selv bruke % igjen på batteri som beregning selv når vi får bilen snart. Blir for mye styr å regne om forbruk hele tiden....

Har en kjørt f.eks 80 km på 50% batteri igjen så er sjansen stor at en kommer ca 80 km på neste 50% til 0% også såfremt ikke vei å temperatur forandrer seg mye.  Range pakke tilsvarer 115%. 

Slik jeg har skjønt det har ikke B klasse noen skilpadde. 0% er tomt.
Fikk advarsel først med 13% og så igjen ved 5%. Kom fram på 4% å 5 km rest rekkevidde. Så virker som den ikke har noen reserve av særlig slag slik som mange andre biler har.

Helikopter

Måtte en rask tur til Lillehammer i dag tidlig, bor på Hamar, t/r nøyaktig 120km, 2 plussgrader, 20 grader i bilen, lå mellom 80 og 90. Ladet i natt uten range pluss. Rest ved hjemkomst 24%, snittforbruk 20,7kWh/100km, så det er klart dette stemmer ikke helt med potensiell kjørelengde på ca 155km og batterikapasitet på 28kWh. Men interessant å sammenligne med Osloturen i går hvor forbruker var 18,5kwh men adskillig høyere temperatur. Greit at batterikapasiteten er lavere når det er kaldere, men forbruket burde vel ikke variere så veldig?

Softblue

#43
DN.se skriver: "Mercedes B-klass Electric Drive: Tyst och bekväm – men går bara 10 mil"
Publicerad 2015-03-28 13:47.
http://www.dn.se/motor/tester/mercedes-b-klass-electric-drive-tyst-och-bekvam-men-gar-bara-10-mil/
"Men om elbilarna någonsin ska bli en succé måste tillverkarna sluta mörka om räckvidden.
Redan när jag började provkörningen av Mercedes B-klass Electric Drive fick jag lära mig ett nytt ord: räckviddsångest. Att köra en renodlad elbil är som att ständigt åka omkring med en bil som just halkat ner på reserven."

Politiken.dk skriver:"Mercedes: Rummelig og strømsulten sværvægter"
5. april 2015
http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/bilanmeldelse/ECE2614109/mercedes-rummelig-og-stroemsulten-svaervaegter/
"Så dygtige var vi langtfra i denne test – her rakte 1 kWh kun til cirka 3 kilometers kørsel i snit, hvilket svarer til i underkanten af 100 km med et fuldt opladet batteri. Og så sparede vi endda på varmen, som er noget af en strømsluger."
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

tomrh

#44
Sverige er kjent for å ha en asfaltkvalitet blant de med høyest rullemotstand i Europa. Og på elbiler har rullemotstand tre ganger så mye innvirkning som på fossilbiler, bidrar nok litt til generelt dårligere rekkevidde i Sverige. Den dårligste asfalten har opptil 50% høyere rullemotstand, som skulle gi opp mot 10% økt drivstofforbruk for fossil (iflg artikkelen) eller opp mot 25% kortere rekkevidde for elbil. Kanskje det gjelder Danmark også?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA