Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekabel og kveiling

Startet av Gordon Retriever, torsdag 20. november 2014, klokken 00:00

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Din side har publisert test av elektrisk B-klasse:   Link

Det hadde vært interessant å vite hvor mye ekstra isolasjon av dører og tak utgjør i praksis:

Sitat"Range Plus", mot ekstrapris skal gi tilgang på 32 - 33 kWt, støttet opp av energisparende elementer som mørke sideruter og varme i frontruta samt ekstra isolerte dører og tak. Denne "Rekkevidde +"-pakken, som koster 6.840 kroner, gir en offisiell maksimal kjørelengde på 230 kilometer på en lading.

krl

Range plus kan ikke kombineres med DAB-radio, så da blir den vel fort uaktuell... Upraktisk å kjøpe bil uten fungerende radio.

Gordon Retriever

Bilnorge var også tilstede under introduksjonen på Mallorca: Link.



SitatMercedes forventer nemlig at de fleste kundene vil lade bilen over natten hjemme og har av plasshensyn eliminert muligheten for å lade mens du spiser lunsj.


SitatSammenlignet med e-Golf, i3 og Leaf har B Electric Drive mange fordeler. Den er en fullverdig femseter med et digert bagasjerom.

Baksetet er litt høyere enn i en vanlig B-Klasse pga. batteriets plassering, men dette merkes knapt. En liten ulempe er imidlertid at gulvet ikke blir helt flatt når man legger ned seteryggene

SitatChassiset er stivet opp for å kompensere for ekstra vekt, og det gjør at bilen kjennes litt stump på ujevn vei.

SitatB Electric Drive er en fullverdig familiebil for de som har en daglig kjørelengde på inntil cirka 150 km, spesielt om de har mulighet for å lade mens de er på jobb. Du må nemlig regne med at rekkevidden reduseres med inntil 40 % når klimaanlegg mm. er i aksjon.

bno

#3
Sitat fra samme:
".....blir trolig den mest praktiske elbil på markedet...."
Uten hurtiglading og fungerende radio? Jeg tror den flopper relativt sett. Disse to enhetene er sentrale for meg og rep. En deal breaker.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

krl

Hurtiglader er det nok mange som kan klare seg uten. Men radioen er det værre med.

Og det sender ut et noe tvilsomt signal at radio og oppvarmet frontrute ikke kan kombineres. Men det er kanskje bedre at MB faktisk innrømmer at dette ikke fungerer, enn at de "tar en Tesla" og later som at alt er i skjønneste orden... DAB-radioen fungerer nok til en viss grad med denne oppvarmede ruten, men ikke godt nok til at MB kan stå inne for det.


bno

#6
I have driven many cars with adaptive cruise control, including other Mercedes-Benz models. When the B-Class Electric Drive automatically slowed due to traffic, I expected it to come to a complete stop. Instead, it would have rolled right into a rear-ender if I hadn't hit the brakes. Mercedes-Benz has such good adaptive cruise control on its other models, I don't know why the company didn't build it into this one.

www.cnet.com/products/2014-mercedes-benz-b-class-electric-drive/
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

np

Sitat fra: bno på fredag 21. november 2014, klokken 21:26
I have driven many cars with adaptive cruise control, including other Mercedes-Benz models. When the B-Class Electric Drive automatically slowed due to traffic, I expected it to come to a complete stop. Instead, it would have rolled right into a rear-ender if I hadn't hit the brakes. Mercedes-Benz has such good adaptive cruise control on its other models, I don't know why the company didn't build it into this one.

www.cnet.com/products/2014-mercedes-benz-b-class-electric-drive/

Oi, det var vel ikke helt heldig, vel? Høres nesten litt for utrolig ut til å være sant...?
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Bobbulf

Synes også dette høres veldig rart ut. Kan høres ut som cruisecontrollen har fått regenerering som 1 prioritet, og når farten minker og den ikke klarer å redusere fart ved regenering lenger, bare ruller bilen istedenfor å aktivisere de vanlige bremsene. Er vel en forvirret tankegang om å kunne klare å gjennvinne mest mulig energi på bekostning av komforten ved å følge farten til bilen foran, da bruk av vanlige bremser ifølge cruisekontrollen tydeligvis er så sløsing av energi at den ikke vil bruke dem for å ødelegge "regnskapet".
Alternativt kan man jo la bilen rulle så nærmt bilen foran at nødbremsesystemet tar over, men det blir jo litt slitsomt i lengden, hehe  ;D
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Bobbulf

Fant forresten brukermanualen nå i appen til Mercedes, "Mercedes guides"  :)
Lastet ned denne appen for et par uker siden, men da var det veldig lite der, men kom oppdatering for et par dager siden og nå var det manualer til bla B-Electric der også. Får finlese der og se om det finnes mulighet i meny for å inkludere vanlige bremser ved bruk av adaptiv cruisecontrol  :)
Mercedes-Benz Guides av Daimler AG
https://appsto.re/no/KTIAD.i
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Bobbulf

For meg kan det se ut til at biltesterne i Cnet har rotet litt i testingen av bilen, og ikke har hatt cruisecontrol på, men brukt hendlene på rattet til å stille recuperative bremsing. For som standard er bilen satt til å senke farten i forhold til bilen foran ved bruk av radarbasert recuperative bremsing (se nederst på bildet). Dette er ikke det samme som å bruke cruisecontrol med distronic plus, men den har jo litt av samme virkemåten, men er jo da uten bruk av vanlige bremser.
For meg ser det ut på Mercedes videoen her at cruisecontrollen skal holde avstand slik som den gjør på fossil distronic plus, og da også bremse helt ned.

På videoen som omhandler radarbasert recuperative bremsing sies det jo også mot slutten av videoen at radarbasert recuperation "is not a distance control and can only maintend the distance to the vehicle in front to a limited extend"

Eller så må dette være en bug i software på evnt tidlig testbil, for dette skal jo være 2 uavhengige systemer som skal virke på hver sin måte, og da forhåpentligvis med en apaptiv cruisecontrol som fungerer slik som vi er vant med fra Mercedes vanligvis.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

bno

#11
"I really like the look of this car – inside and out, form and function. However, with the small battery and me-too range it's a non-starter. MB really whiffed this one by leaving out the 40kWh battery and DCQC. I would have sold my RAV4 EV for one of these if it had equivalent battery and QC. Now, not a second thought about B Class EV."

"Now, MB will be able to join the automakers trumpeting "See – nobody wants BEVs!". While in reality, nobody wants the lukewarm dish you're serving."

Kilde (se kommentarfeltet):

insideevs.com/with-tesla-inside-2014-mercedes-benz-b-class-electric-drive-zips-from-0-to-62-mph-in-7-9-seconds-puts-bmw-i3-on-the-lookout/

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

4Matic Fanatic

Sitat fra: bno på søndag 30. november 2014, klokken 07:51
...However, with the small battery and me-too range it's a non-starter. MB really whiffed this one by leaving out the 40kWh battery and DCQC...
Som jeg skulle sagt det selv. Kan ikke få fram nok hvor misfornøyd jeg er med Daimler og elektrisk B-klasse... først har de snakket om den i årevis uten å få ut fingeren, og når de omsider setter den i produksjon er det med samme kjørelengde som røkla, og UTEN hurtiglading?

Nesten som man skulle tro noen gikk inn for at dette ikke skal kunne bli en suksess...
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

bno

#13
Samme synet her. Trodde jeg skulle få anskaffet meg en premium EV, men nå blir det å bestille egolf i stedet, men det er en grei "swap".
Man kan undres over MB CEO som uttaler at man ikke tjener på EV. Er det noe rart da?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

4Matic Fanatic

mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA