Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla SC E18 mellom Drammen og Karlstad

Startet av rene, søndag 16. november 2014, klokken 22:27

« forrige - neste »

rene

En kompis kjedet seg litt, så han laget en rekkeviddekalkulator for EL-bilene som finnes tilgjengelig på det norske markedet. Kul fremstilling:

http://rekkeviddeangst.carr.no/

Amoss

Sitat fra: rene på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:02
En kompis kjedet seg litt, så han laget en rekkeviddekalkulator for EL-bilene som finnes tilgjengelig på det norske markedet. Kul fremstilling:

http://rekkeviddeangst.carr.no/

Artig sak :)  Du får tipse ham om at neste gang han kjeder seg så kan han legge inn en "Tur/Retur" knapp som viser hvor lang man kan kjøre før man må snu for å rekke tilbake til utgangspunktet før bilen stopper ;)

Men ja, en veldig god visualisering av hvor langt man kommer med bilene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Epleskreller

#2
Her tar de hensyn til elevasjon.. Det er jo vesentlig ;)

http://www.jurassictest.ch/GR/

men langt fra perfekt den heller :P
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Brede


gss

Sitat fra: Epleskreller på fredag 31. oktober 2014, klokken 13:16
Her tar de hensyn til elevasjon.. Det er jo vesentlig ;)

http://www.jurassictest.ch/GR/

men langt fra perfekt den heller :P

Det er fremstillingen på http://rekkeviddeangst.carr.no/ som er annerledes og egentlig ganske fin. Hvor godt den stemmer skal jeg ikke mene noe om, men fremstillingen er fin.

Når man skal beregne reell rekkevidde synes jeg denne fungerer fint:
https://evtripplanner.com/planner/2-4/

Amoss

Sitat fra: Epleskreller på fredag 31. oktober 2014, klokken 13:16
Her tar de hensyn til elevasjon.. Det er jo vesentlig ;)

http://www.jurassictest.ch/GR/

men langt fra perfekt den heller :P

Sant nok, men der må du plotte inn en og en tur. På den over kan man kjapt se hvor langt man kan regne med å komme når man planlegger innkjøp av bil, så man raskt kan se hvilke biler som kunne egne seg. Rett og slett svare på "Hvilke reisemål kan jeg regne med å kunne nå hjemmefra dersom jeg kjøper meg en elbil?" Klart, å ta hensyn til topografien på veien hadde gjort den enda mer nyttig, eller som jeg var inne på - "Hvilke reisemål kan jeg regne med å kunne nå hjemmefra og kommer hjem igjen i fra uten å lade?"

Kjekt var også etter mitt syn at man lett kunne se både hvor langt man kunne håpe å nå en god sommerdag, og hvor langt man kan forvente å nå en kald vinterdag. At man nok i tillegg må trekke fra litt for å ha litt marginer å gå på vinterstid får man heller vurdere selv.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Foleson

Kjempefin visualisering av rekkevidde. Kom en kollega her i dag og lurte på å kjøpe elbil og hvor langt han kunne kjøre med forskjellige biler, og da passet det utrolig godt med dette kartet. Kudos.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Tesla P85D

Noen som klarer å kjøre 450-500 km på sommeren?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

cra

Ja, framstillinga på denne var genial! Langt overlegen konsentriske sirkler som i kartet på f.eks. Leafen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pberg

Den der er veldig lik den i navien på i3,og på appen.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Sense

Synes kanskje den er vel optimistisk. Tror jeg ville fått rekkeviddeangst om jeg skulle reist fra Hønefoss til Trondheim på en lading med 85kw. Men det er kanskje derfor nettsiden heter nettopp "Rekkeviddeangst"

Lurer også på hvordan Leaf kan ha så mye større rekkevidde enn E-Golf. De er vel så godt som identiske i rekkevidde.

Tai

Morsom men ganske ubrukelig. Den representerer jo bare best case secenario, hvis Norge var helt flatt, veibanen av høyeste standard og kjøring med et eggeskal mellom fot og pedal.

Legg inn litt flere faktorer så kan den bli interessant.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

ninjacarr

Amoss: god idé om hjemtur! Har lagt inn en "tur-retur"-bryter nå som effektivt viser halv range.

Som gss og Amoss sier, poenget er ikke å kunne beregne nøyaktig hvor man må lade på en spesifikk tur. Det finnes det bedre egnede verktøy til, f.eks jurassictest som Epleskreller nevner, som tar høyde for elevasjon og annet. Greia her er å kjapt kunne sammenligne kjøretøyene, men ved å bruke det faktiske veinettet istedet for de kjipe konsentriske sirklene.

pberg, har ikke sett i3-navigasjonen, men det må jo være et godt tegn :-) Oppdaterer den i realtime mens man kjører?

Sense, jeg har i hovedsak brukt http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiler-i-dag som referanse for nøkkeltallene. Hvor korrekte disse tallene anses for å være, vet nok dere her bedre enn meg. Er det en konsensus her om bedre kilder? Burde jeg dele flere av bilene opp i årsmodeller med forskjellig range?
For Leaf spesifikt brukte jeg 76 (min), 199 (test) og 233 (max) km som referansetall. Har nå endret dette til 122/199/199 nå ihht tall fra forhandlerens webside, dermed ligner den mer på e-Golf (100/190/190).

Tai, kommer nok dessverre ikke til å hensynta faktorer som har med veistandard eller elevasjonsforskjell å gjøre, kun distanse. Men hvis du har tanker om andre ting som kan utløse ulike min/max-rekkevidder, er det bare å skrike ut.

Ellers takk for både positiv og konstruktiv kritikk! Pøs gjerne på hvis dere har mer.

rene

Du har ikke sett i3-navigasjonen? Du vet at du har prøvekjørt bilen?

ninjacarr

Kastet ett blikk på både den og i8-konsollet og tenkte "jepp, standard bmw-interface". Tror aldri jeg testet navigasjonen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA