Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Kjell Leaf, onsdag 19. november 2014, klokken 19:40

« forrige - neste »

Tuxedo

Alle biler produsert i september gikk til det amerikanske markedet, pga kvartalsrapportering.  Aksjemarkedet er sjukt opptatt av antall leverte biler i kvartalet, og da vil ikke Tesla ha biler i transit over atlanteren 30. september.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

pwb

Sitat fra: Tuxedo på mandag 03. november 2014, klokken 18:57
Alle biler produsert i september gikk til det amerikanske markedet, pga kvartalsrapportering.  Aksjemarkedet er sjukt opptatt av antall leverte biler i kvartalet, og da vil ikke Tesla ha biler i transit over atlanteren 30. september.

Så blir litt som før når man tok forskudd på lønn, man måtte da gjøre det hver mnd siden man kom skjevt ut en gang. For de bilene som nå ikke er på vei over atlanteren kunne jo like godt vært på vei og så kunne man brukt neste kvartals føste biler for å få opp det kvartalet. Markedet burde jo reagert mer positivt på en jevn utrulling av biler, nå så blir det jo heller mye prat om at Tesla ikke selger lenger osv osv og det kan jo umulig være bra det heller?

Øyvind.h

Sitat fra: Celter på mandag 03. november 2014, klokken 17:51
Sitat fra: pwb på mandag 03. november 2014, klokken 16:05
Det kalles metningspunkt. Det er jo begrenset med personer som har så mye penger å kaste bort på en bil som for flesteparten ikke vil være lønnsom.

I vårt land er som kjent misunnelsen sterkere enn kjønnsdriften...
Haha. Sure oppstøt er visst vanlig blant folk som ikke eier Tesla ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leif1

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. november 2014, klokken 20:13
Sitat fra: Celter på mandag 03. november 2014, klokken 17:51
Sitat fra: pwb på mandag 03. november 2014, klokken 16:05
Det kalles metningspunkt. Det er jo begrenset med personer som har så mye penger å kaste bort på en bil som for flesteparten ikke vil være lønnsom.

I vårt land er som kjent misunnelsen sterkere enn kjønnsdriften...
Haha. Sure oppstøt er visst vanlig blant folk som ikke eier Tesla ;D

Ikke lønnsom heller... Nei det er nok best å fortsette med bensinfyllingen.
Det forekommer meg å være skikkelig lønnsomt...  ;D
Konvertitt fra S til X

sn0le

Fylte diesel på leiebilen i dag.
Har brukt den siden onsdags kveld og kjørt til/fra jobb torsdag, fredag og i dag. Samt en tur til Oslo på lørdag.
Kostet like mye i diesel for disse dagene som for strøm til/fra jobben i en hel mnd.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

pwb

Sitat fra: sn0le på mandag 03. november 2014, klokken 23:59
Fylte diesel på leiebilen i dag.
Har brukt den siden onsdags kveld og kjørt til/fra jobb torsdag, fredag og i dag. Samt en tur til Oslo på lørdag.
Kostet like mye i diesel for disse dagene som for strøm til/fra jobben i en hel mnd.

ja, men hvis man kun skal regne drivstoffpris så kan man jo også si at man kan kjøre i 20 år på det man sparer på å kjøpe en normal bil hvis man kjører 20.000 i året og hvis en normal bil koster 300.000 mindre enn en Tesla.

Torz

Jeg tviler sterkt på at kjøperne er borte, men jeg vil tro at markedet for biler i prisklassen 6-800.000 kr er noe begrenset. Jeg ser derfor for meg en normalisering av salget i dette segmentet. Jeg tror også at folk flest vet at det er verditapet på en bil som er den store utgiftsposten, ikke drivstoffutgiftene, så argumentet om "billig i bruk" har en begrenset verdi når utgangspunktet er en bil man egentlig ikke har råd til. Dessuten vil dyrere biler falle mer i verdi enn rimelige biler, selvsagt i rene kroner, men også i prosent. Tesla selv vet at de må komme med en mer folkelig (les rimeligere) bil skal det selges mer.

Knnot

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 03. november 2014, klokken 20:13
Sitat fra: Celter på mandag 03. november 2014, klokken 17:51
Sitat fra: pwb på mandag 03. november 2014, klokken 16:05
Det kalles metningspunkt. Det er jo begrenset med personer som har så mye penger å kaste bort på en bil som for flesteparten ikke vil være lønnsom.

I vårt land er som kjent misunnelsen sterkere enn kjønnsdriften...
Haha. Sure oppstøt er visst vanlig blant folk som ikke eier Tesla ;D

Tydeligvis blant folk som eier Tesla og...  :o

hma

Sitat fra: pwb på tirsdag 04. november 2014, klokken 07:13
ja, men hvis man kun skal regne drivstoffpris så kan man jo også si at man kan kjøre i 20 år på det man sparer på å kjøpe en normal bil hvis man kjører 20.000 i året og hvis en normal bil koster 300.000 mindre enn en Tesla.
Forstår du er glad i fruktsalat. Epler og pærer i fin blanding.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

NegativeElectrode

#24
What's Real Deal On Tesla Car Sales For Q3 Report?
http://equities.barchart.com/headlines/story/3310221/what-s-real-deal-on-tesla-car-sales-for-q3-report
Det er nok hovedsakelig prioritering av markeder kvartalsvis som slår mest ut.

Vet at UK er et marked som har solgt bra etter oppstart i høst. Tesla skal åpne noen utssalsgsteder i Sverige, men er jo ikke sikkert det tar av der av den grunn. En sånn bil som TMS vil nok mette "early adopter" markedet ganske fort, så vil det svinge litt etterhvert.
Generelt er adopsjonskurven for nye ideer og innovasjoner sånn:
https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_of_innovations

En faktor som det er vanskelig å forutsi effekten er at elbiler er et ekspanderende marked. Siden disse bilene har egenskaper tradisjonelle biler ikke har, vil de spise markedsandeler og kannibaliserer hverandre i mindre grad enn andre markeder. TMS er foreløpig one-of-a-kind så BMW/Mercedes type kjøpere har ingen andre modeller å velge i om de vil gå over til elektrisk. De som vanligvis kjøper store stasjonsvogner kan også tenkes å bytte til TMS.

Kan være lov til å håpe at mindre utlevering gir Tesla Norge litt pusterom til å gi eksisterende kunder bedre oppfølging ;)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Knnot

#25
Sitat fra: Torz på tirsdag 04. november 2014, klokken 07:34
Jeg tviler sterkt på at kjøperne er borte, men jeg vil tro at markedet for biler i prisklassen 6-800.000 kr er noe begrenset. Jeg ser derfor for meg en normalisering av salget i dette segmentet. Jeg tror også at folk flest vet at det er verditapet på en bil som er den store utgiftsposten, ikke drivstoffutgiftene, så argumentet om "billig i bruk" har en begrenset verdi når utgangspunktet er en bil man egentlig ikke har råd til. Dessuten vil dyrere biler falle mer i verdi enn rimelige biler, selvsagt i rene kroner, men også i prosent. Tesla selv vet at de må komme med en mer folkelig (les rimeligere) bil skal det selges mer.

Støtter deg i dette resonnementet.

Innovatørene og de tidlige brukerne har allerede gått til innkjøp av Tesla (hvis midlene har vært tilgjengelig). Nå gjenstår som Torz nevner, enten en mer folkelig modell (modell 3) eller nye innovative løsninger som får i gang majoriteten. Dessverre tror jeg at Modell S fortsatt er for dyr for majoriteten, mye grunnet høy innkjøpspris. Det potensielle og meget realistiske verditapet hjelper ikke på regnestykket selv om Modell S innehar gunstige betingelser, avgifter og lading.

Øyvind.h

Denne tråden gjør nøyaktig samme bommert som journalister gjorde i hopetall tilbake i mars. Man blander månedlige registreringer/leveringer med salgstall.

I mars 2014 leverte Tesla 1.493 biler. Hvor mange her tror det ble bestilt 1493 Model S i mars 2014? Nettopp. Tesla bedriver kvartalsoptimalisering, batching, prioritet av markeder etc. Dette fører til svingninger i antall leveringer. Haugevis av konverteringer fra 2wd til 4wd vil også redusere antallet leveringer, og vi vil fortsatt se store svingninger i antall leverte biler per måned.

Det tråder som denne derimot gjør er å lokke frem de som lengter etter å godte seg med Teslas tilbakegang. Og folk biter på/viser sitt sanne jeg :)

En kjapp kikk på OFVs liste over de 50 mest solgte bilene i 2013 viser at det bør være marked for minst 2-3000 Model S per år. På bekostning av alt fra E-klasse og 5-serie, til A6, Mondeo, V70, Passat osv.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NegativeElectrode

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:42
Denne tråden gjør nøyaktig samme bommert som journalister gjorde i hopetall tilbake i mars. Man blander månedlige registreringer/leveringer med salgstall.

I mars 2014 leverte Tesla 1.493 biler. Hvor mange her tror det ble bestilt 1493 Model S i mars 2014? Nettopp. Tesla bedriver kvartalsoptimalisering, batching, prioritet av markeder etc. Dette fører til svingninger i antall leveringer. Haugevis av konverteringer fra 2wd til 4wd vil også redusere antallet leveringer, og vi vil fortsatt se store svingninger i antall leverte biler per måned.

Det tråder som denne derimot gjør er å lokke frem de som lengter etter å godte seg med Teslas tilbakegang. Og folk biter på/viser sitt sanne jeg :)

En kjapp kikk på OFVs liste over de 50 mest solgte bilene i 2013 viser at det bør være marked for minst 2-3000 Model S per år. På bekostning av alt fra E-klasse og 5-serie, til A6, Mondeo, V70, Passat osv.

Det ville egentlig være mer oppsiktsvekkende om Tesla klarte å opprettholde stabilt økende leveranser i alle markeder samtidig som de ekspanderer. Vi snakker om en 11 år gammel bilprodusent som er går veier ingen andre har gått før. Journalister klarer nok ikke tenke ut dette og sånne lang innviklede argumenter gir ikke mange klikk ;)

Vil man grave litt dypere i hvordan livet i Fremont antagelig arter seg, kan man f.eks. lese http://www.amazon.com/The-Principles-Product-Development-Flow/dp/1935401009
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

#28
Ja uten flere valgmuligheter har de nok passert en topp med rundt 4000 registrerte biler i 2014. For et par år siden, lenge før Model S ble levert, husker jeg at jeg anslo markedet for Model S til rundt 3-4000 biler per år. Etter den tid har det kommet en prisøkning som slår negativt ut, samtidig som de har introdusert 4wd og div sikkerhetsfunksjoner som vil øke salget. Rundt 3000 Model S per år bør absolutt være oppnåelig så lenge det ikke finnes konkurrenter.

Model X vil spise av Model S salget, og Model 3 vil nok også forsyne seg av Model S salget.
Med stadig økende antall superchargers, fallende batteripris og en bilstørrelse som passer bedre for flere blir det spennende å se salgstallene 3 år frem i tid :)
Skal se om jeg finner prognosene jeg utarbeidet tilbake i 2012/13. Disse brukte jeg blant annet i diskusjoner med amerikanske John Petersen. Lurer på hvor bra jeg traff.

Edit: Fant denne fra januar 2013:

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. januar 2013, klokken 20:15
Tror denne bilen blir svært populær i Norge, og når Get Amped turneen starter her slik at alle får prøve blir det nok enda høyere reservasjonstempo!
Kanskje 2000 biler nå i 2013, og 3500 i 2014?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

torjen6

#29
Kanskje dette er løsningen?
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA