Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva mangler Soul EV?

Startet av yasir, onsdag 19. november 2014, klokken 09:29

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: Epleskreller på mandag 03. november 2014, klokken 08:06
Min første UMC gikk i stykker under lading i regn for ett år siden. Tesla-teknikeren bekreftet det. Etter det kjøpte jeg en mennekes ladekabel til bruk utendørs.

Det står i manualen noe sånt som at det ikke skal lades i "severe rain, snow and electrical storms"..

Det står lignende i bruksanvisningen på andre elbiler. I bruksanvisningen til min i-Miev står det noe sånt som at det er livsfarlig å koble til ladekabelen hvis du står i en vanndam eller på is eller snø. Det dekker vel halve året i Norge. Jeg har vel gjort det 1000 ganger til nå uten å krepere.

Men Teslas UMC tåler bare lett regn, og knapt nok det. Tenk over det før dere lader med UMC i regnvær i utlandet, når det er upraktisk å gjennomføre resten av turen uten fungerende UMC.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Å dra på langtur med bare en enkelt ladekabel er i seg selv ganske risikabelt. Jeg hadde ikke dratt på langtur uten to stk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rene

Har ikke ladet noe særlig i heftig regn, og i de tilfellene jeg har gjort det har jeg alltid hatt mulighet til å legge kladden på innsiden av garasjeporten (både hjemme og på jobb) slik at bare kabelen er ute i været. Uansett har jeg hørt om de som legger kladden oppå bakdekket, der ligger den vel ganske greit beskyttet?

Mippen

Det med at man ikke skal ta i kabelen med våte hender og stå i en dam eller snø er vel standard advarsel. Står det på min leaf men står ikke noe om å unngå regn.
Fremtiden er elektrisk.

sondell

Som sagt. Jeg har hatt min ute lenge. Og det går fint. Der den ligger på bilden har jeg hatt den siden 2. desember. Bare tatt den inn i varmen når jeg skal på langtur.
Den tåler som sagt ikke severe rain. Det er ikke ofte det er noe som kan kalles det. Men det var det nå i juni, da det var vann overalt på Nordstrand i Oslo, og det var hagl i driver. UMC lå begravd i hagl. Det gikk helt fint. Men det derimot fikk jeg meg en dusj når jeg satte meg i bilen, vann fra panotak... ;).
Kan tenke meg det er bedre å ha den liggende flatt enn hengende så lenge den ikke ligger i vann på bakken da. Lettere for vann at langsomt langsomt krype inn der kabelen går inn hvis den henger og vann renner forbi.

Mippen

Hvor står det med severe rain? Finner ikke det i manualen jeg lastet ned. Håper som sagt det ikke er noe problem da det ofte er slik her.
Fremtiden er elektrisk.

TeslaSvein63

Hvis man egentlig ikke kan lade bilen i regnvær, ja da kan Tesla bare ta den tilbake og dekke alle utgifter man har hatt. Jeg tror ikke det er slik. Det er vel ikke noe annerledes å lade bilen i sprutregn med umc, en på SC.

mbrattg1

#22
Min første UMC-lader tålte ikke vann. Klaget, fikk ny i mai. Har ikke hatt problemer siden dette.

Var forøvrig regndråpene som funket som en finger til meg. Når "touchen" på UMC fikk kontakt med vann avsluttet den lading, og sto som "åpen".
P85, Brun metallic, Panorama, 22" Vossen,Brun Performance Skinn, Dobbeltlader, Tech, Luft, Hifi, Vinter, Nappaskinn, Alcantara, Karbon, 7-seter,++ Audi-frelst men likevel veldig fornøyd

Bjørn

Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 03. november 2014, klokken 12:48
Hvis man egentlig ikke kan lade bilen i regnvær, ja da kan Tesla bare ta den tilbake og dekke alle utgifter man har hatt. Jeg tror ikke det er slik. Det er vel ikke noe annerledes å lade bilen i sprutregn med umc, en på SC.

Hvordan kan du si at det ikke er annerledes å lade på sc enn med umc..?! Det er som sagt umc vi snakker om her.. og når du superlader.. ja, da er ikke umc i bruk, og kan da nødvendigvis ikke bli våt ettersom jeg regner med du da lar umc ligge i bagasjerommet..?!
Det er helt riktig som Sondell sier her, at om den ligger flatt (men uten fare for å bli "druknet") så blir ikke vannet stående på tettningsringene, og dermed reduseres sjansen for vannintrengning betydelig.
Å legge den oppå bakhjulet vil beskytte den veldig bra.

Muffinman

Har kjørt noen stramme runder med vulktape og laget ei "hette" på enden av kladden som henger oppover. Slik tenker jeg at vannet skal styres unna gjennomføringen. Kan eventuelt bruke et strips i toppen rundt ledning og vulktape for å sikre tetning mellom kabel og tape. Tapen er lagt slik som man tekker et tak.

Tror det fungerer fint helt til noen finner på å henge den oppned, da vil hetta fungere som vannsamler/basseng istedet for avviser...

TeslaSvein63

Sitat fra: Bjørn på mandag 03. november 2014, klokken 13:25
Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 03. november 2014, klokken 12:48
Hvis man egentlig ikke kan lade bilen i regnvær, ja da kan Tesla bare ta den tilbake og dekke alle utgifter man har hatt. Jeg tror ikke det er slik. Det er vel ikke noe annerledes å lade bilen i sprutregn med umc, en på SC.

Hvordan kan du si at det ikke er annerledes å lade på sc enn med umc..?! Det er som sagt umc vi snakker om her.. og når du superlader.. ja, da er ikke umc i bruk, og kan da nødvendigvis ikke bli våt ettersom jeg regner med du da lar umc ligge i bagasjerommet..?!
Det er helt riktig som Sondell sier her, at om den ligger flatt (men uten fare for å bli "druknet") så blir ikke vannet stående på tettningsringene, og dermed reduseres sjansen for vannintrengning betydelig.
Å legge den oppå bakhjulet vil beskytte den veldig bra.

Av den enkle grunn at når man lader i pissregn og vind, så er det like mye vann på SC kontakten og ledningen, som du vil kunne ha på din egen UMC. Er jo samme prinsippet med portåpner osv, bare tykkere kabel. Er jo ikke tak over SC "våre". Man må gå ut i fra at UMC er fullstendig tett.

Epleskreller

Sitat fra: Mippen på mandag 03. november 2014, klokken 11:01
Hvor står det med severe rain? Finner ikke det i manualen jeg lastet ned. Håper som sagt det ikke er noe problem da det ofte er slik her.
Står i : "Mobile Connector Manual for Europe"

Finner den under guides i My Tesla.

Do not use the Mobile Connector when either you, the
vehicle or the Mobile Connector is exposed to severe
rain, snow, electrical storm or other inclement
weather.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

Det er jo kladden som har tvilsom tetning. SC har ikke kladd. Dermed en mindre relevant sammenligning.

TeslaSvein63

Tenk det skjønner jeg, men "kladden" skal være like tett som kabelen. Hvis ikke er det rask, evt livsfarlig.

Mippen

Amerikanere er kjent for å skrive mye advarsler for å ikke bli saksøkt dersom noe går galt. Litt rart at kladden er godkjent på det norske markedet hvis den ikke tåler norsk klima. Da måtte det såfall ha stått merket at den bare var for bruk innendørs.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA