Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva mangler Soul EV?

Startet av yasir, onsdag 19. november 2014, klokken 09:29

« forrige - neste »

yasir

Er Tesla ladere vanntett? Jeg skal lade på jobben og strøm kontakter er ute dvs kabelen vil stå i regn.
Er det noe som vet om det har noe å si eller ikke?

Havebigfun

Kabelen angis å ikke tåle regn- jeg ville prøvd å beskytte det, dvs "klumpen i ledningen" eks i en plastboks.
Alternativt kan du skaffe deg et mennekes ladekabel som tåler vann- men det får du ikke i kveld.

Mippen

Ikke regn? Jeg skal ha min kommende bil ute... Hm...
Fremtiden er elektrisk.

Havebigfun

Her er det folk som har ladet ute i over 1 år - det er bare å få de i tale- eller å lete i gamle tråder.
Timingbeltkiller? Nuvolari? Øyvind h?

sondell

Min har stått ute og ladet siden 2. desember. Lading har stoppet to ganger. Tror det kan skyldes vann noe sted. Men ellers ikke noe problem og UMC fungerer fortsatt. Men knappen har fungert kun en uke ;). Tror det står noe om at den ikke skal ligge ute i "severe rain ". Hva det er er jo en definisjonssak og sikkert forskjellig fra Lom til tropene ;).

OleJA

Den er beskyttet mot fukt ihht. IP44, den sier bla.

'Sprut (kraftig dusj/regn) mot kapsling fra alle kanter skal ikke ha skadelig virkning'

Dvs den skal tåle å henge ute i regn, men tåler ikke neddykking, feks å bli liggende i en pytt på bakken.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jazzwheel

Jeg har aldri lest eller hørt at den ikke tåler regn. Har selv ofte ladet i regnvær. Jeg forsøker selvsagt å ikke la ledningen ligge i en vanndam, men har egentlig tatt det for gitt at dette skulle gå greit. Alle mine lademuligheter er utendørs både sommer og vinter. Tviler på at det er aktuelt for bymiljøetaten i Oslo å bygge vanntette ladeplasser :)

Trallalala

Lader mye ute, og da også i regnvær. Både SC, saltoboks med fast kabel og vanlig Schuko (da er støpselet under tak). Aldri merket noe til regnet eller andre problemer.

Lader forøvrig ikke i tordenvær selv om det sikkert også går greit i 99,99% av tilfellene.

Bjørn

Vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet dette på div forum.. Men den tåler ikke mye vann! en natt m slagregn og stiv kuling på en naustvegg var nok for min første umc.. den andre døde under et kraftig regnskyll i Sverige..
tettningsringen der hvor ledningen går inn i boksen er overhodet ikke tett nok, og klemmer alt for dårlig rundt ledningen..! Dette burde vært en klemmring av noe slag, ikke en slags slapp simering som er der nå.. Når umc hennger på en vegg renner vannet ned langs ledningen og samler seg rundt denne ringen før det siver inn i boksen.
Har sett flere tråder hvor umc har vært vannfyllt.
Utsettes den for kraftig regn og vind så er risikoen definitivt tilstedte.

Bjørn

@ Glennglenn. Vi snakker her om umc.. (original lade ledningen til tesla, og den svarte klumpen m grønne lys på) ikke generell lading på på sc og div andre ladere..

Trallalala

Da trer jeg rolig tilbake igjen. Jeg lader som sagt en del ute, men de gangene jeg bruker UMC'en er den som oftest litt beskyttet.

Mippen

Jeg bor jo ved Bergen, et av de mest regnfulle stedene. Har ladet med både original umc til min Leaf og uoriginal som meg bruker nå. Aldri hatt problemer med den. Hvordan kan Tesla lage en så dårlig løsning? Går det an å kjøpe uoriginal kabel?
Fremtiden er elektrisk.

Sjøhyene

Den tåler da regn! Hvis noen har blitt ødelagt av regn må det jo ha vært noe galt med de, og da får du uansett ny rimelig kjapt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Harlex

Bor i Bergen og har ladet myyyyye i regn i over ett aar..... Aldri vaert noe problem men jeg troekker selvsagt kabelen under bilen slik at den faar litt ly.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Epleskreller

Min første UMC gikk i stykker under lading i regn for ett år siden. Tesla-teknikeren bekreftet det. Etter det kjøpte jeg en mennekes ladekabel til bruk utendørs.

Det står i manualen noe sånt som at det ikke skal lades i "severe rain, snow and electrical storms"..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA