Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger litt hjelp til å ta en endelig avgjørelse: sort eller grå bil?

Startet av valvolainen, mandag 17. november 2014, klokken 18:43

« forrige - neste »

Bobbulf

#15
Det ser ut til at Range Plus tillater 93% lading.
http://insideevs.com/mercedes-benz-b-class-ed-battery-larger-expected-36-kwh/

Considering an EPA range rating of 87 miles (previously thought to be 85 miles), the extra 17 mile package means up to an additional 5.5 kWh is made available (less enhanced efficiencies), for a total of up to 33.5 kWh put in play – or 93%, which gives the all-electric B-Class a true 104 mile range.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Vind

Sitat fra: Bobbulf på mandag 03. november 2014, klokken 19:40
Det ser ut til at Range Plus tillater 93% lading.
http://insideevs.com/mercedes-benz-b-class-ed-battery-larger-expected-36-kwh/

Considering an EPA range rating of 87 miles (previously thought to be 85 miles), the extra 17 mile package means up to an additional 5.5 kWh is made available (less enhanced efficiencies), for a total of up to 33.5 kWh put in play – or 93%, which gives the all-electric B-Class a true 104 mile range.
Det står også på Mercedes websider at dette er en nødløsning som kun skal benyttes en gang i mellom - men det er jo en grei mulighet som andre moderne el-biler også kunne hatt.  Knappen (det er en fysisk knapp) må trykkes inn før lading når man vil utnytte den ekstra kapasiteten.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Råde

Men samtidig bortfaller ikke batterigarantien, så da er det jo bare å trykke i vei!
e-Golf | X75D

np

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. november 2014, klokken 14:24
...
En spesiell detalj var at DAB+ utelukket Range Plus. Elendig dersom det er slik i Norge også..
Galematias, spør du meg! Er antenna for DAB'en i dashbordet, eller??
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

sims

P59 med doble eksospotter i krom er fine saker!

Olemann


Fet og lekker utstyrsliste, men ser ut til å bli enda verre enn BMW i3 når det gjelder sluttsummen om man er for ivrig med avkryssingen....

Ole

Småfly

Sitat fra: valvolainen på mandag 03. november 2014, klokken 16:34
Kleint med prislister hos mb sine hjemmesider, heller ingen andre som legger de ut?
Fikk tilsendt fra forhandler nå, legger de ved her.
Ser ut som 430 fort passeres på ikke altfor mye utstyr.

Haha, pakke P59 Urban inneholder 2 eksospotter i krom! Ikke verst :)

Ebola

Litt spent på dette :P Enten skriveleif i underlaget eller simulerte eksospotter ??
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

Vind

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

jkirkebo

Sitat fra: Vind på søndag 02. november 2014, klokken 23:28
Dette er en flott bil som mange blir fornøyd med.  Ser at man for ca 330-350 får en grei bil, men "skraper" man bort mere så er nok e-Golf ett bedre alternativ.

Nja. Jeg tittet for moro skyld på listen og krysset av for det jeg mente var nødvendig, eller hadde lyst på, og endte på 315k. Synes ikke det var så håpløst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

I mine øyne er mangelen på adaptiv cruise control en vesentlig mangel, for dette er vel ikke på plass.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

krl

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 04. november 2014, klokken 19:08
I mine øyne er mangelen på adaptiv cruise control en vesentlig mangel, for dette er vel ikke på plass.
I følge et review på cnet, så mangler adaptiv cruise control ja. B50 Radarbasert rekuperative bremsesystem legger til en regenereringsfunksjon, som bremser når du nærmer deg andre biler i for stor hastighet, men i og med at dette ikke er adaptiv cruise control, så risikerer du å smelle rett i bilen foran dersom regenereringen ikke har nok å gå på. Bremsene tas visstnok ikke i bruk.

Skummelt hvis man er vant til ACC!

Vind

#27
Det er adaptiv Cruice Control, - det er kallt Radarbasert regenerering.  Den fungerer bare på en litt annen måte en Distronic gjør på den vanlige B klassen, ved at den er litt mere opptatt av å regenerere enn å holde eksakt avstand.  Dvs at den kan holde litt større avstand til bilen forann om den sparer mere strøm/ regenererer mere.

Nødbremsssystemet bruker radaren - og der slår bremsene inn.

Fra engelsk nettside:


Radar-based, recuperative brake system including steering wheel gearshi paddles
This innovative brake system provides more eff ective energy recovery as well as assistance with controlling distance and speed. It uses the data from a radar sensor system to increase recuperation and thereby deceleration, or to reduce it to zero, as required.

The radar-based recuperative brake system at a glance:

• Enables more eff ective energy recovery and thereby an increase in range
• Assists the driver with controlling distance and speed
• Uses the radar sensor system of COLLISION PREVENTION

ASSIST PLUS for recuperation adapted to suit the respective driving conditions

• Reducing speed by increasing the recuperation torque if, for instance, a slowly moving vehicle ahead or vehicle
that is braking is detected
• Automatic sailing without recuperation, if for example no vehicles or only a distant or accelerating vehicle are
detected
• Increase in recuperation and thereby limited acceleration when driving downhill, for example on steep downhill gradients or in sailing mode
• The driver can switch between four diff erent recuperation stages via steering-wheel shi paddles – from sailing
through to high recuperation with sporty accelerator pedal characteristics
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

GreenBeHH

Sitat fra: np på tirsdag 04. november 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 03. november 2014, klokken 14:24
...
En spesiell detalj var at DAB+ utelukket Range Plus. Elendig dersom det er slik i Norge også..
Galematias, spør du meg! Er antenna for DAB'en i dashbordet, eller??

Det er nok det at de har inkludert tykkere glass/privacy view glass i denne pakken som gjør at DAB+ ikke kan bestilles.  Antennen ligger sannsynligvis på vinduet slik som for ettermonterte DAB antenner.  Helt håpløst å kjøpe en bil til denne prisen uten mulighet for integrert DAB radio.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

krl

Sitat fra: GreenBeHH på tirsdag 04. november 2014, klokken 21:27
Det er nok det at de har inkludert tykkere glass/privacy view glass i denne pakken som gjør at DAB+ ikke kan bestilles.  Antennen ligger sannsynligvis på vinduet slik som for ettermonterte DAB antenner.  Helt håpløst å kjøpe en bil til denne prisen uten mulighet for integrert DAB radio.
Enig.. Dette høres ikke ut som et produkt fra en etablert bilprodusent. Det er forresten varmetrådene i "oppvarmet frontrute" som blokkerer DAB-signalene. Varmetrådene følger med i range plus-pakken.

Varmetrådene i e-golfen var skikkelig plagsomme, spesielt i sollys, så det er mulig det er best å velge bort range plus. Hvis dette ikke er en annen løsning med tynnere tråder/film..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA