Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 32A Hjemmelading

Startet av Vind, mandag 17. november 2014, klokken 17:52

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Min kone hevder hardnakket at hun har sett en Mercedes med EL-skilt 2 ganger siste uken på Stord. Har de fått inn demobiler allerede?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Ebola

Vet ikke om det har kommet inn biler via andre kanaler, men Mercedes forhandlerene i Norge fikk ikke bestille inn biler før noen andre. Forhandlererne fikk første prioritet på bestillingsdagen. Derfor har de biler ca 28 Februar. Vi vanlige har bilen i begynnelsen av April
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

nicoeko

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 14. november 2014, klokken 17:28
Min kone hevder hardnakket at hun har sett en Mercedes med EL-skilt 2 ganger siste uken på Stord. Har de fått inn demobiler allerede?

Mercedes SLS Electric har vert på markedet i mange år no, mulig der er en slik hun har sett?, går to i landet.
Peugeot ion,Til salgs. B-klasse Electric Bestilt (loaded)

gal

#18
Det var mange gode råd i dette forumet, så legger inn et innlegg som kanskje andre kan ha glede av.

Jeg bestilte B-electric i dag 17.November - og fikk levering i slutten av mai, dvs 6 måneder!
Et par kommentarer til noe av det som diskuteres her:

1) Som noen her er inne på som en mulighet: Bilradiospesialisten i Trondheim har bekreftet at de kan ettermontere integrert (usynlig) DAB for 2000 i B-electric, selv med Range Extender montert. Derfor la jeg med Range Extender. Når FM nettet en gang tar kvelden så kan jeg ettermontere DAB. Jeg tviler på om jeg selv kommer til å bruke RE noe særlig selv (litt mye planlegging), men det kan komme godt med ved videresalg.

2) Selv om levering er 6mnd fram i tid så kan det bli før, dersom salget av B-electric i andre land går dårlig dvs. Norge får tildelt produksjonsslotene deres (i tillegg til de Norge allerede har). Selgeren sa 70% sannsynlighet for at det skjer. Jeg selger den påstanden for det jeg kjøpte den for. Det er jo lov å håpe på dårlig salg   ;)

3) Pass opp: Vinterdekk som tilleggsutstyr kan være en måte å flå deg på. Man skulle tro at vinterdekk ble billigere som tilleggsutstyr på en elbil fordi du slipper moms når vinterdekkene står på samme faktura. Det "tilbudet" jeg fikk var på 18.000, dvs 22.000 med moms for 4 vinterdekk med pigg på 16' felg :o Du kan finne vinterdekk med felg for halve prisen hvor som helst, med moms. 

grorudklovnen

#19
Sitat fra: gal på mandag 17. november 2014, klokken 15:14
3) Pass opp: Vinterdekk som tilleggsutstyr kan være en måte å flå deg på. Man skulle tro at vinterdekk ble billigere som tilleggsutstyr på en elbil fordi du slipper moms når vinterdekkene står på samme faktura. Det "tilbudet" jeg fikk var på 18.000, dvs 22.000 med moms for 4 vinterdekk med pigg på 16' felg :o Du kan finne vinterdekk med felg for halve prisen hvor som helst, med moms.
Klassisk eksempel. VW skulle ha 11 500 for mine 16' til egolfen før pruting.

Noen ganger kan man få rabatt på flere tusen bare ved å gå noen meter til delelageret hos samme merkeforhandler. De opererer ofte med forskjellige priser på slike ting i de forskjellige avdelingene.

kvolle6

Tja - jeg ble også overrasket når jeg bestillte range extender og oppdaget at DAB fra fabrikk da ikke kunne leveres. BoS fortalte at de jobbet med alternativer, og skulle ha noe skikkelig tilgjengelig når det nærmer seg levering - og dem eller andre - du kan alltids få til en ettermontert DAB, men ikke en range extender tenkte jeg. For 3800.- kan du få ganske bra DAB tenker jeg (orginalpris).

Når det gjelder vinterdekk var jeg veldig i tvil, men valgte Mercedes´ egne. Nå er nok ikke prisdiffen så stort som man tror - 3200 er dekktrykksensorer som er påbudt nå. De må du ha uansett. Så blir det jo et spørsmål om kvalitet på dekk og felg, samtidig som at en alternativ pakke svært ofte kommer med egne og andre bolter/behov for senterringer - kanskje også trenger du annen dimensjon på verktøy til å skifte.

Nå blir min bil etter sigende levert i Mars - da er det vinter fremdeles - mens bilen standard leveres med sommerdekk. Da begynte det å bli mye å tenke på for potensiellt å spare et par tusenlapper.........

bno

#21
Teller på knappene ift. kjøp av MB. Valget står mellom en egolf og denne. Det er mangel på hurtiglader som kan bli min dealbreaker ift. MB.
Hva ville vært å foretrekke om man hadde mulighetene under her?:

a) MB med dobbelt-lader (om det hadde vært en opsjon)
b) DC  hurtiglader som i golf

Jeg tenkte da at man kanskje kunne oppgradere MB senere gitt at et slikt scenario ble mulig....


Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Ohm

Jeg ville lagt stor vekt på hurtiglader. Ikke ofte du trenger det, men det gir større fleksibilitet. I går kjørte jeg lenger enn jeg egentlig kunne. Gjorde det fordi jeg visste det var hurtiglader på veien hjem. Men jeg kjørte forbi hurigladeren og rett hjem. Men hadde det ikke vært for muligheten, hadde jeg nok tatt fossilbilen. På 8000 km har jeg hurtigladet 4 ganger
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Vind

Sitat fra: bno på tirsdag 25. november 2014, klokken 08:40
Jeg tenkte da at man kanskje kunne oppgradere MB senere med dobeltlader gitt at et slikt scenario ble mulig....
Det ville jeg nok ikke basert meg på...

Hurtiglader er definitivt verdt det de gangene du skal litt utenfor "standard" rekkevidde.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

dundun

Jeg bestilte min andre elbil her om dagen - med levering i juni (med mulighet for fremskynding, men de kunne ikke love noe!).

Brun B-klasse Urban, med stort sett alt utstyr og 18-tommere både sommer og vinter. Får neppe igjen alt sammen, men man skal jo ha det moro også :)


  • Brun metallic
  • Brunt skinn
  • Black Ash trim
  • Urban-pakke
  • Teknikkpakke
  • Lane Tracking-pakke
  • Oppbevaringspakke
  • Eksklusivpakke
  • Speilpakke
  • Alarmpakke
  • Setekomfortpakke
  • Lys- og siktpakke
  • Garmin
  • Media Interface
  • Dab
  • Strørre skjerm
  • Ryggekamera
  • Aktiv parkeringsassistent
  • Memory-pakke
  • Sideairbags bak
  • Pre-safe
  • Armlene bak
  • Cruise control
  • Bi Xenon
  • Ambient Light
  • Oppvarmet vindusspylersystem
  • Keyless go
  • Regen
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

krl

Sitat fra: bno på søndag 09. november 2014, klokken 11:06
Sitat fra: krl på mandag 03. november 2014, klokken 21:04
Sitat fra: Ebola på mandag 03. november 2014, klokken 20:56
DAB kan ikke leveres med range plus pakke, men dette ettermonterer jeg selv senere (original løsning)
Vil dette fungere? Varmetrådene i frontruten skal visstnok blokkere radiosignalene..

Standard utstyr for B klasse er radioantenne integrert i takspoiler. Da blir dette merkelig.
Kilde
m.mercedes-benz.no/;mbp_l=no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/mobile/mbp/new_cars/model_overview/b-class/w246.html
Det er noe som skurrer med hele DAB+-saken... Men forhandler påstod at varmetrådene ødela for signalet. Så da får jeg forholde meg til det... I verste fall pulsbreddemoduleres varmetrådene for varmestyring, slik at ingen DAB-radio vil fungere i bilen. Men da brytes antageligvis diverse EMC-krav, så satser på at dette ikke er tilfellet.

bno

Det er ikke varmetråder i frontruta. Det er folie samme som for egolf men der går vist signalet gjennom?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

LGF

Sitat fra: bno på lørdag 06. desember 2014, klokken 12:19
Det er ikke varmetråder i frontruta. Det er folie samme som for egolf men der går vist signalet gjennom?

Det er tråder og ikke folie i e-Golf - godt synlige, men ikke nevneverdig forstyrrende på sikt. DAB+ fungerer utmerket i e-Golf.
2014 VW e-Golf - intromodell - Pure White

4Matic Fanatic

Sitat fra: LGF på søndag 07. desember 2014, klokken 17:30
Sitat fra: bno på lørdag 06. desember 2014, klokken 12:19
Det er ikke varmetråder i frontruta. Det er folie samme som for egolf men der går vist signalet gjennom?
Det er tråder og ikke folie i e-Golf - godt synlige, men ikke nevneverdig forstyrrende på sikt...
Mener å ha sett skrevet at det er folie i eGolf 2015-modeller...
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

bno

#29
Sitat fra: LGF på søndag 07. desember 2014, klokken 17:30
Sitat fra: bno på lørdag 06. desember 2014, klokken 12:19
Det er ikke varmetråder i frontruta. Det er folie samme som for egolf men der går vist signalet gjennom?

Det er tråder og ikke folie i e-Golf - godt synlige, men ikke nevneverdig forstyrrende på sikt. DAB+ fungerer utmerket i e-Golf.

Det er det nå, men var tråder før

m.youtube.com/watch?v=FQmj1e7o8jE

m.youtube.com/watch?v=BPVhUJ3x1iM
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA