Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av LarsP, fredag 21. november 2014, klokken 09:49

« forrige - neste »

LarsP

Jeg er nær ved å bestille B klasse Electric, men er noe bekymret for om rekkevidden som oppgis stemmer (200 km + Range plus ca 30 km). Finnes det garantier og reklamasjonsrett om dette skulle vise seg å være helt feil? Jeg ble bekymret etter å ha gått inn på MB webside i usa som oppgir ca 140 km eller 80 miles (+ 15 % med range plus): http://www.mbusa.com/mercedes/vehicles/class/class-B.

På brukerforum fant jeg også dette:
Over just the few days I've had this car, I've been seeing 86-87 miles in Eco mode and, surprisingly, 99-100 miles in Sport mode! The EPA range is 87 miles, so the Eco range is expected. The default GOM range shown seems to start around 70-75 miles and slowly changes based on driving history. That GOM range seems to have gone up to around 80 miles now.
If you look at virtually every photo of a dashboard of the MB B-class, you will see a similar low range (50-60 miles with almost full charge). It seems calculating the range based on the percent charge indicator and the number of miles traveled gives numbers more in line with the EPA range or better. My measurements have been at temperatures of 60-80 F. Colder weather should bring that down.

Skal ta dette spørsmålet opp med MB, og poste svaret her, men tilbake til mitt spørsmål. Om rekkevidden ikke innfris, kan man da heve kjøpet?

Vind

#1
Bekymret har du grunn til å være.

Det finnes jo en reklamasjonssak i Norge, se her: http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article8590839.ece

Den gir selger veldig klar opplysningsrett.  Dette er imidlertid selgerne veldig klar over, så de opplyser tydelig at rekkevidde kan bli redusert basert på vær og kjørestil.  en i-Miev har vel kun 150km rekkevidde om du sender den med tog...  For Mercedes-B er nok rekkevidden noe mere oppnåelig - men ikke i alle forhold.

Med erfaring fra en del elbiler så tror jeg nok at du med Rang Extender pakken helt sikkert kan få ut 200 km + litt på en fin dag, men at du i daglig bruk sjelden vil få mere enn 140-160 km, og noen dager mindre.  Dette vil man imidlertid se bedre når det kommer flere biler på veien.  Range extender er jo ikke noe du kan bruke hver gang - den skal kun brukes innimellom - og før siste ladning når du skal på langtur.

I praksis så har i3, Leaf, e-Golf omtrent samme rekkevidde - selv om de har forskjellig batteristørrelse og teknologier for å spare strøm.  Kia har noen få km mere pga større batteri og der vil nok Mercedes også legge seg.

Det som er vanskelig med km beregningen er hvilken hastighet du kjører i.  Forbruket er dramatisk høyere når du passerer 80 km/t, så om du har 80km til jobb hver vei, hvor dette gjøres i 110 km/t så vil rekkevidden være mye kortere enn om det er 60 sone hele veien.  I tillegg spiller vær in.  Våt vei, eller lav temperatur stjeler rekkevidde.  Dette gjør det også for diesel/ bensin biler - men du merker det ikke like godt da rekkevidden er lengre.

Det har vært mye diskusjon på e-Golf forumet om fordelene med varmepumpe - min erfaring fra i3 er at rekkevidden ikke blir veldig påvirket av varme og AC i normal temperaturer (-5 til +15), mens når det er veldig kaldt eller varmt brukes det mere energi på oppvarming/ kjøling.  Dette er jo veldig vanlige temperaturer i Norge, så fraværet av varmepumpe vil bety en del for rekkevidden. Positivt for Mercedes B er at batteriet er ganske stort, men vekten av bilen trekker ned igjen.

Jeg bruker i3 daglig til og fra jobb, og når jeg starter bilen 100% er rekkevidden fra 98km til 135 km.  På søndag - i typisk høstvær kjørte jeg 127 km.  I sommer på en fin sommervei - og faktisk en del motorvei kjørte jeg 159 km.  Så man må altid tenke litt og bruke hodet med el-bil.

Jeg vurderer (eller vurderte) selv Mercedes B for å erstatte Diesel bilen - men for meg er fraværet av hurtiglader - og det at jeg så vidt kommer meg til hytta på en normal dag gjør dessverre at bilen ikke er så aktuell.  Bruker selv hurtiglader noen ganger (ikke daglig - men når jeg skal langt) på i3, og det er ikke mer enn en vanlig litt lang bensinstopp for å få ladet opp til 80%.

Jeg skal ta en ny vurdering etter en ordentlig prøve kjøring, og når de første bilene har kommet på veien.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Ebola

Hei.

Har selv bestillt meg B-klasse electric drive. Jeg er også veldig spent på faktisk rekkevidde. Mener jeg leste at de første bilene i USA ble levert med en mindre batteripakke en de nye som blir levert på faceliftmodellene, så at man derfor kan forvente en bedre rekkevidde?
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

moby666

Soul har ikke noen få km lengre rekkevidde enn i3. Soul har 30-40% lengre rekkevidde enn i3, se test i TYSKE autobild. Golf har også mye bedre rekkevidde enn i3. Det er mine erfaringer da jeg har tilgang til de fleste elbiler via jobben. Utifra tester jeg har sett i Usa så har soul og b-electric ca samme rekkevidde, altså best etter Tesla.

http://www.autobild.de/videos/video-bmw-i3-und-kia-soul-5381918.html





Sitat fra: Vind på onsdag 05. november 2014, klokken 06:12
Bekymret har du grunn til å være.

Det finnes jo en reklamasjonssak i Norge, se her: http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article8590839.ece

Den gir selger veldig klar opplysningsrett.  Dette er imidlertid selgerne veldig klar over, så de opplyser tydelig at rekkevidde kan bli redusert basert på vær og kjørestil.  en i-Miev har vel kun 150km rekkevidde om du sender den med tog...  For Mercedes-B er nok rekkevidden noe mere oppnåelig - men ikke i alle forhold.

Med erfaring fra en del elbiler så tror jeg nok at du med Rang Extender pakken helt sikkert kan få ut 200 km + litt på en fin dag, men at du i daglig bruk sjelden vil få mere enn 140-160 km, og noen dager mindre.  Dette vil man imidlertid se bedre når det kommer flere biler på veien.  Range extender er jo ikke noe du kan bruke hver gang - den skal kun brukes innimellom - og før siste ladning når du skal på langtur.

I praksis så har i3, Leaf, e-Golf omtrent samme rekkevidde - selv om de har forskjellig batteristørrelse og teknologier for å spare strøm.  Kia har noen få km mere pga større batteri og der vil nok Mercedes også legge seg.

Det som er vanskelig med km beregningen er hvilken hastighet du kjører i.  Forbruket er dramatisk høyere når du passerer 80 km/t, så om du har 80km til jobb hver vei, hvor dette gjøres i 110 km/t så vil rekkevidden være mye kortere enn om det er 60 sone hele veien.  I tillegg spiller vær in.  Våt vei, eller lav temperatur stjeler rekkevidde.  Dette gjør det også for diesel/ bensin biler - men du merker det ikke like godt da rekkevidden er lengre.

Det har vært mye diskusjon på e-Golf forumet om fordelene med varmepumpe - min erfaring fra i3 er at rekkevidden ikke blir veldig påvirket av varme og AC i normal temperaturer (-5 til +15), mens når det er veldig kaldt eller varmt brukes det mere energi på oppvarming/ kjøling.  Dette er jo veldig vanlige temperaturer i Norge, så fraværet av varmepumpe vil bety en del for rekkevidden. Positivt for Mercedes B er at batteriet er ganske stort, men vekten av bilen trekker ned igjen.

Jeg bruker i3 daglig til og fra jobb, og når jeg starter bilen 100% er rekkevidden fra 98km til 135 km.  På søndag - i typisk høstvær kjørte jeg 127 km.  I sommer på en fin sommervei - og faktisk en del motorvei kjørte jeg 159 km.  Så man må altid tenke litt og bruke hodet med el-bil.

Jeg vurderer (eller vurderte) selv Mercedes B for å erstatte Diesel bilen - men for meg er fraværet av hurtiglader - og det at jeg så vidt kommer meg til hytta på en normal dag gjør dessverre at bilen ikke er så aktuell.  Bruker selv hurtiglader noen ganger (ikke daglig - men når jeg skal langt) på i3, og det er ikke mer enn en vanlig litt lang bensinstopp for å få ladet opp til 80%.

Jeg skal ta en ny vurdering etter en ordentlig prøve kjøring, og når de første bilene har kommet på veien.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

LarsP

Dette er svaret jeg fikk fra selger hos MB forhandleren:
Rekkevidden som er oppgitt er reell, og er den som er testet i henhold til den standard europeiske kjøresyklusen (NEDC). Men som med diesel og bensinbiler er drivstofforbruk avhengig av faktorer som kjørestil, utetemperatur, nyttelast etc. Batterielektriske biler er i tillegg sensitive til kulde, så på veldig kalde dager estimerer vi at rekkevidden vil være ca 60 prosent av den oppgitte. Batteri vil leveres med 8 år / 100 000 km garanti. Denne utløses dersom batteriets kapasitet i kWh går under 70 prosent.»

Vind

#5
Sitat fra: moby666 på onsdag 05. november 2014, klokken 10:22
Soul har ikke noen få km lengre rekkevidde enn i3. Soul har 30-40% lengre rekkevidde enn i3, se test i TYSKE autobild. Golf har også mye bedre rekkevidde enn i3. Det er mine erfaringer da jeg har tilgang til de fleste elbiler via jobben. Utifra tester jeg har sett i Usa så har soul og b-electric ca samme rekkevidde, altså best etter Tesla.
Kia skal jeg ikke uttale meg om, men jeg kjenner nøyaktig til rekkevidden til Leaf, i3 og Golf, og det å si at Golf har mye bedre rekkevidde enn i3er faktisk misvisende.  Men den diskusjonen hører ikke hjemme i denne tråd. 

Ser man på vekt og konstruksjon på Mercedes B så er det enkel matematikk at 200km er på svært gode dager med svært gode sjåfører
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Sitat fra: LarsP på onsdag 05. november 2014, klokken 18:56
Dette er svaret jeg fikk fra selger hos MB forhandleren:
Rekkevidden som er oppgitt er reell, og er den som er testet i henhold til den standard europeiske kjøresyklusen (NEDC). Men som med diesel og bensinbiler er drivstofforbruk avhengig av faktorer som kjørestil, utetemperatur, nyttelast etc. Batterielektriske biler er i tillegg sensitive til kulde, så på veldig kalde dager estimerer vi at rekkevidden vil være ca 60 prosent av den oppgitte. Batteri vil leveres med 8 år / 100 000 km garanti. Denne utløses dersom batteriets kapasitet i kWh går under 70 prosent.»
Det de garanterer er  batteri prosent, ikke 70 prosent av NDEC rekkevidde.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bno

Uten hurtiglader blir det interessant å se salgstallene etter hvert. Leit da jeg kunne tenkte meg en slik. Nå blir det Golf i stedet.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

TM

AC lading tror jeg er fornuftig å satse på. DC laderne er for dyre og ustabile til at de gir den forutsigbarheten man trenger for å kjøre på langtur med EL. Hadde Mercedes hatt støtte for 22 kW lading ville den vært aktuell selv uten hurtiglading. Skuffende at MB har valgt bort hurtiglading i en bil de markedsfører som "kompromissløs" EL bil. At Range + løsningen ikke kan bestilles sammen med DAB radio er et enda mer uforståelig kompromiss.

moonbuggy

Kompromisløs ?
Denne bilen er en ren "compliance car", et produkt generert av krav i det amerikanske markedet. De måtte rett og slett lage en elektrisk versjon for å få lov å selge andre biler i visse delstater.

bno

#10
Range at 65mph (100km ground speed) on dry, hard surface level road with no wind or cabin climate control with new condition battery at 70F, battery capacity is "useable" amount, not advertised amount. Ranges are at maximum available charge and EPA rating is the maximum published.


Nissan
LEAF - 4 miles per kWh (250 wattHours per mile) * 21.3kWh = 85.2 miles / EPA 84


GM / Chevrolet
Spark EV - 5 miles per kWh (200 wattHours per mile) * 19kWh = 95 miles / EPA 82


Mercedes
B-Class ED - 3.8*** miles per kWh (263 wattHours per mile) * 31.5kWh = 120 miles / EPA 104


Toyota
Rav4 EV - 3.4 miles per kWh (295 wattHours per mile) * 41.8kWh = 142 miles / EPA 113


*** Mercedes does some goofy BS with the economy meter... it's calibrated "from the wall", so 3.8 miles per kWh will show 3.2 on the dash

Kilde
www.mybclasselectricdrive.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=130&start=10
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

JanIvar

Interessant tråd:
http://www.mybclasselectricdrive.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=148

Sitat
I told them if it went 85 miles at 65 miles an hour I
would buy it.

With 100% SOC in the MB I proceeded to the Freeway maintained
65 miles an hour and returned with 84 miles and 11 miles
of range still showing. It was very close to 1% a mile.

Sense

Hvor mange kilowatt har batteriet i Mercedes B-klasse?

Ebola

Batterikapasiteten er på 34kWh, men du har kun 28kwh tilgjenlig dersom du ikke har Range Plus pakke. Ved behov for ekstra rekkevidde trykker man inn Range Plus knappen i  bryterpanelet under radioen før lading. Dette gjør at batteret lades opp de siste 6kWh.
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

Softblue

                                                 VW e-golf         Mercedes B Electric Drive
Batterikapasitet kWh                  24,2                  28 (uten Range Plus)
Kwh/100 km blandet kjøring      12,7                  16,6
NEFZ-syklus km                        190                   200
Rekkevidde sommer                  130-190            Ikke oppgitt
Rekkevidde vinter                      100-130            Ikke oppgitt

Tallene er tatt fra vw og Mercedes sine nettsider.

VW e-golf:
Batteri 24,2kWh delt på forbruk 12,7kWh x 100km = 190,55 km rekkevidde,

Mercedes B-klasse Electric Drive:
Batteri 28kWh delt på forbruk 16,6kWh x 100km = 168.67 km rekkevidde.

For å uppnå 200 km rekkevidde så kan ikke B Electric Drive forbruke mer enn 14kWh/100km.
Noen sier at dette skyldes at Mercedes måler strømforbruket på ladestasjonen og ikke det som forbrukes på veien.
Mercedes opplyser imidlertid kun på tekniske spesifikasjoner at:
**Verdiene varierer med hjulene/dekkene.
[3] Verdiene gjelder ikke ett enkelt kjøretøy og inngår ikke i tilbudet, men er kun referanseverdier for sammenligning mellom forskjellige modellvarianter.

Er det noen som har regnet på dette og kommet fram til andre resultater, eller er utregningen feil på noen måte?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA