Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nav motor

Startet av Ken, tirsdag 10. mars 2009, klokken 12:35

« forrige - neste »

Ken

Vi som sliter med dårligere kapasitet i våre biler kunne godt trenger en rekondisjonering.
Think biler har mulighet gjennom varmeapparatet å lade opp en batteripakke som har gått for langt ned i spenning. Hva med en forsiktig utlading ned til 2 v per blokk eller lavere, la hvile en dag eller flere og så med bruk av en spesiallader av 90 til 120 volt lade opp mot 6 volt per blokk på lav / 5A strøm klar til at bilens lader kan ta over. En initiallading til slutt kanskje?

Vi med Paktrakr kan overvåke spenning med fordel. Er dette farlig for batteripakken generelt? Fordelen med prosedyret er at man trenger ikke å demontere batteripakken.

I Think biler for eksempel, er det mulig å tappe ned batteripakke ved bruk av varmeapparatet? Batteripakken kan lades opp gjennom strømforsyning til varmeapparatet mens den er koblet fra og tenningen er slått på og varmebehov er skrudd på.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Det er risikosport, og utlading med varmeapperatet frarådes sterkt, da det er konstant effekt. M.a.o. mer og mer strøm etterhvert som spenningen synker.

Det er ille nok å recondisjonere 5 og 5 celler slik vi tross alt må grunnet designen på blokkene. Recondisjonering ved å dra 5A ned til 0,4V/ celle kan medføre reversering av celler, og gjøres dette i en rekke med 95 celler blir dette bare feil.

Dersom det kun står på kapasitet, hvorfor ikke hurtiglade. Dersom pakken din er OK, kan det gjøres på en rullende landevei, eller med et slepetau, og regenerering en times tid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

5A er antagelig for mye strømtrekk så går det an å bruke mye mindre?

En annen mulighet er å koble til litt kraftigere ledninger til pluss polen på hver blokk  så å jobbe med saken hver for seg. Beklager, jeg er ikke så glad i å senke Think sine pakke. Det er mye arbeid, og bilen er ut av drift lenger. Mulighet for ombord rekondisjonering bør være standard i våre biler.

Hurtiglading høres gøy ut :) Har du prøvd på benken med positiv utslag?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på fredag 20. februar 2009, klokken 15:34
Hurtiglading høres gøy ut :) Har du prøvd på benken med positiv utslag?

Ja, har sett 200 mV høyere spenning / blokk under utlading etter 100A opplading. Det betyr mer effekt, og lengre rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Jeg har laget til en boks som skal ligge bak i bilen.
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1539.msg12860#msg12860
Nå er kassen nede, håper snart å ha alt på plass. Målet er å kunne sjekke enkeltblokker, lade, rekondisjonere eller trimme via disse tilkoblingene. Her kan en også koble til PAk Trakr eller andre instrumenter.
Fra batterikassen og bakover ligger denne kabelen i et 20 mm spiralrør, som festes i ei muffe der det går inn i rommet under luka.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

gnisten

#5
Som nykommer med Think 2001 mod. ønskes tips om hvordan løse aktuelt problem med lav spenning på batt.pakken, pt 85V. Lader synes i orden, men den leverer ikke. Ladelampe blinker og ingen feilmeldinger via lånt Nikometer. På bilens display: System fault, men forsvinner etter stillstand noen timer.
For kanskje unngå å ta ned batt.pakken vurderes tauing m/regenerering (hurtiglading). Skal girvelger stå i D? Antall km tauing som må påregnes for å løfte til over 90V slik at lader fyrer opp? Deretter tid for vannservice...
Asker/Nesbru.
Think NiCd 6 mnd + ny C-Zero.

El rayo

Med 85V på batteripakken har sannsynligvis DC/DC omformeren stoppet og 12V er blitt for lav. Da starter ikke laderen. Koble til en hjemmelader i 12V uttaket under gearvelgeren. OBS! sjekk polariteten først, uttaket er dobbeltisolert og vi vet at noen biler er koblet med motsatt polaritet. + skal være i senter.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

gnisten

#7
Fronten er hektet av og 12V er ladet opp. Det hjalp ikke. Ulik info om når lader skal slå inn, >50V og >90V. Andre gode forslag? - hva med tauing et kvarters tid?
Asker/Nesbru.
Think NiCd 6 mnd + ny C-Zero.

Baltor

Hvis du ikke har en generell feilmelding bør det fungere, men du trenger nok ikke taue mer enn et minutt for å løfte spenningen opp til ca 6 v pr celle. Blokker som er iorden men dratt ekstra langt ned (såkalt NASA behandling) kommer nesten umiddelbart opp i vanlig hvilespenning hvis man lader.

Hvis kassa er nede kan en gjøre dette med en dum 12v blylader over 2 blokker om gangen. 15 sekund på hvert par er nok.
Med kassa montert og laderen iorden har jeg løst det samme problemet med å starte opp ladingen 3-4 ganger. Laderen lader nemlig noen få sekund før den slår seg av (hvis spenningen er for lav)

Rekondisjonering har sjelden noe særlig effekt, det er kun egnet for å luke vekk dårlige blokker, dermed bør blokkene overvåkes individuelt.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

gnisten

Sjekket 12V på nytt. Delvis utladet i løpet av natten til 12.1V. Mistanke om at kjølevannspumpe går periodevis pga varmgang i enkelte celler. Noen reversert pga overbelastnig/uttørking? Koblet på 12V lader igjen nå, men er det håp om kjørbar uten full sjekk av hver celle? Lurer fortsatt på om tauemetoden er utprøvet som alternativ til bruk av spesiallader via varmeapp. En slik lader (114V DC) er vel også sjelden vare?
Asker/Nesbru.
Think NiCd 6 mnd + ny C-Zero.

Elmo

Sitat fra: gnisten på torsdag 16. februar 2012, klokken 21:38
Lurer fortsatt på om tauemetoden er utprøvet som alternativ til bruk av spesiallader via varmeapp. En slik lader (114V DC) er vel også sjelden vare?

Behøver ikke være akkurat 144v.  3x48vserie koblede powersupply funker fint.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Problemet er at DC/DC omformer trekker for mye strøm og spenning synker rask med en utladet batteripakke. Forsøk å koble den fra mens 12volten holdes oppladet med en litt kraftig lader mens ladeforsøk er i gang.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

For meg høres dette ut som nok en defekt Actia lader, kombinert med potensielle problemer med 114V batteriet, og nesten garantert dårlig 12V batteri.

Eneste riktige metoden blir å fikse batteriene, og håpe Actia laderen lar seg fikse.

Sleping, recondisjonering, og tømming av batteriet i blinde uten batteriovervåkning vil bare gjøre vondt verre.

Sett heller 114V batteriet på 40t 5A lading, fyll vann individuelt, og test hver blokk med 100A utlading for kapasitet. Erstatt blokker med mindre enn 70 Ahr kapasitet, og monter overvåkning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: gnisten på torsdag 16. februar 2012, klokken 21:38
Sjekket 12V på nytt. Delvis utladet i løpet av natten til 12.1V. Mistanke om at kjølevannspumpe går periodevis pga varmgang i enkelte celler. Noen reversert pga overbelastnig/uttørking? Koblet på 12V lader igjen nå, men er det håp om kjørbar uten full sjekk av hver celle? Lurer fortsatt på om tauemetoden er utprøvet som alternativ til bruk av spesiallader via varmeapp. En slik lader (114V DC) er vel også sjelden vare?
12.1V er dypt utladet. 12,0V regnes som helt utladet på et 12V blybatteri. Når alt er OK skal 12V batteriet aldri komme under 12,2V. Ved 12,2V  skal DC/DC omformeren starte opp og lade batteriet, vannpmpa starter samtidig for å kjøle DC/DC omformeren (uansett temperatur).

Tror ikke det er er varmgang i en celle som starter vannpumpa, men at 12V batteriet trenger lading. Cellene blir ikke varme uten at del lades opp eller lades ut.

Har aldri forsøkt å slepe bilen og regenerere, men det skal la seg gjøre. Jeg vil fraråde deg å prøve det på din bil, gnisten. fordi du ikke vet om drivbatteriet er OK. Det kan være flere defekte blokker. Når bremsepedalen trykkes og slippes er regeneringsstrømmen (ladestrømmen) inntil 50A og det oppnås ved 40 km/t. Når bremsepedalen berøres (bremselyset er tent) regenereres inntil 100A og det oppnås ved 60 km/t. Ved hastigheter under de nevnte reduseres strømmen gradvis til 0 ved ca 10 km/t. Oppgitte data er lest av med nikometer på min bil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Glemte å kommentere tilgjengeligheten av 114V lader. Elfa i Oslo www.elfa.se har brukbare ladere. Søk på ebay finner mange billige ladere.

Kanskje en som bor i nærheten av deg har lader å låne bort, gnisten?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA