Tester, prøvekjøring, medieomtale

Startet av Gordon Retriever, mandag 03. november 2014, klokken 19:50

« forrige - neste »

elektrolux

Da fikk undertegnede gleden av å være en av de første til å prøvekjøre B Electric.

Førsteinntrykket var at bilen ikke var så svær som den virket fra pressebilder, og virket som et påkostet og gjennomført bygg.

Bilen hadde padles bak rattet som styrte regenerering og jeg ble positivt overasket over at bilen både kunne seile i D- modus og regenerere med stor styrke når en bremset hardt. Etterlyste ACC, men Mercedes velger å ikke kalle cruice kontrollen dette, selv om den vil redusere hastigheten om en tar igjen foranliggende trafikk.

Bilen var meget sprek, og styrefølelsen slik vi er vant med fra nye biler. Lett og presis. Har tidligere nevnt at det var underlig å se en så flott og ny bil med lyden av en simpel 4 sylinder ottomotor, så det var befriende å se denne gli avsted uten slik lyd. Helt klart en posh bil som nok kommer til å selge både på navn og egenskaper. Helt klart en seriøs konkurrent til e-Golf og BMW i3. Fullt utstyrt koster den rundt 350 000 kr og går rett i strupen på BMW i3, mens den både vil frastøte seg og tiltrekke seg kunder som vurderer Golf. Selv liker jeg den høyere sittestillingen i forhold til Golf, og 11 kW lading mot 3,6 kW, men savner fullverdig ACC og DC lademulighet. Siden BMW i3 ikke tilbyr seiling er den uaktuell for meg, selv om den nok tåler handlesenterparkering bedre enn både Golf og Mercen.

Blir spennende å følge med på bruktprisene på e-Golf og Mercen, for akkurat nå er tanken å bruktimportere en slik før eventuelle avgifter stopper elbilsalget.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

moonbuggy

Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. februar 2015, klokken 22:13
Da fikk undertegnede gleden av å være en av de første til å prøvekjøre B Electric.
Siden BMW i3 ikke tilbyr seiling er den uaktuell for meg, selv om den nok tåler handlesenterparkering bedre enn både Golf og Mercen.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med det. I3 seiler da ?
Lett å styre er det også. Det er bare å slippe gassen noen millimeter og bilen seiler avgårde. Trenger du å bremse (regenere), slipper du gasspedalen litt mer og den bremser. Det er utrolig greit når du kjører. Sømløst.

elektrolux

Sitat fra: moonbuggy på søndag 01. mars 2015, klokken 00:15
Jeg forstår ikke helt hva du mener med det. I3 seiler da ?
Lett å styre er det også. Det er bare å slippe gassen noen millimeter og bilen seiler avgårde. Trenger du å bremse (regenere), slipper du gasspedalen litt mer og den bremser. Det er utrolig greit når du kjører. Sømløst.

Det er akkurat det jeg mener. Du sier det perfekt selv. Alle biler seiler med å holde fartspedalen i neutralstilling, men desverre tilbyr ikke alle at en kan ta foten helt vekk fra pedalen. ( Ja vet om Cruice control og enda bedre adaptiv cruice kontrol )

Seilemodus gjør at en blir mer bevist på egen kjørestil. Bruker en seilemodus renner jo bilen helt fritt, og skal en redusere hastigheten må foten aktivt over på bremsepedalen, eller bilen legges over i regenmodus.

I seilemodus slipper en fartspedalen idet en ser at lyset skifter til rødt 100 meter lengre framme, eller før en bikker over bakketoppen, og bilens kinetiske energi vil bevege den over toppen og videre ned på andre siden helt uten energiforbruk. På vei til jobb har jeg funnet nøyaktig sted og fart å gjøre dette på, og kan seile nesten en km.

Det er slikt som kalles de små gleder i livet, og som ikke alltid er like lette å forstå om en ikke har interessen for det. Hadde det ikke vært for at jeg hadde lært meg å sette pris på seilemodus fra Think Classic ville jeg sikkert ikke engang savnet den på andre biler. Seilefunksjon er rent software basert og det enkelt for alle elbilprodusentene å tilby en slik funksjon. Ekte seiling ligger innebygget i alle elbiler, men mange velger å lage gunstig "friksjon" for å simulere gammeldagse forbrenningsmotorer.

Saab 2 taktere hadde mekanisk seilefunksjon med innebygget frihjul. Dette var ikke for å spare energi, men for å hindre at 2 taktermotoren skulle skjære seg når den ikke fikk tilført nok oljeblandet bensin ned lange bakker. Andre artige og kunstige funksjoner fra fortiden er når elbilprodusentene legger inn krypfunksjon. Dette henger igjen fra Amerikanske automatkasser som ligger og slurer hele tiden. Noen utnytter dette i køkjøring til enpedals kjøring med å holde igjen på bremsepedalen. US Think Classic hadde dette, og gav en viss "luksus" følelse. Underlig nok brukte ikke dette mye energi heller i motsetning til hva en skulle tro. Legger merke til at VW har en slik krypfunksjon som aktiveres når bilen oppdaget at en lirker seg framover.

For meg er seiling en "deal breaker" mens for de fleste andre uviktig. Dette har nok med tekniske preferanser å gjøre, men jeg merker at hele kjørestilen blir mer avslappet når jeg benytter seilemodus i stedet for B modus. Når jeg har dårlig tid, eller i tett trafikk brukes nemlig B modus, eller D+ modus som Mercedes har valgt å kalle det. ACC er også høyt oppe på listen av funksjoner jeg ønsker på neste bil, mens f.eks toppfart, og autopark er funksjoner som er av minimal interesse for meg. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

kvolle6

Takk for utdypingen ref seiling, dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Men så har jeg heller ikke kjørt elbil noe å snakke om.

Når jeg tenker meg om så praktiserer jeg "seiling" med fossilbilen ganske ofte - men det er relatert til å spare drivstoff. Gjøres manuellt med å sette bilen i nøytral og la den trille med kinetisk energi, det går strålende spesiellt i undersjøiske tunneller med lite trafikk. Dessverre finnes det da ingen mulighet til å ta ut ekstra energi til annet enn høyere fart.

Jeg har notert meg at jeg kan redusere drivstoffforbruket med opptil 20% med aktiv "seiling" med fossilbil, noe som tyder på at man kan få økt rekkevidde på elbil med å perfeksjonere en slik teknikk. Så spørs det om dette er for de få som tenker kinetikk og total energi, eller om dette brer om seg etterhvert som de fossile bilene gradvis forsvinner.

bno

Tema seiling var en grei "utdypning" / "knagg". Jeg seiler altså en god del med Leaf' en, men da med pedal akrobatikk irritert som jeg til tidet har vært på å se på regen displayet og tilpasse pedalpresset hhv til situasjonen. At det kan være en dealbreaker kan jeg veldig godt forstå. Det er synd med mangel på DC lading og det virker som det  kan være min dealbreaker,  men men....

elektrolux

Autoseiling er godt ordvalg.

Finnes på følgende kjøretøy:

- Think Classic med Siemens
- Volvo C30 både Brusa og Siemens versjonene.
- VW e-Up og e-Golf
- Mercedes B klasse

- Smart ??
Stavanger:

Softblue

@nime01. Flott men en rapport fra noen som prøvekjører bilen.
Hva stod batterikapasitenen og rekkevidden på når du startet kjøringen?
Og hva er gjenstående batterikapasitet og kjørelenge når du setter den på ladning.
Kan du legge ut oppgitt kw-forbruk fra kjørekomputeren?
Hvilke veier kjørte du på? Motorvei?
Utetemperatur? Bruk av varmeapperat osv.
Hvordan er lydnivået, fra motor, vind og hjul?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

elektrolux

Sitat fra: nime01 på lørdag 07. mars 2015, klokken 23:02
Leverte den tilbake i dag etter drøye 22 mil. Slenger med et par bilder også..  ;D

Og intrykket ditt av realistisk rekkevidde er....
Stavanger:

serenejet

Ser teksten er på svensk - har de ikke oversatt til norsk, eller endra du bare ikke?
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

bno

Sitat fra: nime01 på fredag 06. mars 2015, klokken 20:19

Første og eneste ankepunkt så langt er mangelen på hurtiglading. Denne bilen forlanger å bli kjørt langt mer enn rekkevidden den har, så det er dumt å måtte vente i +3 timer for en ny runde. Hadde den hatt det er både jeg og frua redd Soul'en hadde fått bein å gå på.

Det er det som er så beklagelig.  Utstyrsvalgene som er tilgjengelig reflekterer også det faktum at man skulle "kunne" dra ut fra "bykjernen" og da harmoniserer det ikke.
Hadde den hatt QC hadde jeg vært i ventemodus på den nå, men slik er det altså ikke.

Ebola

Sitat fra: kvasbo på søndag 08. mars 2015, klokken 10:13
Ser teksten er på svensk - har de ikke oversatt til norsk, eller endra du bare ikke?

Teksten i displayet i instrument/radio får man kun på Svensk eller Dansk. Mercedes har hatt det sånn i alle år :(
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

serenejet

Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Ebola

Sitat fra: kvasbo på søndag 08. mars 2015, klokken 16:01
Så teit. Engelsk også, eller?

Engelsk og Tysk kan man få selvfølgelig :) (og endel språk jeg ikke kan)
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

CitB59EL

Da har jeg fått gleden å prøve kjøre B EL i 44 mil. Kjørte lang tur fra Trondheim nordover til Steinkjer og videre forbi Namsos RV17 og tilbake igjen..Bilen er meget god å kjøre. Bilen var en Urban med 17" 225/50-17 Nokian R2. Startet med full rekkevidde pakke fra Lade Arena(100+15%) bil viste 229km. Kjørte til Steinkjer 119 km totalt. Bilen viste da et forbruk på 20,9 Kwh/100 Km og det var 38% igjen på batteri og 47km igjen.

Føret var tørr vei hele veien. Kjørte bilen i E modus og Dauto(som er genial). Fulgte trafikken og brukte Auto ac på 20 grader begge sider hele veien.

Når jeg regnet gjennom dette ble det åpenbart at bilen må vise for høyt forbruk! 38% av 28 Kw batteri=10.6 kw igjen. Med rekkevidde pakke er batteri på ca 32,2 kw så vidt jeg har funnet ut. Dvs at forbruk på turen ble: 32,2-11.2=21,6kw netto.

Forbruket blir da med forbehold om feil regning: 21,6Kw/119 km=0,182 kw/km=18,2 Kw/100 Km. Dette gir et avvik på ca 14-15%. Tar forbehold om at jeg har oversett noe her. Mulig de tar med lade tapet???

Fint om andre som prøver bilen kan regne å sjekke-det er meget mulig jeg har feiltolket.

Uansett så er jeg fornøyd med dette resultatet forholdene tatt i betraktning og ble glad når forbruket viste seg å være lavere enn først vist som var høyt. Tror det skal være mulig å komme 20 mil med rekkevidde pakken under pen sommer kjøring.

På returen ble det mye regn å dette slo kraftig ut på forbruket. Bilen viste da 25-26 Kw/100km fram til steinkjer og totalen på retur med noe tørrere veier fra Steinkjer ble 24,2 Kw/100 km  snitt hastighet 63 km/t totalt 191km. Så bilen brukte ca 16-17% mer på våt vei. Ikke så fornøyd da. Rekkevidden ble ikke mye over 12 mil på vanlig lading-dette er kort! Kjørte hele turen i E+ og 20 på auto på AC. Misstenker at noe smalere dekk ville senket forbruket noe.

Alt i alt har vi best oss for å bestillle bilen å ha den som hoved bil. Vi kommer til å ha 16" R2 og urban felger på sommern. Bilen er meget stille og god og kompakt å kjøre. Det er behagelig å kjøre bil nesten 20 mil med barne sete bak fører stol å komme fram uten å være sliten.     

Kjører Citroen berlingo som nå har passert 29" km på lit over 1 år til dagelig. Det var litt nedtur å komme til den etter å ha prøvd Mercedesen så gleder meg til bilen kommer om ca 2 mnd(vi bestilte bil i Nov)

Det er bare å spørre hvis noe lurer på noe.

Softblue

Hei @CitB59EL. Flott med tilbakemeldinger fra en som har prøvd bilen over en lengere strekke. Måtte du lade på turen? Hvordan ordnet du det? Og hvor langt tid tok ladingen?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA