Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Full vs effektiv effekt dual drive motor?

Startet av Amoss, tirsdag 18. november 2014, klokken 00:11

« forrige - neste »

Amoss

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20141031_01352566

Må nok innrømme at jeg ikke er så veldig sterk i Nederlands, men denne artikkelen skal etter sigende dreie seg om ett prøveprosjekt der elbiler får lov til å kjøre i 30km/t raskere enn andre på noen motorveier i Nederland. Det skal vist mer spesifikt være snakk om å kunne kjøre i 130 der resten må ligge i 100. Ett greit alternativ til kollektivfelt? ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arnejorg1

Slik skulle det hvert i Norge også ;) Det er vel miljøfartsgrense flere steder i Norge. Da burde den jo ikke gjelde for elbiler.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

sn0le

Er ikke miljøfartsgrensene mest pga piggdekk?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Olatho

Miljøfartsgrense ble vel fjerna for et par år siden etter at noen tullinger klaga. Så resultatet ble at fartsgrensa ble permanent nedsatt i stedet for bare på vinterstid. (Gjelder i alle fall for ring3 i Oslo).

Amoss

Sitat fra: Olatho på lørdag 01. november 2014, klokken 22:05
Miljøfartsgrense ble vel fjerna for et par år siden etter at noen tullinger klaga. Så resultatet ble at fartsgrensa ble permanent nedsatt i stedet for bare på vinterstid. (Gjelder i alle fall for ring3 i Oslo).

Du kan så klart få lov til å kalle dem "tullinger" om du vil, men de hadde uansett rett i at dette ikke var lovlige fartsgrenser. Og spør du meg (noe du helt sikkert ikke gjør) så er det bedre med konstante fartsgrenser enn grenser som stadig blir endret. 60kmt på ringveien var da også en vits, bedre med dette kompromisset med 70 som det ble satt til permanent.

Har selv blitt torpedert av en "tulling" som ikke hadde fått med seg at miljøfartsgrensen (ett annet sted enn på ringveien) var blitt opphevet samme dag, og han feilberegnet derfor farten min. Jeg ble så klart beskyldt for å bedrive "råkjøring" siden han ikke rakk å smette inn foran meg, noe han hadde rukket om jeg lå i 40 (som miljøfartsgrensen var der) istedet for 60 som var den normale fartsgrensen. Han sprute meg så klart om hvor fort jeg "råkjørte" og fikk ett triumferende ansiktsuttrykk da jeg svarte 60 mens han da hoverende minnet meg om miljøfartsgrensen. Han ble litt paddeflat da jeg kunne fortelle at denne nå var opphevet :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på lørdag 01. november 2014, klokken 18:13
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20141031_01352566

Må nok innrømme at jeg ikke er så veldig sterk i Nederlands, men denne artikkelen skal etter sigende dreie seg om ett prøveprosjekt der elbiler får lov til å kjøre i 30km/t raskere enn andre på noen motorveier i Nederland. Det skal vist mer spesifikt være snakk om å kunne kjøre i 130 der resten må ligge i 100. Ett greit alternativ til kollektivfelt? ;)
Høres merkelig ut. Høy fart er energikrevende, og støyen fra biltrafikk øker kraftig med høy fart.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Er antakelig en politiker som fikk en lys ide om å stimulere elbiler med fordeler som er gratis for myndighetene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arnejorg1

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. november 2014, klokken 22:29

Høres merkelig ut. Høy fart er energikrevende, og støyen fra biltrafikk øker kraftig med høy fart.

Dette er jo ett spørsmål om hva myndighetene legger vekt på. utslipp eller støy.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

tomrh

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 03. november 2014, klokken 01:21
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. november 2014, klokken 22:29
Høres merkelig ut. Høy fart er energikrevende, og støyen fra biltrafikk øker kraftig med høy fart.
Dette er jo ett spørsmål om hva myndighetene legger vekt på. utslipp eller støy.
Egentlig ganske lurt dette. Mange elsker fart, men få elbilister vil benytte seg av det siden det slår direkte og hardt inn på rekkevidden. Selvregulerende.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Vind

Nå har jeg kjørt en del i Nederland - og motroveiene der står jo stort sett stille.  Så det kan være at det er en tanke om eget felt - og at man i dette feltet kan kjøre intill 30 km/t fortere enn resten av trafikken.

Om det er det som er tanken er det jo ikke så dumt.  Opplever ofte ganske farlige situasjoner i kollektivfeltet - hvor køen går i 10, mens noen luringer i elbil feltet nærmer seg 100
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

timingbeltkiller

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 03. november 2014, klokken 01:21
Dette er jo ett spørsmål om hva myndighetene legger vekt på. utslipp eller støy.
??? Begge deler øker med farten.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arnejorg1

Sitat fra: tomrh på mandag 03. november 2014, klokken 07:50
Sitat fra: arnejorg1 på mandag 03. november 2014, klokken 01:21
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. november 2014, klokken 22:29
Høres merkelig ut. Høy fart er energikrevende, og støyen fra biltrafikk øker kraftig med høy fart.
Dette er jo ett spørsmål om hva myndighetene legger vekt på. utslipp eller støy.
Egentlig ganske lurt dette. Mange elsker fart, men få elbilister vil benytte seg av det siden det slår direkte og hardt inn på rekkevidden. Selvregulerende.

Kommer jo an på hvor langt man skal. For meg som liker at det går litt unna kan det være greit på korte avstander. Jeg vil anta at man kan kjøre en elbil i 130 i 4-5 mil før den stanser. Nå er det jo ikke alle som gidder og svi av så mye strøm på en strekning på 4-5 mil, men man har nå ialefall muligheten. Er det hurtiglader i andre enden ville jeg gitt på, og nå blir jo batteriteknologien stadig bedre.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnejorg1

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 03. november 2014, klokken 14:19
Sitat fra: arnejorg1 på mandag 03. november 2014, klokken 01:21
Dette er jo ett spørsmål om hva myndighetene legger vekt på. utslipp eller støy.
??? Begge deler øker med farten.

Men la oss si at det legges vekt på utslipp. Utslippet på en fossilbil øker mye mer enn en elbil i samme hastighet. Og selv om fosilbilen kjører i 100 og elbilen i 130 vil elbilen slippe ut mindre. Støyen i 130 vil vel bli omrent det samme, da er det dekkstøy som dominerer.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA