Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf med høyt forbruk

Startet av Tomas72, mandag 17. november 2014, klokken 22:52

« forrige - neste »

Tomas72

Hei,

Jeg har bestilt en eGolf og den er i produksjon nå.
Men jeg skulle gjerne hatt ryggekamera som en del av utstyret... Noen som vet om det går å ettermontere ryggekamera?

Mvh Tomas
VW e-Golf 2015
Nissan Leaf 2012
VW boble 1965

Ove

Det er muligens dyrere å ettermontere kamera enn å reparere ei ryggeskrape, så det spørs om det er verd det :)
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Ohm

Da hadde jeg gått for en enkel løsning med trådløst ryggekamera som koster 1500 på nettet. Det funker fint. Det beste er selvsagt fabrikkmontert, men det blir nok veldig dyrt å få til nå.

Men, hvis du finner prisen på det, post det gjerne her!!
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Ta en kikk rundt på fora på nettet. I noen land er det veldig mye ettermontering, også av originalt utstyr som keyless. Mener jeg var innom et malaysisk forum en gang hvor de diskuterte sånne ting. En av de har garantert ettermontert ryggekamera også (men de folkene gjør det selv. Skal du ha norsk verksted til å gjøre det kan du like gjerne bruke en rørlegger. Bedre timepris...).
e-Golf | X75D

Tomas72

Sitat fra: Ohm på lørdag 01. november 2014, klokken 21:39
Da hadde jeg gått for en enkel løsning med trådløst ryggekamera som koster 1500 på nettet. Det funker fint. Det beste er selvsagt fabrikkmontert, men det blir nok veldig dyrt å få til nå.

Men, hvis du finner prisen på det, post det gjerne her!!

Hvilket kamera hadde du evt. gått for da? Finner kameraer som monteres som det originale, men det koster jo litt..
http://www.carsystems.pl/vw-rear-emblem-camera-kit-retrofit-golf-mk-7-vii-5g0827469c,id552.html
VW e-Golf 2015
Nissan Leaf 2012
VW boble 1965

Ohm

@Thomas72: den så jo fin ut. Jeg har ikke noen spesiell formening om hvilken type, men vet at det finnes uttrolig mange varianter av gode kameraer på nettet. En ting som er litt dumt, er selvsagt skjermen inne i bilen. Vet ikke om man får tilgang til den. Selve kameraet kan lett aktiveres fra ryggelysene, de er faktisk ikke LED heller på eGolf.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

F_P

Rotet meg inn her på forumet og så denne tråden.
Undertegnede har bedrevet salg og montering av bl.a. ryggekamera til VAG-biler i drøyt 5 år, og jeg stiller min kunnskap til rådighet om noen lurer på noe :)

Anbefaler på det sterkeste å gå for en original løsning da disse kobles direkte inn på bilens ledningsnett og kommuniserer med resten av bilen. Koding etter montering er nødvendig, men det lar seg ordne forholdsvis enkelt.

Det finnes to utgaver av originalkamera:
1. Det jeg kaller "Lowline" - kun kamera og ledningsnett - statiske guidelinjer på skjerm
2. Highline kamera - kamera + elektronikk - kommuniserer med ratt og p-sensorer slik at guidelinjene endres

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Råde

Og da kommer spørsmålet:

I e-golfen er det statiske linjer originalt. Kan du programmere disse til å bli dynamiske som i highline-pakken din?
e-Golf | X75D

Tomas72

Sitat fra: F_P på torsdag 13. november 2014, klokken 08:35
Rotet meg inn her på forumet og så denne tråden.
Undertegnede har bedrevet salg og montering av bl.a. ryggekamera til VAG-biler i drøyt 5 år, og jeg stiller min kunnskap til rådighet om noen lurer på noe :)

Anbefaler på det sterkeste å gå for en original løsning da disse kobles direkte inn på bilens ledningsnett og kommuniserer med resten av bilen. Koding etter montering er nødvendig, men det lar seg ordne forholdsvis enkelt.

Det finnes to utgaver av originalkamera:
1. Det jeg kaller "Lowline" - kun kamera og ledningsnett - statiske guidelinjer på skjerm
2. Highline kamera - kamera + elektronikk - kommuniserer med ratt og p-sensorer slik at guidelinjene endres

Har du noen formening om hva det ville koste på en egolf? Evt. bare pris på kameraet? :)
VW e-Golf 2015
Nissan Leaf 2012
VW boble 1965

poskare

Sjekk på ebay, mye å få tak i fra England osv...

F_P

Sitat fra: Tomas72 på mandag 17. november 2014, klokken 12:41
Har du noen formening om hva det ville koste på en egolf? Evt. bare pris på kameraet? :)

Regner 3-4 timer på jobben 2100-2800,- inkl.mva. Det er forholdsvis greit, men en del kabeltrekking blir det.
Bare kameraet (Higline) veil. kr. 5290,-, linker rett til nettbutikken for enkelhetsskyld for mer info: http://www.bilkomponenter.no/products/ryggekamera-golf-7
Har en rabattkode fra tidligere som egentlig er for dashkamera, men den fungerer på alt = elbilforum14 (10%)

Sitat fra: Råde på torsdag 13. november 2014, klokken 11:05
Og da kommer spørsmålet:

I e-golfen er det statiske linjer originalt. Kan du programmere disse til å bli dynamiske som i highline-pakken din?

Det er dessverre ikke så enkelt. Både kamera, tilkoblingen og ledningsnett er ulikt på disse to så du må nok bytte alt unntatt dreningeringsslangen
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA