Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveringstid/venteliste Soul EV

Startet av GeirHM, onsdag 19. november 2014, klokken 09:30

« forrige - neste »

Kåre

Måtte bare poste en oppfølger til trådstarter

Norge blir faktisk brukt som et eksempel på hvordan det kan gjøres, selv om ryktet om gratis lading er en overdrivelse.

Eksempelets makt er stor nå. Hva skjer hvis vi kutter avgiftsfritaket ++?
Vi forteller verden at vi prøvde, men det gikk ikke. Det må ikke skje.
Kia Soul EV. Blå-Hvit. Levering januar ble medio april.

Avh

Denne gang har utviklingen gått forbi "no point of return". Og ser vi på andre historiske scenarioer er det ingen grunn til å tro at EL-bilen vil dø. Riktignok blir omstillingen smertefull for bilbransjen; liksom den ble for Kodak og papiravisene for å nevne noen...
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

kos

Hei
Nei "no point of return". er ikke nådd og ikke tro at denne kampen er over. Det som forbauser er at vanlige forbrukere biter på. Istedenfor å gå ut å kjøpe en bil for fremtiden så gir de gass som tobakksbaronene klarte å få røykerne på sin side. mer moms , mer skatt, mer avgifter mer , mer , mer flere av disse er her på sidene og enten er de kjøpt og betalt eller så ,er de rett og slett dom.
denne kampen vil nok elbilen vinne, men det blir ikke uten kamp. Se på Toyota, et godt bilmerke men da de ikke har elbiler blir de verstinger. dette handler selvfølgelig om tapte markedsandeler i små eller stor skala,. Og sitter du oppe i en dal og selger biler og du ikke har de rette varene så er det greit å rakke ned på andres produkter, enn å bevise at de er bedre. For de har ikke varer i hyllene Tenk det er ikke vanskeligere. For ikke å snakke om bruktbilforhandlere med bruktimport de har jo forstått at når det store norske avgift systemet blir lik resten av Europa så er det snipp snapp snute for deres butikk.  Og de bruker alle midler for å stoppe at dette skal skje. Og på toppen av det hele så er det forbrukere som henger seg på disse ideene. At de godtar å bli rundlurt er ubegripelig.

GeirHM


Jeg vil bare henlede oppmerksomheten til de som deler min interesse for den historiske rammen rundt dagens produksjon av elbiler til min kronikk hos www.elbil.no. Hverken Aftenposten eller Dagbladet ville trykke den. Og, nei, jeg tror ikke det skyldes en konspirasjon i Akersgata.

http://elbil.no/nyheter/debatt/3416-er-bilbransjens-motstand-mot-elbiler-en-konspirasjon

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Nå har ikke jeg sagt den er stygg men klarer ikke å bestemme meg om hva jeg syns om den. Når jeg så den første gang var det nesten kjærlighet med første blikk. Hadde det ikke vært for at selger var for treg med å ringe opp igjen så hadde det blitt undertegnet kontrakt på kjøp. Så nært var jeg...

Etter å ha prøvd leaf ble jeg usikker og falt i stedet for en tekna. Derfor ble det kjøp av det i stedet.
Fremtiden er elektrisk.

GeirHM

Hei Klykken, jeg er enig. Påstanden er alt for drøy. Det ville være mer korrekt å skrive noe sånt som "verdens styggeste bil i serieproduksjon i dag." Og tittelen er ikke noe BMW kan gjøre seg noe håp om å beholde særlig lenge. For nå kommer jo Toyota Mirai. Det er en opplagt vinnerkandidat. I ungdommen pleide jeg ellers å elske å la øynene vandre over linjene til Renault 4. Det var styggdom det!  Men hvordan karosserimakerne bak skjønnheten e28 kunne komme opp med BMWs grimme elling, se det forblir en gåte for meg.
:-)

jkirkebo

Sitat fra: Klykken på fredag 21. november 2014, klokken 15:54
"..verdens styggeste bil, BMW i3"? Neiognei, der deler vi ikke syn! ;)

Enig, i3 er da BMWs desidert nest peneste bil for tiden, etter den ganske upraktiske i8. 3- og 5-serien ser jo skikkelig sidrumpa ut i forhold.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

haggen

Jeg forstår ikke hva den totalt ubrukelige ford ev1 skulle ha gjort av forskjell på verken det ene eller det andre? Problemet da som nå er for dårlige batterier. At noen spesielt interesserte ville ha den er vel ikke noe å bråke om?
Tesla kommer med en 30 mil bil i 2017, og nissan, bmw ford mf. kommer omtrent samtidig med biler med ca 30 mil rekkevidde etter det som lekker ut. Prisen ser dessverre ut til å bli for høy og selv om jeg jubler for fremskrittet så er nok dette for dårlig til å konkurrere med hybrid biler mot vanlige forbrukere som jo er i det store flertall i verden. 50 mil til 20000 usd må til, og det er noe år frem i tid, kanskje 2020? Lurer på om ikke hydrogen /el hybrid også kommer ganske snart. Kanskje i5 blir den første?
Ellers så er i3 kjempefin og en kjempe bil, men for kort rekkevidde enda. Jeg kjører en til daglig

kos

Hei Det er vel ikke at bilen var så god i forhold til dagens elbiler, men heller at det var et konsept som hadde mange tilhengere, og som produsenten valgte å ødelegge totalt alle bilene, enn at de som hadde liset dem fikk overta dem. Ser
unektelig litt rart ut.

Samtidig har jeg kjørt tesla de siste 15000 km og kan skrive under på at dette er bra, om bilen holder mål de neste 100 000 km. I såfall er det siste fossilbilen kjøpt. For ordensskyld har jeg en Zoe til levering over helgen.

Og ser ikke behovet for å kjøre fossilbil. Hadde en hybrid på test samt en gjerrig diesel. Differansen på disse opp mot teslaen er ca 3000 kroner mnd.

GeirHM

Vi står ovenfor et vannskille i transportsektoren. Vi er i ferd med å få verdens første transportmiddel med nullutslippsprofil som tilfredstiller vanlige folks behov for hverdagskommunikasjon. Elon Musk befinner seg i dag i omtrent den situasjonen Henry Ford gjorde når han skal ha sagt at om han spurte kundene sine om hva de ville ha så svarte de "en raskere hest". Og den etablerte bilindustrien er flinke til å levere "raskere hester". I denne situasjonen må det være av interesse å lete etter de historiske perspektivene som best forklarer det vi står ovenfor akkurat nå. Og når vi gjør det tror jeg ikke vi kan avskrive hvilken rolle GMs EV1 har hatt. Selv om den kanskje ikke vant noen skjønnhetskonkurranser. Der stiller den kanskje i samme klasse som BMW i3?

kos

Hei Geir - du har et flått perspektiv på elbilen. I dag kjører jeg en Tesla og venter på bil nr 2 en Zoe. Kjører 42 000 km i året.( det er mye jeg vet det) Fordelt på 50/50 langkjøring/ korte turer. Teslaen var kjøpt som bil nr 2. Ble fort nr 1 til langkjøring og med det nye SC nettverket som kommer, er det helt uaktuelt å kjøre noe annet. Etter at bil nr 1 bensin  ble stående i ro  ( bare ble slik) til den måtte på reparasjon ble valget enkelt. Bytt til en liten kjapp elbil - om denne med det nye hurtiglade nettverket holder, er jeg redd for at dette blir bil nr 1. Så er det vel Teslaen som står seg i filler.

Teslaen er en bil for distriktene og den eneste feilen den har er størrelsen på kjøpesenter , parkering og i trange gater. Det hadde vært flott med en Tesla som kjørte 40 mil og som var 20 % mindre, men med samme kvalitet som den vi har i dag. Nå sies det at Tesla skal lage en slik bil. Blir vel bare en bil på oss da. Og den blir elektrisk.

Har hengerfeste på bensinbilene, men jeg har råd til å leie en bil de gangene jeg trenger henger. Eller aller best, slutter å kjøpe en hel del ting som etter en stund må kastes. Da har jeg heller ikke bruk for hengeren.

GeirHM

Takk for positiv tilbakemelding Kos! Din beskrivelse av ditt husholds overgang til elektrisk transport kan fort bli representativ for transformasjonen som i løpet av kort tid kan gjøre seg gjeldende for middelklassehushold over hele den industrialiserte verden. Det er vårt miljøvennlige avgiftsregime som har gjort at det som er blitt bygget som en familiebil for overklassen er blitt tilgjengelig for middelklassens bilbruk i Norge. Det er en uforutsett ironi i dette. På veien til en klimanøytral økonomi har vi tatt i bruk politiske virkemidler som skal hjelpe oss og nå dette målet. Ingen hadde forutsett at det skulle føre til at vi samtidig ga de som har det trygt og godt økonomiske fordeler resten av befolkningen ikke har samme tilgang til. For vi skal ikke glemme at i dette landet hvor alle liker å plassere seg selv sånn omtrent i midten ("jeg er som vanlig folk flest") så er ikke alle medlem av middelklassen. Selv om de gjerne vil være det. Det har kostet noen norske eiere av en Model S noen riper i lakken.

Vårt hushold kjører 50 000 km i året. Mye jobbpendling. Vi er dieselforurensere i stor stil. Det er vi ikke stolte av. Jeg viser til kronikken jeg har lagt ut en link til ovenfor. Den etablerte bilbransjen har aldri laget en elbil jeg kunne bruke. Men nå er min "D" i bestilling. Jeg har hatt Tesla og Model S på Google Alert siden 2010. Og jeg sto på lista deres inntil det kostet å stå der. Jeg syntes det ble for dyrt. Min historie med drømmen om elbil er ikke ny. Jeg prøvde lenge å få tak i en Think fireseter. Men når jeg omsider kunne få tak i en, var det blitt for risikabelt, bilforhandleren som kunne selge meg den ville ikke gi meg noen garantier jeg fattet lit til. Buddy, Reva og alle de andre tullebilene dekket aldri vårt behov.

Olemann

Veldig bra artikkel, men krever nok interesse for tema litt over snittet i befolkningen, og derfor ikke noe for dagspressen som vil ha kort-korte innlegg uten for mye facts....

Ellers er jeg ikke plaget av angst for å bli ledd av etter 2 år bak rattet i en Reva, men enig i at om du kjøper en BMW i3 i hvit farge så kan du bli tatt for en grevling, i alle fall bakfra.  Lar man være å kjøpe hvit er det problemet løst:-)

Men; like ille er det vel å sitte i det min søster kaller en container med snute, nemlig en Kia Soul eller hva med en genmodifisert skilpadde?  Leaf'en bakfra selvsagt....
Har også hatt gleden av noen ganger å se Tesla eiere skulle parkere på Storsenteret i Sandvika, og hver gang gleder jeg meg over at det ikke ble noe 2 meters flak på meg.
Og hvorfor i alle dager kjøpe en bil som sleper rundt på 3-400 kilo ekstra jern, bare for å se ut som en fossil-bil? Derfor ble det ikke eGolf eller B klasse på meg.

Men til saken; bra artikkel det linkes til i Elbilforum!

Ole


GeirHM

Hei Ole, jeg prøvde meg på Aftenposten og Dagbladet for å drive opinionspåvirkning for en god sak. Hadde jeg fått den ut der hadde jeg håpet å få noen fra bilbransjen i tale. Derfor la jeg inn det sleivsparket om BMW også. For å provosere. Jeg vet at det er mye innovasjonsarbeid bak i3 og at fortsettelsen derfra blir spennende å følge med på. Og Buddy og Reva og de andre fikk jo sin form ut i fra hva batteriteknologien kunne levere på det tidspunktet de ble laget.  Jeg kjørte for en tid tilbake en leiebil tvers igjennom fredagsrushet i Mexico City. Sterkere visualisering av at det haster med en miljørevolusjon i transportsektoren kan jeg ikke tenke meg. Vi trenger det elektriske svaret på T-Forden nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA