Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger litt hjelp til å ta en endelig avgjørelse: sort eller grå bil?

Startet av valvolainen, mandag 17. november 2014, klokken 18:43

« forrige - neste »

Sabohn

Da slenger jeg meg på her i og med jeg har bestilt en sånn for noen få dager siden.

Jeg er meget fornøyd med hva jeg fikk ut av mitt møte med Bertil O. Steen

Jeg valgte heller å plukke enkeltelementer i utsyrspakene enn å legge på en hel pakke (slik som Urban eller Electric Art)

Jeg valgte IKKE:
- blankt utvendig listverk
- B. Xenon lys
- Metallic lakk
- Wallbox for lading under 3 timer

Isteden valgte jeg:
- Cruisecontrol
- Flereiket 17" lettmet. felg
- Memorypakke på seter og el. speil
- Ryggekamera
- Sort kunstkinn med seilsøm
- Lys og sikt-pakke med regnsensor på viskerne
- Ratt i skinn
- Range pluss pakke
- Keyless start

Prisen blei hyggelige 306500kr
Gleder meg til jeg får den sånn i midten av mai

Mercedes B-class Electric Drive
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

For å være sikker på å maksimere kjørelengde ville jeg beholdt 16" felger og ikke gått opp til 17". Hvis ikke spiser du opp en god del av effekten av "range pluss" pakken.

Sabohn

Vil dette da gjelde dersom det er samme felgdesign på en 16" felg?

Jeg ser jo at designet på 16" felg til denne er meget rekkevidde-vennlig, er det bare derfor det er gunstig å velge denne?

dette er helt klart noe jeg må vurdere da jeg har planer om å kjøre langt (nok) til daglig.
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Råde

Det er vel en lang diskusjon her på forumet (vel i de fleste underforum) hvilken betydning tommer på felg har. Jeg vil mene at dekk/felgbredde, dekktype og felgdesign har mer å si.
e-Golf | X75D

Ebola

Sitat fra: Sabohn på torsdag 25. desember 2014, klokken 17:36
Da slenger jeg meg på her i og med jeg har bestilt en sånn for noen få dager siden.

Jeg er meget fornøyd med hva jeg fikk ut av mitt møte med Bertil O. Steen

Jeg valgte heller å plukke enkeltelementer i utsyrspakene enn å legge på en hel pakke (slik som Urban eller Electric Art)

Jeg valgte IKKE:
- blankt utvendig listverk
- B. Xenon lys
- Metallic lakk
- Wallbox for lading under 3 timer

Isteden valgte jeg:
- Cruisecontrol
- Flereiket 17" lettmet. felg
- Memorypakke på seter og el. speil
- Ryggekamera
- Lys og sikt-pakke med regnsensor på viskerne
- Ratt i skinn
- Range pluss pakke
- Keyless start

Gratulerer med bilkjøp. Vi begynner vel og bli noen her som har bestillt bilen. Tipper bilen vil fungere perfekt for mitt bruk. Ser frem til og få bilen levert i April. Kommer til og montere stikkontakt på 16A kurs i garasjen. Det planlegges hurtigladestasjon 50m unna der jeg bor, så kommer til og lade der når det trengs ;)

Jeg har forøvrig bestillt electric art pakke. Denne kommer standard med 18" hjul. Skal visstnok være dekk med lav rullemotstand
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

krl

[...]

Det høres ut som en god pris med dette utstyret. Har du regnet på rabatten i % fra veiledende pris?

krl

Jeg ville vurdert stoff eller ekte skinn fremfor kunstskinn hvis du skal ha bilen utover garantitiden... For noen uker siden kom jeg over en E-klasse med rimelig oppflaket kunstskinn hos forhandler. Bilen var maksimalt 3-4 år og hadde gått langt under 100.000 km. Hvis du googler litt, så ser du at det ikke er et enestående tilfelle.

Sabohn

Jeg er meget takknemlig for innspill.

Jeg er en fersking og trenger råd.
Jeg kan endre på min bestilling en god stund ennå, så bare kom igjen...

Ang.rabatt så har jeg ikke regnet på hva jeg har fått. tror den utgjør ca 6000kr i min bestilling.

Så til dekk og felg igjen:  Selv om jeg har valgt 17"  så må det vel sitte noen dekk på fra fabrikk som har forholdsvis lav rullemotstand?
Jeg tenkte å velge "økonomifelgen" på vinterhjula da jeg trenger mer sikkerhet for rekkevidde.

Noen synspunkter?
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Råde

Jeg kjører 18" og 17" på min kommende golf. Problemet med 18" er at 225 bredde stort sett er eneste mulighet på dekk med lav rullemotstand, og helt utelukket på de med superlav. Har gått for Goodyear efficiencygrip som har merking B.

På 17" derimot får du 205 til hvilket er et utmerket valg på disse bilene.

Som sagt spiller ikke felgdiameter veldig mye rolle, men vekt på felgen kan gjøre (og større felg gir høyere vekt). Vi må regne med at MB har funnet frem til noen som ikke er alt for tunge.

Gå for 17" du. Det andre ser stusselig ut (min smak ;) )
e-Golf | X75D

Sabohn

Ja er enig i at de andre ser stusslige ut og derfor ble det flereika. Får prøve å tenke fornuftig med valg av vinterdekk og felg.

Er det slik at det ikke kan settes på noe vinterdekk uten trykkmonitorering? Eller hvordan funker dette.... kan jeg kjøpe meg vinterfelger med dekk andre steder enn hos MB?
Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Råde

Jo, det kan du.

Det finnes to typer av slik monitorering: Dekktrykksensor og dekktrykkmonitor. Sistnevnte bruker ESP til å overvåke hjulenes rulleomkrets. Førstnevnte er den dyreste og måler det aktuelle trykket i hvert hjul. Sensoren sitter i ventilen. Jeg vil tippe de fleste seriøse dekksentra har mulighet til å skaffe slike til de fleste biler. Jeg vet ikke hvilken type som sitter i MB'en.
e-Golf | X75D

Sabohn

OK. så om jeg rett og slett utelater denne sensoren så kjører jeg rundt med en feilkode?
Og antagelig ulovlig, i og med det er påbudt. -også på vinterdekk formoder jeg...

Lexus IS200  LPG-drift
Audi A4 stv.

Ebola

Hei.

Det er nå påbudt med dekktrykksensorer i alle hjul. Velger du derimot og ikke følge dette, må du kjøre rundt med irriterende feilmeldinger i instrumentet. Felger/og dekk kan du kjøpe overalt da hvertfall flere av de seriøse dekkforhandlerene kan skaffe uoriginale sensorer som kan programmeres opp mot bilens system. Du kan også bestille sensorer f.eks på ebay og levere de samtidig som dekkene blir montert på felg.
Erik
2008 Mercedes C-220CDI

Råde

Det er ikke påbudt med sensor (i alle hjul) men det er påbudt med monitorering, slik at begge systemer beskrevet over er lovlige. Her uoriginalt sensorer til MB:

http://www.megahjul.com/nb/content/dekktrykksensorer-til-tesla-s-bmw-mercedes-land-rover-volkswagen-audi-porsche
e-Golf | X75D

Ebola

Sitat fra: Råde på fredag 26. desember 2014, klokken 12:23
Det er ikke påbudt med sensor (i alle hjul) men det er påbudt med monitorering, slik at begge systemer beskrevet over er lovlige. Her uoriginalt sensorer til MB:

http://www.megahjul.com/nb/content/dekktrykksensorer-til-tesla-s-bmw-mercedes-land-rover-volkswagen-audi-porsche

Dekktrykksensorer ble påbudt på alle biler registert fra 1. November 2014
Erik
2008 Mercedes C-220CDI

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA