Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av LarsP, fredag 21. november 2014, klokken 09:49

« forrige - neste »

CitB59EL

Det jeg har funnet ut før vi bestilte bilen er:

NEDC rekkevidden som er mest uoppnåelig gir 200 km på vanlig 28 kw og 230 km (32,2 kw)via rekkevidde pakken. Dette gir et forbruk på 0,14 kw/km.Denne er målt etter std europeisk kjøre syklus å funker kun på papiret. Leaf og de fleste andre elbiler er oppgitt kun etter denne målingen. Golf har høyere km etter NEDC målingen men de bruker NEFZ da denne skal være noe mer oppnåelig.

Målt etter en litt strengere NEFZ syklusen som består av at bil kjører 100 km/t på flat vei via cruise kontroll i lab så oppnår B klasse 200 km MED rekkevidde pakken brukt( 16,6X200=32,2 kw i kapasitet).

Har tro på at 200 km MED rekkevidde pakken er oppnåelig på en perfekt dag med ekstrem økonomisk kjøring og derfor bestilte vi bilen etter prøvekjøring. Under pen langkjøring (119km) så klarte jeg ca 166 km (estimert) totalt rekkevidde med rekkevidde pakken på 1 ladning i 6 grader tørr vei ved bruk av ac (20 grader) og følge trafikken. Bilen hadde da et forbruk på 0,179 kw/km så det bør vær mulig å få dette ned på 16,6 kw/100 km ved varmere klima. Forbruks indikatoren i bilen viser for høyt forbruk( ca 12-15%).

Kom gjerne med innspill.

TM

Sitat fra: CitB59EL på mandag 23. mars 2015, klokken 07:13
Det jeg har funnet ut før vi bestilte bilen er:

NEDC rekkevidden som er mest uoppnåelig gir 200 km på vanlig 28 kw og 230 km (32,2 kw)via rekkevidde pakken. Dette gir et forbruk på 0,14 kw/km.Denne er målt etter std europeisk kjøre syklus å funker kun på papiret. Leaf og de fleste andre elbiler er oppgitt kun etter denne målingen. Golf har høyere km etter NEDC målingen men de bruker NEFZ da denne skal være noe mer oppnåelig.

Målt etter en litt strengere NEFZ syklusen som består av at bil kjører 100 km/t på flat vei via cruise kontroll i lab så oppnår B klasse 200 km MED rekkevidde pakken brukt( 16,6X200=32,2 kw i kapasitet).
Tror du har misfostått dette med NEDC og NEFZ. NEFZ er så vidt jeg vet bare en tysk oversettelse av New European Driving Cycle og er samme test. Begge testene har hovedvekt på kjøring i lave hastigheter og rekkevidden vil derfor være vanskelig å oppnå ved landeveiskjøring.

CitB59EL

Hei igjen,

Takk for korreksjon. Da lærte jeg noe nytt. Da skjønner jeg ikke hvorfor de bruker rekkvidde pakken sin rekkevidde på vanlig batteri pakke. Må forske mer

TM

Hei, hvis du er opptatt av rekkevidde så ville jeg valgt standard hjul. Det er en grunn til at BMW har utstyr sin i3 med det som av Mercedes omtales som pizza-cutter wheels

Softblue

#19
Mercedes sier om utstyrspakken RANGE PLUS (tilleggsutstyr):

Med en rekkevidde på 200 kilometer dekker nye B-Klasse Electric Drive det daglige transportbehovet på en miljøvennlig måte. Skulle du imidlertid få lyst på utvidet kjøreglede, er nye B-Klasse Electric Drive komfortabelt forberedt.

Når du har planlagt en langtur, eller det er langt mellom ladestasjonene ved reisemålet, kan du øke rekkevidden med opptil 30 kilometer med RANGE PLUS. Ved å trykke på RANGE PLUS-knappen ved neste lading kan du utvide batteriets driftskapasitet.

Andre deler av pakken øker komforten for passasjerene: Om vinteren sørger varmetrådene i frontruten for klar sikt i løpet av ca. 3,5 minutter, uten at du må til med isskrapen. Varmetrådene tiner isen, vindusviskeren fjerner den.

På skyfrie dager beskytter dessuten varmeisolerende, mørktonet glass i de bakre sidevinduene og i bakruten passasjerene i baksetet mot direkte sol.

---

Jeg oppfatter det derfor slik at oppgitt veiledene NEFZ rekkevidde fra Mercedes er:
200 km rekkevidde i standard versjon med 28kWh batterikapasitet (Mercedes)
230 km rekkevidde i RANGE PLUS 31,5kWh (jeg finner ingen Mercedes oppgave batterikapasiteten på Range Plus)

---

Forbruket for Range Plus, skulle da bli:
Batterikapasitet 31,5kWh delt på 230 km rekkevidde = 13,7kWh/100km
Hvis man legger til grunn oppgitt forbruk for standardversjonen på 16,6kWh/100km.
så får man batterikapasitet 31,5kWh delt på forbruk 16,6kWh/100km = 190 km.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

CitB59EL

#20
Kan gått være at dette stemmer men da går ikke matten opp. Siden nå alt som ligger på MB sin side er et forbruk på fra 16,6-17,9 Kwh/100km så kan ikke std batteri være 28 kw men: 16,6X2=ca 32,2 kw. Å med rekkvidde pakken for å klare 230 km med 16.6 kw/km: 16,6X2,3=38,18 kw

Men alt jeg har funnet på sider er at bilen har 28 kw i vanlig og ca 31.5-32.5 kw i range modus. Så jeg tror at de bruker 2 forskjellige målemetoder her for å kunne oppnå 200 km NEDC i vanlig modus og 230 (NEDC)i range mode. Her må forbruket være 14,0 Kw/100 kw eller lavere ellers så skjønner jeg ikke sammenhengen. Brutto kapasitet skal være 35,9 ilfg div sider. Gått mulig jeg tenker helt feil her og matten er på trynet.   

Edit:

Har funnet en ekstremt søkt måte matten kan gå opp. Hvis jeg tar hensyn til avviket som jeg oppdaget under prøvekjøring av bilen hvor jeg gikk utfra 28 kw og 32.2 kw batteri pakke under utregning og tar med dette avviket i 16.6 kw/100 km så får jeg et forbruk på 13,98 kw/100 km. Dvs at da mercedes oppgir forbruk fra veggen med ladetap e.l. Har liten tro på at dette kan stemme.

Softblue

#21
Måling av forbruk og rekkevidde følger vist disse reglene, men man må vist være ingeniør for å forstå seg på dem.
Mulig det er forskjellige målemetoder for å måle forbruket (Urban/extra-urban cycle) i Annex 7 og rekkevidde "electric range" i Annex 9. Men det blir litt ulogisk om det ikke er noen logisk sammenheng mellom forbruk og batterikapasitet.
Når man ser at målingene tillates innendørs dyno/labratorie-tester som tilsvarer kjøring på flat tør vei uten vind med ren bil, uten bruk av unødvendig elektrisk utstyr i 20 til 30 graders varme, så har ikke dette noe med virkeligheten å gjøre. Ingen kjører bil under disse forholdene, spesielt ikke i Norge hvor det er bakkar og berg, regn, snø og uværsdager som søler til bilen og du må ha på varme og vindusviskere, navigasjon og litt underholdning på radioen.

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/updates/R101r3e.pdf

Det amerikanske forurensningstilsynet EPA gir en standard 28kWh Mercedes B electric Drive 87 miles range, tilsvarende 140 km.

http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=35960

EPA gir e-golf 83 miles range, tilsvarende 134 km.

http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=35849

EPA gir Kia Soul Electric 93 miles range, tilsvarende 150 km.

http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=35601

http://www.fueleconomy.gov

http://www.epa.gov/otaq/carlabel/documents/420f11017a.pdf

EPA opererer altså med ca. 70% rekkevidde av hva NEFZ oppgir.

Forbruket etter EPA rekkevidde vil bli:
Mercedes B Elektric Drive: Rekkevidde 140km delt på batterikapasitet 28kWh = 20kWh/100km.
VW e-golf: Rekkevidde 134 km delt på batterikapasitet 24,2kWh = 18kWh/100km.

Greencarreports har lagd følgende sammenligning; the following chart shows:
2014 BMW i3 (battery-electric): Range 81 miles, efficiency 124 MPGe (combined)
2014 Mercedes-Benz B-Class: Range 87 miles, efficiency 84 MPGe (combined)
2014 Nissan Leaf: Range 84 miles, efficiency 114 MPGe (combined)
2014 Tesla Model S (85-kWh): Range 265 miles, efficiency 89 MPGe (combined)

http://www.greencarreports.com/news/1093178_2014-mercedes-benz-b-class-electric-car-87-miles-range-84-mpge
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Lars-bgo

#22
Det er vel "live" målinger med samme strekning, temperatur/vær og kjøremønster som gir ordentlige svar. 
Jeg får levert B electric (med regenerering og rang exp) på tirsdag og skal ta en tur til et landsted jeg har ca 140 km unna, en tur jeg har tatt mange ganger med Tesla, i3 og Leaf.  Det blir interessant å sammenligne rekkevidde.
Basert på min "rute og kjøre mønster" er det feks vesentlig lenger rekkevidde på i3 enn Leaf, ca 40+ km lenger i favør av i3 alt annet likt, 140 km er nervepirrende med Leaf på den aktuelle ruten selv med to sifret varmegrader og sommerdekk.
(Nå er det og en ikke uvesentlig "reserve" som er vanskelig å beregne. Er tomt virkelig tomt..)

Jeg håper (og tror) at B electric skal kunne levere rekkevidde som overgår i3, men vi får se.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

CitB59EL

Har kun prøve kjørt B klasse i 42 mil totalt men for meg virker det som den har litt lenger rekkevidde enn min Cit berlingo (22.5 kw batteri)med litt varme på 20 grader auto og samme kjøre forhold og rute. På motorvei over 80 km/t er det enda større forskjell naturlig vis da Berlingo er en kloss på 4 hjul:)

Fint om du kan se om du også får avvik på målt forbruk i instrument kontra reelt forbruk utfra Kw på batteri og kjørte km. Jeg fant avvik på den B klasse jeg kjørte ca 12-15%. Har sent mail til BOS men venter på svar fra Teknisk. Går da utifra batteri på 28Kw og 32.2 Kw med rekkevidde pakke.

Selv kjørte jeg 119 km fra Trondheim til Steinkjer med rekkevidde pakke(115%) og hadde igjen  38% i Steinkjer fulgte trafikken i 6 grader tørre veier 20 grader AC.  Jeg mener at 200 km med rekkevidde pakke er innen rekkevidde på fin sommer dag med lett kuppert vei (E6 Nordtrøndelag).

Vet mer når vi får bilen i slutten av mnd.
   

moonbuggy



1. Vehicle Technology & Fuel

2. Fuel Economy

3. Comparing Fuel Economy to Other Vehicles

4. You Save/Spend More over 5 Years Compared to Average Vehicle

5. Fuel Consumption Rate
6. Estimated Annual Fuel Cost

7. Fuel Economy and Greenhouse Gas Rating

8. CO2 Emissions Information

9. Smog Rating

10.Details in Fine Print

11. QR Code

12. www.fueleconomy.gov

13. Driving Range

14. Charge Time

EPA bruker simulerte kjøresykler for Highway og City. Combined er 55% City og 45% Highway.

Softblue

Oversikt over rekkevidde på elbiler fra Teknisk Ukeblad:

http://www.tu.no/samferdsel/2015/04/10/stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge

MB B-klasse Electric Drive må se seg slått av Tesla og den nyeste varianten av Zoe.

Rekkevidden til B-klasse Electric angis til 120-230 km. min/maks.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

TM

Sitat fra: Softblue på lørdag 11. april 2015, klokken 17:25
Oversikt over rekkevidde på elbiler fra Teknisk Ukeblad:

http://www.tu.no/samferdsel/2015/04/10/stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge


MB B-klasse Electric Drive må se seg slått av Tesla og den nyeste varianten av Zoe.

Rekkevidden til B-klasse Electric angis til 120-230 km. min/maks.
Dataene for maks rekkevidde ser ut til å være tatt rett ut i fra fabrikantens tekniske data for NEDC.  Men det er helt åpenbare feil som blant annet at maksimal rekkevidde for BMW i3 er 160 km, mens det korrekte er 190 km. At min. rekkevidde for C-Zero og BMW i3 er nesten identisk er også åpenbart feil. Ved bruk av varmeapparat vil reell rekkevidde være nesten det dobbelte.

Softblue

Da ville jeg satt på varmeapparatet  :D
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

TM

#28
Sitat fra: Softblue på lørdag 11. april 2015, klokken 23:25
Da ville jeg satt på varmeapparatet  :D
He.he...ser at setningen var litt uklar. ved bruk av varmeapparat vil rekkevidden for en trilling ofte ikke være mer enn 6-7 mil en kald vinterdag, mens en i3 burde klare 10 mil under samme forhold. Så hvis folk tar oversikten over rekkevidde for god fisk og kjøper en trilling, så blir de nok skuffet. Hva Mercedes B-klasse klarer er usikkert, da den ikke har varmepumpe. Og det er vel en stund til (håper jeg) at vi får en vintertest av B-klasse, med mindre noen i Nord-Norge har kjøpt bilen.

CitB59EL

Jeg er rimelig sikker på at den ikke går 12 mil på de kaldeste dagene på vanlig lading. Da jeg prøvekjørte i +3 og kraftig regn så kom kjørte jeg 98 km med 22 km i est rekkevidde. Brukte AC på 20 grader og fulgte trafikken 50-80 km soner via ganske normal vei (RV17 Overhalla-Steinkjer). Vi antar at våres B klasse ikke klarer mer enn 10-11 mil på vinter dager når den tid kommer via vanlig lading (28 kwh). Demo bilen sto på 225/50-17 nokian R2 og dette gjorde at forbruket føyk i været på våt vei(+17%). Vi skal ha maks 205 i bredde.   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA