Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nav motor

Startet av Figgen, onsdag 11. mars 2009, klokken 21:52

« forrige - neste »

Figgen

Etter 32 tusen miles var det tid for hovedservice igjen.  Som i 2007 leverte eg Think'en inn til Kverneland på Forus.  Som sist vart det først sett inn ei ny vannpumpe som laga urimelig mykje støy.  Som sist skifta dei vannpumpa ut med ei ny etter at eg hadde klaga.  Medan den samla kostnaden i 2007 var på kr 3915, var fakturaen i år på kr 5740 (begge + mva).  Vannpumpa kosta 1675 både i år og i 2007, men sekkeposten "årsservice" har auka frå 1908 til heile 3591 + mva.  Rett nok skrudde dei fast ladekontakten som hadde løsna i år, og dei smurte opp dørlåsen (og etterlot ei stor, brun oljestripe på døra).  Fakturaen har ikkje forfalt ennå.  Skal eg godta dette? 
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

HHF

Jeg ville ihvertfall definitivt konfrontert dem med forskjellen og bedt dem forklare den. Kan jo være det har en forklaring du ikke kjenner, men om ikke, så ville jeg ikke uten videre godtatt dette. Du har jo rimelig nok en annen forventning basert på nøyaktig samme operasjon fra tidligere år ... Det må jo bety noe i en slik sammenheng.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

#2
Har oversikt over tidsforbruk på forskjellige rutinejobber på Think.

Ut fra dette er det bare å gange med timeprisen, så har du kosten på jobben.

Dersom timeprisen har økt med 68% seg siden 2007 så er regningen din korrekt.

Ser av gamle regninger at Automotive i Oslo gjorde vannservice med vannpumpebytte på min Think i 2008. Da kom regningen på kr. 2916.-
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Års-service på Th!nk varierer fra år til år. D.v.s. det er forskjellige ting som skal gjøres til forskjellig tid.

Enkelte ting skal gjøres hvert år, andre ting (f.eks. bytte vannpumpe) annet hvert år, bremsevæske byttes hvert 3. år, bremser bak byttes hvert 4. år, og kjølevæske (frostvæske) hvert 8. år.

Derfor er det helt naturlig at prisen også varierer fra år til år.

Jeg er så "heldig" at jeg kan gjøre det aller meste selv og kan vurdere hva som kan utsettes på min egen bil så fremt jeg følger med og sjekker alt ukentlig. Og jeg kjenner etterhvert (over 5 års erfaring med Th!nk) alle symptomer på at feil har oppstått. F. eks. var ikke bremseskoene bak slitt nevneverdig på 4 års service og heller ikke i fjor, så jeg har enda de originale. Bare rengjorde alt og smurte opp igjen parkeringsbrems-mekanismen begge ganger. Min erfaring fra andre biler er at vulkede ("limte")  bremsebånd på trommelbremser holder 12 - 15 år medmindre de blir utslitt før.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Figgen

Kverneland oppga tidsforbruket til 3,8 timar og 3591 kr for "årlig service, skiftet vannpumpe og luftet, lading og vedlikeholdslading, demontert front og festet ladekontakt" (US-type).   Eg går ut frå at det er fornuftig tidsforbruk og har betalt samlebeløpet på 5740 kr + mva.  Imidlertid har eg hatt problem etterpå med at sikringen i garasjen går kvar gong eg skal starte ladinga.  Etter at eg løftar opp sikringsbrytaren for andre gong, går det greitt å lade.  Tar eg ut ladeledningen i 5 - 10 sekund og setter den på igjen, går det greitt.  Ventar eg til vannpumpa har stoppa, går sikringen.   Eg har sprengt sikrinar i eit par-tre offentlege garasjeanlegg den siste veka (bl.a. på flyplassen, beklager Kewet-eigar!), og ba derfor Kverneland å sjekke om kanskje vannpumpa overbelasta straumkretsen ved oppstart.   Dei greidde imidlertid ikkje å finne noko feil, sikringen heldt, og dei sendte meg i dag ei ny rekning på  nesten 4000 kr!  >:( Dette må vel vere ei reklamasjonssak?
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

elektrolux

Om sikringen går ved ladestart ville jeg sjekket softstart kretsen i laderen.

Kan være at rele'et ditt henger i påstilling, og at laderen dermed har mistet softstartfunksjonen.

Ta av fronten på bilen (6 skruer), og ta ut laderen (6 skruer til).

Ta så av lokket på laderen og sjekk softstartreleet.

Se: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1686.0

Mens du har laderen ute, ville jeg filt ned kanten neders slik at vannet ikke samler seg der.

Har du lader med flatstikk på uttaket er dette også en god anledning å lodde fast disse for bedre kontakt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Figgen

Takk for svar.  Nå har det seg slik at Kverneland skifta ladaren i fjor.  Den bør vel ha ein garanti på minst to år.  Softstartfunksjonen er etter det eg forstår ein del av ladaren, og eg kan risikere å  miste denne garantien dersom eg prøver meg fram sjølv.   Men når verkstaden skriv rekning på tusen kroner timen og ikkje synes å ta ansvar, så kvir eg meg å be dei ta av fronten igjen. 
Fleire gode råd mottas med takk!
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

elektrolux

Dersom du har ny lader, så er nok alt OK.

Når jeg tenker meg om; De gangene jeg har hatt problem med at sikringen går idet en setter igang ladingen har det vist seg at det er ladeledningen som har vært problemet.

Prøv en annen ledning, og se om det hjelper. Gjør det det, så kasser den gamle.

På mine har det vært dårlige skjøter, som sannsynligvis har ført til spenningstap, og dermed forhøyet forbruk. Også mulig å kjenne på at ledningen går varm, i stedet for bare normal lunk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Figgen

Eg har kjøpt og brukt ny ledning, uten at resultatet vart betre av den grunn:  sikringen ryker straks etter kobling.  Etter to løft av sikringsbrytaren, går alt greitt til bilen er ferdiglada. 
Mitt utgangspunkt er at ein bil ikkje skal ha nye feil etter ein hovedsørvis på ein verkstad, enn den hadde då den vart levert inn.  Dilemmaet er at dersom eg gir verkstaden bestemte instruksjonar om kva som skal sjekkast, kan dei bruke det som påskudd til å fråskrive seg ansvaret sitt.  Til nå har Kverneland servert meg rekningar på over 11.000 kroner for ein hovedsørvis, og bilen er altså ennå ikkje i tilfredsstillande stand.  Er det noen som fått gjennom ein reklamasjon hos Kverneland?
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

elektrolux

Hei Figgen

Ta kontakt snarest for problem med laderen. mob. 452 90 180 Fikk nettopp reperert en lader i siste liten med nettopp samme symptom som din.

Releet brenner, og dermed går all eller deler av ladestrømmen via 14 ohms effektmotstander og lager masse varme.

Etter kort tid vil printet brenne, og reperasjon blir vanskelig.

Skal legge ut bilder av reperasjonen vår så snart jeg får en tjangs.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Her er bildene som viser laderen vi redde i siste liten.

Nytt Rele ble montert, etter at originalrele'et sine kontakter hadde blitt dårlige, og ikke lenger avlastet motstandene.

Uten denne avlastningen går for mye effekt gjennom motstandene, og varmeskader følger.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Figgen

Kverneland konkluderte óg med at ladaren var årsaka til problemet.  Ettersom eg skifta ladaren i juli i fjor, går verkstadkostnadene i følge Kverneland, på garantien.  Takk for vennlege råd, Elektrolux, eg tar likevel gjerne kontakt ved ein anledning!
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

elektrolux

Den er fin.

Husk å ta vare på utbyttede deler. Kan ofte brukes til å reparere andre ladere.

Faktisk trenger vi deler for å kunne reparere en lader der flatkabelen er revet opp. Har du den som ble byttet i fjor?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Anne_T

Jeg vil sende en stor takk til dere elbil-kyndige som bidrar med god og detaljert informasjon!

Jeg fikk akutt trøbbel med ladingen - sikringen gikk i ett kjør selv om jeg stilte inn på 10A - og ringte verkstedet, som trodde det kunne være at laderen måtte byttes. Greit tenkte jeg og spurte om prisen, nja.. rundt en 20.000 inkl. arbeidet... Ganske surt da jeg kun har hatt bilen i 3 måneder. Med dystre tanker tok jeg til å lete på forumet, takket være denne tråden fulgte jeg rådet om å kjøpe ny ladekabel før jeg leverte den inn på verkstedet. Lykken var stor da det viste seg å løse problemet mitt! Så nå lader Lille L. og eier er superfornøyd.

;D
- Bergen

Think City 2002, (2009-2014)
Peugeot iOn 2014

cra

Flott! :D Gjør gjerne verkstedet opmerksom på det, så kanskje dne neste med samme problem unngår å bli lurt - hvis de er ærlige nok til å ikke gå rett for det kostbare alternativet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA