Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: JEG BLIR GAL.

Startet av elektrolux, onsdag 11. mars 2009, klokken 15:16

« forrige - neste »

elektrolux

Starter nytt emne, for å forsøke å avsløre Think laderens dypeste hemmeligheter.

Kommer til å kjøre en serie med logger på opplading av egen Think19 classic med B116 program. Bilen har fått installert 114V loggeuttak, og har midlertidig LEM strømmåler koblet over ledning fra laderen. Dermed kan ladekurver enkelt produseres.

Første opplading blir initiering av nytt batteri, og allerede nå viser det seg at ladeprogrammet avviker fra PSA sitt 12 timer 10A initiallading.

Laderen begynte med 10A i 13 min. Dette var sikkert grunnet lav startspenning på 103 Volt.

Deretter ble det full bulklading med ca 20A inn på batteriet i 5 3/4 timer til 153,8V, og 13,8 A strømtrekk fra nettet.

Etter det gikk den over til 7 A konstant strøm i 7 timer ::) På min kalkulator blir det 49 Ahr overlading, mens bilen registrerte 42 Ahr overlading

Ventet så i 40 min for å se om laderen gikk inn i vedlikeholdsmodus, men det skjedde ikke, og jeg ladet i 5 min til og fyllte 1/2 liter vann/ blokk til tross for at de kun var overladet 100 Ahr siden sist vannfylling.

Totalt forbrukte bilen 25,9 kWt fra nettet. PSA bruker 21-22 kWt på sin initiallading

Skal forsøke å legge grafen ut i pdf format.

Neste gang blir normal opplading logget.

Følg med: Kurver og mer info følger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Noen bemerkninger her Elektrolux.

Med lav spenning så begynner laderen i Forsiktig modus tilsvarende 5-6 A fra nettet. hvis batteriene er mottakelig for strøm så øker effekten.

God å finne ut hva skjer med initier nytt batteri i praksis. Sjekk batterihistorikk under parametre i BMS modus. Har det forsvunnet noe data derfra? Om du hadde BMS 111 ville overladingseffekt vært høyere, 10A, 50 A timer totalt. 42 Ah er vanlig vedlikeholdslading for B116. Fra nettet har jeg registret 7 til 8A effekt så må den lade lengere en 5 timer til å registrere 42 Ah. Bilene skulle ha gått over til "Klar for vannfylling" modus og ladet i 5 minuter med pause i mellom (B116) og viftene kjørendes hele tiden.

Å vente 40 min. var kanskje for mye og elektrolytt nivået ville har sunket. Var 5 min lading nok til å få opp nivået til maks igjen. Høres ut som mye vann for 100Ah overlading siden siste vannfylling.
Drøye neste vannfylling i tilfelle.

Du sammenligner med PSA initiallading men du har tatt initier nytt batteri på Thinken.

Think gir ikke opp sine hemmeligheter så lett ;)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#2
Tok som du sier initier nytt batteri men det nullet ikke ut gammel batterihistorie.

Amperen jeg måler er strøm ut fra lader, og korrigert mot diagnoseapperatets tall.

Ny vannfylling fra 60% medførte ikke spytting av lut, så 5 min lading etter 40 min var tydeligvis nok til å "bruse opp" cellene igjen. Ikke uventet med tanke på at PSA bruker 2 min for hver 28 min stillstand.

At der gikk så mye vann på etter kun 100 timer overlading siden sist vannservice var meget overraskende også for meg; spesielt da blokkene ved vipping i oppladet tilstand så ut til å være bra fylte med vann.

Da er tallene klare for neste lading. Denne gang som sagt fra 60%, og med 16A på bryteren som sist. Harald Revne boksen er nå koblet opp mot traksjonsbatteriet, men ikke mot laderen. Ved hjelp av optokobler logger jeg når den slår inn. Dermed ser jeg når den ville brudt ladinga om den fikk lov.

Dette medførte ca. 19A inn på batteriet i 2 timer til terskelspenning på 152,3V
I følge loggeren ble det bulkladet med 36,5 Ahr

Deretter fulgte overlading med ca. 5,3A i 1 time og 8 min til 160,3 volt.
Det ble 5,9 Ahr overlading eller 16,2% av Bulkstrømmen.

Harald Revne boksen ville brudt ladingen etter 31 min og 157 volt.
Det ville gitt 2,8 Ahr overlading eller 7,7 % av bulkstrømmen, og omtrent spot on SAFT sine anbefalinger om 7% overlading. ref. Boogie i annen tråd.

Neste opplading blir normal lading fra omtrent tomt batteri. Gleder meg til å analysere den oppladinga. :)



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Sorry, etter å ha lest servicemelding 1.4A som er noen tilleggsdokumenter etter verkstedsboka og som kan lastes ned fra hoved forum under dokumenter, bruk av initier nytt batteri vil bare resette kapasiteten av batteripakke til 100 Ah som er den nye verdi. Enrgimåleren vil da være litt feil før flere opp og utladinger.

Det står der at initier nytt batteri og intiallading er identisk bortsett fra resetting av pakkens kapasitet. Jeg har aldri gjort det selv men den aksepterte viten om at initiallading er 10 A fra nettet i 12/ 15 timer ser ikke å være riktig og batteriets tilstand overvåkes underveis. Høyere ladestrøm vil gjør den første delen av ladinghurtigere.

Minst 42 Ah overlading er nevnt så dette refererer antakelig til BMS116.
Vedlikeholdsfunksjon etter ladeslutt gjelder bare etter bruk av vedlikeholdslading funksjon siden det står at man må kontrollere at lading er ferdig ved bruk av instrumentet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Da er ladekurvene behørlig scannet og kan studeres av dem som har slike lyster. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Flotte kurver  :)
Men hvorfor er det en plutselig økning på strømmen på ca 1 A like etter 10 timer?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Det lurer jeg også på.

Det kan være loggefeil grunnet spenningstap til LEM strøm sensoren, men jeg har brukt samme batteri videre uten å lade det opp, så det kan være laderen som faktisk gav mer strøm av ukjent årsak.

Signalet fra Harald Revne boksen er et logikk signal. Enten lav eller høy. Ved høyt signal ville laderen blitt kuttet ut.

Ut fra dette og senere måling fra 90% der Think laderen la på 8,3 Ahr i bulk, og 1,3 Ahr i overlading, eller 15,7% overlading, er jeg ikke lenger redd for å lade Thinken fra hverken 90%, 50% eller 0%. Det blir samme prosentvise overladingen uansett, og i tråd med PSA sin måte å lade batteriet. Faktisk blir det noe mindre varmgang ved lading fra et høyt ladenivå grunnet ferre overladingstimer i Ahr ved ladinmg fra si 50%.

Det jeg nå lurer på er om Think i likhet med PSA gir 25% overlading for hver 1000 Ahr ladet. Får prøve å telle meg fram til da, og ta en logg når jeg kommer så langt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#7
Ser litt at det er konstant effekt under bulklading og strømmen begynner å synker mens spenningen øker.

Godt å se den spenningsfall etter at pakken har nådd terskelspenning som er 154 ved 10 grader og lavere ved høyere temperatur.

Etter SAFT sin anbefalinger er lader koeff. 1,15 eller 15% av forbruk og jeg fatte ikke hvor den 7% kommer fra. Etter skjønn med en balansert pakke ville 7% være OK men dette må overvåkes. Eller hyppigere vannfylling - oops here we go again! Sorry.

Det var aldri noe snakk om den super- duper utlikningslading med Think biler. Du kunne høre med de erfarne her eller Think eller han Automotive services mannen. Etter SAFT  er utlikningslading etter 2000Ah utladet  og vedlikeholdslading etter 1000Ah så Think holder mål her tross PSA sin redusert vannfyllingsintervall. Data fra 1998.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#8
Sitat fra: elektrolux på mandag 23. februar 2009, klokken 15:50
Da er ladekurvene behørlig scannet og kan studeres av dem som har slike lyster. :D
Takk!

Unnskyld hvis jeg må ha det inn med teskjeer. Jeg skjønner at x-aksen er tid, men hva er den venstre og høyre y-aksen? Kan vel ikke være % energi og temperatur?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Er ikke den venstre Yaxis spenning og den høyre ampere eller korrigert ampere? Jeg måtte kikke på dem selv et stund. Det er godt å ha Inspektør Elektrolux på saken. Peter Sellers var litt morsommere bare.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#10
Sitat fra: El rayo på mandag 23. februar 2009, klokken 21:32
Sitat fra: elektrolux på mandag 23. februar 2009, klokken 15:50
Da er ladekurvene behørlig scannet og kan studeres av dem som har slike lyster. :D
Takk!

Unnskyld hvis jeg må ha det inn med teskjeer. Jeg skjønner at x-aksen er tid, men hva er den venstre og høyre y-aksen? Kan vel ikke være % energi og temperatur?
Ser nå at det er tre diagrammer, jeg så bare det første med én gang. Retter du de andre to også, Robort? Og kanskje legge null-linja på samme nivå? Det er vel spenning (V) i den venstre y-aksen og strøm i den høyre? Det var de negative verdiene som forvirret meg og trodde derfor det måtte være temperatur.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#11
Sitat fra: Lynet på mandag 23. februar 2009, klokken 16:14
Men hvorfor er det en plutselig økning på strømmen på ca 1 A like etter 10 timer?
Sitat fra: elektrolux på mandag 23. februar 2009, klokken 18:31
Det lurer jeg også på.

Det kan være loggefeil grunnet spenningstap til LEM strøm sensoren, men jeg har brukt samme batteri videre uten å lade det opp, så det kan være laderen som faktisk gav mer strøm av ukjent årsak.
Eller noe på samme lokaltrafo som ditt hus som skrur seg av og forårsaker høyere nettspenning? Laderen trekker innstilt strøm (10 eller 14A) fra nettet mens bulklading er igang.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

7% tallet for overlading kommer fra en salgsbrosjyre jeg fikk fra saft i januar 1994.
Da monterte jeg nicadbatterier i en Kewet  som Oslo Energi kjøpte for å prøve nicadblokker.
Da proto-Thinkene begynte å rulle på veien i 1998, var rekkevidden skremmende kort, fordi batteriene på de første bilene ikke ble initialladet. 
Beskjeden var at disse batteriene ble levert ferdig initialladet fra fabrikk.
Det ble en liten panikk når de stoppet etter 30-40 kilometer med 20 blokker. Overladingen ble satt til det maksimalt anbefalte, rekkevidden kom litt etter litt. Så ble batteripakken redusert til 19 blokker. Resten av historien kjenner dere.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

#13
Om de hadde en utjevningslading etter 2000Ah forbruk kunne de har klarte seg med 7% og lavere vannforbruk. Vet ikke hvorfor de ombestemte seg?

Det kunne hjelpe å lagre de SAFT dokumenter et sted. Jeg har to forskjellige i papir format.

Red. heldigvis skrev jeg ned addressen til dokumentet men jeg finne ikke den under lenker eller tekniske dokumenter på Norstart sin hovedsiden.

http://elbil.no/uploads/saftmanual.pdf Skal lagres i www.elbilagder.org også.

Jeg leter etter den andre, men download centre i SAFT må logges inn nå. Godt å ha backup i tilfelle lenker forsvinner.

Fant den til slutt: http://www.evdl.org/lib/index.html#nbatt  Saft STM5-100 Detailed Charging Instructions (based on amp-hour monitoring)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

#14
Jeg ser her at lade koeff. Saft bruker ved cycling av blokker er 1.1. Dvs 10% overlading som er tilstrekkelig i laboratorium. Ingen selvutlading osv.


Jeg skulle bare spør om at det var noen  som vet når temperature målingen skjer ved beregning av overgangs spenning til fase 2 lading.  Er det ved begynnelsen av ladeprosessen  eller ved overgangen til fase  2?
Jeg hadde tenkt at det var mulig eller ønskelig å påvirke lading om vinteren hvor mange biler får ikke tilstrekkelig lading i kulda.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA