Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av Gnilre, mandag 17. november 2014, klokken 23:00

« forrige - neste »

Gnilre

Hvordan tror dere moms blir innført på elbiler ? Elbiler har jo vært en formidabel suksess i Norge spesielt etter at Nissan Leaf ble lansert siden vi har så høye avgifter på fossilbiler. Med Tesla Model S ble grensene flyttet ytterligere noen hakk for hva en elbil kan være og med Tesla Model S P85D får man altså nå kjøpt noe tilnærmet en supersportsbil i Norge fra 683.000 kroner, men de fleste plusser på en del utstyr og får bilen til 800.000 kroner tenker jeg. Bensinbiler med tilsvarende akselerasjon (3,4 sekunder til 100 km/t) koster fort 2 mill kr. Jeg tenker at byråkratene i finansdepartementet klør etter å slå kloa i en del av pengene som går til elbiler og spesielt Teslaene, og de har vel fått enda mer vann på mølla etter at P85D ble lansert. Jeg regner med at også de som kjøper bilen stort sett er enige om at P85D ikke er spesielt miljøvennlig heller, det er jo for så vidt ingen biler.

Jeg vet ikke helt hva elbilforeningen mener, men jeg er av den oppfatning at moms på elbil bør innføres så fort som mulig, praktisk sett blir det fra 2016. Jeg håper at det kun blir full moms, men at man kan få et fratrekk i avgiftsgrunnlaget på noen titusen kroner, kanskje så mye som 30.000 kroner for å velge en nullutslippsbil for å premiere de som kjører uten utslipp spesielt i byene. Jeg tenker sånn at det er bedre om det blir kjøpt to e-Golfer eller tre Leafer fremfor en Tesla for å få redusert utslipp i byer og tettsteder og et slikt avgiftssystem vil føre til at vi fortsatt vil kunne få flere elbiler på veiene. Er det umulig for elbilforeningen å innta et annet synspunkt om at avgiftsfritaket må gjelde alle biler uavhengig av ytelser, pris og bruksområde ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Øyvind.h

Om jeg tar utgangspunkt i mine fossile alternativ så hadde en 20-25% mva på min Model S dekket omtrent mva og avgifter på alternativ bil. En trinnvis økning fra 0% opp til 25% mva på elbiler opplever jeg derfor som riktig vei å gå. Eksempelvis 5% i 2018, 10% i 2019, 15% i 2010, 20% i 2021 og 25% i 2022.

Bil kjøper jeg ut fra behov, så jeg synes ikke det er riktig at jeg som må ha stor bil til stor familie skal straffes hardere av myndighetene enn de som bare trenger en liten bil. Energien jeg bruker betaler jeg ekstra for slik at den er garantert fornybar, og jeg ser at bompenger kan være hensiktsmessig også for elbiler for å redusere bilbruk. Men da naturligvis differensiert ift. fossilbil, slik at en fossil koster (tatt ut av det blå) 50,- per passering, og elbil 10,-. Lokale utslipp bør veie svært tungt.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

#2
Svært vanskelig å si noe om hvordan det blir innført eller hvis/når. Jeg er ikke enig om at man skal straffe biler som tesla. Det er ikke motor effekten som tiltrekker seg folk flest, det er at de får en elbil med rekkevidde som gjør at man i de fleste tilfeller ikke trenger en fossilbil. Da har man rekkevidde, plass og alle fordelene til elbiler. Jeg må hele tiden tenke når jeg skal ut å kjøre med leafen min, og det er ikke alltid jeg kan gjøre det jeg har lyst til når jeg vil akkurat pga rekkevidden.

Det er alltid noen som vil kjøpe en bil pga effekt, men det er det uansett... Men det er vel ikke p eller p85d utgaven som selger og har solgt mest. Det er den vanlige 85 utgaven og noen 60kw utgaver. De har riktig nok ikke under 300 hk noen av de. På en elbil er det ikke motoren som er dyr. Den koster bare et par prosent av bilen. Det er batteriet som er dyrest. Hvorfor lage en bil med stort batteri også ha en liten motor når en kraftigere motor koster omtrent det samme som på en billigere leaf? På fossilbiler er det motsatt. Da er det motoren som er dyr. Bensinen koster det samme for alle.

For å selge elbiler som folk kan bruke utenfor byene må vi ha biler som tesla. Da blir det feil å straffe de bilene. Da sier vi i prinsippet nei til elbiler som kan brukes utenfor byer og man vil i stedet velge fossilbiler. En del av de som kjøper tesla har gjerne kommet fra en stor familiebil som slipper ut en del avgasser. Nå får de en stor familiebil som er helt ren. Tenk på det.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på lørdag 01. november 2014, klokken 17:09
En del av de som kjøper tesla har gjerne kommet fra en stor familiebil som slipper ut en del avgasser. Nå får de en stor familiebil som er helt ren. Tenk på det.

Og der er du inne på nettopp det som det snakkes om her:
SitatEven Bob Lutz, the man who green-lighted the Chevy Volt as GM's product chief and protected it during the company's 2009 bankruptcy, seems to have admitted as much.

In interviews at last year's Los Angeles Auto Show and elsewhere, he commented, "We electrified the wrong end of the business."

At the time, he was promoting VIA Motors' range-extended electric truck line, which led him to suggest that the vehicles using the most fuel should be the first to be electrified.

Kilde: http://www.greencarreports.com/news/1095221_were-small-cars-exactly-the-wrong-way-to-launch-electric-cars

Forstår meg ikke på de som mener at det er viktigst å bytte ut de små lette bilene som stort sett både kjører og slipper ut minst  :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Leif1

Nå må du slutte å prate never ja. Når det da omsider har dukket opp en elbil som er brukbar, så skal vi avgiftsbelegge den til døde??

De aller fleste som har en model s må kjøpe seg en bil til da om de skal utenfor bygrensen.

(Og kom ikke med det misunnelsesargumentet hvor det blandes inn hvor stor effekt de har)
Konvertitt fra S til X

Philip Marlowe

Kanskje det kun skulle være momsfritak på elbiler som kan kjøre minst 300 km mellom hver lading?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

elektrolux

I Norge har vi alltid hatt noen kjøretøy ( les motorsykkel og moped) som er avgiftsbegunstiget. Tanken er nok at alle skal kunne kjøpe og kjøre nødvendige ærend uansett inntekt.

Når Elbilen ble begunstiget var det for å kompensere for ekstra kostnad for batteri og etterhvert ble insentiver utvidet til å innbefatte kostnader for bruk slik som bompenger, parkering, årsavgift og ferge.

Tesla utnytter regelverket slik det i dag er utformet, men dette er ikke nødvendigvis i tråd med folkeoppfatningen for rettferdig fordeling av godene. Heller ikke nødvendigvis så fantastisk miljøvennlig som Tesla eierene vil påstå heller.

Er sikker på at de lange Tesla turene kunne vært unnagjort på like miljøvennlig måte med en liten Dieselbil, eller tog, eller en Zoe

Hadde regime som trådstarter spør om blitt innført kunne dette vridd salg av Elbiler mot de virkelig miljøvennlige små bilene, og vi ville sett større accept blant folket for insentivene våre.

Nå kjører vi på første klasse mot bråstopp i godene; Avisene godter seg i reportasjer om luksusbiler i bussfilene inn mot fri parkering og lading på Aker brygge, og vi frykter dagen da godene forsvinner.

Selv ville jeg innført ideen om at en skal kunne kjøre rimelig, men ikke nødvendigvis i 2 tonn med stål og litium.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leif1

Så det finnes virkelig noen fortsatt mener det er bedre med to biler når det ellers kan klare seg med en?
Konvertitt fra S til X

elektrolux

Sitat fra: Leif1 på lørdag 01. november 2014, klokken 21:01
Så det finnes virkelig noen fortsatt mener det er bedre med to biler når det ellers kan klare seg med en?
[/quote
quote]

Er forundret over at noen kan mene noe annet.

F.eks en Classic Think til og fra jobb, barnehage og butikk, og en Prius til lengre turer. Kan ikke se at en 2 tonns bil med 500 kg litium ombord kan overgå dette. Spesielt med tanke på at småkjøringen gjerne utgjør mer en halve distansen kjørt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Philip Marlowe

Sitat fra: elektrolux på lørdag 01. november 2014, klokken 20:48


Er sikker på at de lange Tesla turene kunne vært unnagjort på like miljøvennlig måte med en liten Dieselbil, eller tog, eller en Zoe

Hadde regime som trådstarter spør om blitt innført kunne dette vridd salg av Elbiler mot de virkelig miljøvennlige små bilene, og vi ville sett større accept blant folket for insentivene våre.


Jeg er sikker på at de korte elbilturene kunne ha vært unnagjort på en mer miljøvennlig måte med trikk eller sykkel.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

valvolainen

Mange av de lange teslaturene erstatter vel faktisk også en god del flyturer.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Leif1

En Prius til langtur??
Hvilken økonomi er det i det når en kan tanke gratis strøm?
To forsikringer, to veiavgifter, tar dobbelt så mye plass i allerede fulle byer.

(Og hvilken økonomi er det i Prius på langtur uansett, det er en bybil.)
Konvertitt fra S til X

Amoss

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 01. november 2014, klokken 20:02
Kanskje det kun skulle være momsfritak på elbiler som kan kjøre minst 300 km mellom hver lading?

Høres ut som en plan :)  Virker som om disse generelle incentivene for alle elbiler blir missbrukt av flere store bilprodusenter til å selge en bil ekstra med aputert rekkevidde. Kjekt å kunne selge samme familie en ekstra bil, mer penger i banken av det enn å selge bare en elbil med god rekkevidde ;)

Sitat fra: elektrolux på lørdag 01. november 2014, klokken 20:48
Tesla utnytter regelverket slik det i dag er utformet, men dette er ikke nødvendigvis i tråd med folkeoppfatningen for rettferdig fordeling av godene. Heller ikke nødvendigvis så fantastisk miljøvennlig som Tesla eierene vil påstå heller.

Tesla gjør akkurat det incentivene er laget for å få til, i motsetting til de som bare leverer kortrekkende små biler. Tesla erstatter store tunge biler med høy forurensing, mens en VW UP erstatter små bensin-/diesel-gjerrige småbiler med relativ lavt forbruk og lave utslipp. Mulig dette strider i mot Jantes oppfattning av en rettverdig fordeling, men at det er mer miljøvennlig enn alternativet er det neppe stor tvil om.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 01. november 2014, klokken 20:48
Er sikker på at de lange Tesla turene kunne vært unnagjort på like miljøvennlig måte med en liten Dieselbil, eller tog, eller en Zoe

Så lenge ingen andre gidder å lage langtrekkende elbiler som faktisk kan erstatte fossilbilene helt, så kan det sikkert være at noen kjøper en Tesla som er større enn behovet for å overhode få en elbil. Men generelt må du anta at folk kjøper det de selv mener at de har behov for. Alternativet til en Model S ville for mange vært en stor BMW, Audi eller Mercedes eller tilsvarende biler, ikke noe i UP klassen. Turene med Model S kunne neppe blitt erstattet med noen av disse alternativene for de fleste Model S eiere. Og i den grad noen av turene kunne vært erstattet av en liten Diesel eller en Zoe, så måtte de fortsatt hatt en annen bil i tillegg. Prius er neppe stor nok for de fleste som har behov for størrelsen til en Model S.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

hgs

Sitat fra: Gnilre på lørdag 01. november 2014, klokken 16:31
Hvordan tror dere moms blir innført på elbiler ? Elbiler har jo vært en formidabel suksess i Norge spesielt etter at Nissan Leaf ble lansert siden vi har så høye avgifter på fossilbiler. Med Tesla Model S ble grensene flyttet ytterligere noen hakk for hva en elbil kan være og med Tesla Model S P85D får man altså nå kjøpt noe tilnærmet en supersportsbil i Norge fra 683.000 kroner, men de fleste plusser på en del utstyr og får bilen til 800.000 kroner tenker jeg. Bensinbiler med tilsvarende akselerasjon (3,4 sekunder til 100 km/t) koster fort 2 mill kr. Jeg tenker at byråkratene i finansdepartementet klør etter å slå kloa i en del av pengene som går til elbiler og spesielt Teslaene, og de har vel fått enda mer vann på mølla etter at P85D ble lansert. Jeg regner med at også de som kjøper bilen stort sett er enige om at P85D ikke er spesielt miljøvennlig heller, det er jo for så vidt ingen biler.

Jeg vet ikke helt hva elbilforeningen mener, men jeg er av den oppfatning at moms på elbil bør innføres så fort som mulig, praktisk sett blir det fra 2016. Jeg håper at det kun blir full moms, men at man kan få et fratrekk i avgiftsgrunnlaget på noen titusen kroner, kanskje så mye som 30.000 kroner for å velge en nullutslippsbil for å premiere de som kjører uten utslipp spesielt i byene. Jeg tenker sånn at det er bedre om det blir kjøpt to e-Golfer eller tre Leafer fremfor en Tesla for å få redusert utslipp i byer og tettsteder og et slikt avgiftssystem vil føre til at vi fortsatt vil kunne få flere elbiler på veiene. Er det umulig for elbilforeningen å innta et annet synspunkt om at avgiftsfritaket må gjelde alle biler uavhengig av ytelser, pris og bruksområde ?

Det er jo disse holdningene som mange inntar og som er utrolig rare all den tid Tesla's mål ikke er å lage store luksusbiler, men tvert imot bygge elbiler som 'alle' har råd til. Som Amoss påpeker har bare begynt i andre enden, og det burde nok også flere ha gjort. Anbefaler å ta en kikk på "The Secret Tesla Motors Master Plan" på
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

Mva (og avgifter) kommer nok før eller siden uansett, men vi trenger da ikke kjempe for dette før elbilene er konkurransedyktige på pris også blant biler med ordentlig rekkevidde?

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Leif1

Ærlig talt. Nå har deler av resten av verden begynt å få opp øynene for dette. Så skal svartsjuka her til lands bestemme at dette ikke går an?

Konvertitt fra S til X

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA