Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger litt hjelp til å ta en endelig avgjørelse: sort eller grå bil?

Startet av valvolainen, mandag 17. november 2014, klokken 18:43

« forrige - neste »

Råde

Det undrer meg litt at varmetrådene har skylden da det finnes flust av andre biler med både det og DAB+. Feks e-Golf.
e-Golf | X75D

krl

Det er i så fall noen som har bommet på plasseringen av DAB-antennen... Men hvis den ligger bak frontruten, så er det sannsynlig at dette er problemet. Det er vel ingen andre momenter med range extension-pakken som skulle kunne ødelegge for radiosignaler?

Råde

Det har du nok rett i, men erfaringsmessig så er det mange prislister som har helt merkelige blokkeringer hvor ditt ikke kan kombineres med datt. Jeg har i hvert fall sluttet å prøve å forstå hvorfor.
e-Golf | X75D

Ebola

Som regel sitter jo DAB antennen i siderute bak eller bakruten. Hvor den er plassert på B-klassen er jeg usikker på. Har selv bestillt meg en B-klasse med Range Plus. Planen min er og montere en original DAB tuner med en FM/DAB splitter som gjør at man kan bruke FM antennen som DAB antenne. Kan nok ikke forvente like god dekning som DAB antennen, men en god erstatning.
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

jkirkebo

Sitat fra: krl på tirsdag 04. november 2014, klokken 21:41
Varmetrådene i e-golfen var skikkelig plagsomme, spesielt i sollys, så det er mulig det er best å velge bort range plus. Hvis dette ikke er en annen løsning med tynnere tråder/film..

Merkelig, hvorfor bruker man fortsatt tråder når film er så mye bedre? Togene jeg kjører har alle film i frontruta. Umulig å se og effekten er meget god. På full guffe går det 7kW(!) til å varme opp filmen i en stor rute (vesentlig større enn på en personbil). Effekten er såpass høy at man ser det damper godt av ruta på utsiden når det regner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vind

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. november 2014, klokken 23:19
Merkelig, hvorfor bruker man fortsatt tråder når film er så mye bedre? Togene jeg kjører har alle film i frontruta. Umulig å se og effekten er meget god.
Det er ganske strenge regler for utsyn og lysinslipp på en bil front og siderute - det er derfor de ikke kan være sotet eller grå.  Det kan være derfor.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Lars-bgo

#36
Sitat fra: Vind på tirsdag 04. november 2014, klokken 21:02
Det er adaptiv Cruice Control, - det er kallt Radarbasert regenerering.  Den fungerer bare på en litt annen måte en Distronic gjør på den vanlige B klassen, ved at den er litt mere opptatt av å regenerere enn å holde eksakt avstand.  Dvs at den kan holde litt større avstand til bilen forann om den sparer mere strøm/ regenererer mere.

Nødbremsssystemet bruker radaren - og der slår bremsene inn.

Fra engelsk nettside:


Radar-based, recuperative brake system including steering wheel gearshi paddles
This innovative brake system provides more eff ective energy recovery as well as assistance with controlling distance and speed. It uses the data from a radar sensor system to increase recuperation and thereby deceleration, or to reduce it to zero, as required.

The radar-based recuperative brake system at a glance:

• Enables more eff ective energy recovery and thereby an increase in range
• Assists the driver with controlling distance and speed
• Uses the radar sensor system of COLLISION PREVENTION

ASSIST PLUS for recuperation adapted to suit the respective driving conditions

• Reducing speed by increasing the recuperation torque if, for instance, a slowly moving vehicle ahead or vehicle
that is braking is detected
• Automatic sailing without recuperation, if for example no vehicles or only a distant or accelerating vehicle are
detected
• Increase in recuperation and thereby limited acceleration when driving downhill, for example on steep downhill gradients or in sailing mode
• The driver can switch between four diff erent recuperation stages via steering-wheel shi paddles – from sailing
through to high recuperation with sporty accelerator pedal characteristics


Noen som har satt seg grundig inn i dette?  Vil dette fungere som adaptiv cruise med tilleggsfunksjoner, eller blir det en forenklet adaptiv cruise med risiko for å kjøre inn i bilen du ligger bak?
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Vind

Sitat fra: Lars-bgo på mandag 10. november 2014, klokken 19:28
Noen som har satt seg grundig inn i dette?  Vil dette fungere som adaptiv cruise med tilleggsfunksjoner, eller blir det en forenklet adaptiv cruise med risiko for å kjøre inn i bilen du ligger bak?
Den beste til å svare på dette er nok en selger.  Men han jeg snakket med var litt uklar - så jeg tror ikke de vet helt sikkert selv enda.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bno

Sitat fra: Ebola på tirsdag 04. november 2014, klokken 23:03
Som regel sitter jo DAB antennen i siderute bak eller bakruten. Hvor den er plassert på B-klassen er jeg usikker på. Har selv bestillt meg en B-klasse med Range Plus. Planen min er og montere en original DAB tuner med en FM/DAB splitter som gjør at man kan bruke FM antennen som DAB antenne. Kan nok ikke forvente like god dekning som DAB antennen, men en god erstatning.

Antennen ligger i bakspoileren på B klasse.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. november 2014, klokken 23:19
Sitat fra: krl på tirsdag 04. november 2014, klokken 21:41
Varmetrådene i e-golfen var skikkelig plagsomme, spesielt i sollys, så det er mulig det er best å velge bort range plus. Hvis dette ikke er en annen løsning med tynnere tråder/film..

Merkelig, hvorfor bruker man fortsatt tråder når film er så mye bedre? Togene jeg kjører har alle film i frontruta. Umulig å se og effekten er meget god. På full guffe går det 7kW(!) til å varme opp filmen i en stor rute (vesentlig større enn på en personbil). Effekten er såpass høy at man ser det damper godt av ruta på utsiden når det regner.

Mercedes og nå også fra prod. År 15 på e-golf brukes film.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

e-Kvaase

Tok en titt i prislisten...
Ser ut som man må betale ekstra for en god del ting som er standard på e-Golf.
Fin bil men den blir nok for dyr når man er ferdig med å kladde på ting.
Mer utstyr burde vært standard til den prisen...

Skal man ha ekstra rekkevidde så må man ofre DAB radio?
Hvorfor er ikke bare antennen montert et annet sted?
Merkelig at man ikke har kommet lenger...

Har man mye penger å bruke på elbil er nok Tesla et bedre alternativ.
Føler at denne MB havner litt mellom to stoler.
Går man for grunnversjonen for å spare penger mangler man mye utstyr som man finner i rimeligere alternativer, f.eks e-Golf, Soul og Leaf.

bno

Tror ikke dette blir en storselger. Dyr , ingen QC, DAB, m.v. URBAN style hvor man gjør et poeng av to hull i bakfanger ... eksospotte look LOL
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

nicoeko

Sitat fra: bno på torsdag 13. november 2014, klokken 13:58
Tror ikke dette blir en storselger. Dyr , ingen QC, DAB, m.v. URBAN style hvor man gjør et poeng av to hull i bakfanger ... eksospotte look LOL

Har selv bestilt b-klassen med urban pakke og rangepluss ,seff er det tøft med eksospotte look og v8 motorlyd på en elbil, da trenger eg ikkje å kjøre min 92 mod MB 500e med v8 som bruker nesten 2liter på mila til og fra jobb lenger for å holde øyrene mine med den beste musikken som finst nå som bensinprisene er skyhøge,  så med v8 motorlyd i bilen hva skal man med dab radio da? :P
Den fåes også med v12 motorlyd ;)
Peugeot ion,Til salgs. B-klasse Electric Bestilt (loaded)

bno

Gratulerer da får du en flott bil som jeg godt kunne ha tenkt meg. Er ikke så glad i lyd
som em gang var da jeg (off topic) fartet land og utland rundt på tung motorsykkel. 
Håpet er at det skjer noe med DAB i det minste. Lykke til mrd bilen når den tid kommer....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Ebola

Gratulerer. Har selv bestillt denne. Da er vi vel 2?  :P

Erik
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA