Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva mangler Soul EV?

Startet av yasir, onsdag 19. november 2014, klokken 09:29

« forrige - neste »

Havebigfun

De fleste er så fornøyde med bilen sin at de lemper det til med kladden slik at den beskyttes mot været - man trenger bare to bøtter med ulike diametre, legge kladden i den mindre og snu den større over - det er tetting nok.
Litt tålmodighet er rimelig, Tesla utvikler en ny UMC for tiden. De som vil ha det vanntett kan kjøpe Mennekes ladekabel med 13 eller 16A- uansett kjekt som backup.

Bjørn



" Man må gå ut i fra at UMC er fullstendig tett."
[/quote]

Det er nemlig her du går ut i fra feil.. Og som som enkelte har vanskelig for å forstå/godta/fatte... UMC er *ikke* tett! (nok)

TeslaSvein63

Det er ikke inført noe bruksforbud, eller bruksbegrensninger på å lade bilen i regnvær, hverken med umc elle sc. Altså er umc tett og man kan gå ut i fra at det ikke er forbundet med noe som helst fare å få vann i kontakt og støpsel. Skulle noe annet være tilfelle, så sitter Tesla med ansvaret.

Bjørn

Det er selvsagt sant. Men det er lov å bruke hue! Om du lader bilen i et forrykende regnvær oppi Alta og forventer å ha fullt batteri fordi du må kjøre til Bodø neste morgen.. Så ja Tesla har ansvaret, men du har problemet!

Derfor jeg sier dette.. Ikke for å være en kverulant! Beskytt umc fra vann.. så kan du spare deg for trøbbel!

snurrehue

Sitat fra: Havebigfun på mandag 03. november 2014, klokken 16:20
man trenger bare to bøtter med ulike diametre, legge kladden i den mindre og snu den større over - det er tetting nok.

Premium...

fonberg

Jeg har en Mennekes ladekabel i tillegg til UMC. Mennekes ligger alltid i bilen som reserve, og jeg bruker denne hvis jeg må lade utendørs i ruskevær, siden denne har klart bedre værtetting enn UMC.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Twowheels

Sitat fra: fonberg på tirsdag 04. november 2014, klokken 10:05
Jeg har en Mennekes ladekabel i tillegg til UMC. Mennekes ligger alltid i bilen som reserve, og jeg bruker denne hvis jeg må lade utendørs i ruskevær, siden denne har klart bedre værtetting enn UMC.

link ? er også sugen på en reservekabel
_________

Havebigfun

#37
Sitat fra: fonberg på tirsdag 04. november 2014, klokken 10:05
Jeg har en Mennekes ladekabel i tillegg til UMC. Mennekes ligger alltid i bilen som reserve, og jeg bruker denne hvis jeg må lade utendørs i ruskevær, siden denne har klart bedre værtetting enn UMC.
Samme løsning hos meg 8)
Hvor kjøpe?
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11281.0

eller her: http://www.salto.no/produkt/100014-Portabel-lader

muchus

Har alltid ladet ute, byttet første orginallader for 2 mnd siden. Nå fungerer ikke "åpne ladeport" knappen på denne laderen. Tesla har tatt kontakt og sagt at jeg skal få en oppgradert versjon når denne kommer ut, litt ventetid måtte påregnes.

TeslaSvein63

Jeg lader ute i all slags regn og vær ofte. Skjer det noe med umc-en, så får Tesla skaffe meg en ny pronto, eller kjøpe meg en slik mennekeskabel. Jeg legger ikke ut for en slik mennekeskabel for å "berge" Tesla. Alt for dyr til at jeg kommer til å kjøpe en slik selv. Hvis det er en svakhet med umc-en og ingen informasjon er blitt gitt ang begrensninger, vil alle utgifter jeg pådras, som skyldes havari på umc-en uansett hvor jeg befinner meg, rettes mot Tesla. Som jeg sier: kan ikke bilen lades ute i all slags vær, så får Tesla ta bilen tilbake med full inndekning. Så enkelt er det.

Øyvind.h

#40
Sitat fra: muchus på tirsdag 04. november 2014, klokken 19:55
Tesla har tatt kontakt og sagt at jeg skal få en oppgradert versjon når denne kommer ut, litt ventetid måtte påregnes.
Det sa de november 2013 også  8) Etter å ha kvernet meg gjennom 6-7 UMC har jeg nå endelig en som har fungert feilfritt siden februar en gang. Den henger ute i all slags vær. Lukeåpneren er naturligvis død som en sild, og Tesla sier jeg skal få ny når ny kabel er tilgjengelig. Men det blir vel antakelig ikke så lenge jeg eier bilen....

Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 05. november 2014, klokken 01:19
Jeg lader ute i all slags regn og vær ofte. Skjer det noe med umc-en, så får Tesla skaffe meg en ny pronto, eller kjøpe meg en slik mennekeskabel. Jeg legger ikke ut for en slik mennekeskabel for å "berge" Tesla. Alt for dyr til at jeg kommer til å kjøpe en slik selv. Hvis det er en svakhet med umc-en og ingen informasjon er blitt gitt ang begrensninger, vil alle utgifter jeg pådras, som skyldes havari på umc-en uansett hvor jeg befinner meg, rettes mot Tesla. Som jeg sier: kan ikke bilen lades ute i all slags vær, så får Tesla ta bilen tilbake med full inndekning. Så enkelt er det.
En kort periode vinteren 13/14 delte Tesla ut Mennekes kabelen istedenfor UMC til alle som hadde problemer, nettopp fordi UMC ikke holdt god nok kvalitet.

Uansett - hele tråden handler om at en del har hatt dårlig erfaring med UMC og regn. Tesla har byttet ut kabler fortløpende når de går i stykker. Og uansett om UMC holder god eller dårlig kvalitet vil jeg ikke anbefale noen å dra på langtur med bare en kabel, uansett hva slags elbil de har.
Kjipt om stikk-kontakten på hytta i Danmark svir av UMC``en din (for feilen trenger ikke ligge i kabelen). Da kan du kjefte så mye du vil på Tesla, men det er du som står der strandet....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TeslaSvein63

Lynet kan jo også slå ned. Med slik føre var prinsipp om dårlige stikkontakter, ville jeg heller tatt med meg ett reservehjul. Ser ut som det største problemet ligger der.

Car-El

Ja, og en bæver kan komme å ete bilen. Så ta med en reservebil.

Her er et god ordtak: Lag ikke problem av ingenting.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 07. november 2014, klokken 12:29
Lynet kan jo også slå ned. Med slik føre var prinsipp om dårlige stikkontakter, ville jeg heller tatt med meg ett reservehjul. Ser ut som det største problemet ligger der.
Med Teslas UMC historikk ville jeg nok tatt med ladekabel før reservedekk :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. november 2014, klokken 15:20
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 07. november 2014, klokken 12:29
Lynet kan jo også slå ned. Med slik føre var prinsipp om dårlige stikkontakter, ville jeg heller tatt med meg ett reservehjul. Ser ut som det største problemet ligger der.
Med Teslas UMC historikk ville jeg nok tatt med ladekabel før reservedekk :)

Jeg fikk bruk for begge deler i sommer. Det ene bakdekket tok kvelden pga. feil spissing noen mil nord for Vittangi i Nord-Sverige, mens UMC døde for godt i Narvik (den hadde trøblet mer og mer på turen).

Interessant nok har ladelukeåpneren alltid fungert på de to UMCene jeg har hatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA