Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av mr.rs4, tirsdag 18. november 2014, klokken 11:56

« forrige - neste »

mr.rs4

Hva koster et Tesla Model S P85D batteri?

Hva koster det i dag? OG hva vil det antagelivis koste om 8år / etter endt garanti?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

B_Tesla

Det er det lite/ingen info om.Det er vel kun en som har måttet betale for dette i Norge, og da var det type 300k som ble nevnt. Dette er en sum som ikke er å annse som realistisk.

Et problem her er at Tesla har batteri som en av flaskehalsene, før den mye omtalte giga fabrikken kommer. Så tar man et batteri ut, så selger man en bil mindre.

Ser man litt rundt til andre produsenter (Leaf osv), skalerer litt opp og tenker på fraktkostnadene, ville jeg tenkt mer 80-100k. Men her er det flere faktore. Det kommer til å være prisforskjell på å kjøpe batteri eller bytte. Verdien av et slitt bilbatteri er ganske stor, da det er fullt brukbart til andre formål (UPS'r osv).

Du forutsetter også at du må bytte det. Er ikke så sikker på det. kan fort vekk holde bilens levetid.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

tklev

I dag ville nok batteriet ha kostet flere hundretusen kroner. Momsfritak på bilen og utviklingskostnader gjør at det å kjøpe helt nytt nå er urimelig dyrt.

Det geniale Tesla har gjort er å plassere batteripakken i en 100% uavhengig del av bilen. I teorien kan du få en ny batteripakke med *helt* annen form for oppbygning (internt) enn det dagens løsning bruker. Det Tesla satser på er at de skal drive kostnadene såpass mye ned på den batterisiden slik at om 8 år er den kanskje en brøkdel av dagens kostnader. Og kanskje til og med med lavere vekt. Jeg håper og tror Tesla klarer å løse denne tekniske utfordringen - men jeg ville ikke gjort meg avhengig av at det skjer. Det er mye derfor jeg tror staten er tjent med å fortsatt støtte også de premium elbilene - utviklingen som Tesla gjør her kan revolusjonere hele bilparken. (På kort sikt kan det i teorien faktisk påvirke oljeprisen negativt - men håper vi klarer oss uten oljeinntektene på lang sikt :))

RE

Er det bare jeg som fikk spesifisert pris på batteri på kjøpskvitteringen min ? Ser de har fjernet dette på online invoice, men jeg har den på papir, men ikke foran meg nå. Fra husk'en stod det noe slikt som  85KWh batteri: NOK 62100,- (var iallefall sekstitusenognoe)...
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

snurrehue

Sitat fra: RE på søndag 02. november 2014, klokken 16:08
Er det bare jeg som fikk spesifisert pris på batteri på kjøpskvitteringen min ? Ser de har fjernet dette på online invoice, men jeg har den på papir, men ikke foran meg nå. Fra husk'en stod det noe slikt som  85KWh batteri: NOK 62100,- (var iallefall sekstitusenognoe)...

Om dette stemmer så må det være noe seriøst galt/kreativt i batteriprisingen hos Tesla. For bare få dager siden var det en på forumet som skrev at hans nye 60kWh-batteri hadde blitt priset til nesten 250 000 kroner.

Om prisen bare er 62100 blanke norske kroner, så må Tesla ha noe helt hinsides med marginer på sine biler.

Nasse

Sitat fra: RE på søndag 02. november 2014, klokken 16:08
Er det bare jeg som fikk spesifisert pris på batteri på kjøpskvitteringen min ? Ser de har fjernet dette på online invoice, men jeg har den på papir, men ikke foran meg nå. Fra husk'en stod det noe slikt som  85KWh batteri: NOK 62100,- (var iallefall sekstitusenognoe)...

Det kan tenkes dette er differansen på et 60 kWh og 85 kWh batteri - noe som kan tilsi at et batteri koster rundt 200000 kr...

sn0le

Kan være verdt å tenke på at det ikke nødvendigvis er en korrekt pris de internfakturerer med.

I løpet av min mangeårige karriere som TV-reparatør så har jeg byttet billedrør på kun én TV.
Bilderøret var produsert av Philips, men det var en JVC TV.
Deleprisen på billedrøret var rundt kr 5.900,- eks MVA.
TV'n hadde i sin tid kostet kr 6.990,-
Eneste grunnen til at det ble byttet, siden det var så dyrt, var at det var en garantisak.
JVC betalte neppe så høy pris for billedrøret når TV'n ble produsert, det sier vel seg selv mtp salsprisen på TV'n.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Zanka

Mener å huske at Elon ved en anledning har sagt at batteriet er ca. 1/3 av kostnadene ved bilen.
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

Skydive

Norm pris for Lithium batteri er Ca usd 500 pr KW + BMS + housing mm


Amoss

Sitat fra: Skydive på onsdag 05. november 2014, klokken 07:10
Norm pris for Lithium batteri er Ca usd 500 pr KW + BMS + housing mm

Tesla skal etter sigende få sine celler fra Panasonic for USD 180/kWh.
http://reneweconomy.com.au/2014/battery-storage-costs-plunge-below100kwh-19365
SitatTesla currently pays Panasonic $180/kW for their batteries, although conventional systems still selling for $500-700/kWh.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

P85D+

Det er som å si at ett hus til 5 mill koster 2 mill i materialer

Husk batteri celler er nesten "råvare". De skal "sorteres", balanseres, monteres, koble elektronikk, BMS, housing +++++

P85D og 85D

RuneW

Sitat fra: TeslaSignature på onsdag 05. november 2014, klokken 11:54
Det er som å si at ett hus til 5 mill koster 2 mill i materialer

Hehe, nei nå får du gi deg  ;D

Greit at det er noe arbeid med sette på plass disse batteriene, men det er rimelig søkt å direkte sammenligne dette med å sette opp et hus og alt det manuelle arbeidet det medfører.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

B_Tesla

Noe jeg synes det ofte glemmes i diskusjon om priser på deler er utviklingskostnader. Jeg jobber i et software selskap opp mot olje/gass sektoren. Min software koster nøyaktig 0,- i råvarer, da den er laget inn house, men kostnaden ved prosessen bak den er i flere-hundre-milionersklassen. Da må man opperere med timespriser i noen tilfeller på betydelig antall tusen kroner timen. Det skal jo tilbakebetale kostnader som ikke er synlige for våre kunder direkte.

Ja tesla kjøper batterier fra andre, men de skal settes sammen og kostnaden for utviklingen skal betales før man tenker profitt. Tesla har uttrykt at de skal selge deler/reperasjoner til selvkost, men det må nok også inkludere utviklingskostnader.

En annen ting er jo at disse batteriene veier, og de veier mye. Type 500kg+ minst. Koster å flytte på disse. Regner med det også er en god kostnad i et slikt kjøp.

Håper å se prisen under 100k, men tviler på at jeg ser det på en stund. Kanskje en nåverdi under 100k om en 5-10 år.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Oreo

Sitat fra: mr.rs4 på søndag 02. november 2014, klokken 07:15
Hva koster et Tesla Model S P85D batteri?

Hva koster det i dag? OG hva vil det antagelivis koste om 8år / etter endt garanti?
Ikke annen batteri i P85D enn i en vanlig 85.
Har vært tatt opp her før, og et eksempel på et batterikjøp til en US import bil (via Ferdinand Motor) hadde vistnok beløpt seg til noe over NOK 300 000,- tidligere i år. Bruk søk funskjonen så finner du kanskje litt om den saken (evt. FB-gruppa). Så lenge det er 8 års garanti, skulle ikke dette være så relevant de første åra. Svært få eksosbilkunder som spør hva motoren koster etter endt garanti.
For all del, er det jo interessant å vite ca prisen for den dyreste komponenten i bilen.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Thomas Parsli

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 05. november 2014, klokken 12:42
Ja tesla kjøper batterier fra andre, men de skal settes sammen og kostnaden for utviklingen skal betales før man tenker profitt. Tesla har uttrykt at de skal selge deler/reperasjoner til selvkost, men det må nok også inkludere utviklingskostnader.

Tesla pådrar seg også et garantiansvar som er langt større enn firmaet som selges enkeltceller, så prisen må også inkludere et beløp avsatt til garanti/reperasjon. På Roadster ble de jo ganske liberale med å bytte hele pakker etterhvert.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA