Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av pnq, torsdag 20. november 2014, klokken 15:36

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. november 2014, klokken 14:56
Men, det tar vel ikke lang tid før det blir påbudt med "svarte bokser" i alle biler er jeg redd :p  Storebror må jo kunne passe på.

Dette er jo siden en god stund tilbake påbudt for diverse yrkessjåffører, da med tanke på hvile/aktiv kjøretid osv. med henvisning til sikkerhet. Alkolås for yrkessjåffører har jo også vært diskutert. Her er det jo stadige avveinger mellom innskrenkning av personlig integritet v.s. sikkerhet/samfunnsnytte. Datatilsynet i Norge er jo generelt svært restriktive, hvilket jeg syns er bra...

Øyvind.h

Sitat fra: cairnz på tirsdag 04. november 2014, klokken 14:38
Sitat fra: SabreMan på tirsdag 04. november 2014, klokken 14:34
Stoppet de den andre bilen også?

Er det noen som har prøvd med en annen GPS i bilen for å se hvordan speedometeret og GPS-en stemmer overens?
CC på 95km/t. Boten ble på 92km/t (92.6). De skriver av 3 km. Spot on (19" GY).
Har testet flere ganger med GPS. Med 19" og standard Goodyear sommerdekk er tallene dønn presise. 19" Nokian R2 dekk i nøyaktig samme dimensjon er derimot fysisk litt mindre enn Godyear dekkene (merker det når jeg tar av vinterdekk og setter på sommer, hvor jeg iblant må jekke ekstra :) )
Så R2 vil gi bittelitt høyere vist hastighet enn reell.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RonnyØ

Jeg tror (vet) du skal ta det helt med ro med at Tesla kan måles med dagens laser, som er TraffiPatrol XR. Denne er nærmest idiotsikker og krever så mye tester både daglig, før kontroll, etter kontroll og ved tjeneste slutt. I tillegg er (skal) alt personell som bruker disse nye laserene være godkjent. Og hvis jeg ikke husker feil, så virker ikke laseren hvis den ikke har vært inne til årlig sjekk.

Det som KAN skje er at de nye Teslaene med radar kan påvirke laseren. Man vil da ikke få feil tall eller fart, men en feilkode som sier noe om forstyrrelse. Dette har man sett på noen nye Mazda og Volvo blant annet. Disse krever ofte 2 forsøk.

Laseren kan måle motorsykkel og da kan selv en Model S la seg måle.

Men en feil kan selvfølgelig oppstå, det må man ta høyde for.
Husqvarna Automower 320

pnq

Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 04. november 2014, klokken 15:52
Jeg tror (vet) du skal ta det helt med ro med at Tesla kan måles med dagens laser, som er TraffiPatrol XR. Denne er nærmest idiotsikker og krever så mye tester både daglig, før kontroll, etter kontroll og ved tjeneste slutt. I tillegg er (skal) alt personell som bruker disse nye laserene være godkjent. Og hvis jeg ikke husker feil, så virker ikke laseren hvis den ikke har vært inne til årlig sjekk.

Det som KAN skje er at de nye Teslaene med radar kan påvirke laseren. Man vil da ikke få feil tall eller fart, men en feilkode som sier noe om forstyrrelse. Dette har man sett på noen nye Mazda og Volvo blant annet. Disse krever ofte 2 forsøk.

Laseren kan måle motorsykkel og da kan selv en Model S la seg måle.

Men en feil kan selvfølgelig oppstå, det må man ta høyde for.

Takk for info Ronny. Spørsmålet mitt er egentlig hva som hindrer laseren fra å måle en større bil som ligger rett bak  når målingen skjedde? Returnerer ikke den bilen laserstråler? Sett rett forfra på 200 meter ++ er jo ikke Tesla Performance i low modus veldig ruvende ift andre biler..
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

BMW850

Ett godt råd, betal og glem det. Sannsynligheten for at du vinner frem er mikroskopisk og det er ikke verdt stresset.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Thomas Parsli

Sitat fra: pnq på tirsdag 04. november 2014, klokken 16:14
Takk for info Ronny. Spørsmålet mitt er egentlig hva som hindrer laseren fra å måle en større bil som ligger rett bak  når målingen skjedde? Returnerer ikke den bilen laserstråler? Sett rett forfra på 200 meter ++ er jo ikke Tesla Performance i low modus veldig ruvende ift andre biler..

Moderne lasermålere har optiske sikter (5x forstørrelse på TraffiPatrol XR) så man måler "det man peker på".
Men hvorfor de ikke bruker lasermåler med kamera skjønner jeg ikke, en video eller stilbilde som viser målingen ville jo stoppet enhver diskusjon. Om det øker prisen med 10.000,- tror jeg det tilsvarer 10-15 minutter i retten...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Naphoc

Synes å huske "Visible Tesla" loggførte lokasjon og hastighet til en hver tid, så lenge du hadde programmet oppe mens bilen ble kjørt? Kanskje dette kan være et alternativ (om ikke i gjeldende situasjon, så kanskje fremover)...

Car-El

Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 04. november 2014, klokken 15:52
Det som KAN skje er at de nye Teslaene med radar kan påvirke laseren. Man vil da ikke få feil tall eller fart, men en feilkode som sier noe om forstyrrelse. Dette har man sett på noen nye Mazda og Volvo blant annet. Disse krever ofte 2 forsøk.

Radar på virke laser? NEI! Det blir ikke til å skje.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sn0le

@Car-El:
Det har du nok rett i. :)
Men laserbaserte sikkerhetssystemer kan tulle med lasermålinger.
http://www.tv2.no/a/3929856
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

RonnyØ

Sitat fra: pnq på tirsdag 04. november 2014, klokken 16:14
Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 04. november 2014, klokken 15:52
Jeg tror (vet) du skal ta det helt med ro med at Tesla kan måles med dagens laser, som er TraffiPatrol XR. Denne er nærmest idiotsikker og krever så mye tester både daglig, før kontroll, etter kontroll og ved tjeneste slutt. I tillegg er (skal) alt personell som bruker disse nye laserene være godkjent. Og hvis jeg ikke husker feil, så virker ikke laseren hvis den ikke har vært inne til årlig sjekk.

Det som KAN skje er at de nye Teslaene med radar kan påvirke laseren. Man vil da ikke få feil tall eller fart, men en feilkode som sier noe om forstyrrelse. Dette har man sett på noen nye Mazda og Volvo blant annet. Disse krever ofte 2 forsøk.

Laseren kan måle motorsykkel og da kan selv en Model S la seg måle.

Men en feil kan selvfølgelig oppstå, det må man ta høyde for.

Takk for info Ronny. Spørsmålet mitt er egentlig hva som hindrer laseren fra å måle en større bil som ligger rett bak  når målingen skjedde? Returnerer ikke den bilen laserstråler? Sett rett forfra på 200 meter ++ er jo ikke Tesla Performance i low modus veldig ruvende ift andre biler..
I siktebildet på laseren er det markører. En runding i midten, og noen streker rundt. Rundingen er så liten at selv en liten bil blir stor i siktet. Så fremt denne rundingen har vært pekt mot ditt skilt/front, så skal det være din bil som er målt. Bare så det er klart, så har laseren en "avtrekker". Den står ikke bare for seg selv å måler i tide og utide.:)
Jeg husker ikke eksakt akkurat nå, men en måling foretas i løpet av 0,3 sekunder, og i løpet av den tiden sendes det mange tusen laserpulser.
Husqvarna Automower 320

RonnyØ

Sitat fra: Car-El på tirsdag 04. november 2014, klokken 19:16
Sitat fra: RonnyØ på tirsdag 04. november 2014, klokken 15:52
Det som KAN skje er at de nye Teslaene med radar kan påvirke laseren. Man vil da ikke få feil tall eller fart, men en feilkode som sier noe om forstyrrelse. Dette har man sett på noen nye Mazda og Volvo blant annet. Disse krever ofte 2 forsøk.

Radar på virke laser? NEI! Det blir ikke til å skje.
Dårlig ordvalg av meg, men tenkte selvsagt på hele autopilot-pakken med laser, radar og ja gudene vet hva :)
Husqvarna Automower 320

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA