Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har batteriet sluttet å "synge"?

Startet av SteinarH, tirsdag 18. november 2014, klokken 10:20

« forrige - neste »

SteinarH

I en søken etter ny bil, er EL-tanken til stede.. I helgen har jeg en PHEV.

Bilen har mange gode løsninger, er god å kjøre, og sikkert mye annet. Men, etter å ha kjørt bilen i dag, er jeg ikke helt overbevist.

Savner en enkel mulighet til å kjøre ren El-drift. I det daglige på jobb (4 kilometer) ønsker jeg ikke å starte noen bensinmotor. Er ikke dette mulig?

Telefonmottak kommer ikke opp i displayet ved annet riktig "modus", og ikke med telefonnummer. Hva er dette i 2014?

Ser at det kun er xenon på nærlys, og halogen på fjernlys. Hvor er logikken i dette i forhold til å redusere strømforbruket?

Noen som vil kommentere?

fstromsv

#1
Joda, det er fullt mulig.  Gjør dette selv.  La automatikken styre.  Eneste man gjør i tillegg for å hjelpe er evt å bruke ECO modus, samt å evt forvarme kupe via Remote appen, og å være forsiktig i bruken av AC (AC spiser noe rekkevidde til frokost).  I tillegg kreves det naturligvis at man kjører med lett fot slik at ikke automatikken sørger for å gå over i serie- eller parallell hybrid modus.

Dette har vært diskutert opp og ned i andre tråder i dette delforumet.  Når bilen er ny for brukeren leter man etter muligheter til å overstyre, men etter noe tids bruk antar jeg de fleste finner at automatikkens logikk, som er programmert inn, er fornuftig (kanskje med enkelte unntak når det gjelder alarmer etc :) )

Når det gjelder de andre spørsmålene dine er det kanskje andre som kan gi godt svar ....

RAOlsen

Dette med telefonmottak er ikke helt strøkent. Nå har jeg lastet inn kontaktlisten min og den er grei å ringe ut med selv om det er en del trykking på skjerm for å finne den. Mottak derimot er en annen sak. Ved innkommende samtale kommer nummeret og noen ganger navnet opp på skjermen i ca 3s. Deretter blir skjermen blåstripete. Inne i blåskjermen står det TEL, trykk på den og innringers nr vises i 3s igjen.  Slik skal det være.
At ikke navnet hentes fra kontaktlisten er irriterende, jeg har snakket med forhandler om det og han mistenker et bug. Han sjekker med Mitsubishi Norge ang dette.

Ellers så bestemmer systemet selv når ICE skal brukes. Vår bruk er ca 40km daglig og ICE starter ikke. Det viktigste er å forvarme før bruk på morgenen dersom temperaturen er 12gr eller kaldere. Da er bilen og ICE varm og da starter heller ikke ICE. Glemmer vi det så går den gjerne i 1-2km . Vi klarer oss normalt med å lade hver natt.

Forøvrig har vi nå kjørt 1250km og brukt litt over halv tank. Det har vært noen turer med tilhenger fullastet med hageavfall og en tur til Oslo (220km).
Er veldig fornøyd med bilen og økonomien.  :)

bull

Jeg har til nå kun holdt meg i Tesla-delen av dette forumet. Men sitter nå på gjerdet og vurderer denne bilen  ::) ::) Det er naturligvis en bil i en helt annen klasse, men lurer litt på hvordan den er å kjøre. Motivasjonen min for å selge min nesten nye Volvo V60 og kjøpe en Tesla Model S (har ikke fått den enda) er fordi jeg blir lettere deprimert av å bruke ca. 3000 kr i måneden på diesel. Jeg pendler 25km hver vei til jobb, og trenger en bil som ikke har et høyt forbruk, men samtidig kan fungere som min eneste bil. Hvordan er det å kjøre denne bilen så langt 2 ganger daglig på ren elektrisk drift?

Noe av grunnen til at jeg valgte V60 er fordi den har helt fantastiske seter, så jeg lurer på hvordan setene er i denne bilen?

RAOlsen

Hei Bull.
50km på kun batteridrift skal nok holde hardt, spesielt med AC eller i kaldt vær. Kjørestil og hastighet spiller også inn.
Ved dagens temperatur har vi ca 40-45km rekkevidde med AC avslått.
Denne bilen er jo ypperlig som eneste bil, batteri til det daglige og ved lengre rurer så er rekkeviddeangsten fraværende.

Komfortmessig er den enkel å kjøre og behagelig på veien, forholdsvis høy sittestilling er et pluss for meg.
vi har Instyle+ versjonen med skinnseter, de er gode og relativt vide slik at det er greit å kjøre langt også.

Med forbehold om kjørestil og hastighet så virker ditt bruksmønster ideelt for denne bilen.

geos

#5
Sitat fra: RAOlsen på søndag 02. november 2014, klokken 19:18
Hei Bull.
50km på kun batteridrift skal nok holde hardt, spesielt med AC eller i kaldt vær. Kjørestil og hastighet spiller også inn.
Ved dagens temperatur har vi ca 40-45km rekkevidde med AC avslått.
Denne bilen er jo ypperlig som eneste bil, batteri til det daglige og ved lengre rurer så er rekkeviddeangsten fraværende.

Komfortmessig er den enkel å kjøre og behagelig på veien, forholdsvis høy sittestilling er et pluss for meg.
vi har Instyle+ versjonen med skinnseter, de er gode og relativt vide slik at det er greit å kjøre langt også.

Med forbehold om kjørestil og hastighet så virker ditt bruksmønster ideelt for denne bilen.

Hei,

Kjørte 30-9 hjemmefra til Ski storsenter: 39.7 km. Temp ute rundt 9 grader. 16 A ladekabel: Forvarmet 3 ganger: Bilen drar da ALL strøm til forvarming fra ladekabelen (testet!). Dette gjør at bensinmotor ikke starter selv ved temp ned til 0 deg C. (Bilen må startes med AC offf, Slå på ECO mode straks etter power on)

AC satt til 20 grader (stjerne ikke på) ved å trykke pil opp for å slå på AC. Hadde 2 km rekkevidde igjen da jeg kom til Ski! Ingen bruk av bensinmotor!

fstromsv

Tror metoden til "geos" er veien å gå for å spare strøm på vinterstid.  Forvarm når kabel er i og sette moderat varme uten snøkrystall.  Da brukes overskuddsvarme fra batterier etc. til å varme kupeen.

bull

Takk for tilbakemeldinger. Jeg har nå fått lånt med meg hjem et eksemplar for testing.

Syns den oppleves veldig stor og romslig, helt grei å kjøre, litt tungvint menysystem. Ellers deler jeg oppfatningen til trådstarter.  Testet bilen t/r hjem/jobb i ett strekk uten å stoppe ved jobb. Kom til jobb og halvveis tilbake, totalt 41km uten å bruke en eneste dråpe bensin. Derimot er jeg usikker på om bilen var fulladet når jeg startet, hvordan kan man sjekke det? Så at rekkevidden var ca 42km når jeg startet, men så ikke hvor mange % batteriet var ladet.

Dykkern

Når jeg leser denne tråden klarer jeg ikke fri meg fra følelsen av at noen er villig til å strekke seg veldig langt for å pine ut noen km ekstra i ren el-modus.  Utkobling av AC og smarte triks med klimaanlegget kan sikkert få det til, men for min del blir dette for sært. Jeg har ingen planer om å fryse i bilen eller å sitte med duggete vinduer.
Jeg innser at min el-rekkevidde kommer til å lide av det - endog at jeg kommer til å bruke litt bensin. Men jeg vil uansett være fornøyd iom at jeg sparer så mye.

Nei - jeg har ikke kjøpt min PHV ennå. Ja - jeg kommer til å gjøre det ila høsten.

geos

#9
Sitat fra: Dykkern på tirsdag 04. november 2014, klokken 00:17
Når jeg leser denne tråden klarer jeg ikke fri meg fra følelsen av at noen er villig til å strekke seg veldig langt for å pine ut noen km ekstra i ren el-modus.  Utkobling av AC og smarte triks med klimaanlegget kan sikkert få det til, men for min del blir dette for sært. Jeg har ingen planer om å fryse i bilen eller å sitte med duggete vinduer.
Jeg innser at min el-rekkevidde kommer til å lide av det - endog at jeg kommer til å bruke litt bensin. Men jeg vil uansett være fornøyd iom at jeg sparer så mye.

Nei - jeg har ikke kjøpt min PHV ennå. Ja - jeg kommer til å gjøre det ila høsten.

Hei,
Du behøver ikke å fryse.
a) Skaff deg en 16A ladekabel

b) Hvis det er kaldt ute, forvarm bilen 3 ganger (3 * 10 min) (Skulle vært mulig å velge 30 min)
    Gjør dette med ladekablen i, og all energi vil bli dratt fra el-nettet, og ikke fra batteriet.

c) Når du så kommer ut i bilen er den veldig varm: Start og slå straks på ECO mode.
   
d) Sett på resirkulasjon de første minuttene for å beholde varmen i bilen

e)    Slå på varme ved å trykke på Pil Opp og velg deretter temperatur (IKKE velg Auto eller *)

f) Bensinmotoren starter da ikke. Jeg har testet dette ned til -2 grader så langt. Tester videre og rapporter her.

Nei, du trenger ikke fryse, men husk at hvis du drar 2KW fra Varmeapparatet i 1 time (= 2KWH) så tilsvarer dette et tap av 10 km EL-rekkevidde. Bilen rapporterer selv hvor mye den bruker til varmeapparatet.


RAOlsen

Forvarmingen er virkelig viktig,  varmet i morges ved ca 0gr uten at ICE startet. Glemte det i ettermiddag når jeg skulle hente vinterdekkene og da dro ICE i gang med det samme. Satt for moro skyld systemet i auto og temp til 23,5. Ble kjapt lunt og godt. Når jeg slo av AC så stoppet Ice.

EinG

Spørsmål: får en en mer varme med 16 a kabel enn med orginalkabel?

aaa3

Nei, du får ikke mer varme, du får faktisk samme varme uten å ha kobla til kabelen. Bruker du 16 A lading trekkes all strømmen til varmeapparatet fra strømnettet, mens brukes 10 A (eller mindre) tapper du batteriet også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA