Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av Gnilre, mandag 17. november 2014, klokken 23:00

« forrige - neste »

Gnilre

Skattesystemet i Norge når det gjelder lønnsinntekt og bilavgifter er innrettet slik at den er progressiv. Man betaler en høyere skatteprosent for de siste kronene man tjener enn de første. Og større og dyrere biler får en høyere prosentvis avgift enn en liten. Når det da kommer moms på elbilene er det derfor naturlig å tenke seg at også avgiftene på elbil blir slik innrettet. Det er slik det er i sosialdemokratiske Norge at den som har råd til en dyr bil også betaler mer i avgifter. Argumenter om at jeg trenger en stor familiebil ala Tesla Model X og at det er urettferdig at jeg skal betale mer avgifter enn den single naboen som klarer seg med en Mitsubishi i-MiEV tror jeg neppe holder i Norge.
Jeg vet ikke om finansdepartementet tenker sånn, men vi har nå på et drøyt år er kjøpt Teslaer fra USA til om lag 3 milliarder kroner, altså kjøpt dem utenfor EØS-området. Når finansdepartementet spør EU om vi kan fortsette med dagens avgiftsnivå på elbiler, så kan det vel tenkes at noen i EU vil mene at vi må innføre avgifter på elbiler også for å dreie kjøpet mer mot biler produsert innenfor EØS-området ? Muligens bare en konspirasjonsteori...

Bare for å for å ha presisert det: Jeg misliker ikke Tesla, snarere tvert om. Konseptet med et stort batteri, en stor motor i en stor bil og superladere er unikt. Jeg har lyst på å kjøpe en Tesla Model S85D, eventuelt en Model X, i år 2015, men gjør det neppe fordi bilbruken min er så liten at det aldri vil svare seg økonomisk. Jeg antar at å vente til år 2016 gir full moms på elbil og mye av årsaken til det er Tesla Model S P85D. Er det for øvrig noen som kan gi en god og velformulert grunn til at en Tesla Model S P85D med full utstyrspakke skal kunne kjøpes uten å betale noe som helst i avgifter ?
En innføring av avgifter slik at små elbiler fortsatt kommer gunstig ut er det jeg håper og regner med kommer til å bli innført.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

smaug01

Hvorfor gjøre dette komplisert? Er jo typisk norsk å overkomplisere noe for "være rettferdig". Sånn det er nå er jo enkelt å forstå, enkelt å gjennomføre og effektivt ift formålet med hele prosjektet.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
Er det for øvrig noen som kan gi en god og velformulert grunn til at en Tesla Model S P85D med full utstyrspakke skal kunne kjøpes uten å betale noe som helst i avgifter ?
En innføring av avgifter slik at små elbiler fortsatt kommer gunstig ut er det jeg håper og regner med kommer til å bli innført.


Jeg kan snu spørsmålet ditt og spørre deg er det noen grunn til at man skal innføre avgifter på en bil med stor motor? Slik avgifts systemet har vært nå har det gått på vekt, effekt og utslipp. Dette er pga at alle de 3 tingene henger sammen i forhold til utslipp. Nå som vi har fått elbiler er det ikke noe utslipp under bruk. Da er det bare vekt og effekt igjen å "skattlegge". Hva er poenget å skattlegge vekt og effekt når det ikke har noe å si for miljøet i forhold til utslipp?

Jeg sier ikke at MVA ikke skal komme på elbiler, men jeg sier at det kan være ødeleggende for salg av elbiler da   forskjellen på en fossilbil og en elbil ikke blir så store i pris akkurat nå. Derfor mener jeg man bør vente til elbil teknologien har blitt rimeligere slik at de kan konkurrere med vanlige biler. Slik teknologien utvkler seg nå er det ikke mye som tyder på at det vil ta så lang tid. Slik jeg ser det så er det ikke noen grunn til å innføre vekt og effekt avgift på elbiler da det ikke har noe med miljø å gjøre.

Etter elbilene kom, og spesielt tesla kom på markedet har man blitt nødt til å se på ting på en annen måte. Før var biler med kraftig motor og høy vekt det synonymt med høyt utslipp. Nå har ikke vi noen av delene og det blir derfor meningsløst å skattelegge noe som ikke har med miljø å gjøre.
Fremtiden er elektrisk.

Vind

#48
Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
Er det for øvrig noen som kan gi en god og velformulert grunn til at en Tesla Model S P85D med full utstyrspakke skal kunne kjøpes uten å betale noe som helst i avgifter ?
- Det er veldig komplisert å begynne å skille på utstyr - det vil kreve veldig mye byråkrati.  Derfor er det fakturapris levert ny bil som er grunnlag for bilavgift (eller mangelen på det).  Dette er det samme om du importerer en disel eller bensinbil
- Det du etterspørr er en gradvis ordning - men hvorfor det - skal da også en Leaf Tekna ha like lite avgift i forhold til en Leaf Acenta, på samme måte som en Model S med og uten soltak?
Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
En innføring av avgifter slik at små elbiler fortsatt kommer gunstig ut er det jeg håper og regner med kommer til å bli innført.
Hvorfor favorisere små elbiler - de dekker noens behov - hvorfor ikke favorisere store elbiler - de erstatter store disel/bensin biler og er langt bedre for miljøet.  Småbiler brukes jo bare til pendling - så kjøpere av små biler kan jo heller ta bussen...

Jeg mener ikke selv det som står i siste setning - men prøver å gi eksempler på hvorfor en slik detaljstyring kan bli veldig vanskelig - spesielt når det skal innom en politisk behandling med masse kompromi.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Amoss

Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
Når finansdepartementet spør EU om vi kan fortsette med dagens avgiftsnivå på elbiler, så kan det vel tenkes at noen i EU vil mene at vi må innføre avgifter på elbiler også for å dreie kjøpet mer mot biler produsert innenfor EØS-området ? Muligens bare en konspirasjonsteori...

MVA skal være ikke-diskriminerende. Om man var ute etter en politikk for å fremme biler produsert innenfor EØS vs utenfor, så bruker man toll. Hele denne "forespørselen" er kun en unnskyldning for å ikke følge opp ett stortingsvedtak om å innføre samme MVA sats på leasing av elbiler som ved kjøp.


Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
Jeg antar at å vente til år 2016 gir full moms på elbil og mye av årsaken til det er Tesla Model S P85D. Er det for øvrig noen som kan gi en god og velformulert grunn til at en Tesla Model S P85D med full utstyrspakke skal kunne kjøpes uten å betale noe som helst i avgifter ?

1. Samferdselsministeren vår har gjort det klar at de akter å endre reglene for avgifter på elbiler i revidert statsbudsjett til våren - den aller første muligheten de har etter at antallet 50.000 er oppnådd. Denne avgjørelsen var helt tydelig tatt før noen i Norge viste noe som helst om P85D.
2. Grunnen for at selv P85D skal være avgiftsfri er at den er med på å gi Tesla såpass overskudd at de har muligheten til å gjennomføre sine planer om å bygge batterifabrikken sin, og sette igang med masseproduksjon av den billigere "Mode 3" så snart som overhode mulig. Altså nettopp det hensikten med klimaforliket gikk ut på. Joda, sikkert mange kjøpere av P85D som kunne hatt råd til å betale mva på den, og meget mulig man kan si at det hadde vært det rettferdige, men klimaforliket heter ikke "rettferdighetsforliket", og har sine prioriteringer på klima, ikke inntekts-/formue-/sosial-utjevning.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

#50
Sitat fra: Amoss på mandag 03. november 2014, klokken 23:32
Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
Når finansdepartementet spør EU om vi kan fortsette med dagens avgiftsnivå på elbiler, så kan det vel tenkes at noen i EU vil mene at vi må innføre avgifter på elbiler også for å dreie kjøpet mer mot biler produsert innenfor EØS-området ? Muligens bare en konspirasjonsteori...

MVA skal være ikke-diskriminerende. Om man var ute etter en politikk for å fremme biler produsert innenfor EØS vs utenfor, så bruker man toll. Hele denne "forespørselen" er kun en unnskyldning for å ikke følge opp ett stortingsvedtak om å innføre samme MVA sats på leasing av elbiler som ved kjøp.


Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
Jeg antar at å vente til år 2016 gir full moms på elbil og mye av årsaken til det er Tesla Model S P85D. Er det for øvrig noen som kan gi en god og velformulert grunn til at en Tesla Model S P85D med full utstyrspakke skal kunne kjøpes uten å betale noe som helst i avgifter ?

2. Grunnen for at selv P85D skal være avgiftsfri er at den er med på å gi Tesla såpass overskudd at de har muligheten til å gjennomføre sine planer om å bygge batterifabrikken sin, og sette igang med masseproduksjon av den billigere "Mode 3" så snart som overhode mulig...

Grunnen til at model s i det fulle og hele bør avgiftsfri er som sagt at det ikke er noe grunn til å ha avgifter på en bil som ikke forurenser. Det er også det eneste reelle alternativet til en bil som kan brukes på langtur uten for mye stopp på veien av elbilene som selges. Den gjør fossilbilen overflødig for de fleste. Man trenger ikke flere hunde hk men hvorfor skal man betale ekstra for å ha det? Prisen på bilen i seg selv gjør at det ikke er alle som har råd til en. Hvorfor skal man kjøre på enda mere avgifter slik at det er enda mindre folk som skal ha råd til den? På den måten skaper man egentlig et større skille enn hvis mange har råd til samme type bil.

På den måten kan man også si at bilavgifter er med på å skape et klasseskille da tradisjonelt sett biler med stor motor har hatt så høye avgifter at svært få har hatt råd til de. Nå kan folk som er i "gaten" for en bil til 3-400.000kr ha råd til en tesla pga man får ikke de samme utgiftene som på en fossilbil.

Kjøper man en fossilbil til 7-800.000kr med langt mindre motor blir budsjettet et helt annet.
Fremtiden er elektrisk.

TS

Sitat fra: Mippen på mandag 03. november 2014, klokken 23:57
Sitat fra: Amoss på mandag 03. november 2014, klokken 23:32
Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
Når finansdepartementet spør EU om vi kan fortsette med dagens avgiftsnivå på elbiler, så kan det vel tenkes at noen i EU vil mene at vi må innføre avgifter på elbiler også for å dreie kjøpet mer mot biler produsert innenfor EØS-området ? Muligens bare en konspirasjonsteori...

MVA skal være ikke-diskriminerende. Om man var ute etter en politikk for å fremme biler produsert innenfor EØS vs utenfor, så bruker man toll. Hele denne "forespørselen" er kun en unnskyldning for å ikke følge opp ett stortingsvedtak om å innføre samme MVA sats på leasing av elbiler som ved kjøp.


Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
Jeg antar at å vente til år 2016 gir full moms på elbil og mye av årsaken til det er Tesla Model S P85D. Er det for øvrig noen som kan gi en god og velformulert grunn til at en Tesla Model S P85D med full utstyrspakke skal kunne kjøpes uten å betale noe som helst i avgifter ?

2. Grunnen for at selv P85D skal være avgiftsfri er at den er med på å gi Tesla såpass overskudd at de har muligheten til å gjennomføre sine planer om å bygge batterifabrikken sin, og sette igang med masseproduksjon av den billigere "Mode 3" så snart som overhode mulig...

Grunnen til at model s i det fulle og hele bør avgiftsfri er som sagt at det ikke er noe grunn til å ha avgifter på en bil som ikke forurenser. Det er også det eneste reelle alternativet til en bil som kan brukes på langtur uten for mye stopp av elbiler. Den gjør fossilbilen overflødig for de fleste. Man trenger ikke flere hunde hk men hvorfor skal man betale ekstra for å ha det? Prisen på bilen i seg selv gjør at det ikke er alle som har råd til en. Hvorfor skal man kjøre på enda mere avgifter slik at det er enda mindre folk som skal ha råd til den? På den måten skaper man egentlig et større skille enn hvis mange har råd til samme type bil.

Norge er det eneste landet i Europa (foreløpig), hvor en gjennomsnitts familie kan forsvare kjøp av en Model S. Takket være høye fossilbilavgifter og mva fritak. Dette burde absolutt fredes til batteriprisen pr kwh er har kommet ned 40%
Det har vi råd til og med ren vannkraft er det en stor gevinst for miljøet



rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Mippen

Sitat fra: TS på tirsdag 04. november 2014, klokken 00:06
Sitat fra: Mippen på mandag 03. november 2014, klokken 23:57
Sitat fra: Amoss på mandag 03. november 2014, klokken 23:32
Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
Når finansdepartementet spør EU om vi kan fortsette med dagens avgiftsnivå på elbiler, så kan det vel tenkes at noen i EU vil mene at vi må innføre avgifter på elbiler også for å dreie kjøpet mer mot biler produsert innenfor EØS-området ? Muligens bare en konspirasjonsteori...

MVA skal være ikke-diskriminerende. Om man var ute etter en politikk for å fremme biler produsert innenfor EØS vs utenfor, så bruker man toll. Hele denne "forespørselen" er kun en unnskyldning for å ikke følge opp ett stortingsvedtak om å innføre samme MVA sats på leasing av elbiler som ved kjøp.


Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
Jeg antar at å vente til år 2016 gir full moms på elbil og mye av årsaken til det er Tesla Model S P85D. Er det for øvrig noen som kan gi en god og velformulert grunn til at en Tesla Model S P85D med full utstyrspakke skal kunne kjøpes uten å betale noe som helst i avgifter ?

2. Grunnen for at selv P85D skal være avgiftsfri er at den er med på å gi Tesla såpass overskudd at de har muligheten til å gjennomføre sine planer om å bygge batterifabrikken sin, og sette igang med masseproduksjon av den billigere "Mode 3" så snart som overhode mulig...

Grunnen til at model s i det fulle og hele bør avgiftsfri er som sagt at det ikke er noe grunn til å ha avgifter på en bil som ikke forurenser. Det er også det eneste reelle alternativet til en bil som kan brukes på langtur uten for mye stopp av elbiler. Den gjør fossilbilen overflødig for de fleste. Man trenger ikke flere hunde hk men hvorfor skal man betale ekstra for å ha det? Prisen på bilen i seg selv gjør at det ikke er alle som har råd til en. Hvorfor skal man kjøre på enda mere avgifter slik at det er enda mindre folk som skal ha råd til den? På den måten skaper man egentlig et større skille enn hvis mange har råd til samme type bil.

Norge er det eneste landet i Europa (foreløpig), hvor en gjennomsnitts familie kan forsvare kjøp av en Model S. Takket være høye fossilbilavgifter og mva fritak. Dette burde absolutt fredes til batteriprisen pr kwh er har kommet ned 40%
Det har vi råd til og med ren vannkraft er det en stor gevinst for miljøet


Helt enig... Liten digresjon men tenk på hvor mange milliarder Norge "taper" på all utenlandshandelen. Tenk på hvor mange milliarder som går bort i administrasjon og dårlig planlegging. Tenk på alle budsjettsmellene rundt om... Så tenk hvor billig egentlig det er å subsidiere elbiler i forhold til alt staten sløser bort penger eller "taper" på.
Fremtiden er elektrisk.

Gnilre

Sitat fra: Amoss på mandag 03. november 2014, klokken 23:32
...Grunnen for at selv P85D skal være avgiftsfri er at den er med på å gi Tesla såpass overskudd at de har muligheten til å gjennomføre sine planer om å bygge batterifabrikken sin, og sette igang med masseproduksjon av den billigere "Mode 3" så snart som overhode mulig. Altså nettopp det hensikten med klimaforliket gikk ut på...
Jeg er overhode ikke med på at Norge skal ha en avgiftspolitikk som begunstiger en amerikansk fabrikk, forsåvidt ikke en utenlandsk fabrikk i det hele tatt. Hadde det begunstiget en norsk fabrikk slik tilfellet var med Think hadde jeg vært med på det. At klimaforliket skal ha en slik innretning forstår jeg ikke, trodde det var for å få ned innenlandske klimautslipp, og bruk av elbiler i Norge er jo da bedre enn fossilbiler. Og 2-3 små elbiler vil jeg tro gir større reduksjon i klimautslipp i Norge enn en Tesla.

Jeg mener vurderingene på nyåret vil gå på hvordan Norge skal få en mest mulig effektiv elbilpolitikk, og jeg vil tro at å kopiere avgiftsmodellen som jeg har forstått Storbritannia har med moms på elbiler og et fradrag i avgiftsgrunnlaget dersom det er nullutslippsbiler er veien å gå. Er stygt redd for at det bare blir full moms med en gang  :(
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Øyvind.h

Sitat fra: Gnilre på mandag 03. november 2014, klokken 21:59
Skattesystemet i NArgumenter om at jeg trenger en stor familiebil ala Tesla Model X og at det er urettferdig at jeg skal betale mer avgifter enn den single naboen som klarer seg med en Mitsubishi i-MiEV tror jeg neppe holder i Norge.
Nei spørs om det holder med den janteloven vi har her i Norge :)

By the way - om vi innfører 25% mva på elbiler så vil en Nissan Leaf til 200.000,- betale 50.000,- i mva. En P85D til 800.000,- vil betale 200.000,- i mva.

Men du mener kanskje det ikke er tilstrekkelig å betale 4x beløpet for en P85D kontra en Leaf? Det er ikke skjevt nok?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gnilre

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. november 2014, klokken 08:20
Men du mener kanskje det ikke er tilstrekkelig å betale 4x beløpet for en P85D kontra en Leaf? Det er ikke skjevt nok?
En BMW M5 koster 5-6 ganger mer enn en fossil Golf. P85D er raskere enn M5. Golf er større og bedre enn Leaf. Så jeg tenker meg at 6x beløpet for en P85D kontra Leaf bør være nok  8)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Øyvind.h

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 04. november 2014, klokken 08:48
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. november 2014, klokken 08:20
Men du mener kanskje det ikke er tilstrekkelig å betale 4x beløpet for en P85D kontra en Leaf? Det er ikke skjevt nok?
En BMW M5 koster 5-6 ganger mer enn en fossil Golf. P85D er raskere enn M5. Golf er større og bedre enn Leaf. Så jeg tenker meg at 6x beløpet for en P85D kontra Leaf bør være nok  8)
Ja det hørtes ut som et typisk norsk syn på hva en bil bør koste :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

#57
Alt som er bedre enn en "a4 bil" skal koste mye mer, for det er riktig. Naboen skal ikke ha finere bil enn den andre naboen uten å betale x antall ganger mer. Med mva. på elbiler betaler uansett en som kjøper en Tesla mer enn en som kjøper en Leaf hvis de betaler like mye mva. Hvorfor skal en tesla betale mer enn dette?

Det er litt merkelig. Vi har hatt insentivene i mange år men først nå som det har kommet personbiler, ikke bare elbiler som de var før er, det folk begynner å rope. Er det slik at alt er ok så lenge man ikke kan kjøre mer enn noen få mil og ikke har det like komfortabelt som i en vanlig fossilbil? At de er det da er greit med fritak for diverse?

Jeg er for så vidt enig i at det er vanskelig å holde mva. unna elbiler når det blir flere og flere av de, men mener fortsatt at det er feil tidspunkt å innføre det på. Elbil teknologien står foran store gjennombrudd innen de neste 2-3 årene og med å innføre mva. nå vil det få store ringvirkninger. Hvem har lyst å betale 50.000kr mer i mva. på en Leaf for eksempel når man kan få en rimeligere fossilbil i samme klasse? Tesla vil også bli dyrere og salget vil stupe. Om 2-3 år vil vi etter stor sannsynlighet ha fått billigere batterier. Noen snakker om 20-30% billigere enn dagens batteri. Da vil elbiler lettere kunne konkurrere med fossilbilene selv med full mva. Å innføre mva. eller andre avgifter nå vil være å sette en svær bremse på hele elbil markedet. Hvis målet er minst mulig utslipp.

Greit nok at vi kanskje vil ha 50.000 elbiler på veien når det skjer, men hva med de nesten 3millioner andre personbilene som ruller rundt på veien som ikke er elbiler?  50.000 elbiler utgjør under 2% av alle bilene på norske veier. Vi har fortsatt lang vei å gå. Vi trenger mye mer elbiler for at vi skal merke større miljømessige gevinster og tak på 50.000 er alt for lavt. Miljøtiltak koster men det er billig i forhold til mye annet. Hvis venstre får det som de vil med hybridbiler og det på samme tid kan bli innført mer avgifter på elbiler vil det bli en spiker i kisten for 0 utslipp biler.

Det handler ikke om å frede elbiler eller for eksempel tesla, men det handler om å skape et selvstendig marked som vil kunne klare seg selv. Når tiden er moden kan man vurdere å innføre mva., men nå trenger elbilene litt hjelp for å bli et reelt valg for mange. Spesielt i de store byene er lokal luftforurensing et stort problem. Elbiler er en av flere gode løsninger på dette. Å hjelpe folk i gang med ting er ikke så uvanlig fenomen i Norge. Vi har diverse avgifter på ting for å frede det "norske". Vi har tilskudd til diverse formål for å kunne drive landbruk, bedrifter mm. Elbiler er noe som har stor samfunnsnytte. Det er mye annet som ikke har det...
Fremtiden er elektrisk.

Vind

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 04. november 2014, klokken 08:48
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. november 2014, klokken 08:20
Men du mener kanskje det ikke er tilstrekkelig å betale 4x beløpet for en P85D kontra en Leaf? Det er ikke skjevt nok?
En BMW M5 koster 5-6 ganger mer enn en fossil Golf. P85D er raskere enn M5. Golf er større og bedre enn Leaf. Så jeg tenker meg at 6x beløpet for en P85D kontra Leaf bør være nok  8)
OK - og Departementet som skal ansette 40 byråkrater for å vurdere hva som er Luksus akselerasjon og hva som er nødvendig.  Skal vi plombere alle elbiler som går fortere enn Leaf - som tydeligvis faller under "misunnelses taket"  Skal setene i den nye Mercedes B klasse Electric få fjernet noe av stoppingen - slik at de blir like vonde som i en trilling... 

Med en gang ett insentiv fungerer og markedet kommer med produkter som gjør at man vil ha det - så skal man fjerne insentivene pga misunnelse - idioti!
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Mippen

Alt som er bedre enn adre er fy, fy... Hvorfor ikke innføre for eksempel ekstra avgift på sixpac eller på tannbleking? Eller 10x høyere avgifter på sunn mat.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA