Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kurs i Solenergi

Startet av Elmo, mandag 09. mars 2009, klokken 15:21

« forrige - neste »

Elmo

Mener ikke å starte noen konkurranse, men det kunne vært interessant å få noen andres erfaringer på hvor langt man kommer med Saxo og P106 på én lading.  Tilsvarende tråd finnes for Buddy.

Ser feks. at "Christian" overgår meg med god margin.
Sitat fra: Christian's profil
Saxo 1997 53000 km når jeg fikk den.  Kjørt 6000 km og maks 95,3 km mellom 2 ladinger.

Jeg har pers på 81km med Saxo'n. Med P106'en har jeg aldri klart mer enn 76km.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Der er en lignende tråd her på forumet.

Fikk en gang nesten 110 km på gamle P106 med nye batterier, og gamle originale Proxima dekk.

AX'en toppet 90 km med 2004 batterier, og klarer over 80 km vinterstid.

Gamle Berlingoen med originale dekk klarte over 100 km, mens nye Berlingoen ser ut til å nøye seg med 70+

Forskjellen i rekkevidden ser ut til å være mer betinget av dekkene enn batteriene, da kapasitetsforskjellen ikke kan forklare den store forsjellen i rekkevidde. 

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Egentlig ganske spennende å se hva man kan få ut av bilen.
Det tar tid før blokkene gir sitt maksimale.
Min første Saxo klarte 108 km på en varm dag ca to år etter et jeg overtok den.

Men jeg vil også legge inn en advarsel.
Batteriene begynner nå å bli gamle, og de er ikke like lenger. Ved å kjøre bilen tom/så langt som mulig er sjansene store for et havari.
Om du ikke vet at batteriene tåler det, så la det være. Dette er risikosport!!! Desverre.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Sitat fra: Boogie på fredag 20. februar 2009, klokken 01:58
Om du ikke vet at batteriene tåler det, så la det være. Dette er risikosport!!! Desverre.

Når jeg tenker tilbake så var det nok det som sprengte de to blokkene på Saxo'n min. Ikke at jeg skulle måle hvor langt den gikk da, men at jeg tynte de siste 2-300 meterne hjem i krabbefart.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gaute

Hei!  Min Saxo 12002 model, som vi har hatt siden den var kjørt 50mil har trolig vært gjennom det meste som den ifølge forumet skal være forsiktig med.
Det må da sies at selv om den nå nærmer seg 100000 km er det fremdeles full futt i batteriene. Ned mot et par minus grader klarer den greit 8 mil, hvis den er forholdsvis nyladet (siste døgn).  Når det blir kaldere "går bunnen" ut av batteriene, slik at det kan være tomt allerede ved 15%.  På sommeren kan jeg gjerne kjøre 16 - 18 km under 0%.Tidligere kjørte vi bilen tom helt bevisst, men nå prøver vi bare kjøre den godt ned av og til, men så skjer det da, at en feilberegner eller kulda spiller en et puss og bilen må taues hjem.  Heldigvis så langt uten et havari.  Batteriene mine har nå gjort den jobben som det var lovet da bilen var ny, så nå betrakter jeg det som ren bonus det som blir kjørt fra nå av og utover.  Håper at de holder en stund til.  NB! Vi har vært nøye  med å følge opp batteriservice og vannfylling. Nå gjør jeg det selv med ev-lite.
Det korteste jeg har fått ut av batteriene var 4,5mil på ubrøyta veier.  Det lengste er en ca 11, 2 mil på lett vei og god sommervarme.  ;)
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

elektrolux

Herlig å lese en solskinnshistorie også oppi alle problemene.

Tror det med lang rekkevidde under 0% er et godt tegn. Blokker som brått mister spenning mot slutten av kapasiteten sin er ikke like sunne som dem som har en mer slak spenningsutvikling.

Selv holder jeg øye med batteriene ved å måle spenning / Kasse  og dele dette ut til blokkspenning med jevne mellomrom, og ved ladelys. Da oppdages dårlige blokker på et tidlig stadie.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. februar 2009, klokken 13:45
Tror det med lang rekkevidde under 0% er et godt tegn.

Helt klart et godt tegn.
Ser også at dere har kjørt 100 000 km på ca 7 år.
Dette blir over 1000 km i måneden i snitt.

Det er sjelden at biler som brukes så får problemer med batteriene.
Fortsett på samme måte så kansje du får 150 000 km ut av pakken.

Anton Beck i Danmark fikk det uten å bytte noen blokker!!!
Men bilen var ikke så sprek på slutten
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Siffen

Jeg har i dag kjørt en tung tur med min P106 fra Bergen til hytten på Kvamskogen. Avstanden er vel 63 km med tunge stigninger. Etter ca 27 km kommer første styrkeprøve, 5 km med stigning fra havnivå opp til 250 moh. Deretter rett ned igjen til sjøen. Ved 41 km kommer andre stigning med 20 km opp igjen til ca 400 moh og deretter flatt siste biten. Jeg registrerte at regenerering ikke gir nevneverdig utslag på meteret, men ifølge evLite gir den ca 100 A tilbake ved full regenerering.
Vel framme stod meteret på 5 %, lyset kom på v/ ca 15 %, dette var på slutten av siste stigning slik at jeg da kunne surfe inn til mål uten store anstrengelser.
På turen prøvde jeg å holde pilen på det grønne, men måtte opp på oransje innimellom. Det var heldigvis lite trafikk slik at jeg ikke ergret for mange med fossilbiler. Jeg holdt ca 40 km/t i stigningene og lå da på grønn/gul.
Hjem igjen regner jeg med at det skal gå fint da er det bare en skikkelig stigning.
Det lengste jeg har kjørt er ca 90 km på lett kupert vei og sommer og sol. Det er kjekt å oppleve at batteriet fortsatt holder mål.
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA