Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prevent ICE Start when using AC in Cold weather

Startet av tinker, onsdag 19. november 2014, klokken 16:17

« forrige - neste »

edakcots

Ikke riktig Emil. Vet det bygges ut 43kw over en lav sko også, så det skulle nok dekke de fleste behov for kjørelengder folk har.
22kw blir det ellers "overalt", og det dekker det meste for selv skeptiske mennesker som deg...
Blir nok ZOE eier en dag du også skal du se ;D
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: edakcots på onsdag 05. november 2014, klokken 18:08
Ikke riktig Emil.

Hva er det som ikke er riktig? At det tar en time å lade en Zoe fra tom til full på 22kW?

Sitat
Vet det bygges ut 43kw over en lav sko også, så det skulle nok dekke de fleste behov for kjørelengder folk har.
22kw blir det ellers "overalt", og det dekker det meste for selv skeptiske mennesker som deg...

43kW er veldig mye bedre enn 22kW, men skal jeg tar turen Arendal-Trondheim ser jeg ikke fremimot ~5-6t med ladepauser på 22kW. Hvor mange steder kommer det 43kW AC punkter der det ikke samtidig kommer 50kW CHAdeMO/Combo?

Sitat
Blir nok ZOE eier en dag du også skal du se ;D

Annet enn høyeefekt AC-lading og til en viss grad det utvendige utseende er det lite som frister på Zoe, så den bilen vil jeg aldri kjøpe meg. Da kjøper jeg heller en 22kW lader til Leafen eller fossilbil igjen. Nå har jo også Renault vist seg å være en organisasjon med mye rot internt som man kanskje bør holde seg unna.


Hvordan ble det ellers med "racet" vårt fra Oslo til Arendal og tilbake? Har du funnet deg noe offentlig 22kW ladepunkt i Arendal (eller sør for Tønsberg) du kan bruke eller skal du vente til Gromstad, GrønnKontakt eller Ishavsveien har bygget ut? Eller mener du at Zoe har såpass god rekkevidde at du tar Tønsberg-Arendal-Tønsberg på en lading?

Flips

Fikk høre fra forhandler at dette gjaldt alle Fortum-ladere, og ikke bare de som settes opp av Renault. Kan noen bekrefte dette? I så fall er det helt fantastisk, da vi har hatt bruk for den i Brumunddal et par ganger :)

edakcots

Ja, det gjelder hele Fortum sitt nett pluss ganske mange andre. Det jobbes med kart vet jeg, hvor man kan se hvor det eksisterer og hvor det kommer snart...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

edakcots

Emil: hvis jeg gruser deg Oslo-Arendal-Oslo med ZOE og du med din delebil, kan jeg da ta din i innbytte slik at du får en ordentlig bil slik som alle andre her inne? Eller tror du fortsatt på enkel seier til Leaf?
Husk at jeg har solgt flere Leaf enn noen andre i landet og kjenner bilen godt. Det er ikke uten grunn du får denne utfordringen :)
Tør du?
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

edakcots

Emil:
Regler er som følger:
Du i din delebil og jeg i en ZOE
Start feks gamle Smart club Billingstad.
Førstemann til Arendal, må ha en godkjent adresse for melding av ankomst der nede.
Så rett tilbake til Billingstad.
Lader hvor man vil og med hvilken leverandør man vil av utstyr underveis. Ikke noe er juks, så lenge begge kan vise med GPS målt kjørerute, ladestop osv...
Turen er ca 500km t/r og vinneren er førstemann til Billingstad.
Aksepterer du utfordringen, lages en ny tråd her inne. Sikkert mange som er spent på utfallet...
Taper du, da blir du ZOE eier:)
Taper jeg skal jeg støtte deg i alt du sier og kvitte meg med zoe'n:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: edakcots på onsdag 05. november 2014, klokken 21:43
Emil:
Regler er som følger:
Du i din delebil og jeg i en ZOE
Start feks gamle Smart club Billingstad.
Førstemann til Arendal, må ha en godkjent adresse for melding av ankomst der nede.
Så rett tilbake til Billingstad.
Lader hvor man vil og med hvilken leverandør man vil av utstyr underveis. Ikke noe er juks, så lenge begge kan vise med GPS målt kjørerute, ladestop osv...
Turen er ca 500km t/r og vinneren er førstemann til Billingstad.
Aksepterer du utfordringen, lages en ny tråd her inne. Sikkert mange som er spent på utfallet...
Taper du, da blir du ZOE eier:)
Taper jeg skal jeg støtte deg i alt du sier og kvitte meg med zoe'n:)

Som jeg sa tidligere stiller jeg i en Tekna med 6.6kW lader. Avgang er ved passende elbilparkeringsplass i Oslo (ikke Bærum), f.eks Frognerparken og det er kun lov å lade på offentlige ladepunker fra ladestasjoner.no. Du kan med andre ord ikke stjele strøm fra et tilfeldig industriområde. Du kan ha med så mange kabler og transformatorer du vil. Man må ta en runde rundt den gamle rutebilstasjonen i Arendal (nå rådhus) før man får lov til å kjøre tilbake. Bilbytte underveis er ikke lov.

Ruten er ca 512km i følge gulesider pluss eventuelle omveier for lading.

Litt spent på hvor du finner dine 22kW ladepunkter mellom Skien og Arendal.

Småfly

Denne er jeg spent på! Etter så mye diskusjon skal det endelig avgjøres hvem som er best...buroe nesten vært sent live

Barskog

Når man må legge sære og tilpassede begrensninger blir dette for dumt.
Eneste begrensingen må være at man ikke bytter kjøretøy underveis, hvordan man lader kan da ikke begrenses? Da får man jo ikke utnyttet de virkelige muligheter, og da har ikke et slikt løp noe som helst for seg!
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

edakcots

Barskog, han må nok lage slike begrensninger tror han, derfor skal han ikke benytte egen bil heller... Kylling heter det på norsk eller chicken på engelsk :D
Spiller ingen rolle for meg med startpunkt så lenge det er en Leaf/ZOE lader der. Skøyen har kanskje åpent enda? (Salto).
Jeg skal kun stoppe 1 gang å lade på offentlig plass på vei ned til Arendal og det samme på vei hjem til Oslo. Akkurat som hvilken som helst ZOE eier kan gjøre. I Arendal tror jeg det kun er 1 sted vi ZOE eiere kan lade foreløpig, men det går nok greit. Tar ganske nøyaktig 4 timer ned inklusive 1 times ladestop. Tilbake det samme men får jo en time i båtbyen for å fylle først da:)
Trenger kun 1 type 2 kabel med i bilen...
Ellers er det bare tull å lage andre rare regler. Vi skal ikke straffe Leafen ved å legge ruta utenom Stoa, ei heller ZOE med å legge ruta utenom arendals eneste type 2 stasjon som jeg vet om.
Vi må finne den beste rundingsbøya som gir like vilkår (km).
Bytte bil er IKKE lov. Da tar jeg jo bare Tesla'n min da vettu luro. Her inne har du fortalt at bilen din klarer ditt og datt og da er det jo bare å bevise dette i denne lille testen...
Småfly: å sende dette live bør være greit tror jeg? Skal høre med en kar i morgen hva som skal til...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: Barskog på onsdag 05. november 2014, klokken 23:54
Når man må legge sære og tilpassede begrensninger blir dette for dumt.

Sitat fra: edakcots på torsdag 06. november 2014, klokken 03:17
Barskog, han må nok lage slike begrensninger tror han, derfor skal han ikke benytte egen bil heller... Kylling heter det på norsk eller chicken på engelsk :D

Hvis du kaller det å lade fra offentlige ladestasjoner, kjøre biler fra samme årgang og kjøre samme rute for "sære begrensninger" sier det kanskje litt om hvilke begrensninger som ligger i din lille franske lekebil.

Du kan kjøre så mange og lange omveier du vil for å finne deg en 22kW Type2 lader som er operativ og står på ladekartet. At du må til Grimstad for å finne deg en operativ offentlig 22kW lader er ikke mitt problem.

moby666

Oi, dette var morsomt og sporty gjort :) Hadde vært morsomt om andre ville være med, for eksempel eGolf, i3 og Soul. Foreslår dere oppretter en egen tråd :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Øyvind.h

#42
Jeg kan ikke fatte hva som har utløst denne heksejakten på Zoe? Bilen er lekker, har noen fordeler og noen ulemper. At noen som ikke eier bilen bruker så mye tid i Zoe delen for å slenge med leppa er bare trist.

Flott at det kommer haugevis av nye 22kW punkter, og at ladere oppgraderes til trippelstandard med AC43kW. Jeg skulle gjerne hatt 43kW AC mulighet i min Tesla :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

edakcots

Bra Øyvind.H! Bare et lite problem, Tesla takler ikke 43kw >:(
Men for ZOE kunder er det helt fantastisk!
Vet at en av de andre her på forumet har testet en mye rimeligere løsning for å sette opp nettop 43kw punkter, og det fungerer strålende!
Kostnaden med å sette opp slike 11/22/43 punkter er i en helt annen verden enn chademo og combo ladere og jeg har selv sett et utbygningskart dere ikke ville trodd på hvis jeg bare slang det ut her på forumet.
Ingen tvil om at vi er snart vitne til fremtidens Ladeinfrastruktur. Den blir nok verken japansk eller tysk...
Litt synd at B klassen kommer med kun 11kw, hvis ikke hadde nok dette blitt min neste elbil. Men i 2007 kommer Soul med 22kw lader i følge en selger hos KIA, så da kan jo det bli et godt alternativ med mindre Musk & co har tatt frem model3:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

edakcots

Ang selve "racet":
Jeg skal se i min omkrets etter eiere av golf, E-UP, i3, Soul, 6,6 Leaf, og evt andre. Starter en ny trå på dette nå. Denne her handler jo om lading og får fortsette med det...:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA