Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av LarsP, fredag 21. november 2014, klokken 09:49

« forrige - neste »

AreLib

Interresant, skal prøvekjøre fredag til lørdag, blir skuffet om den bruker såpass mye
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Bybil entusiast

1. Motorveikjøring er effektivt og energi vennlig for alle biler også B electric.
2. Mercedes regner i større grad enn andre elbiler verst tenkelig rekkevidde.
3. Våt vei suger energi, mer enn jeg forventet.
4. Range ekstender gjør ikke merkbar forskjell.
5. Laveste forbruk jeg har klart å måle på langkjøring under tørre gode forhold på 8 grader er 19,5 kw/100km.
6. Høyeste forbruk er stadig over 50kw/100km. Men hvor mye over forteller ikke måleren meg.
7. Tung rask bybil = høyt forbruk i byen, men akk så skuffende i forhold til 230 km.
8. Lengste kjøring med sparebluss er på 13,5 mil.
9. Lader tregt i sammenligning med Leaf og Citroen Zero
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Softblue

http://www.weser-kurier.de/bremen/bremen-stadtreport_artikel,-Der-durch-die-Strassen-gleitet-_arid,1149068.html

"I følge fabrikkens spesifikasjoner, har B-Klasse en rekkevidde på over 200 kilometer. Men dette gjelder ikke for bytrafikk med hyppige start og stopp. Da må batteriet lades etter ca 70 kilometer."
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Rav4_EV

"Til tross for oppladningssystemet er det god plass til innkjøp i bagasjerommet" er det skrevet i bildeteksten.

Når batterilader er under panseret foran skulle dette bare mangle.

Når journalister skriver slikt tull er det vel neppe slik at resten av artikkelen fremstår som troverdig.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Soulbolle

Har prøvekjørt Mercedesen siste helg pga forferdelig lang ventetid på våres bestilte Kia Soul EV. Fint å kjøre og god komfort og baggsajeplass! Har prøvd den på langkjøring her i Tromsø-område. Kom 187 km langt med "Range pluss-lading" med 4% restrekkevide (=195 km ved 100%), temperatur ute mellom + 9 og +12 grader. Bilen har 18-toms 225 conti-dekk (runflat). Lurer på hva det hadde blitt med 16" felg og 205 dekk. Komfortmessig var det fristende, men 70000 kr mere enn Kia``n? Nei, jeg venter heller litt til. Da jeg prøvekjørte Kia``n på høsten i fjor før jeg bestilte (9.10.14) kom jeg nesten like langt (ca 145km + 20 % restrekkevide = 181,5 km ved 100%) og dette ved rundt 0 grader ute!! 8)

CitB59EL

Da har vi kjørt Overhalla via Grong til Stjørdal. Brukte CC satt på Gps målt fart 82 Km/t i 80  sonen. 20/21 grader Auto på Ac. Kom fram med 9% igjen etter 190 km kjørt nonstop. Så bilen leverer fortsatt bra på rekkevidde. Turen over heia går langt mere opp og ned enn via Namsos. Temperaturen var 13-16 grader. Bil kjørt i D+

ChiefHoghead

Sitat fra: CitB59EL på søndag 19. juli 2015, klokken 22:03
Da har vi kjørt Overhalla via Grong til Stjørdal. Brukte CC satt på Gps målt fart 82 Km/t i 80  sonen. 20/21 grader Auto på Ac. Kom fram med 9% igjen etter 190 km kjørt nonstop. Så bilen leverer fortsatt bra på rekkevidde. Turen over heia går langt mere opp og ned enn via Namsos. Temperaturen var 13-16 grader. Bil kjørt i D+
Da har jeg også vært på min første "langtur". Får lignende tall etter kjøring hjemmefra til flyplassen utenfor Haugesund. Måtte få testet dette da jeg henter ungene på flyplassen i morgen. Fruen får ta fossil hjem ;D Det beste er at ingen vet at vi har fått ny bil 8). Litt småkjøring i tillegg som ned i Haugesund og på Heiane, Stord før jeg kjørt hjem igjen. 17 grader og fint vær men med regn og våt veibane ca 1 mil og AC på 22. Stort sett hele turen i D+ med noen unntak som ned tunellen. Range+ aktivert og ECO men viste "kun" 222km, sikkert på grunn av E og ikke E+. Sikkert nevnt andre plasser men det virket som om batteriet viste 100% helt til Range+ var "brukt opp og da først ble det vist reduksjon på batterimåleren...
Bor på Stord i Hordaland
Er nå på min andre Mercedes B250e 2017 som vil fungere som bil Nr. 1

CitB59EL

Da har vært til Kristandsund. Ladet litt over 1 time for å fylle opp inkl rangepakke i Orkanger. Hadde 28% ved ankomst så ladet 39 min på retur da det var mer enn nok. Bildet viser snittforbruk siden 14 juni så har kjørt litt. Fornøyd med rekkevidde!

Softblue

#68
Harry-tur/langtur i dag. Utetemperatur 11-18 grader og så godt som vindstille. Veien var så flat som man bare kan finne på Østlandet. Jeg var alene i bilen. Enkelte strekninger med regn og våt vei, men for det meste tørt. Jeg har Urban-line med originale 17 toms hjul. Kjørte 221 km, med E+, D-auto, Cruise Control, uten Aircondition, men radio på. Ladet ca 25% mens jeg handlet sikkerhets skyld, så dette kan ikke anses som noen rekkeviddetest. Forbruket ble 17,7Kw/100km. Kjøremønsteret var vel målt til 97% på kjørekomputeren, så lavere forbruk enn dette tror jeg neppe jeg greier å oppnå.

Det virker som om en hastighet på 70 km/t som jeg brukte mye på veien er det ideelle med hensyn til forbruk og rekkevidde. Men av hensyn til annen trafikk så måtte jeg følge trafikken når det var mer trafikkert i 80 og 90 der det var skiltet.

Jeg tror man må fastslå at oppgitt forbruk på 16,6 Kw/100Km bare kan oppnås i laboratorium. MYTH BUSTED!  ;D

Nede til venstre i bildet kan man se at batterivarselet lyser. Batterivarselet med beskjed om å lade bilen kommer opp når det 15 Km igjen av beregnet rekkevidde. Jeg merket ikke noe til at hastighet eller kraft ble redusert, men jeg kjørte allerede i E+.



2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Trikkern

Var på langtur forrige helg. Fra Tønsberg til Gøteborg. 2 voksne, 2 barn og stappfull bagasje. Glemte å resette før turen ned, men hjemturen ble kjørt med ca 20 grader ute. Tørre veier,uten air condition men radio på, E, cruise control stort sett satt på 80-85. 90 enkelte korte strekk for å ikke sinke trafikken. Snittforbruk på 17,2. Må vel si meg fornøyd med det. Har ligget på 16,8 på enkelte turer i sommer med 60 sone. Prøvde for moro skyld å teste forbruket i 110 sonen. Spratt fort opp på 22-23 på forbruket  ::) 70/80km/t på våte veier nedover mot Kristiansand lå vi på rundt 20. Full bagasje og 2 voksne, 2 barn.  17" dekk. Vurderer å kjøre Tønsberg-Stavanger om 2 uker. Spent på hva vi kommer til bruke i snitt da.  ::)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Rubam

Etter noen langturer på kjente vestlandsveier begynner jeg å bli godt fornøyd med bilens rekkevidde.

I helgen kjørte jeg Sandnes-Bergen uten å lade underveis. Kom frem med 5% batteri etter 186km.
Returen ble akkurat lik, med 5% rest etter 186km og et forbruk på 17,9 i følge displayet.
(Selvsagt med range+ aktivert før avgang). Det er mye opp og ned med svinger for hver andre meter, så rekkeviddemessig er det ikke en ideel strekning.

Når det gjelder forbruket på 17,9 så kan ikke dette være reelt. Gitt at batterikapasiteten med range+ er 32kWh ville det vært stopp etter 179 km.. Rest rekkevidde bruker oppgitt forbrukstall i beregningen, så dette tallet blir også feil.

Mercedes oppgir 16,6 som default forbruk (hvis jeg ikke husker feil), noe som ville gitt en rekkevidde på 193km med range+. Gitt at oppgitt maks rekkevidde på bilen er 230km må oppgitt forbruk reduseres med 15,8%.
Da gir 16,6 i displayet en beregnet rekkevidde på 230km og et reelt forbruk på 13,98.
Dette gir mer mening i forhold til sammenlignbare biler, feks eGolf. Nå skal det nevnes at 16,6 i displayet krever flat vei, medvind og fjærlett fot. Men jeg har sett bilde fra en som har et snitt på 15(komma noe) etter oppunder 1000km kjørt, så umulig er det nok ikke.

Tilbake til turen Bergen-Sandnes; Forbruket vil da reelt ha vært 15,07 og beregnet maks rekkevidde 212km.
Hadde 5% holdt til 26km? Usansynlig, men fortsatt mye nærmere sannheten enn forbruket på 17,9 gir..

Tallene stemmer også omtrent i forhold til beregning i GreenRace. Har satt opp accessories power til 2150 og da stemmer beregningene omtrentlig. (Litt vanskelig å få riktig resultat med tre undervannstunneller og to ferger).
Må nok finne meg en strekning uten tunneller og broer for å få det riktig, men det kan bli vanskelig her vest  :)

Totalt sett opplever jeg rekkevidden som god og til mitt bruk er den godt innenfor behovsrammene.

Håper MB kommer med en oppdatert programvare for forbruk og rekkevidde, slik at man slipper en masse hoderegning underveis for å finne ut om og hvor lenge man eventuelt må lade for å komme frem.
Krysser også fingrene for at de finner ut at de må vise batteri% for range+, slik at det for eksempel står 115% når den er helt fulladet.
Bestilt: Mercedes B Electric drive

Ganrak

Jeg vurderer å kjøpe med en M B-Electric. Jeg har et håp om at denne skal bli vår eneste bil. Vi er en familie på 4 som bor i Trondheim, så trenger plassen i den. Tenker derfor at den egner seg bedre for oss enn e-Golf. Det eneste ankepunktet må bli rekkevidden. Nå har jeg prøvd å lese meg opp på rekkevidden på B-Electric både på forumet og google ellers, men det er et par ting jeg ikke blir klok på.

1. Hvis man kjører strekningen Trondheim - Hitra i 15 grader. Fulladet ved start og man stopper i 30 min på hurtigladeren på Orkanger (etter 42km). Hvor mye vil den da lade på den tiden den står der?
2. Samme som forrige spm men i 15 minus.
3. Vi reiser på helgeturer innimellom til Hitra/Frøya og til Røros. Blir mangelen på støtte for hurtiglading et for stort praktisk problem?
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

ChiefHoghead

Sitat fra: Rudolfsen på tirsdag 08. september 2015, klokken 19:35
Jeg vurderer å kjøpe med en M B-Electric. Jeg har et håp om at denne skal bli vår eneste bil. Vi er en familie på 4 som bor i Trondheim, så trenger plassen i den. Tenker derfor at den egner seg bedre for oss enn e-Golf. Det eneste ankepunktet må bli rekkevidden. Nå har jeg prøvd å lese meg opp på rekkevidden på B-Electric både på forumet og google ellers, men det er et par ting jeg ikke blir klok på.

1. Hvis man kjører strekningen Trondheim - Hitra i 15 grader. Fulladet ved start og man stopper i 30 min på hurtigladeren på Orkanger (etter 42km). Hvor mye vil den da lade på den tiden den står der?
2. Samme som forrige spm men i 15 minus.
3. Vi reiser på helgeturer innimellom til Hitra/Frøya og til Røros. Blir mangelen på støtte for hurtiglading et for stort praktisk problem?
1. Strekningen Trondheim - Hitra skal vel gå greit i ett strekk forutsatt at du får ladet fullt før retur. Laderen er 11 kW så da får du ca halvparten på 30 min som vil gi ca 35 km.
2. Her har jeg ikke noe erfaring...
3. Både Hitra/Frøya og Røros skal være innenfor rekkevidde i sommerhalvåret. Bruk Range+ så er du sikker. En skal klare rundt 180-190 km da.
Til min bruk så savner jeg ikke hurtiglading men så driver ikke jeg med noe langkjøring utover til Bergen fra Stord en sjelden gang og da uten noe lade stopp.
Kjøreforholdene ellers som regn, vind osv vil jo påvirke rekkevidden også.
Se også hva Rubam har erfart like over.
Bor på Stord i Hordaland
Er nå på min andre Mercedes B250e 2017 som vil fungere som bil Nr. 1

CitB59EL

Sitat fra: Rudolfsen på tirsdag 08. september 2015, klokken 19:35
Jeg vurderer å kjøpe med en M B-Electric. Jeg har et håp om at denne skal bli vår eneste bil. Vi er en familie på 4 som bor i Trondheim, så trenger plassen i den. Tenker derfor at den egner seg bedre for oss enn e-Golf. Det eneste ankepunktet må bli rekkevidden. Nå har jeg prøvd å lese meg opp på rekkevidden på B-Electric både på forumet og google ellers, men det er et par ting jeg ikke blir klok på.

1. Hvis man kjører strekningen Trondheim - Hitra i 15 grader. Fulladet ved start og man stopper i 30 min på hurtigladeren på Orkanger (etter 42km). Hvor mye vil den da lade på den tiden den står der?
2. Samme som forrige spm men i 15 minus.
3. Vi reiser på helgeturer innimellom til Hitra/Frøya og til Røros. Blir mangelen på støtte for hurtiglading et for stort praktisk problem?

i har nå kjørt vår B klasse nesten 8000 km på 3 mnd. Det er vår eneste bil. Fungerer fint fint så langt. Kjører opptil 190 km på 1 ladning med rekkevidde pakken.

Her er svar på spørsmål:

1: Det bør gå helt fint å kjøre Trondheim Hitra på sommern uten å lade. Har selv kjørt Orkanger Kristiandsund på 1 ladning å hadde igjen mye(28%) ved ankomst når vi brukte rekkevidde pakken.

Lader du 30 min får du ca 15-16% batteri=ca 2-4 mil. Alt etter hvor økonomisk en kjører.

2: På vintern er det vanskelig å si men jeg går utfra 8 mil som absolutt minste rekkevidde i -20. Men vil anta ca 10-13 mil på vanlig ladning i vinter halvåret så fremt bil blir forvarmet.   

Kan legge til at forrige helg kjørte Vi stjørdal Overhalla med sykkel stativ. Ladet opp til 96% i Steinkjer og kjørte over Snåsa i mye regn og 9 grader og hadde igjen 19% ved ankomst og forbruk på 21,9 kWh/100 så bilen kan bruke mye hvis en bare kjører..

På returen med tørre veier og kjørte om Namsos siden det er flatere hadde vi et forbruk på 20,4 kWh/100 km med takstativ. Tror at det la på forbruket ca 10%. Våt vei ca 17%. 

3:

På denne turen må dere legge inn spise pause el(opptil 3 timer  maks) på Støren muligens før. Dere må ikke fullade på Støren men ville gjort det første gangen for å være sikker.

Her kommer en erfaring vi gjorde oss:
Vi var på en liten tur  Stjørdal- Kristandsund hvor vi fulladet etter å ha kjørt fra Stjørdal til Orkanger med rekkevidde pakke.-Vi full ladet igjen på Orkanger med rekkevidde pakke(ca 1.5 time). På returen innså vi at vi ikke trengte å lade så mye så ladet kun tiden vi brukte på å spise (39min) dette var mer enn nok til å komme til Stjørdal igjen. Dette er ting som en finner ut når en prøver bilen.

Vil anbefale deg å høre med Motor Trade om å få låne bilen på enten Trondheim Hitra eller Hitra-Røros FØR kjøp så du vet mer. De var så greie at jeg fikk låne bil å prøvekjøre fra Stjørdal-Overhalla og det gjorde utslaget for vår det.

Bilen har mye plass og vi hadde bla med 1 TFK med bag og 1 trille+mye annet på ferie tur til Østersund og vi er meget fornøyd sålangt.

Ganrak

SitatKan legge til at forrige helg kjørte Vi stjørdal Overhalla med sykkel stativ. Ladet opp til 96% i Steinkjer og kjørte over Snåsa i mye regn og 9 grader og hadde igjen 19% ved ankomst og forbruk på 21,9 kWh/100 så bilen kan bruke mye hvis en bare kjører..

Tusen takk for utfyllende svar. Når du ladet på Steinkjer, hvor lenge sto du til lading da?

Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA