Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV

Startet av Lokführer, torsdag 20. november 2014, klokken 16:04

« forrige - neste »

Lokführer

Hørte akkurat på NRK P1 at Bellona nå snakker om aldrende elbilbatterier kan fungere som kraftresserver til Europa, istedenfor for nye kraftverk.
Forsåvidt inne nytt for meg, men kult at de går ut i media og snakker varmt om teknologien og at Norge bør hive seg på utviklingen.
http://bellona.no/nyheter/samferdsel/elbiler/2014-11-bellona-notat-energilagring-elbilbatterier-kan-utkonkurrere-norsk-gass

Edit: La inn linken
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

arnejorg1

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:13
Hørte akkurat på NRK P1 at Bellona nå snakker om aldrende elbilbatterier kan fungere som kraftresserver til Europa, istedenfor for nye kraftverk.
Forsåvidt inne nytt for meg, men kult at de går ut i media og snakker varmt om teknologien og at Norge bør hive seg på utviklingen.

Tror det er lite og hente miljømessig på dette. Man får jo lagret noe overskuddsenergi man produserer om sommeren, men da må det jo være miljøvennlig strøm hvis det skal være noe vits. Det eneste man kan få mer ut av om sommeren enn om vinteren er solenergi, Det er jo ikke gratis og det er lite utbygd.

Men for all del. Man kan jo lagre opp strøm til vinteren siden den er billigere på sommeren, men hvis man skal lagre opp strøm i løpet av sommeren vil jo prisene gå opp om sommeren også.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Lokführer

Man  forlenger levetiden dramatisk til "ubrukelige" elbilbatterier og på den måten blir CO2 avtrykket langt lavere.
Strømspisser blir enklere å jevne ut og dipper kan gå til lading. Jeg synes opplegget er fullstendig genialt.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

emil

Nå har ikke jeg hørt saken, men vil tro a det handler mer om å jevne ut forbruket/produksjonen iløpet av et døgn enn å spare opp for lange perioder. Hvis batteripakker lagret "lokalt" i nabolagene kan ta de værste toppene vil man spare mye på utbygging av både linjer og kraftverk siden man hele tiden må skalere de etter maksforbruket og ikke gjennomsnitt.

I Europa der de har kull/gass/atomkraftverk med stor treghet sammenlignet med vanndammene vi har vil det da være en god løsning å lade opp batteripakkene om natta når forbruket ellers er lavt. I bl.a England har det jo vært vanlig i lang tid med to strømpriser, en om dagen og en om natten (mye rimeligere) der mange kjører oppvaskmaskiner, vaskemaskiner o.l. for å spare litt på strømkostnadene.

NegativeElectrode

Tidshorisonten batteriene skal lagre fornybar energi er ikke over årstider, men timer/døgn. Om natten er det dårlig med sol, men også mindre forbruk så det er ikke så store reserver som behøves. Om dagen kan det i solrike deler av verden produseres mer strøm enn fobruket, også i California
http://www.bloomberg.com/news/2014-10-13/giant-battery-unit-aims-at-wind-storage-holy-grail-commodities.html

PS! Danmark har dager hvor de produserer nok vindkraft til å være selvforsynt med fornybar energi
http://www.tu.no/kraft/2014/10/01/svensk-vindkraft-produserte-like-mye-som-fire-kjernereaktorer

PS2! Solcellepaneler er mer effektive i kulde
http://forskning.no/alternativ-energi-miljoteknologi/2012/11/lys-framtid-solkraft-i-nord
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)


Amoss

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:47
Tror det er lite og hente miljømessig på dette. Man får jo lagret noe overskuddsenergi man produserer om sommeren, men da må det jo være miljøvennlig strøm hvis det skal være noe vits. Det eneste man kan få mer ut av om sommeren enn om vinteren er solenergi, Det er jo ikke gratis og det er lite utbygd.

Det hender - spesielt på vår (vårflommen) og høst at man må slippe ut vann i fra vannmagasinene uten å produsere elektrisitet, da behovet alt er dekket, og vanntilførselen er større enn behovet - og magasinene fulle. Da kunne det være kjekt å produsere litt overskudd til bruk i tørkeperioder på sommeren eller på vinteren.

Lagring av strøm fra vind og solkraft er også svært nyttig, ikke bare fra sommer til vinter, men fra dag når solen skinner til natt når den ikke gjør det. Samme gjelder for vindkraft eller bølge-/tidevannskraft.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

emil

Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. november 2014, klokken 15:07
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:47
Tror det er lite og hente miljømessig på dette. Man får jo lagret noe overskuddsenergi man produserer om sommeren, men da må det jo være miljøvennlig strøm hvis det skal være noe vits. Det eneste man kan få mer ut av om sommeren enn om vinteren er solenergi, Det er jo ikke gratis og det er lite utbygd.

Det hender - spesielt på vår (vårflommen) og høst at man må slippe ut vann i fra vannmagasinene uten å produsere elektrisitet, da behovet alt er dekket, og vanntilførselen er større enn behovet - og magasinene fulle. Da kunne det være kjekt å produsere litt overskudd til bruk i tørkeperioder på sommeren eller på vinteren.

Problemet der er at det vil trenges noen enorme batteripakker for at det skal gi noen særlig effekt. Vil kanskje ha mer for seg å bruke overskuddstrømmen til å pumpe vann opp i andre magasiner som ikke er fulle eller ha kraftigere kabler til kontinentet for å kunne eksportere mer av overskuddet så de kan redusere produksjonen av fossil kraft.

Amoss

Sitat fra: emil på tirsdag 04. november 2014, klokken 16:14
Problemet der er at det vil trenges noen enorme batteripakker for at det skal gi noen særlig effekt. Vil kanskje ha mer for seg å bruke overskuddstrømmen til å pumpe vann opp i andre magasiner som ikke er fulle eller ha kraftigere kabler til kontinentet for å kunne eksportere mer av overskuddet så de kan redusere produksjonen av fossil kraft.

Det har du så klart helt rett i. Svarte vel igrunnen mer på at det var ett behov for energilagring enn at denne nødvendigvis skulle skje ved å bruke brukte elbilbatterier. Burde nok presisert det litt nøyere :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arnejorg1

Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. november 2014, klokken 18:11
Sitat fra: emil på tirsdag 04. november 2014, klokken 16:14
Problemet der er at det vil trenges noen enorme batteripakker for at det skal gi noen særlig effekt. Vil kanskje ha mer for seg å bruke overskuddstrømmen til å pumpe vann opp i andre magasiner som ikke er fulle eller ha kraftigere kabler til kontinentet for å kunne eksportere mer av overskuddet så de kan redusere produksjonen av fossil kraft.

Det har du så klart helt rett i. Svarte vel igrunnen mer på at det var ett behov for energilagring enn at denne nødvendigvis skulle skje ved å bruke brukte elbilbatterier. Burde nok presisert det litt nøyere :)

Ja, og de enorme batteriene er jo ikke billige. Men jeg ser en fordel. Ved og sende all strømmen man produserer rett i batteriene vil man ikke trenge og hele tiden regulere for ikke å produsere for mye. Man trenger bare og stanse produksjon eller selge strøm når batteriene er fulle. Ville i grunn vært nye enklere, men dyrt.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Skydive

1 - 2 brukte Tesla batterier på veggen hjemme i garasjen vil for mange dekke strømbehovet for 1 døgn

Husk ofte så er strømprisen på natta nede i noen få ører/KW
Det er en enkel sak å koble dette til Gridd,en mener du da får betalt Ca spot minus 3 øre.
Solcellepaneler begynner å bli billige osv.

Dette kan helt klart et godt alternativ.  Tenk når du er bortreist så tjener du penger på å kjøpe billig og selge dyr strøm. (-:

arnejorg1

Sitat fra: Skydive på onsdag 05. november 2014, klokken 07:20

Husk ofte så er strømprisen på natta nede i noen få ører/KW
Det er en enkel sak å koble dette til Gridd,en mener du da får betalt Ca spot minus 3 øre.
Solcellepaneler begynner å bli billige osv.

Dette kan helt klart et godt alternativ.  Tenk når du er bortreist så tjener du penger på å kjøpe billig og selge dyr strøm. (-:

Men hvis alle begynner og bruke like mye strøm om natta som om dagen vil jo vinningen gå opp i spinningen i den grad at prisen jevnes ut over døgnets 24 timer.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015


cra

Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 05. november 2014, klokken 14:38
Sitat fra: Skydive på onsdag 05. november 2014, klokken 07:20

Husk ofte så er strømprisen på natta nede i noen få ører/KW
Det er en enkel sak å koble dette til Gridd,en mener du da får betalt Ca spot minus 3 øre.
Solcellepaneler begynner å bli billige osv.

Dette kan helt klart et godt alternativ.  Tenk når du er bortreist så tjener du penger på å kjøpe billig og selge dyr strøm. (-:

Men hvis alle begynner og bruke like mye strøm om natta som om dagen vil jo vinningen gå opp i spinningen i den grad at prisen jevnes ut over døgnets 24 timer.

Jeg tror det er langt opp og fram før mange nok gjør dette. Det er jo tross alt en viss investering inne i bildet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Birger

Batterier vil være viktige i flere situasjoner i et nett.

- De kan jevne ut effekttopper i nettet
- De kan benyttes i nettfilter, jevne ut støykomponenter
- De kan være et viktig element i leveransesikkerhet ved utfall av kraftstasjoner. Dvs levere hurtig effekt inntil tregere balanseeffekt kan kjøres opp
- De kan gjøre enkelt husstander uavhengige eller mindre avhengige av nettstrøm

Og sikker mer
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA