Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger i storbyene

Startet av Panduck, tirsdag 18. november 2014, klokken 00:39

« forrige - neste »

Panduck

Hurra for Eidsvoll Amfi på Råholt. De sa de skulle sette opp ladepunkter, men at vi skulle være så heldige å få 4 stykk 22kW ladere, var mer enn jeg hadde forventet. Disse står ikke på ladestasjoner.no enda, men de så operative ut. Dette må jo være knall for Tesla og Zoe eiere på vei mot Hamar / Lillehammer.

De må bare skynte seg å få på plass "parkering for ladende elbiler". Når jeg var der, sto det 2 bensinbiler der.

ew

Det er én stolpe med 2 x 22 kW, og én stolpe med 2 x 7,4 kW. Begge stolper kun med type 2-plugger, og man må bruke Charge & Drive for å starte ladingen, som forøvrig er gratis.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Panduck

Sitat fra: ew på lørdag 01. november 2014, klokken 22:20
Det er én stolpe med 2 x 22 kW, og én stolpe med 2 x 7,4 kW. Begge stolper kun med type 2-plugger, og man må bruke Charge & Drive for å starte ladingen, som forøvrig er gratis.

Ah, beklager, stoplene var like og jeg antok det var samme på begge. Er dette en del av charge & drive sitt reneaut samarbeide? de skal jo få opp hundrevis av 22kW ladere og 7.4 ladere.

Uansett er det flott å endelig få slike ladepunkter i Eidsvoll!

ew

Det kan godt tenkes at det ligger slike ting bak disse stolpene, og at Amfi Råholt i tillegg går inn og spanderer strømmen for alle andre.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Kianus

Disse er ikke operative enda. Sjekket i går kveld.

Kianus

Fikk som svar fra Fortum Charge & Drive at disse allerede skulle vært operative, men en elektriker hadde koblet noe feil slik at det måtte byttes noen deler. Regnet med at disse var operative en gang neste uke.

bentefj

Kan si at disse laderne ikke er opprative enda, forsøkte i dag da jeg ville testet lading med type 2 kabel for første gang 

Panduck

I dag lyste laderne grønt. Ettersom jeg var på Råholt for å plukke opp kabelen som hadde vært lånt bort, måtte jeg jo prøve. De fungerte utmerket. En fossilbil parkert foran 22kW laderene, og der kan han stå uten bekymring, for senteret har ikke fått opp noe skilt som sier at han ikke kan det (og da gjør man jo selvfølgelig det :( )

C3PO

Kjempe dumt at de ikke har satt opp skilt, jeg også møtte fosilbiler. Men fikk testet på plassen mot høyre, den lyste grønt men virket ikke :(

Panduck

Sitat fra: C3PO på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:05
Kjempe dumt at de ikke har satt opp skilt, jeg også møtte fosilbiler. Men fikk testet på plassen mot høyre, den lyste grønt men virket ikke :(

Senterlederen sier at skilt har blitt bestilt og er på vei. Om jeg tolker svaret hans riktig, blir det 1 time på 22kW laderen og 3 timer på 7.3kW laderen som maks parkering. Intill den tid er det jo fritt frem for bensinbiler å parkere der, og noen MÅ jo ødelegge for ebilister når de kan, selv om det er flusst med parkeringsplasser.

Har du fortum sin RFID-brikke? Jeg har ikke prøvd å starte laderene med SMS, ettersom jeg har en brikke. Det var ingen problem å starte 7,3kW laderen med denne brikken. Prøvde 22kW laderen i dag, ettersom det stod bensinbiler ved 7,3kW laderen. Den startet uten at jeg brukte RFID brikken. Jeg har kun prøvd med type2->type1 kabel, ikke standard stikkontakt.

22kW laderen har to uttak med 22kW på hvert, 7.3kW laderen vil dele spenningen dersom to biler lader samtidig. Jeg håper de får opp en rekke med 3.3kW ladere etterhvert også, men det er en kjempebra start.

Rio

Dette er vel laderegulatorer (store "ladekladder") og ikke ladere. Laderen sitter fremdeles i bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:41
Dette er vel laderegulatorer (store "ladekladder") og ikke ladere. Laderen sitter fremdeles i bilen.

Jeg antar folk forstår hva jeg mente. Kan heller si "Det er 4 stykk type 2 kontakter der du kan plugge inn laderen som sitter i bilen din" :P

Rio

Ev. "ladestolper"

Grunnen til at jeg sier det er at det er så mye forvirring om emnet i media, at det er bra hvis vi her på forum er korrekte i benevnelsene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

C3PO

Jeg har rfid brikke og den virket ikke på 22 kw laderen, sendte sms og fikk til svar at den var i ustand??

C3PO

Det står at disse skal virke nå, men jeg får ikke ladet. Har en Leaf med 3,3 kw lader. Den ene stolpen er 400v og den andre er 230 v, er det noen av de jeg ikke kan benytte? Det som skjer er at bilens indikator lamper blinker alle tre sammtidig og tilsutt bare slukker. På stolpen lyser det et blått lys som sier charging. Jeg har en type 2 til type 1 kabel som er opp til 32 amp, men bilen kan bare klare 16 amp. Men det skal ikke ha noe å si har jeg forstått, men nå er jeg i tvil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA