Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av pnq, torsdag 20. november 2014, klokken 15:36

« forrige - neste »

pnq

Undertegnede ble nylig vinket til siden efter en laserkontroll. Presentert hastighet synes ikke riktig for meg som da kjørte med cruisecontrol. Jeg hadde en større bil bak meg som var i ferd med å kjøre forbi da laseren ble benyttet og det er mulig det er denne som ble målt (avstanden på målingen var relativt lang og bilen bak var høyere og hadde ikke "skrånende front" lik tesla).

Etter å ha snakket med "loveksperter" var det en som nevnte at noen hadde hentet frem for tingretten kjøredata fra Tesla i USA for å bevise at målingen som var gjort av politiet måtte være feil. Denne Teslaføreren ble vistnok frikjent.

Noen som kjenner til dette?
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

JohanH

Sitat fra: pnq på tirsdag 04. november 2014, klokken 12:38
Undertegnede ble nylig vinket til siden efter en laserkontroll. Presentert hastighet synes ikke riktig for meg som da kjørte med cruisecontrol. Jeg hadde en større bil bak meg som var i ferd med å kjøre forbi da laseren ble benyttet og det er mulig det er denne som ble målt (avstanden på målingen var relativt lang og bilen bak var høyere og hadde ikke "skrånende front" lik tesla).

Etter å ha snakket med "loveksperter" var det en som nevnte at noen hadde hentet frem for tingretten i en tilsvarende sak  kjøredata data fra Tesla i USA for å bevise at målingen som var gjort av politiet måtte være feil. Denne Teslaføreren ble vistnok frikjent.

Noen som kjenner til dette?

Jeg kjenner ikke til det, men ut fra beskrivelser av data Tesla kan hente frem i forb. med ulykker så har de svært deltaljerte fortløpende data på bl.a. posisjon og hastighet. Håper du kan få disse ut i en slik sak. Dersom du kan viste til posisjon, klokkeslett og hastighet da politiet målte deg og at farten aldri var så høy som de hevder bør du ha en god sak. Veldig interessant om du får ut disse data, hold oss gjerne oppdatert og lykke til!

(For øvrig er det jo to sider av en slik sak, d.v.s. hva hvis politiet krevde ut slike data? Jeg tror nok Datatilsynet i Norge vill mene noe om dette etterhvert).

Lokführer

Ba du om å få se kalibreringspapirene på laseren?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

pnq

#3
Laseren hadde en merkelapp som vistnok viste at den var relativt nykalibrert. Men som gammel jeger vet jeg at det skal uhyre lite til for å bomme med en meter når avstanden er målt på 200meter++.

Bilen er jo veldig lav men hvordan kan man bevise at det muligens er bilen bak som er målt? Kan laserstrålen "prelle av" på Teslafronten og reflekteres i kjøretøyet bak og så plukkes opp av politiets måler?
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

Johnny

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 04. november 2014, klokken 12:43
Ba du om å få se kalibreringspapirene på laseren?

Lite å si om det var den andre bilen som ble målt.
TMS og eGolf.

Lokführer

Sitat fra: Johnny på tirsdag 04. november 2014, klokken 12:46
Sitat fra: Lokführer på tirsdag 04. november 2014, klokken 12:43
Ba du om å få se kalibreringspapirene på laseren?

Lite å si om det var den andre bilen som ble målt.
Nei, for hvis ikke laseren er kalibrert, så er målingen ugyldig.
Jeg spurte ei gang da jeg ble tatt, med 1.9tdi Touran, og politimannen ble utrolig stresset og sa; Ja dette har du krav på.

Tok det for god fisk og sjekket ikke, jeg visste jo veldig godt at jeg kjørte noe fort.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

19quiz76

Mener jeg har hørt at disse skal kalibreres daglig, og at du kan kjøre videre dersom det ikke kan vises til en dagsfersk rapport. Men ikke ta mitt ord for det, har ikke sjekket sannhetsgehalten ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Olemann

Spennende utsikter her.  Da kan jo Tesla årlig oversende til politiet trafikk-data pr bil, så får man en årlig samle-faktura med bøter og prikker for alle kjøring det aktuelle år.  Billig blir det og, da man kan ta ned alle fotoboksene og slutte å ha vanlige kontroller (bare alle anskaffer Tesla'er)   ;D


[/quote]

(For øvrig er det jo to sider av en slik sak, d.v.s. hva hvis politiet krevde ut slike data? Jeg tror nok Datatilsynet i Norge vill mene noe om dette etterhvert).
[/quote]

Muffinman

Anbefaling: Dashcam. Funker fint til å dokumentere hastigheten på stedet. Ikke så nyttig hvis man faktisk har kjørt for fort.

pnq

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:31
Mener jeg har hørt at disse skal kalibreres daglig, og at du kan kjøre videre dersom det ikke kan vises til en dagsfersk rapport. Men ikke ta mitt ord for det, har ikke sjekket sannhetsgehalten ;)

Dette er helt klart en vinkling om det stemmer .... men mangler fortsatt litt "kjøtt på benet" for å ta det videre....:-(
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

bb

Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. november 2014, klokken 12:42
Jeg kjenner ikke til det, men ut fra beskrivelser av data Tesla kan hente frem i forb. med ulykker så har de svært deltaljerte fortløpende data på bl.a. posisjon og hastighet.
Jeg har selv sett på loggdataene. Posisjon lagres ikke, men km-stand brukes i x-aksen.

Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:34
Spennende utsikter her.  Da kan jo Tesla årlig oversende til politiet trafikk-data pr bil, så får man en årlig samle-faktura med bøter og prikker for alle kjøring det aktuelle år.
Tesla loggfører data med formål å kunne feilsøke ved behov. Hvis de plutselig bruker dataene til noe annet enn det som opprinelig var godkjent for så bryter de personopplysningsloven §11:
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-04-14-31#KAPITTEL_2
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

SabreMan

Stoppet de den andre bilen også?

Er det noen som har prøvd med en annen GPS i bilen for å se hvordan speedometeret og GPS-en stemmer overens?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

cairnz

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 04. november 2014, klokken 14:34
Stoppet de den andre bilen også?

Er det noen som har prøvd med en annen GPS i bilen for å se hvordan speedometeret og GPS-en stemmer overens?
CC på 95km/t. Boten ble på 92km/t (92.6). De skriver av 3 km. Spot on (19" GY).
Elbilist

Amoss

Sitat fra: bb på tirsdag 04. november 2014, klokken 14:20
Sitat fra: Olemann på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:34
Spennende utsikter her.  Da kan jo Tesla årlig oversende til politiet trafikk-data pr bil, så får man en årlig samle-faktura med bøter og prikker for alle kjøring det aktuelle år.
Tesla loggfører data med formål å kunne feilsøke ved behov. Hvis de plutselig bruker dataene til noe annet enn det som opprinelig var godkjent for så bryter de personopplysningsloven §11:
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-04-14-31#KAPITTEL_2

Nettopp.  En annen sak er jo da strengt talt dersom brukeren som blir logget ber om data - det kan være en omvei om den loven. Men da åpner man opp ett ormebol som Olemann er inne på...

Men, det tar vel ikke lang tid før det blir påbudt med "svarte bokser" i alle biler er jeg redd :p  Storebror må jo kunne passe på.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pnq

Sitat fra: SabreMan på tirsdag 04. november 2014, klokken 14:34
Stoppet de den andre bilen også?

Er det noen som har prøvd med en annen GPS i bilen for å se hvordan speedometeret og GPS-en stemmer overens?

Nei de stoppet ikke den andre bilen dessverre. Det var jo jeg som var først ..... :-(
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA