Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Tesla nedgradert bilen min?

Startet av MrGekko, torsdag 20. november 2014, klokken 14:26

« forrige - neste »

HåkonE

#15
Sitat fra: Thomas M på tirsdag 04. november 2014, klokken 18:18
På Model S er originalspoiler mer som pynt å regne. Den på Audi TT er flere ganger større vinge overflate på.

Men for all del hvis noen har lyst på showoff spoiler så vær så god... bare å bestille med røde bremsekslippere og spoiler.

Mindre spoilere brukes ofte på biler nettopp av årsaken som Tesla oppgir, å redusere løft på bilens bakende. Du trenger ingen stor vinge for å få effekt når man kommer opp i hastighet.

Ja, den er høyere....men den er ikke akkurat stor. Og den hadde dramatisk effekt på TT. En noe mindre spoiler vil naturligvis ha noe mindre effekt, men den vil ikke være uten effekt.



En bil med 700hk er vel uansett litt showoff i Norge......likeså å bruke *design* som et argument for å fjerne valg produsenten sier hjelper for stabilitet.   ;)

darthy001

Sitat fra: Haknys på tirsdag 04. november 2014, klokken 21:03
En bil med 700hk er vel uansett litt showoff i Norge......likeså å bruke *design* som et argument for å fjerne valg produsenten sier hjelper for stabilitet.   ;)
Vel nå er ikke dette ett valg man tar _bort_. Det er ett tilvalg Tesla har gitt kjøpere muligheten til å kjøpe ekstra. Det er en stor forskjell.



Velger man P85D så skriver for øvrig Tesla dette i design studioet:

SitatTeknologipakke, Air-fjæring, 21" hjul og Neste generasjon seter anbefales

Spoiler nevnes ikke der med ett ord. Hadde spoileren hatt nevneverdig effekt på sikkerheten så hadde den ikke vært ett tilvalg. Ikke akkurat som om den TT-historien er ukjent i bilverden heller. Med tanke på hvor strømlinjeformet Model S faktisk er så kan du garantere at de ikke har gjort samme tabben som TT.

Og som nevnt tidligere i tråden så er det ikke 77% bedre grep, men 77% redusert "løft" som Tesla sier det er. Med tanke på diffusorer etc på bilen her så tror jeg marktrykket er mer enn godt nok til å kompensere for denne spoiler-effekten.

Hadde spoileren hadde en reell effekt på denne bilen så hadde den vært standard. Tesla kommer tross alt fra USA også kjent som "vi saksøker alt og alle"-land.

HåkonE

Viktig presisering; jeg sier ikke at Model S er ustabil uten spoiler.

TT-eksempelet var brukt da det ble argumentert for at spoilere bare er til pynt/harry.

"vi saksøker alt og alle"-land argumentet fungerer også andre veien. For Tesla å hevde 77% mindre løft og bedre stabilitet på en bil når det bare er vill fantasi, er farlig i USA.

Spoiler er helt klart ikke noe *må ha*, likt om M-sport på BMW er valgfritt. Har vært en del klaging fra Tesla kunder som vil ha den største motoren, men magert utstyrt. På en del andre bilmerker har man ikke det valget om man velger de største modellene. For eksempel BMW M3, som har samme opplegg.....av nøyaktig samme årsak som Tesla:



Eller du kan gå til BMW Performance avdelingen om du har en vanlig BMW, som spesialiserer seg på deler til de som gjerne vil ta bilen ut på trackdays. Ikke akkurat enorme vinger det er snakk om:



Det er ikke dermed sagt at standard BMW er farlige. Men TT var en av de som var det.

Større vinge/spoiler gir større effekt, men på en elbil vil man kanskje finne et kompromiss mellom kjøregenskaper og rekkevidde.




ErlingH

Tror også spoileren har effekt i høye hastigheter. At bilen er mer stabil, f.eks. i over 200 km/t, og det er jo da du har behov for denne stabiliteten. Har sett tall på downforce på forskjellige BMW aerodynamikk pakker, og selv om forskjellen ikke er så stor i kilo så bedrer det kjøreegenskapene betraktelig i høye hastigheter.
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

.Net

P85D

Kallagtunet

Sitat fra: Haknys på tirsdag 04. november 2014, klokken 17:58

Det er foreløbig ingen andre av påstandene til Tesla som har blitt avslørt som fanteri, men det er mye placebo, eierinteresser og synsing blant kunder. )


Da kan du ikke ha fått med deg mye av det Tesla har hypet de siste årene...

Og at du har lyst til at denne spoileren skal være noe mer enn ett rent styling element er greit for meg, men nå bryr jeg meg heller ikke om at enkelte tror på julenissen heller...

Og ja jeg har spoiler på vår P85+

HåkonE

#21
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 05. november 2014, klokken 01:02
Da kan du ikke ha fått med deg mye av det Tesla har hypet de siste årene...

Og at du har lyst til at denne spoileren skal være noe mer enn ett rent styling element er greit for meg, men nå bryr jeg meg heller ikke om at enkelte tror på julenissen heller...

Og ja jeg har spoiler på vår P85+

Jeg kan bare anta at den faglige kompetansen er ganske tynn når man i en debatt føler seg tvunget til å slenge ut høyst ukvalifiserte påstander om motdebattantens følelser og meninger.

Og nei, jeg har nok ikke fått med meg at Tesla har snakket usant om tall de siste årene. Slik at jeg ikke feilaktig bruker dette argumentet på nytt, hva gjelder det?

Det er mulig å gjøre et eksperiment på dette selv. Stikk hånden ut av vinduet i 150km/t. Prøv å varier vinkel på håndleddet. De fleste vil nok være enige i at det ikke er ubetydelig lufttrykk det er snakk om. En spoiler har mye større overflate.

Her er forresten en video som demonstrerer en spoiler i vindtunnel (fra 1:30). Legg merke til at røyken får en helt annen knekk når den når enden på bilen.



Ekstreme biler trenger ekstreme løsninger, her i NASCAR:




Kallagtunet

Du må selvsagt kjøpe spoiler med den overbevisning at du får bedre kjøreegenskaper. Jeg klikket for at den var gratis tilvalg og at den ikke er direkte skjemmende på en grå bil....

MrGekko


Sitat fra: ⓣⓔⓢⓛⓐ på onsdag 05. november 2014, klokken 00:18
Velger bort Tesla original spoiler og setter på en sånn en
https://unpluggedperformance.com/catalog/products/unplugged-performance-trunk-spoiler/
Denne var lekker ja :) Og man kan bestille i bilens farge også. Penere enn karbon synes jeg da :)

darthy001

Nytt design studio oppe og i amerikansk versjon er tekst om 77% reduksjon i lift tatt bort. Nå er det bare noen vage referanser til "improved stability"...

Regner med de norske sidene følger etter så raskt de ansvarlige for google translate i Tesla kommer på jobb ;D

@Haknys diffusoren under bilen har veldig mye mer å si for marktrykket enn den lille spoileren. Ikke tilfeldig at alle de senere års ferrarier etc er levert uten store spoilere. Diffusorene gjør jobben mye mer effektivt rett og slett.

HåkonE

#25
Sitat fra: darthy001 på onsdag 05. november 2014, klokken 23:59
Nytt design studio oppe og i amerikansk versjon er tekst om 77% reduksjon i lift tatt bort. Nå er det bare noen vage referanser til "improved stability"...

Regner med de norske sidene følger etter så raskt de ansvarlige for google translate i Tesla kommer på jobb ;D

@Haknys diffusoren under bilen har veldig mye mer å si for marktrykket enn den lille spoileren. Ikke tilfeldig at alle de senere års ferrarier etc er levert uten store spoilere. Diffusorene gjør jobben mye mer effektivt rett og slett.

Det skal ikke mange endringer til på en bil før at 77% ikke stemmer lenger, men det kan også være at store tall som 77% kan gi kunder inntrykket av at biler _uten_ spoiler er ustabile uten at det nødvendigvis er tilfellet i det hele tatt. Nå skriver de kun "Økt stabilitet i høy fart".

Diffusere? Det ene utelukker ikke det andre. Supersportsbiler er litt vanskelig å sammenligne med med sine ofte spesielle design/egenskaper, men Ferrari LaFerrari har en veldig stor spoiler.



Aston Martin gjør det samme:



Jeg mener ikke spoiler er noe man må ha. Forbedringen er nok ikke svært stor (muligens uvesentlig i Norske fartsgrenser). Men man lurer seg selv om man tror spoilere kun er for showoff eller placebo.  :)

Kallagtunet

Sitat fra: Haknys på torsdag 06. november 2014, klokken 08:21
Jeg mener ikke spoiler er noe man må ha. Forbedringen er nok ikke svært stor (muligens uvesentlig i Norske fartsgrenser). Men man lurer seg selv om man tror spoilere kun er for showoff eller placebo.  :)

Spoilere kan selvsagt ha stor betydning på kjøreegenskaper ingen som er uenig i det tror jeg, men karbon spoileren på Model S er et visuelt element uten praktisk innvirkning på bilens (Kjøre)egenskaper. Hadde den hatt effekt mhp downforce så skulle den også redusere rekkevidde.

HåkonE

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 06. november 2014, klokken 20:44
Sitat fra: Haknys på torsdag 06. november 2014, klokken 08:21
Jeg mener ikke spoiler er noe man må ha. Forbedringen er nok ikke svært stor (muligens uvesentlig i Norske fartsgrenser). Men man lurer seg selv om man tror spoilere kun er for showoff eller placebo.  :)

Spoilere kan selvsagt ha stor betydning på kjøreegenskaper ingen som er uenig i det tror jeg, men karbon spoileren på Model S er et visuelt element uten praktisk innvirkning på bilens (Kjøre)egenskaper. Hadde den hatt effekt mhp downforce så skulle den også redusere rekkevidde.

Ja, det har den selvsagt. Men det blir jo minimalt i all den tid den er mest effektiv i høy fart. Innenfor Norske fartsgrenser er det sannsynligvis ikke merkbart.   

Hvor har du det fra at spoileren på akkurat Model S bare er et visuelt element? Tesla sier noe annet. De går til og med så langt som å slenge et tall på bordet. Det er av allmenn interesse om Tesla lyver på spesifikasjonene, slik du til stadighet gjentar.

Du unngikk å svare meg sist jeg spurte deg om dette.

Kallagtunet

#28
Jeg har svart allerede men kan gjerne gjøre det igjen.  Hvis løft uten spoiler er 1 kg i 110 og spoileren reduserer det til 0,3kg så har Tesla tallene sine på det "tørre"... At kjøreegenskapene blir endret av deg det vekten på bakaksel er går fra 1200 kilo til 1199,3 uten spoiler merker i alle fall ikke jeg. Men på grå og sort bil ødelegger den i alle fall ikke de fine linjene og ser helt ok ut.

HåkonE

#29
Sitat fra: Kallagtunet på fredag 07. november 2014, klokken 00:38Hvis løft uten spoiler er 1 kg i 110 og spoileren reduserer det til 0,3kg så har Tesla tallene sine på det "tørre"... At kjøreegenskapene blir endret av deg det vekten på bakaksel er går fra 1200 kilo til 1199,3 uten spoiler merker i alle fall ikke jeg.

Jeg forstår poenget ditt, men regnestykket ditt med to streker under svaret, virker å inneholde et tall du har tatt fra der solen ikke skinner.

Er løftet 100kg, blir reduksjonen 77kg. Det blir litt håpløst å leke med ukjente tall for å få frem et argument.

Jeg mener jeg har gitt nok av eksempler på andre biler som bruker mindre spoilere av annet enn estetiske hensyn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA