Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elon håndterer Drive Unit/Motorproblemene personlig!

Startet av belgarath, torsdag 20. november 2014, klokken 14:47

« forrige - neste »

belgarath

Jeg må vel innrømme at min gen0 Th!nk føles som pus-i-pose.

I sommer hadde jeg en del problemer med lading. Jeg kom forbi problemene ved å passe på bilen som en smed og starte lading på nytt når den stoppet og konklusjonen min den gang var at det var noe tull med BMI som gjorde at den stoppet på høy temperatur. Det skjedde bare på de varmeste dagene i Trøndelag.
Når varmen ga seg fungerte den flott, men innimellom har jeg hatt en mistanke om at det ikke har vært så flott og fint som det kan se ut som. Den har spist av batteriet når den har stått ubrukt i friperioder selv om den har vært tilkoblet landstrøm. Jeg har derfor fremdeles en mistanke om at BMI tuller og ikke varmer batteriet med 230V, men kun bruker sin egen lagrede energi.

Dette kom til en liten kritisk situasjon i går. Min bedre halvdel måtte faktisk to turer hjemmefra til Orkanger i går, en tur på drøye tre mil. Siden hun kjører på en måte som ikke gir maksimal rekkevidde på batteriet, kom hun hjem med nød og neppe med blinkende batterilampe i går kveld.
Bilen ble satt på lading så fort hun kom hjem, men ladingen stoppet etter kort tid, og jeg gikk ut for å sette inn kontakten et par ganger i løpet av kvelden. Hvor lenge den ladet før den stoppet vet jeg ikke, for det ble sent og jeg gikk og la meg.

I dag vil ikke bilen starte ladingen i det hele tatt og det er heller ikke blinking i ladelampa for å indikere at batteriet blir varmet opp.
Når jeg setter inn kontakten lyser kontakt indikatoren (venstre lampe), girindikatorene og strømmåleren går en tur i bunn og opp som den pleier. Deretter kommer det ikke de vanlige klikkene i reléer, sirkulasjonspumpen starter ikke, men det kommer en fastnøkkel og girindikatorene slukker.

Jeg tror batteriet er i ferd med å kjøles ned, men at det ikke er noen funksjon som varmer det opp, derfor skjer ingenting.

Noen forslag?

(Noen som vil kjøpe..? Jeg liker Th!nken, men jeg tror jeg må stikke fingeren i jorda og innse at jeg ikke har mulighet til å holde en i drift som dagligbil..  :()
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

Go-carter

#1
Nå skal ikke jeg drive skremselspropaganda her, men å kjøre en gen0 bil helt ned(hvis du har gammel software i batteriet) er suicidalt i mine øyne. I den gamle softwaren kunne man ta ut mye mer strøm av batteriet, og dermed risikere å skade det hvis man kjører det helt tomt.

Nå skal det sies - at jeg har ikke vært borti det spesielt mange ganger, så det du burde få gjort er å ta en diagnose av bilen og se hva som evt. er feil :) Forhåpentligvis er det noen andre som har mer kjennskap til de tidlige bilene som kan komme med konkrete svar her.

Lyser det ikke feil i høyspent lampe? Kun i skiftnøkkel?

(Offtopic: Ser du har en Land Rover også, du er ikke tilfeldigvis medlem på LRF og? :) )
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

belgarath

Så lenge jeg kjører selv, er jeg påpasselig både med effektbruken og tømmingsgrad, men min bedre halvdel har ikke samme forsiktige fremtoning..

Det lyser kun i skiftnøkkel når den forsøker å lade, forsøker jeg å starte blinker "tanklampe"

Er på LRF (VBF..) ja. Samme nick.
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

Lynet

Trondheim Thinkers har diagnoseutstyr. Så hvis du får til å transportere den til Trondheim kan vi gi diagnose.
Send en PM
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Sitat fra: belgarath på tirsdag 04. november 2014, klokken 15:42
Så lenge jeg kjører selv, er jeg påpasselig både med effektbruken og tømmingsgrad, men min bedre halvdel har ikke samme forsiktige fremtoning..

Det lyser kun i skiftnøkkel når den forsøker å lade, forsøker jeg å starte blinker "tanklampe"

Er på LRF (VBF..) ja. Samme nick.

Har samme problem med min "bedre" halvdel. Sukk.  ::) Heldigvis har hun og en discovery hun kan fylle opp.

Trondheim Thinkers høres ut som et bra alternativ for deg! De finner nok ut av det.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

belgarath

Har hatt besøk av Trond Einar i kveld og vi har forsøkt å få noe resultat, men BMI er taus som en østers..
Vi forsøkte både via OBDII porten og rett på BMIen, men får ikke kontakt med den. Dessverre er konklusjonen at BMI er avgått med pensjon.. :-(
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

Go-carter

Sitat fra: belgarath på tirsdag 04. november 2014, klokken 21:27
Har hatt besøk av Trond Einar i kveld og vi har forsøkt å få noe resultat, men BMI er taus som en østers..
Vi forsøkte både via OBDII porten og rett på BMIen, men får ikke kontakt med den. Dessverre er konklusjonen at BMI er avgått med pensjon.. :-(

BMI er vel hverken økonomisk ruin, eller super-vanskelig å bytte? Har sett noen bilder fra Elbilmek Fornebu og tror det skal være kurant. Men fem-sifret, det blir det nok.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

belgarath

Har fått låne et par BMIer av Trond Einar. Han hadde byttet dem ut på sin på grunn av feil, men siden han har en ny programvareversjon til dem, så tar vi sjansen på at det går. De er oppgradert begge to og kommuniserer fint med diagnosepcen.

Skal få tauet bilen inn på bukken til svigers og byttet BMI så fort jeg får mulighet.

Tusen hjertelig takk til Trond Einar som orker å hjelpe. Han kom til og med ut til meg når jeg sto fortvilet med fryst batteri.
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

Warlock


belgarath

Og der var det gjort. Fridagen kom og jeg fikk hjelp av fruen til å taue meg til svigers gamle silorom med installert tosøyler.
Heiste opp bilen la under noen paller, avlaster batteripakken på pallehaugen og løfter bilen opp.

Selve byttet tar fem minutter, men det gikk med omtrent tre timer fra bilen ble kjørt inn, til den sto fornøyd og varmet opp batteriet.

Nå blir det noen familieselskaper og slikt i helgen, så får vi ta en sjekk om noen dager og se om alt er som det skal.
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

belgarath

Og alt var som det skulle være plutselig.. :-)
Fulladet og alt tilsynelatende i orden kjørte vi hjem igjen, klar for nye eventyr.

Må få et navn snart denne bilen..
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA