Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av SuperSSRallyGT, onsdag 19. november 2014, klokken 21:56

« forrige - neste »

SuperSSRallyGT

La for så vidt inn dette under tråd om felger, men det er kanskje greit at dekktrykksensorer har en egen tråd?

Dette skriver svenske Vi Bilagare om påbudet om TPMS:

http://www.vibilagare.se/nyheter/inget-krav-pa-tpms-i-sverige

-påbudt bare frem til bilen blir tatt i bruk...
Jeg har ikke lest noe lignende på norske nettsider om hvordan norske myndigheter tolker dette.
Får vi en lignende tolkning vil det være lov å kjøpe vinterhjul uten sensorer. Så får hver enkelt vurdere om han ønsker å kjøre med en lysende varsellampe...
Ut fra hva jeg har lest om selve sensorene har de innebygget batteri med levetid på kun 4-5 år. Batteriet kan ikke byttes ut, så om tilfelle må nye sensorer kjøpes omtrent samtidig med at dekkene er modne for utskiftning eller litt før..

Gordon Retriever

SitatTransportstyrelsen anser att det är onödigt i Sverige eftersom däcktrycken här kontrolleras i samband med byte mellan vinter- och sommardäck.

EU-direktiv 661/2009 er innført og setter krav til at bilen er utstyrt med dekktrykksovervåkning, men i Sverige fritas bileiere fra å bruke dette utstyret etter at bilen er tatt i bruk?


emil

Kravet gjør seg vel gjeldende den dagen du skal på EU-kontroll. Da må du ha på et hjulsett med sensorer. Frem til det tror jeg ingen kommer til å bry seg annet enn deg hvis varsellampe blir plagsomt.

(kjører selv vintersesongen uten TPMS i min USA-Leaf og det tok bare noen få dager før jeg ikke lengre la merke til varsellampa)

Geir81

Det er kun snakk om en lysende varsellampe, ikke noe blinking, lyd eller annet som forstyrrer? Isåfall ser jeg for meg at jeg lett kutter ut sensorene på vinterhjulsettet (Og håper jeg får et reg.nr som gir meg EU-kontroll i sommerhalvåret).

kringon

sensorene var iallefall ikke til noe bry da jeg skiftet dekk nå. Dekkene er en del dyrere enn uten, men ikke nok til at jeg sløyfer det.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

SuperSSRallyGT

Jeg kjenner som sagt ikke til hva norske myndigheter mener i saken, men er redd for at bilbransjen vil fremstille dette som noe som er påbudt selv om det kanskje ikke er/blir det likevel.

At det sitter sensorer i hjulene som bilen blir levert med fra fabrikk er en selvfølge og kan ikke velges bort.
Derimot, om 4 år, når dekkene er utslitt på både sommerhjul og vinterhjul, vil dagens sensorpris på ca kr 800.-/stk gi en merkostnad på 8 x 800,- = kr 6 400,-, som ikke er helt billig.
Vi får håpe at prisene på sensorene vil synke etterhvert som det blir mer vanlig.

emil

Sitat fra: SuperSSRallyGT på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:34
Jeg kjenner som sagt ikke til hva norske myndigheter mener i saken, men er redd for at bilbransjen vil fremstille dette som noe som er påbudt selv om det kanskje ikke er/blir det likevel.

At det sitter sensorer i hjulene som bilen blir levert med fra fabrikk er en selvfølge og kan ikke velges bort.
Derimot, om 4 år, når dekkene er utslitt på både sommerhjul og vinterhjul, vil dagens sensorpris på ca kr 800.-/stk gi en merkostnad på 8 x 800,- = kr 6 400,-, som ikke er helt billig.
Vi får håpe at prisene på sensorene vil synke etterhvert som det blir mer vanlig.

Kan få 4 sensorer til Leafen for under 1500kr inkl MVA og frakt fra USA. Synes det er en såpass grei pris at jeg vurderer å montere det i vinterhjulene når disse en dag skal byttes.

Tempe Dekkservice

#7
Sitat fra: SuperSSRallyGT på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:34
Jeg kjenner som sagt ikke til hva norske myndigheter mener i saken, men er redd for at bilbransjen vil fremstille dette som noe som er påbudt selv om det kanskje ikke er/blir det likevel.

At det sitter sensorer i hjulene som bilen blir levert med fra fabrikk er en selvfølge og kan ikke velges bort.
Derimot, om 4 år, når dekkene er utslitt på både sommerhjul og vinterhjul, vil dagens sensorpris på ca kr 800.-/stk gi en merkostnad på 8 x 800,- = kr 6 400,-, som ikke er helt billig.
Vi får håpe at prisene på sensorene vil synke etterhvert som det blir mer vanlig.

Hei! Jeg kan gi deg eksakt svar på dette:
Det er påbudt fra EU at alle nybiler selges med et TPMS dekktrykkssystem.
Det som da gir problemer for forbrukeren av bilen i Norge er at TPMS er et sikkerhetssystem, det vil da si at hvis en lampe om TPMS lyser når bilen skal feks på EU kontroll så vil bilen få feil på kontrollen.

Dermed kan man da trekke konklusjon dithen at det egentlig er påbudt for forbrukeren at man kjører med TPMS innstallert også. Sensorer selges fra alt fra 500,- pr stk oppover til 800,- (for feks LEAF). Leaf er spesielt vanskelig da de ikke kan programmeres hos dekkforhandler ennå, dette vil komme snart forhåpentligvis og da blir prisen lavere 500,- pr stk.

Ser noen nevnte å kjøpe fra utlandet, husk det er mye krøll med sensorer, de skal innstalleres, linkes mot bil, kanskje resettes via OBD, og ha garanti/reklamasjon. Det anbefales ikke å kjøpe dette fra utlandet da det kan gi mye problemer ved innstallasjon, og selve innstallasjon er jo ikke akkurat billig i Norge - så da er det greit å kjøpe dette fra forhandler så blir eventuelle reklamasjoner forhandlerens problem og ikke personen som kjøpte sensorer fra nettet sitt problem :)

Mvh
Sindre Langberg
Daglig Leder
Tempe Dekkservice AS

Tempe Dekkservice

Sitat fra: emil på tirsdag 04. november 2014, klokken 14:17
Sitat fra: SuperSSRallyGT på tirsdag 04. november 2014, klokken 13:34
Jeg kjenner som sagt ikke til hva norske myndigheter mener i saken, men er redd for at bilbransjen vil fremstille dette som noe som er påbudt selv om det kanskje ikke er/blir det likevel.

At det sitter sensorer i hjulene som bilen blir levert med fra fabrikk er en selvfølge og kan ikke velges bort.
Derimot, om 4 år, når dekkene er utslitt på både sommerhjul og vinterhjul, vil dagens sensorpris på ca kr 800.-/stk gi en merkostnad på 8 x 800,- = kr 6 400,-, som ikke er helt billig.
Vi får håpe at prisene på sensorene vil synke etterhvert som det blir mer vanlig.

Kan få 4 sensorer til Leafen for under 1500kr inkl MVA og frakt fra USA. Synes det er en såpass grei pris at jeg vurderer å montere det i vinterhjulene når disse en dag skal byttes.

I henhold til mitt forrige innlegg, så er det litt greit at jeg nevner at; siden du har USA bil så har du andre sensorer enn de med nordiske og eubiler. Du kan fint kjøpe fra USA uten at det burde være noe store problemer :)

oj_knut

Men har noen funnet disse i utlandet noe sted?
Finner ingen som passer Soul EV.

Chilli

Kjøper du originalt Kia "sensor" 7års garanti :)

Svein Evensen

En mer unyttig sak som koster masse penger, skal man lete lenge etter...

jkirkebo

Sitat fra: Svein Evensen på onsdag 16. september 2015, klokken 17:32
En mer unyttig sak som koster masse penger, skal man lete lenge etter...

For min del er dette noe av det aller nyttigste sikkerhetsutstyret jeg har på bilen. Jeg har blitt varslet to ganger nå. En gang etter parkering, der en punktering ga flatt hjul. Varslingen gjorde at jeg ikke ødela dekk ov evt. felg men fikk pumpet opp nok med 12V kompressor til å komme meg til dekksjappa for reparasjon. En annen gang i høy hastighet, en flenge i dekket kunne blitt farlig men varslingen gjorde at jeg stoppet trygt på siden av veien før for mye luft var gått ut av dekket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA