Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkerte ved siden av en TMS med hengerfeste , se bilde

Startet av kjbu, søndag 16. november 2014, klokken 18:33

« forrige - neste »

kjbu

I fjor : Start av forvarming kunne medføre MER strøm på batteri etter forvarming (f.eks økning fra 80% til 82% etter 30 min forvarming med 14A lading)

I sommer : firmware update på service

De siste dagene : Forvarming + lading i 30 min medfører nedgang fra 80% til 76% batterinivå. Dette ved plussgrader. Virker som lading stopper helt når forvarming starter.

Jeg har ladestasjon på 14A og Leif lades til 80% i løpet av kvelden/natten. Starter forvarming via app eller timer, mens ladekabel står i.

Er det flere som har opplevd dette etter firmware-update?

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Kjell Leaf

Jeg gjør en test på min nå, den står med 10 A ladekabel. Bilen er ferdig ladet til 80%, så får vi se om ladingen starter etter en liten stund når varmen er på. Skal la den stå en halv time. Hvor mange grader var det når du forvarmet din bil ? Jeg har også en oppdatering fra i sommer.
Kommer tilbake med info etter testen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Strømbil

Har stadig opplevd dette når jeg lader med 10A kabelen. Sier seg selv at det blir overforbruk om klima trekker mer enn 2.3kW når det varmer. Alt over dette må da hentes fra batteriet. Tallene er nok litt lavere og, siden man har en del tap i ladeprosessen.
Når jeg har 16A kabel plugget i bruker det å gå bra å forvarme uten at det trekkes noe fra batteriet. At du får noen prosent mer kapasitet må ha noe med økningen i temp på batteriet å gjøre.
Svart Nissan Leaf 2013.

emil

De gangene jeg forvarmer (timer) med min USA bil har jeg alltid ca 5% mindre batteri en når jeg ikke forvarmer, selv med 16A ladekabel. Kan være fordi jeg kun forvarmer når det er en del minusgrader ute.

Oppgradert bil med varmepumpe bør klare det bedre enn min.

Kjell Leaf

#4
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:40
Jeg gjør en test på min nå, den står med 10 A ladekabel. Bilen er ferdig ladet til 80%, så får vi se om ladingen starter etter en liten stund når varmen er på. Skal la den stå en halv time. Hvor mange grader var det når du forvarmet din bil ? Jeg har også en oppdatering fra i sommer.
Kommer tilbake med info etter testen.
OPPDATERING :
Da har bilen stått på forvarming en halv time og den har nå falt fra 80% til 77% og ladingen er enda ikke startet.
Jeg har ikke oppdaget det før fordi jeg alltid starter lading fra mobilen etter at jeg har slått på forvarmingen. Da er det bare de forste 5-10 minuttene strømmen går i minus, deretter øker det på batteriet selv med 10 A.
Jeg lar nå varmen stå på for å finne ut hvor langt ned batteriet må før ladingen starter.
NY OPPDATERING :
Det viser seg at ladingen startet selv om det ikke viste i appen, men den startet nok ikke helt med en gang tror jeg.
Etter ca 30 minutt var den altså falt fra 80 til 77%. Men etter ca 45 minutt var det 79 % på batteriet.
Jeg har funnet ut at det er bedre å starte ladingen og så sette på varmen, men skal teste det også senere når bilen er helt kald..
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Hvis du med "lading+forvarming" mener at du lader når forvarming slås på, er det "Timer Priority" som styrer om du foretrekker varm bil eller ladet batteri.

Leaf har så vidt jeg vet aldri startet lading selv om forvarming har brukt av batteriet, med unntak av når en "Charge Timer" slår til.

Det kom en firmwareoppdatering for en stund siden som endret hvor mye forvarming tok av batteriet, men jeg kan ikke huske at den "stoppet" lading ved lading+forvarming.

Husk at Nissan skrur på GOM i hver oppdatering, i tillegg til reservert topp og bunn på batteriet...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kjell Leaf

#6
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:45
Hvis du med "lading+forvarming" mener at du lader når forvarming slås på, er det "Timer Priority" som styrer om du foretrekker varm bil eller ladet batteri.

Leaf har så vidt jeg vet aldri startet lading selv om forvarming har brukt av batteriet, med unntak av når en "Charge Timer" slår til.

Det kom en firmwareoppdatering for en stund siden som endret hvor mye forvarming tok av batteriet, men jeg kan ikke huske at den "stoppet" lading ved lading+forvarming.

Husk at Nissan skrur på GOM i hver oppdatering, i tillegg til reservert topp og bunn på batteriet...

Thomas
Nei den stopper ikke lading når varmen skrus på, men når bilen står på 80% og er ferdig med å lade og du da starter forvarming virker det som om ladingen ikke starter umiddelbart etter at varmen starter. Men den slår på ladingen etter at batteriet mister litt strøm. Men jeg skal teste det samme som nå bare at denne gang skal jeg selv starte lading fra app samtidig med lading for å se om det blir like mye fall da, noe jeg ikke tror.
Det er ikke enten varme eller lading, etter en liten stund går det ikke over 2 KW til varme, det ser jeg på skjermen i bilen, da vil jo overskuddet gå til batteriet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Belloq

Lader med 16 amp, og har hele tiden slitt med at bilen etter forvarming går ned til 74%-76% Både før og etter ny oppdatering i bilen, men noen ganger ytterst få ganger så har jeg 82%. Bilen taper seg jo ikke når man lader til 100% ved forvarming.
P85 2014

Bil2

Har også opplevde dette for første gang i høst. Lader til 80%, og denne ladingen er ferdig på natta en gang. Når bilen er blitt forvarmet har batteriindikatoren i bilen flere ganger sunket med en strek.
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

hansrune

Samme her. Den mister nå et strek rimelig umiddelbart etter start (i garagen faktisk) ved 20min forvarming og 3 grader i garagen. 2012 model, 40000km, siste service 4/9. Gjennomsnitt 0,16kwH/km For eksempel....

Sverre_E

Prøv forvarming over lengre tid. Da pleier det å være mer enn 80% når jeg kommer til bilen.
Har til og med kommet til 11 streker en gang den forvarmet med 16A i en times tid.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

hansrune

Det er vel 10A tilkobling som blir mindre enn det oppvarmingen tar. Godt poeng å sette på tidligere, for oppvarming når jo tiltenkt temperatur til slutt.

smaug01

#12
Hos meg så har dette variert litt. Har ikke brukt forvarming så mye men de fleste tilfeller har SOC ligget på rundt 76-78% med forvarming på i kanskje 15min. Den siste gangen nå derimot var SOC på 82% og bilen ble ikke forvarmet særlig lengre enn 15min da heller. Tenker at det har noe med temperatur og dagsform å gjøre så har slått meg til ro med det.
Edit: Bilen har sw levert med bilen mai.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

skysurfer

Jeg har alltid rundt 82% SOC ved ca. 15min forvarming ved 24A.
Jeg har da satt 80% i menyen og ikke brukt trikset med ladetimeren for å få den til å stoppe på 80%. Kan det være noe forskjell der?
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

kjbu

Som trådstarter kan jeg legge til at jeg ønsker ikke å slite ut batteriet med forvarming. Ønsker at strøm tas fra strømnettet, men nå etter firmwareupdate virker det som det meste tas fra batteriet. Flere ladesykluser sliter på batteriet og levetiden går ned.

Med 14A ladestrøm, gir det 3,2kWt. I tillegg til 4% redusert batterikapasitet på 30 min, er det 22kW *0,04 / 0,5 = 1,76kWt. Summen av disse sier at forvarmingen har brukt 5kW (5000W). Det kommer VELDIG mye varme fra en ovn på 5000W, tror ikke det er tilfelle ved forvarming i plussgrader over den halve timen. Derfor tror jeg at KUN batteriet brukes ved forvarming nå etter firmware-update.
Jeg har ikke strømmåler på ladestasjonen så jeg kan ikke se om det trekkes strøm derfra. Noen som har denne muligheten?

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA