Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av moby666, torsdag 20. november 2014, klokken 00:33

« forrige - neste »

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Ona IX

Må si jeg ble litt positivt overrasket over fargen! Tross alt den jeg har bestilt, deilig å se et vanlig bilde og ikke noe kia har photoshoppet til himmelen.

Fargen fikk bilen til å se veldig normal ut, siden med to-farget så gjør den seg bemerket, da spesielt hvit med blått tak og svart med rødt. Men er veldig spent på å finne ut hvilken som er den mest vanlige fargen å se på veien når det er kommet mange biler. Jeg personlig tror mange velger denne fargen, siden man slipper at bilen ser så veldig "elbil" ut, som er grunnen til at mange velger e-golf. Men svart+rød er jo også utrolig stilig, så tror likevel mange velger denne.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

birkeland

Artig! Jeg har også bestilt Titanium Silver (med levering i mars  :-\ ). Men jeg synes det var forskjell på fargen på bildene. Det første bildet håper jeg er det mer korrekte, for på det andre bildet så bilen bare grå ut. Men gøy blir det lell:)

Forøvrig en artig artikkel. Det er første gang jeg har fått informasjon om at batteriet er ment å ha en levetid på 250.000km. Jeg for min del kommer til å holde batteriet så mye som mulig mellom 30% og 60% og lade bare 20% - 30% av gangen, noe som i Li-ion batteriverden vil gi en levetid som er 5 - 15 ganger lengre. (For de som er interessert, se bilde nederst. Merk at grafen viser til typiske Li-ionbatterier, og ved 80% DOD tåler batterier 3.000 fulle ladinger (full cycles) og ved 20% DOD tåler batterier 50.000 fulle ladinger. Dvs over 16 ganger mer).

Det var også nytt at hver av de 192 battericellene har separate kjøle-/varmeplater noe som er utrolig viktig da temperatur også er en av Li-ionbatterienes fiender.

Alt i alt, så føler jeg det er veldig mye bil for pengene, og løsningene virker svært gjennomtenkte.


model3citizen

Noterer meg at fargekombinasjon grå og lyst grått interiør ser ut til å fungere bra. Litt overrasket å se blå sømmer og innsett i lyktene.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

K S

Sitat fra: birkeland på mandag 03. november 2014, klokken 21:58
Artig! Jeg har også bestilt Titanium Silver (med levering i mars  :-\ ). Men jeg synes det var forskjell på fargen på bildene. Det første bildet håper jeg er det mer korrekte, for på det andre bildet så bilen bare grå ut. Men gøy blir det lell:)

Forøvrig en artig artikkel. Det er første gang jeg har fått informasjon om at batteriet er ment å ha en levetid på 250.000km. Jeg for min del kommer til å holde batteriet så mye som mulig mellom 30% og 60% og lade bare 20% - 30% av gangen, noe som i Li-ion batteriverden vil gi en levetid som er 5 - 15 ganger lengre. (For de som er interessert, se bilde nederst. Merk at grafen viser til typiske Li-ionbatterier, og ved 80% DOD tåler batterier 3.000 fulle ladinger (full cycles) og ved 20% DOD tåler batterier 50.000 fulle ladinger. Dvs over 16 ganger mer).

Det var også nytt at hver av de 192 battericellene har separate kjøle-/varmeplater noe som er utrolig viktig da temperatur også er en av Li-ionbatterienes fiender.

Alt i alt, så føler jeg det er veldig mye bil for pengene, og løsningene virker svært gjennomtenkte.



Vi er forskjellige. Jeg vil ha en bil som er 100 % fulladet til enhver tid, slik at jeg har en tilgjengelig rekkevidde på 150-200 km når jeg måtte trenge det, og uten å ha rekkeviddeangst. Hadde bilen hadde 3-500 km rekkevidde så kunne jeg gjerne ladet den mellom 20 og 60 %.

Hva med å bruke bilen når en trenger den, og stole på at ingeniørene hos Kia har gjort jobben sin? Den er uansett garanter i 7 år.... :-)

JTveter

 ved 80% DOD tåler batterier 3.000 fulle ladinger (full cycles) og ved 20% DOD tåler batterier 50.000 fulle ladinger. Dvs over 16 ganger mer).




[/quote]

Altså.... For meg var rekkevidde pri nummer en da jeg valgte elbil....
Hvis 80% lading gir 3000 ladinger betyr det at jeg kan lade til det nivået hver dag i 8,2 år..... Jeg har tenkt å skifte bil lenge før det! 20%/ 50000 betyr at jeg må lade hver dag i 136 år! Puhhhhh..... ;D
KIA Soul Titanium Grey
Mitsubishi Outlander PEHV 2016 Titanium Grey

Gnilre

Hvis man lader til 80% hver gang og kjører ned til 20% før ny lading har man 60% tilgjengelig 3000 ganger, typisk 240.000 km total rekkevidde i batteriets levetid. Å lade til 40% for så å lade opp igjen ved 20% igjen gir 20% batterikapasitet 10000 ganger. Det gir altså 10% lengre levetid på batteriet med å lade til 40% og mye mer stress. Uaktuelt for meg.

Men hvis kurven går til 100%, hvordan ligger det an da ? Jeg lader som oftest til 80%, men hvis jeg bare taper 10% ved å gå til 100% legger jeg om praksisen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

birkeland

Kurven viser et typisk Li-ionbatteri, og det er nok noen forskjell på batteriet som Kia Soul benytter. Mest sannsynlig er det lagt inn sikkerhetsmarginger, slik at 0% og 100% ikke er helt reelle tall. BMS-brikkene (Battery Management System) som overvåker hver celle i batteripakka vil kutte før batteriet når 7% igjen, for å unngå at batteriet går i "Sleep Mode", dvs at batteriet er overutladet hvis den når <7% SOC (State Of Charge). Når batteriprosenten viser 0% på bilen, så er det mest sannsynlig over 7% igjen. Det samme med 100%. Jeg vil tippe at 100% i teorien er lik ca 93% for å unngå at batteriet står fullstendig fulladet over tid. Et Li-ion batteri degraderes raskt ved 100% SOC.

Sånn sett, så tror jeg, som K S skriver, at ingeniørene hos Kia har gjort jobben sin ved å unngå at batteriet kan bli fullstendig utladet og fullstendig oppladet. Dette i seg selv vil øke batterilevetiden betraktelig.

Jeg for min del har sett at de fleste aktuelle kjøreturene vi har, tapper batteriet mellom 5%-25% hver gang. Derfor vil jeg forsøke å legge inn en rutine for å kun lade mellom 20% og 30% hver gang opp til et sted mellom 60% og 70%. De gangene vi trenger lengre rekkevidde, eller bilen må brukes til mange småturer hver dag, vil jeg selvsagt lade opp til 100% (noe som er anbefalt minst 1 gang i måneden i manualen fra KIA, antagelig for å kalibrere batteripakken).

Årsaken til at jeg vil lade ved korte %-intervaller og ikke vente med å lade opp til 100% før batteriet er tappet langt ned, er for å beholde kapasiteten til batteriet, ikke nødvendigvis for å ha en batteripakke som varer i 100+ år :P

Batterigarantien til Kia gjelder kun hvis batteriet faller til under 70% av kapasiteten i garantiperioden. Hvis så skjer, så får ikke eieren nødvendigvis et batteri som er 100% igjen, men de kan bytte degraderte battericeller til batteriet har 70%. (Dvs, hvis batteriet faller til 65% i garantiperioden, så garanterer Kia KUN å fikste batteriet til minimum 70% av original kapasitet).

Jeg satser altså på å beholde batterikapasiteten så lenge som mulig lik opprinnelig batterikapasitet ved å få inn gode laderutiner.

Jeg har sett hvor mye det har å si på levetiden på batteriet til bærbare PCer å lade smart. Derfor er planen å utarbeide enkle og gode rutiner for lading.

(I tillegg kan jeg bruke lav ladeprosent som argument for å holde kona hjemme hvis hun har lyst til å dra på kjøpesenteret for å shoppe. Myyyye penger spart ;D )

SuperSSRallyGT

Hei!
Mener å ha lest et sted at batteriet har best av å bli ladet med "mellomstor" lader, typ 16A/32A tilpasset bilens innebygde lader, med anslått ladetid på ca 4-5 timer fra tilnærmet tomt. Har jeg forstått dette riktig?, og vil ladetype (10A eller 32A) virke inn på batteriets teoretiske levetid.

moonbuggy

Langsom lading/hurtig lading - myter er avlivet av senere forskning.
http://www.pcworld.com/article/2683012/want-lithiumion-batteries-to-last-slow-charging-may-not-be-the-answer.html

http://www.itavisen.no/nyheter/sakte-lading-er-ikke-tingen-276630

Siste artikkelen viser at regularitet faktisk er bedre for bilen. D.v.s. at f.eks. lading hver natt bare er positivt.

birkeland

#10
SuperSSRallyGT: Ja, i teorien så har du helt rett. All lading over 1C degraderer batteriet raskere enn lading under 1C (se under for forklaring *1).

Hurtiglading (lading over 1C) gir stor påkjenning på batteriet og i KIA sin manual står det at hurtiglading bør brukes minst mulig for å forlenge levetiden på batteriet (Use of quick charge should be minimized in order to help prolong high voltage battery life).

Ved veldig sen lading, som med 10A, står batteriet over lengre tid hvor kjemiske prosesser skjer, noe som også er litt uheldig for et Li-ionbatteri, og det kan faktisk være en fordel å ha en mellomting mellom veldig lang ladetid og hurtiglading. Uten at jeg har sett noen tekniske data for batteriene til KIA (annet enn at de benytter NMC-teknologi med grafittanode), så vil jeg tro at det beste for batteriet er å bli ladet med mellom 16A og 32A lading. Dette vil gi en mer skånsom lading med mindre påkjenning enn hurtiglading, og vil gi mindre tid med kjemiske prosesser som skjer inni batteriet som ved langtids lading med 10A lader.

Manualen til KIA anbefaler lading på 32A (som de kaller for normal lading) og skriver at 10A lading (trickle charge) skal brukes hvis mulighet for normal lading ikke er tilstede.

*1.
(Charge rate is often denoted as C or C-rate and signifies a charge or discharge rate equal to the capacity of a battery in one hour. For a 1.6Ah battery, C = 1.6A. A charge rate of C/2 = 0.8A would need two hours, and a charge rate of 2C = 3.2A would need 30 minutes to fully charge the battery from an empty state, if supported by the battery. This also assumes that the battery is 100% efficient at absorbing the charge.

A battery charger may be specified in terms of the battery capacity or C rate; a charger rated C/10 would return the battery capacity in 10 hours, a charger rated at 4C would charge the battery in 15 minutes. Very rapid charging rates, 1 hour or less, generally require the charger to carefully monitor battery parameters such as terminal voltage and temperature to prevent overcharging and damage to the cells.)

moonbuggy: Interessante artikler. Skal studere de nærmere ved anledning. Det interessante er om de finner fram til en optimal ladehastighet. Og om denne gjelder for alle de forskjellige utgavene av Li-ionbatterier som finnes der ute.

moby666

#11
En test av en helt hvit SOUL. Fin farge, men fremdeles blå stripe på setene.

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA