Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV

Startet av Lokführer, torsdag 20. november 2014, klokken 16:04

« forrige - neste »

Marius Engel

Jeg har hørt at det forskes på om det er mulig å bruke tilkoblede elbiler som mellomlager for energi. Når der blir overproduksjon kan man stappe innpå elbilene som er koblet til nettet, og når det er mye strøm på elbilene kan de levere tilbake til nettet når det trengs.

Hvordan dette kan gjøres aner jeg ikke.
Men si at du har en elbil med rikelig rekkevidde. Når du til din daglige bruk ikke har behov for full kapasitet, samt om natten når du sover, kan en del av batteriet være forbeholdt nettselskap (eks 20%). Bilen er koblet til internettet, så den får kommando fra nettselskap når den skal lade, og når den skal levere tilbake. I mitt hode må det også være nien brukervalg, samt ikke medføre økt slitasje på batteri (som ikke gir minst tisvarende kompensasjon).

Hvis vi skal over på eldrift på de fleste biler i norge er dette ett ekstremt stort potensiale.

Rio

Marius Engel: Dette har de eksperimentert med i California i flere år allerede.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

For de som er interessert i dette emnet, google "Demand Response" som er frasen som brukes innen faget.

Det handler selvsagt kun om å mellomlagre energi i relativt få timer, for å dekke perioder med stort forbruk (morgen, ettermiddag, osv.) i land hvor kraftproduksjonen er vanskelige å regulere (atomkraft, osv.)

I Norge er det hovedsakelig vannkraft, som er meget lett å regulere. Eneste årsak til å bruke det her ville være for å forhindre overbelastning i distribusjonsnettet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Malawi

Sier meg enig med siste taler (Rio).

I Norge er det lite behov for slike løsninger, mens for eksempel i England brukes det mye kull osv som er tregt å regulere. Bodde der et drøyt år, og da kostet nattstrømmen betydelig mindre enn dagstrømmen. Tror den kostet noe slikt som en tredjedel.

Dette gjorde at det var vanlig med løsninger som nattinkobling av varmtvannet, AGA komfyrer ol. I et slikt marked ville det være glimrende med elbiler som fungerer som batteribanker på dagtid når de ikke er i bruk, evt at man tillater bilen å levere strøm inntil batteriet er ned på et visst nivå. Så kan man deaktivere denne funksjonen de gangene man skal litt lengre enn vanlig.

Med et batteri på 85 kWh, ville jeg kunne mellomlagret strøm for minst et par dager på denne tiden av året og 4 dager på sommeren.

Blir batteriene billige nok på bruktmarkedet, kan en engelskmann som sparer 50 øre kilowatten på natten og forbruk på 20.000 kWh/året kjøpe seg et batteri som har en restkapasitet på 30kWh til 30.000 (inkl inverter) og spare dette inn i løpet av 3 år.
Kan strøm leveres tilbake til nettet når behovet er stort, blir regnestykket enda bedre.

Tror brukte bilbatterier i første omgang vil gå til UPS.bruk og hyttestrøm. Men ikke umulig at det dukker opp egne firma som setter opp batteribanker og tjener penger på forskjellene i strømpris gjennom døgnet.

Rio

En applikasjon i Norge, pga. veldig høy kostnad for effektleddet (det koster mye å koble en 50 kW hurtiglader til nettet), så kunne man tenke seg at man hadde en lokal batteribank ved hurtgladere. Da kunne man kanskje betale for 20 kW, selv om man lokalt brukte 60 kW fordi man trakk de siste 40 kW fra batteriet. Så lader man batteriet mens ingen bruker HL.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Sitat fra: Rio på lørdag 08. november 2014, klokken 15:50
En applikasjon i Norge, pga. veldig høy kostnad for effektleddet (det koster mye å koble en 50 kW hurtiglader til nettet), så kunne man tenke seg at man hadde en lokal batteribank ved hurtgladere. Da kunne man kanskje betale for 20 kW, selv om man lokalt brukte 60 kW fordi man trakk de siste 40 kW fra batteriet. Så lader man batteriet mens ingen bruker HL.

Det var vel dette som var tanken bak Salto Powerpark?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA