Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva mangler Soul EV?

Startet av nien, torsdag 20. november 2014, klokken 14:11

« forrige - neste »

nien

Vil en Twizy registreres som et kjøretøy som regnes som motorsykkel, slik at den kan kjøre i taxifeltet også når rene elbiler stenges ute fra taxifeltet ...?

Twizy fra eks england begynner nå å bli rimelig / flere til salgs i England for under 50000,-... bare å flytte rattet over til venstre side, så er du i gang :-))


emil

Sitat fra: nien på tirsdag 04. november 2014, klokken 10:29
Vil en Twizy registreres som et kjøretøy som regnes som motorsykkel, slik at den kan kjøre i taxifeltet også når rene elbiler stenges ute fra taxifeltet ...?

Twizy fra eks england begynner nå å bli rimelig / flere til salgs i England for under 50000,-... bare å flytte rattet over til venstre side, så er du i gang :-))

Er i dag kun tohjuls motorsykler som har lov til å kjøre i kollektivfelt i tillegg til elektriske kjøretøy. Men vil tro at den dagen personbilene kastes ut vil muligens 3- og 4-hjuls elmotorsykler fortsatt få lov.

Husk også at det er batterileie på de europeiske utgavene som man må betale på.

Skrotenisse

Sitat fra: nien på tirsdag 04. november 2014, klokken 10:29
Vil en Twizy registreres som et kjøretøy som regnes som motorsykkel, slik at den kan kjøre i taxifeltet også når rene elbiler stenges ute fra taxifeltet ...?

Twizy fra eks england begynner nå å bli rimelig / flere til salgs i England for under 50000,-... bare å flytte rattet over til venstre side, så er du i gang :-))

Min Twizy er registrert som 4-hjuls elektrisk motorsykkel.
Om de sperrer kollektivt for elbiler generelt så vil det også kanskje gjelde den og, men bom vil de nok ikke klare å begynne å ta betalt for. I teorien så måtte da også trikes og atv'er betalt bom da.
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

Skrotenisse

Glemte å legge til at i og med den er registrert som 4-hjuls motorsykkel så slipper den EU-kontroll og :D
Kan skru, så om dere trenger hjelp med understell eller annet så ikke nøl med å sende en PM.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: emil på tirsdag 04. november 2014, klokken 12:00
Sitat fra: nien på tirsdag 04. november 2014, klokken 10:29
Vil en Twizy registreres som et kjøretøy som regnes som motorsykkel, slik at den kan kjøre i taxifeltet også når rene elbiler stenges ute fra taxifeltet ...?
...

Er i dag kun tohjuls motorsykler som har lov til å kjøre i kollektivfelt i tillegg til elektriske kjøretøy. Men vil tro at den dagen personbilene kastes ut vil muligens 3- og 4-hjuls elmotorsykler fortsatt få lov.
--

Tviler på at det blir unntak for 4-hjuls motorsykler i kollektivfelt den dagen elkjøretøy kastes ut, men fordel ift. bompenger vil den nok beholde som andre kjøretøy registrert som motorsykler.

Fossilbil

Siden jeg vurderer kjøp av en Twizy, så har jeg kommet over steder der det påstås at Twizy kan og ikke kan benytte kollektivfeltet per i dag.

For min del gjelder dette i Stavanger.

Hva sier fasit?

På forhånd takk  :)


Kavorka

Sitat fra: Sele på tirsdag 14. februar 2017, klokken 07:49
Fasit sier at det ikke er lov.

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt
Når jeg leser teksten ser det ut til at det skulle være lov.
SitatHovedregelen er at busser og drosjer kan kjøre i kollektivfeltene, med utgangspunkt i skilting i de enkelte felt. I tillegg kan elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel og uniformert utrykningskjøretøy benytte slike felt.

Sele

Ingen regel uten unntak.

Tre- og firehjuls motorsykkel/moped kan heller ikke kjøre i kollektivfelt.

Lars C. Krogenæs

Svaret er:

Elektriske tre og firehjulinger kan kjøre i kollektivfeltet på linje med elbiler, fordi de er elektriske motorvogner.

Når elbilen blir nektet adgang til kollektivfeltet gjelder dette også elektriske tre og firehjulinger.

Tre og firehjulinger med fossilmotor kan ikke kjøre i kollektivfeltet.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kavorka

Sitat fra: Sele på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:06
Ingen regel uten unntak.

Tre- og firehjuls motorsykkel/moped kan heller ikke kjøre i kollektivfelt.
Jeg leser det ikke slik.. Tillatt for buss unntatt minibuss (unntatt de med løyve eller mer enn 7 passasjerer), tillatt for motorsykkel unntatt tre eller firehjulinger.

Men tillatt for elektrisk drevne motorvogner. Ser ikke at unntaket for tre og firehjulinger er relevant ift dette.

Den gang elektriske motorvogner ble tillatt i kollektivfelt var det vel heller vanlig at de var i motorsykkel/moped-kategori.

elektrolux

Du må gjerne tolke det slik, men jeg kjører alle mine elektriske kjøretøy i kollektivfeltet med beste samvittighet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kavorka

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:42
Du må gjerne tolke det slik, men jeg kjører alle mine elektriske kjøretøy i kollektivfeltet med beste samvittighet.
Regner med den kommentaren var til Sele?

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. februar 2017, klokken 09:42
Du må gjerne tolke det slik, men jeg kjører alle mine elektriske kjøretøy i kollektivfeltet med beste samvittighet.

Er veldig i tvil og har ingen problemer med og akseptere at jeg har feil. Jeg har rettet en henvendelse til SVV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA