Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte seter i e-Golf..

Startet av sjeverni, søndag 16. november 2014, klokken 21:54

« forrige - neste »

haggen

Mente selvfølgelig levering + vinterdekk :)
Kan for øvrig nevne at jeg ikke merker vesentlig forskjell mellom kjøring på vinter og sommerdekk på min i3 når det gjelder forbruk.
Det kan kanskje skyldes at den har den beste dekk teknologien på markedet for elbil.

hdh

Sitat fra: haggen på tirsdag 11. november 2014, klokken 13:47
Jøss!
Koster Zoe bare 150' + levering og sommerdekk? Det var veldig billig, løp og kjøp!

Zoe begynner på 199.000,-. Jeg vet at i3 begynner på 249.000,- men begynner du å krysse av på utstyrslisten (noe de fleste gjør) havner du ganske fort over 300.000,-.
Sort '14 Renault Zoe Intens

K S

Sitat fra: haggen på tirsdag 11. november 2014, klokken 13:54
Mente selvfølgelig levering + vinterdekk :)
Kan for øvrig nevne at jeg ikke merker vesentlig forskjell mellom kjøring på vinter og sommerdekk på min i3 når det gjelder forbruk.
Det kan kanskje skyldes at den har den beste dekk teknologien på markedet for elbil.

Betalte du 250.000 for i3 inkludert vinterdekk?

Zoe fåes for 199.000 - 25.000 hvis en vraker en bil (kjøpe bil på finn.no til 3000, vrake og motta 3000 i vrakpant) pluss vinterdekk. Til den prisen er nok Zoe desidert det beste kjøpet....

haggen

Jeg skrev ikke 250 inkl. vinterdekk, men 250,- + klargjøring og vinterdekk. Dvs ca. 272000,-
Det er en knall bil du får til den prisen, ekstra er ekstra. Jeg kjenner personlig en som har valgt laveste mulig pris, og er fornøyd med det.

Ekstrautstyr kan man vel velge på Zoe også?

Men det var ikke noe forsøk på å snakke ned Zoe, den er veldig bra priset den,  jeg syns bare det var litt drøy påstand at det skilte 100' mot i3.

haggen

Ellers så hadde jeg nok heller vurdert Zoe opp mot Kia Soul om jeg ikke ville ha Premium bil. Og da hadde jeg kanskje bikket mot Soul personlig.
Mange syns at en Toyota Avensis er ett bedre kjøp enn en bmw 3 serie også, men mange andre, og spesielt bmw 3 serie eiere, er ikke enige i det. Så det er din vurdering at Zoe er ett bedre kjøp enn en i3, personlig er jeg veldig uenig med deg.  ;D
Ingen av oss kan påberope oss objektivitet etter min mening.

Thomas Parsli

Sitat fra: haggen på tirsdag 11. november 2014, klokken 13:54
Det kan kanskje skyldes at den har den beste dekk teknologien på markedet for elbil.

Hva er det?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Minner om at temaet er "Rekkevidde test mellom forskjellige elbiler", ikke "min premium BMW er bedre enn alt annet" eller "jøss så dyr BMW er"...

Hvis man setter sommerdekk på alle fire bilene er det åpenbart marginal forskjell i rekkevidde!
(Nå vil helt sikkert noen påstå at e-Golf går enda lenger... Mest fordi de har e-Golf selv.)


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sjeverni

Jeg vil også nevne at i3 var på enden hele tiden på filmen og derfor hadde den laveste vind motstand dersom bilene har kjørt for nærme...
Og jeg er enig at sommer dekk gir laveste rulle motstand.... ::)
e-Golf bestilt 03.10.'14. Levering tid ca. Mars 2015
Night Blue m. Shetland beige interiør, VP+++

haggen

Parsli: Point taken, blir lett revet med :) Det var ikke mitt poeng at min i3 er bedre en noen andre, men at det ikke er objektive valg som ligger til grunn for valg av bil. Så derfor er det tull å hevde at Zoe er ett bedre kjøp en I3 fordi den er billigere og går omtrent like langt. Men det er selvfølgelig helt ok for meg at noen vektlegger pris mere en de unike egenskapene ved min bil.

Det ble utviklet egne lavfriksjonsdekk til i3. Jeg har ikke sett andre med tilsvarende lav friksjon.

Utfra tester jeg har sett så er disse bilene så like på rekkevidde at det er vanskelig å skille. Rekkevidde varierer som kjent med forholdene, og det kan slå ulikt ut for de aktuelle bilene.

arnkl

#24
Sitat fra: sjeverni på tirsdag 11. november 2014, klokken 16:50
Og jeg er enig at sommer dekk gir laveste rulle motstand.... ::)

Det er slett ikkje sikkert. Mine vinterdekk (Nokian R2) gir merkbar lavare forbruk enn sommardekka (Goodyear RSA). Køyrde Stavanger-Sotra no i helga på 171 Wh/km med regn heile vegen. Oppnådde ikkje så lavt forbruk med sommardekka.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Amoss

Sitat fra: arnkl på tirsdag 11. november 2014, klokken 22:32
Sitat fra: sjeverni på tirsdag 11. november 2014, klokken 16:50
Og jeg er enig at sommer dekk gir laveste rulle motstand.... ::)

Det er slett ikkje sikkert. Mine vinterdekk (Nokian R2) gir merkbar lavare forbruk enn sommardekka (Goodyear RSA). Køyrde Stavanger-Sotra no i helga på 171 Wh/km med regn heile vegen. Oppnådde ikkje så lavt forbruk med sommardekka.

Nå er vel strengt talt Goodyear RSA "helårsdekk", ikke sommerdekk?  Men ellers har du jo rett, R2 er dekk med ekstra lav rullemotstand så vidt jeg vet...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sjeverni

Sitat fra: arnkl på tirsdag 11. november 2014, klokken 22:32
Sitat fra: sjeverni på tirsdag 11. november 2014, klokken 16:50
Og jeg er enig at sommer dekk gir laveste rulle motstand.... ::)

Det er slett ikkje sikkert. Mine vinterdekk (Nokian R2) gir merkbar lavare forbruk enn sommardekka (Goodyear RSA). Køyrde Stavanger-Sotra no i helga på 171 Wh/km med regn heile vegen. Oppnådde ikkje så lavt forbruk med sommardekka.

Er det samme dimensjon på begge sommer og vinterdekk?
e-Golf bestilt 03.10.'14. Levering tid ca. Mars 2015
Night Blue m. Shetland beige interiør, VP+++

arnkl

Sitat fra: sjeverni på onsdag 12. november 2014, klokken 07:55
Sitat fra: arnkl på tirsdag 11. november 2014, klokken 22:32
Sitat fra: sjeverni på tirsdag 11. november 2014, klokken 16:50
Og jeg er enig at sommer dekk gir laveste rulle motstand.... ::)

Det er slett ikkje sikkert. Mine vinterdekk (Nokian R2) gir merkbar lavare forbruk enn sommardekka (Goodyear RSA). Køyrde Stavanger-Sotra no i helga på 171 Wh/km med regn heile vegen. Oppnådde ikkje så lavt forbruk med sommardekka.

Er det samme dimensjon på begge sommer og vinterdekk?

Ja. 19" på begge.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sjeverni

Sitat fra: arnkl på onsdag 12. november 2014, klokken 08:06
Sitat fra: sjeverni på onsdag 12. november 2014, klokken 07:55
Sitat fra: arnkl på tirsdag 11. november 2014, klokken 22:32
Sitat fra: sjeverni på tirsdag 11. november 2014, klokken 16:50
Og jeg er enig at sommer dekk gir laveste rulle motstand.... ::)

Det er slett ikkje sikkert. Mine vinterdekk (Nokian R2) gir merkbar lavare forbruk enn sommardekka (Goodyear RSA). Køyrde Stavanger-Sotra no i helga på 171 Wh/km med regn heile vegen. Oppnådde ikkje så lavt forbruk med sommardekka.

Er det samme dimensjon på begge sommer og vinterdekk?

Ja. 19" på begge.

Vanligvis er vinterdekk mye mykere enn sommerdekk og derfor har mer rullemotstand...
e-Golf bestilt 03.10.'14. Levering tid ca. Mars 2015
Night Blue m. Shetland beige interiør, VP+++

Thomas Parsli

Sitat fra: sjeverni på onsdag 12. november 2014, klokken 08:48
Vanligvis er vinterdekk mye mykere enn sommerdekk og derfor har mer rullemotstand...

Det er nettopp det som er poenget med vinteredekk :)

At det er mulig å finne sommerdekk (eller "helårsdekk") med høy rullemotstand sier deg selv, men høy rullemotstand er i utgangspunktet ikke en positiv egenskap på sommerdekk (til vanlig bruk) da det medfører høyere forbruk og raskere slitasje.

Det er også mulig å finne vinterdekk med ekstremt lav rullemotstand, men disse fungerer ofte dårlig på Norsk vinterføre.

I gamle dager ble vinterdekk kallt "friksjonsdekk"... :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA