Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hastighet på forskjellige hurtigladere

Startet av Elmar, mandag 17. november 2014, klokken 14:13

« forrige - neste »

Elmar

Må bestemme meg i løpet av noen uker nå.

Skal pendle 30km hver vei
Gammelt sikringsskap IT- nett med
2x 50amp 1-fas hovedsikringer
Må legge en ny kurs ut til garasjen,
får maks 20 amp uten å søke.

Hvis jeg kjøper en Zoe Intens easy charge,
Siden jeg ikke får nok strøm til supercharger

1. Hvor stor kurs bør legges ut til garasjen?
2. Jeg må tydeligvis ha trafo, hvordan ser den ut,
noen som har bilde, eller mål og vekt?
3. Er det noe støy fra trafoen? Eller fra laderen/bilen?
4. Er det støy fra sikringskap når bilen lader, pga belastning?
Skapet står rett på utsiden av ene barnerommet.
5. Er det mulig å justere effekten på wallboxladeren? Kan man få den til å lade mer enn de oppgitte 3,6kw?
6. Vet at øvre del av dashbordet byttes ut i sort,
Fins dashbordet i grått/sort eller andre farger enn beige/sort?


2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

ladov

Du må vel uansett ha trefas for å få supercharge så da er det 3,6kW-laderen som er aktuell for deg og da holder det vel med en 16A-kurs men hvis du legger på til 20A så har du litt å gå på til andre ting i garasjen.

Jeg har 11kW-trafo, den er et digert drog på over 100 kg. Den brummer litt, noen ganger så vidt hørbart, andre ganger så høyt at jeg er veldig glad den ikke er i en etasje noen oppholder seg i(men den er fortsatt ikke så høy at man må heve stemmen for å føre en samtale). Brummingen ser ikke ut til å følge noe mønster. Hadde jo ventet at det fulgte belastningen men neida..

Sikringskapet brummer jo litt fra før men jeg skal ikke påstå jeg kan høre at det går 11kW ekstra der.

Kan ikke tenke meg at den 3,6kW wallboxen kan justeres *opp*, du vil jo uansett ta en sikring.. Så vidt jeg har forstått det så er det chameleon-laderen i bilen som styrer effekten etter hva wallboxen rapporterer den kan levere.

Det er vel teoretisk mulig å omprogrammere wallboxen til å rapportere at den kan levere mer enn 3,6kW men det er ikke noe jeg ville gitt meg ut på uten å ha pusset opp elektronikk-kunnskapene mine, bedt 10 ave maria og ofret en geit til Zevs før jeg begynte..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Elmar

Ok, mener å ha lest en som fikk installert en wallbox hvor 16A sikringen gikk og når elektrikeren kom å sjekket så hadde de glemt å justere ned boxen....

Tenkte da at det var mulig å ha den på mer hvis man har 20A.

2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

torjen6

Ja, men han fant ut at ladere han hadde fått var moda til 7,2 kw.
Alle iPont laderen er stort sett like, forskjelen på 3,6 kw og 7,2 kw er kun ein jumper som er flytet.
Ifølge ingeniør i England som eg hadde på besøk.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Flips

Sitat fra: Elmar på fredag 31. oktober 2014, klokken 20:55
Må bestemme meg i løpet av noen uker nå.

Skal pendle 30km hver vei
Gammelt sikringsskap IT- nett med
2x 50amp 1-fas hovedsikringer
Må legge en ny kurs ut til garasjen,
får maks 20 amp uten å søke.

Hvis jeg kjøper en Zoe Intens easy charge,
Siden jeg ikke får nok strøm til supercharger

1. Hvor stor kurs bør legges ut til garasjen?
2. Jeg må tydeligvis ha trafo, hvordan ser den ut,
noen som har bilde, eller mål og vekt?
3. Er det noe støy fra trafoen? Eller fra laderen/bilen?
4. Er det støy fra sikringskap når bilen lader, pga belastning?
Skapet står rett på utsiden av ene barnerommet.
5. Er det mulig å justere effekten på wallboxladeren? Kan man få den til å lade mer enn de oppgitte 3,6kw?
6. Vet at øvre del av dashbordet byttes ut i sort,
Fins dashbordet i grått/sort eller andre farger enn beige/sort?
1. 16-20A så vidt jeg vet
2. Har ikke mulighet til å ta bilde nå, men 3,6 kW trafoen er ikke så stor
3. Har ikke merket noe støy fra trafoen. Det kommer en lyd fra bilen når den lader, men den er veldig svak
4. Har ikke merket noe av dette heller
5. Dette må noen andre svare på ;)

ladov

Hvis jumperen i wallboxen gir deg valget mellom 3,6 og 7,2kW får du ikke utnyttet en 20A kabel fullt ut nei.

Med alle mulige forbehold om hvor avansert chameleon laderen egentlig er.. Når du bremser blir jo ladeffekten tilsynelatende justert trinnløst så det er i det minste tenkbart at ombordladeren kan justere ladeffekt i små trinn fra 3,6 til 4,5kW for å utnytte 20A fullt ut.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Elmar

Tusen takk for alle svar, var noe sånt som du skisserer Ladov jeg håpet på, at det gikk å stille den på 4,5kW.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

TM

Sitat fra: Elmar på lørdag 01. november 2014, klokken 22:34
Tusen takk for alle svar, var noe sånt som du skisserer Ladov jeg håpet på, at det gikk å stille den på 4,5kW.
Har litt vanskelig for å forstå hvorfor du vil øke ladehastigheten til 4,5 kW. En kurs bør uansett ikke belastes nær 100 % av kapasiteten over lang tid på grunn av økt brannfare. Dessuten legges det inn en margin på sikringen, for å unngå at den slår ut i det øyeblikket ladingen startes. Infratek bruker derfor 20A sikring og 4mm2 lading på en kurs for 16A lading. Bedre med sikker og pålitelig lading med 3.6 kW enn usikker 4.5 kW lading er min vurdering

Elmar

Helt enig, tenkte bare at hvis den på. 3,6kW gikk på 16A så burde jeg kunne hente ut mer på 20A. Men er ikke noe big deal.

Var mest siden jeg ikke kan få 11kW :)

2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Elmar

Hva er viktig å få med av utstyr til bilen?

Tenker:
Zoe Intens easy-charge
Farge grå neptun - KNR
17" felger sommer
17 el. 16" vinter piggfritt
Midtarmlene
Bagasjeromsmatte?
Skvettlapper?
Lader for jobb hvis det er Tn-nett? Pris?
Hyttelader, betale nå, vente på ny versjon?
Setetrekk?
Andre ting?
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Elmar

2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Herlingo

Hva kostet skvettlapper? Jeg skulle gjerne hatt det.
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

torjen6

#12
Her er link til video om å leve med Zoe:
https://www.youtube.com/watch?v=pYihAWMyEO0&list=UUpkKQD5VVppGIAVlo296oAA

Lars C. Krogenæs
Forum Admin
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Elmar

Takk for alle svar og informasjon ellers her på forumet, da ble det en Zoe til slutt, bestilt i dag :)

2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Elmar

2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA