Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri

Startet av Mippen, mandag 17. november 2014, klokken 20:02

« forrige - neste »

Mippen

Har kjørt Leaf nå i snart et år. Jeg fikk bilen på den kalde årstiden og syns rekkevidden var bra da. Nå har jeg kjørt mye på langtur i sommer og har blitt vant til bedre rekkevidde. Nå som høsten og vinteren banker på døren har jeg litt "glemt" hvordan det var på vinteren. Jeg ser at jeg fort må planlegge mye mer kjøringen min, og de rutene jeg kjørte med bare 80% på batteriet nå blir i knappeste laget.

Er det flere som har kjent på denne følelsen?


Har for eksempel måtte kjøre til Åsane fra Askøy to dager på rad. 6-7 grader, vind og regn. Startet med 80% og hadde under 20% igjen når jeg kom hjem, etter 6,5 mil. Vanligvis klarer jeg å bruke rundt 40-45% på samme strekket om sommeren. Det er litt bakker på ruten min og en del kjøring på motorvei. Pga regnet må jeg også bruke ac og varme for å ikke dogge ned.
Fremtiden er elektrisk.

FrodeK

Helt normalt etter min erfaring gjennom 3 år med Leaf. Kaldt vær + varme/AC betyr kraftig rekkeviddereduksjon.

Mippen

Det er helt normalt ja, men det er lett for å "glemme" det litt når man kjører mye om sommeren. Da blir det litt nedtur når temperaturen kryper nedover.
Om sommeren har jeg klart meg med bare leafen min utenom en gang, men nå som det blir kaldere holder det hardt i enkelte situasjoner.
Fremtiden er elektrisk.

Lena82

Bor også i Bergen, og må lade oftere nå. Nå har ikke jeg lang vei til verken jobb eller barnehage, men merker godt at høsten har kommet, med mye større behov for varmeapparat (fjerning av dugg).
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

emil

#4
Sist vinter beregnet jeg 1% pr km når det ikke var ekstremt snøvær eller lignende. Det så ut til å passe ganske greit og jeg kom frem dit jeg skulle uten problemer.

Daeedor

Regn/sludd øker rullemotstanden betydelig , og gir den største rekkevidde-reduksjonen for meg - bortsett fra skikkelig vinter da selvsagt. ( Rekkevidde i minus 15-17 grader ca 10 mil , kontra rekkevidde sommer på ca 15 mil)

streken

Dette er en følelse jeg selv har kjent voldsomt på den siste uken. Såpass at jeg vil gå til innkjøp av en fossilbil for å komme meg gjennom vinteren. Det faktum at Fortums tre hurtigladere mellom jobb og hjemme alle var defekte på fredag gjorde utslaget.

Kan ikke huske at det var så ille i fjor vinter, men da hadde jeg oppvarmet garasje både hjemme og på jobb. Nå har jeg ingen av delene. Har en følelse av at dette påvirker rekkevidden mer enn jeg hadde forutsett.
Ja, og så bor jeg to mil lenger unna jobb enn tidligere. Sukk.

Men Leafen er inntil videre fredet og vil bli brukt de dagene hvor det lar seg gjøre.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Gliderman

Hei streken. Hvor langt har du til jobb?
Får selv 85km etter nyttår og har lademulighet på jobb. Er spent på dette prosjektet.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

streken

Sitat fra: Gliderman på søndag 09. november 2014, klokken 10:46
Hei streken. Hvor langt har du til jobb?
Får selv 85km etter nyttår og har lademulighet på jobb. Er spent på dette prosjektet.

Avstanden til jobb varierer fra dag til dag. I går var det 105km. I dag (tirsdag) er det kun 50km t/r, så det er null stress, i morgen er det 700km t/r, torsdag 50km, fredag 105km.
Hovedkontoret er i Oslo sentrum, uten lademulighet, så der må jeg klare minimum 105km t/r på en lading, da innberegnet både motorvei og køkjøring.

85km én vei går vel greit så lenge du forvarmer, jobber lange dager og får ladet godt opp før du vender nesen hjemover. Legger du inn gode tidsmarginer og har en termokopp med varm kaffe, så går det aller meste.

For sikkerhets skyld har jeg nå kjøpt fossilbil som bruker godt over literen på mila ved bykjøring. Sånn så det skal være ekstra høy terskel for å bruke den fremfor Leafen ;)
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

JLafton

Har nå lagt om til vinterdekk, å det merkes på forbruket :) har 215 nokian haka blue på sommer og 205 nokian haka r2 på vinter, forbruket før omlegging var på 17,2/100km etter omlegging å samme kjøretur og klima på samme var forbruket 14,9/100km.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA