Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.

Startet av Gnilre, mandag 17. november 2014, klokken 23:00

« forrige - neste »

sn0le

<2013: "Biler i Norge er svindyre pga høye avgifter. Det må bli mindre avgifter på biler!"

>2013: "Elbiler selges helt uten avgifter?!? Det må det bli slutt på!"

::)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. november 2014, klokken 16:42
jeg synes ikke det er riktig at jeg som må ha stor bil til stor familie skal straffes hardere av myndighetene enn de som bare trenger en liten bil.
Å bære dynamitt til den demografiske bomben burde ikke være helt uten straff.
Spesielt ikke i N hvor hver enkelt forbruker og forurenser titalls ganger det globale snittet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Gnilre på lørdag 01. november 2014, klokken 16:31
....to e-Golfer eller tre Leafer fremfor en Tesla for å få redusert utslipp i byer og tettsteder og et slikt avgiftssystem ...
Sitat fra: elektrolux på lørdag 01. november 2014, klokken 20:48
...Er sikker på at de lange Tesla turene kunne vært unnagjort på like miljøvennlig måte med en liten Dieselbil, eller tog, eller en Zoe
..

Har dere virkelig prøvd å forstå forskjell på elbil og fossilbil, eller hopper dere bare på argumentasjonen fra Toyota og de som preker populismens misunnelse?

Glemmer dere fordeler med nullutslippsbiler fordi innflytelsepåvirkere a la First House eller FPu kjører sine kampanje mot elbiler generelt - og Tesla spesielt???

Vi har prøvd å bruke en Leaf som elbil nr 1 etter alle kunstens regler, kjører 30.000km i året og har fraktet komplette IKEA kjøkken, dusjkabinett,  hatt med hele familien på tur til Bergen, kjørt  tur til fjellet osv -  men. Disse egentlig bilene duger ikke til dette unntatt hvis man er pensjonist og har hele dagen for seg med alle ladepauser og ladekøer.
Min familie bruker denne bilen over evne, og vi er nødt til å kompensere med fossilbil. Leaf'en og tilsvarende har bare ikke kapasitet til å dekke transportbehovet.
Og kollektivtransport?? Det finnes faktisk 3,5 mill innbygger her i Norge som ikke har tilgang på den gode kollektivtransporten man har rundt Oslogryta, og til og med der er det nok noen som vil ha et transportbehov som må dekkes på annen måte.

Og - til og med om man hadde hatt innført kollektivtilbud der jeg bor; en buss for å frakte 4 personer 50km hver vei til jobb i stedet for 2 elbiler. Hva er mest miljøvennlig egentlig??

Jeg er blant de som har vurdert den eneste langtrekkende nullutslippsbilen som finnes på markedet i dag. Det finnes ingen andre reelle alternativet om man skal klare å bli 100% nullutslipp og dekke alle transportformål. Hvorfor fokusere på de få som kjører en P Tesla (som tross alt gjør at vi forhindrer at de ruller rundt på andre  bensinslukende, forurensende biler - kan tross alt bare bruke ett kjøretøy om gangen.)

Tesla Model S er i dag den elbilen med lengst rekkevidde og som koster minst per kWh batterikapasitet. 3,5X kjørelengden av en Leaf til 2X pris. En Leaf med samme kjørelengde og batteripakke ville kostet mer med Nissan sin prising, og den ville vært like tung.
TMS har passasjer- og lastekapasitet/volum tilsvarer en stor stasjonsvogn og Superlader infrastrukturen gjør at man har tro på å kunne bruke bilen på langkjøring og ferie både Norge og Europa.

Dermed burde man juble for at noen våger som Tesla våger å satse på elbiler med lang rekkevidde og som kan erstatte fossilbiler helt og holdent- nettopp i henhold til det som burde være de norske insentivene for nullutslippsbiler. Først den dagen man får reelle alternativer i markedet bør man vurdere alternative modeller på insentivene.


Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 02. november 2014, klokken 12:16
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. november 2014, klokken 16:42
jeg synes ikke det er riktig at jeg som må ha stor bil til stor familie skal straffes hardere av myndighetene enn de som bare trenger en liten bil.
Å bære dynamitt til den demografiske bomben burde ikke være helt uten straff.
Spesielt ikke i N hvor hver enkelt forbruker og forurenser titalls ganger det globale snittet.
Ja du ser kanskje ikke utfordringene samfunnet ville fått på sikt med økende snittalder og negativ befolkningsvekst.
Legg til at jeg har tatt til meg ikke-biologiske barn som trengte et hjem så skjønner du nok at jeg gir rimelig blanke i ditt ønske om straff  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Før elbilene kom var det kanskje en liten smule med logikk i at større biler og biler med stor motor forurenset mer enn små biler, men nå som vi har elbiler er denne forskjellen borte. Det er derfor ikke noe argument for at en stor bil skal betale mer enn en liten bil. En stor bil kan flytte mer folk fra sted til sted enn en liten bil. Det er jo akkurat det en familie trenger.  At man også kan kjøre lengre og ikke er så avhengig av hurtigader alle plasser er også en fordel.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Jeg har enda ikke sett en eneste Tesla frakte mer enn to personer. Man må også klare å skille mellom behov og kjøpekraft. En Teslaeier er nok ikke den typiske Prius, Golf eller Auris eier tror jeg. Det er vel heller de som kjørte BMW 5 serie eller noe sånt som heller velger Tesla og det med rette. Likevel, en Prius kunne nok i mange tilfeller fint erstatte en Tesla. Når det er sagt vil jeg likevel påstå at det er ikke poenget her. Poenget med den "fasen" vi er i nå er å få elbilen normalisert i samfunnet. Den må integreres rett og slett. Eneste måten å gjøre det på er å gjøre den så attraktiv som mulig og siden den har sin bakdeler enn så lenge må den være såpass rimelig at ikke bare entusiaster kjøper den. Det er akkurat som når en ny aktør innenfor en produkt gruppe vil inn i hverdagen til folk. Noen velger nesten å gi bort et produkt for at folk skal venne seg til at det nye er den nye normalen andre prøver seg skryt og masse reklame. Alle kjøper Sun oppvaskpulver fordi det bare er sånn. Når Yes skal inn holder det ikke bare med reklame, det må være billigere og like bra, helst bedre. Vi er vanedyr. Elbiler sliter litt der fordi strengt tatt er de ikke bedre på noe, bare godt nok for mange. Jeg tror det går minst 10-15år før null utslippbilen er der at den ikke trenger drahjelp og først da kan staten begynne å skattelette den som før. Nå er den rett og slett ikke god nok og de fleste vil bare si at "jeg trenger den ikke" og heller hente en ny Prius.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#21
Sitat fra: smaug01 på søndag 02. november 2014, klokken 15:02
Jeg har enda ikke sett en eneste Tesla frakte mer enn to personer. Man må også klare å skille mellom behov og kjøpekraft. En Teslaeier er nok ikke den typiske Prius, Golf eller Auris eier tror jeg. Det er vel heller de som kjørte BMW 5 serie eller noe sånt som heller velger Tesla og det med rette. Likevel, en Prius kunne nok i mange tilfeller fint erstatte en Tesla....

Ehh, vet ikke hvilken klode du bor på, men her i nærheten er det flere familier som bruker sin Tesla på samme måte som de tidligere brukte sin Passat stasjonsvogn eller lignende
En Prius er på størrelse med en Leaf og for liten for en del barnefamilier, dessuten er Leaf eller en Tesla langt mer miljøvennlig i dette regnskapet enn en oppskrytt Prius.

En Prius produserer all strøm fra sin ICE motor, men batteripakken er så liten at den i tillegg bare klarer 2-3 km på ren elektrisk drift. I tillegg er utslippene vesentlig høyere i virkeligheten en NEDC testen antyder; bare sjekk rekkevidden på elbiler ihht NEDC så ser man hvor lite relevans det er.

smaug01

At noen bruker sin Tesla maksimalt betyr ikke at majoriteten gjør det. På e18 går det svært mange TMS med bare en person i, kanskje noen selgere, forretningsreiser hva vet jeg, saken er at alle de JEG ser på e18 helt fint kunne kjørt alt fra VW up til hybrid av et eller annen slag men det er ikke det som er poenget her. Poenget her er at Norge og verden trenger Tesla mfl for å ta null utslipp biler til det neste nivået. Flere må kjøpe de for at produsenter skal gidde å strekke seg lengre, utvikle noe bedre osv. Når selv jeg som er erklært motorgal og har stor pickup, snøscooter, atv, bensindrevet sparkesykkel, bensindrevet rc helikopter osv, kjøper en Leaf, er det jo noen som har gjort noe riktig. Ja jeg kjøpte den pga det økonomiske og det er jo det staten vil ikke sant? Samme om du tror på miljøsvadaen eller ikke bare du gjør det "riktige", og det er jo sånn det må være. Hvis det om 50år viser seg at miljøforkjemperene hadde rett, javel da tok vel jeg feil da men gjorde det riktige. Bedre det enn å ha rett men gjøre feil.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hvis man kjører alene i en Tesla så burde det være bedre enn man kjører alene i hvilken som helst ICE bil.

Vind

Nå er denne diskusjonen litt på samme vei som bilavgift diskusjonen var på 80 tallet.  Om noen (halvgamle raringer) husker tilbake så var det da en ganske flat bilavgift hvor bilens totalpris, HK og vekt var det eneste som ble med i beregningen - noe som gjorde at en rekke fabrikanter utelot sikkerhetsutstyr som airbag og ABS på biler solgt i Norge.  En blålig regjering ryddet opp i det - og prøvde å lage ett system som slo noe jevnere ut.

Dagens politikk er at miljøvennlige biler skal ha lavere avgift.  0 utslipps biler slipper også moms, samtidig som de har andre goder.  Grunnen tild ette er så enkel som at nesten ingen 0 utslipps biler ville blitt solgt med MVA - se til Sverige.  Der er det i nesten ikke avgift - og elbilsalget er noen promille av det norske.

Om man innfører MVA og avgift på elbiler - uten å kompensere på en annen måte vil salget i Norge stoppe brått opp.  I noen land - f.eks UK og Frankrike så "sponser" man direkte elbilkjøpere - mener det er ca 50-60 000 kr. Dette fører til at små 0 utslippsbiler blir gunstigere.  Men resultatet av det er at man spesielt i Frankrike da kan videreselge bilene til Norge etter en bindingstid.  Ikke en veldig heldig modell.

Tanken fra den sittende regjering er at man ikke rører dette nå, men jeg tror vi raskt vil se noen av fordelene forsvinne - dvs kollektivfelt, fergeavgifter og bompenger - og etterhvert en gradert moms.

Såvidt jeg har skjønt diskuterer man en gradert moms fra 2020 - men dette er jo diskusjoner og flere stortingsvalg frem i tid.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

timingbeltkiller

Sitat fra: Vind på søndag 02. november 2014, klokken 17:54
I noen land - f.eks UK og Frankrike så "sponser" man direkte elbilkjøpere - mener det er ca 50-60 000 kr. Dette fører til at små 0 utslippsbiler blir gunstigere. 
Fast tilskudd uansett størrelse stimulerer til en mindre miljøskadelig sammensetning av elbilsalget enn nåværende tilskuddsystem. For da blir tilskuddsfordelen degressiv med økende bilstørrelse og pris mot nå progressiv.

Jfr en eUP er dyrere enn en fossilUP. En eGolf billigere enn en fossilGolf.
Og en Tesla S giga billigere enn om den hadde hatt fossil drivlinje.
Med andre ord en direkte oppfordring til å kjøpe størst mulig elbil.

Den globale økologien vrir seg i smerte over menneskenes dårskap.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

automat

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 02. november 2014, klokken 20:19

Fast tilskudd uansett størrelse stimulerer til en mindre miljøskadelig sammensetning av elbilsalget enn nåværende tilskuddsystem. For da blir tilskuddsfordelen degressiv med økende bilstørrelse og pris mot nå progressiv.

Jfr en eUP er dyrere enn en fossilUP. En eGolf billigere enn en fossilGolf.
Og en Tesla S giga billigere enn om den hadde hatt fossil drivlinje.
Med andre ord en direkte oppfordring til å kjøpe størst mulig elbil.

Den globale økologien vrir seg i smerte over menneskenes dårskap.

Det er en grunn til at familiebilen vår er en S-Max, og ikke en Golf. Og det er ikke fordi jeg hadde behov for å svi av unødvendig mye penger.

Hvis nullutslippsalternativet er en eGolf, så blir også neste familiebil fossil. Derfor er det viktig at elbiler med god plass og rekkevidde er økonomisk mulig å oppnå, også for folk med vanlige inntekter.

Store biler har mer utslipp og normalt høyere årlig kjørelengde enn små biler. Slik sett er det faktisk miljømessig bedre å stimulere til utskifting av store biler til elbil enn de små.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sigurdi

Ulike folk ulike behov, ulike behov i ulike landsdeler.
Tror faktisk ikke det er så veldig mange som kjøper en Tesla, dersom en e-Up hadde dekket bilbruken 100%.
Noen bruker gladelig 500-900 tusen på en bil, men de hadde gjort dette alikevel.
De hadde kanskje kjøpt en e-up til jobb pendle bil og beholdt BMW 5 serien eller en annen stor bil til kjøring utenom.
Så hva er mest miljøvennlig: Produksjon av en stor bil pluss en liten elbil, eller en stor elbil?
Selv så blir det en X eller en 7seter ICE.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: Vind på søndag 02. november 2014, klokken 17:54
Tanken fra den sittende regjering er at man ikke rører dette nå, men jeg tror vi raskt vil se noen av fordelene forsvinne - dvs kollektivfelt, fergeavgifter og bompenger - og etterhvert en gradert moms.

Såvidt jeg har skjønt diskuterer man en gradert moms fra 2020 - men dette er jo diskusjoner og flere stortingsvalg frem i tid.

Tankene fra den sittende regjeringen er å endre dette i revidert nasjonalbudsjett til våren. Om avgiften ville bli innført alt fra høsten neste år, eller først fra 1. januar 2016 var så langt ikke klart enda. Denne "budsjettlekkasjen" kommer direkte i fra vår godeste minister Solvik-Olsen.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17515.0.html

Heldigvis er dette en mindretallsregjering. Kan ikke helt se at de kan få ett stortingsflertall med seg på dette.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Vind

Nå er den artikkelen fjernet fra Nettavisen.

Å fjerne noen elbilfordeler må man nok kunne forvente - men å skru på moms og eventuelt noe bilavgift betyr i praksis at elbil blir dyrere enn fosilbil - og da forvinner fort halvparten av kjøperne.  Det er ikke god miljøpolitikk.

Jeg forstår ikke noens argumenter over.  Det er da bedre at man kjører en Tesla 100% på strøm enn at man kjører en disel eller bensin bil.  Det fleste Tesla eierne jeg kjenner er vanlige mennesker som har byttet Passaten med en Tesla.  De ville aldri kjøpt en bil til 1 000 000.  En Leaf eller i3 ville heller ikke dekket deres behov. 

Jeg ser selv etter en el-bil jeg kan bytte ut Diselbilen min med.  Foreløbig er det eneste som kan erstatte den en Tesla.  Jeg har vurdert andre alternativer + leiebil - men det regnestykket får jeg ikke til å gå opp hverken økonomisk eller tidsmessig.

Norge har en av europas eldste bilparker - og har samtidig fått verdens største el-bil andel.  Det er litt synd å knuse noe når det begynner å fungere...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA