Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av fonberg, søndag 16. november 2014, klokken 16:33

« forrige - neste »

fonberg

Står parkert i Vulkan. Type 2- plassene har en infolapp om 50 kr/time og maks 4 timer, men i andre enden på samme plan er det også ladebokser, disse må låses opp og jeg antar de har schuko(?) Noen som vet om disse har vanlig takst (20,-/t), eller ladeplasstakst (50,-/t)?

Forresten synes jeg det er litt teit at man ihht reglementet ikke kan sette bilen på Type 2 over natta pga. 4-timersregelen. Men det bør jeg vel si til Europark, og ikke til forumet :-D
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cra

Har parkert i huset på Vulkan tidligere (i sommer), og betalt vanlig takst. HAr da stått på de låsbare boksene som har shucko.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fonberg

Nye satser og 4 timers tidsbegrensning gjelder fra 20. oktober sto det på lappen. Men det var ikke spesifisert om det gjaldt bare type 2-plassene, eller om det gjaldt alle plasser forbeholdt elbil. Lappene hang bare på enkelte elbilplasser, og P-lapp med elbiltakst kan bare kjøpes på automaten nærmest type 2-plassene. Hm...
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cra

Da høres det veldig ut til at det er type-2 plassene som koster ekstra, og at de er ment som "ladeplasser med betaling". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: fonberg på fredag 31. oktober 2014, klokken 00:04
Forresten synes jeg det er litt teit at man ihht reglementet ikke kan sette bilen på Type 2 over natta pga. 4-timersregelen. Men det bør jeg vel si til Europark, og ikke til forumet :-D

4-timer lading på Type-2 er jo nok, så dette er vel et forsøk på å dele godene.
Men ville du virkelig lade "hele" natten til 50,-/timen?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

fonberg

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:29
Sitat fra: fonberg på fredag 31. oktober 2014, klokken 00:04
Forresten synes jeg det er litt teit at man ihht reglementet ikke kan sette bilen på Type 2 over natta pga. 4-timersregelen. Men det bør jeg vel si til Europark, og ikke til forumet :-D

4-timer lading på Type-2 er jo nok, så dette er vel et forsøk på å dele godene.
Men ville du virkelig lade "hele" natten til 50,-/timen?

Thomas

Poenget mitt er at når jeg kom kl. 22 om kvelden og ville ha bilen ferdigladet påfølgende morgen, måtte jeg gått ned og flyttet bilen til ladeplassen i løpet av natta. Jeg mener det ville vært praktisk om firetimersgrensa gjaldt f.eks. mellom kl. 08 og 22, og at bilen kunne stå lovlig mellom 22 og 08.

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

RaBalder

Sitat fra: fonberg på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:34
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 31. oktober 2014, klokken 09:29
Sitat fra: fonberg på fredag 31. oktober 2014, klokken 00:04
Forresten synes jeg det er litt teit at man ihht reglementet ikke kan sette bilen på Type 2 over natta pga. 4-timersregelen. Men det bør jeg vel si til Europark, og ikke til forumet :-D

4-timer lading på Type-2 er jo nok, så dette er vel et forsøk på å dele godene.
Men ville du virkelig lade "hele" natten til 50,-/timen?

Thomas

Poenget mitt er at når jeg kom kl. 22 om kvelden og ville ha bilen ferdigladet påfølgende morgen, måtte jeg gått ned og flyttet bilen til ladeplassen i løpet av natta. Jeg mener det ville vært praktisk om firetimersgrensa gjaldt f.eks. mellom kl. 08 og 22, og at bilen kunne stå lovlig mellom 22 og 08.
Her er man uenige. Det kan vi være enige om.

Foreløpig vokser ikke ladere med god effekt på trær akkurat.

Så om du kobler til klokken 22 og lader maksimalt (du har vel dobbelt-lader), så er bilen ferdig før klokken 02.
Da synes jeg ikke det er greit at den skal stå å okkupere en såpass viktig ressurs i enda 6 timer uten å lade. Selv om det er natt.

Synes de reglene er gode  ::)

Havebigfun

Man kan ha en praktisk tilnærming- de gangene jeg var på Vulkan var det en del ledige ladeplasser- som regel ladet 1-2 biler samtidig. Hvis det er slik om natten er det unødvendig med denne 4-timers begrensningen.

RaBalder

Jeg har kommet til 22kW punkter klokken 2-3 på natten. Da for å lade et par timer for å komme meg videre.

Dersom da alle punkter er opptatt av biler som lader så effektivt som mulig, ja så er det greit. Jeg har jo ikke noe større rett til å lade enn andre  ::)


Men jeg hadde blitt sur dersom noen av punktene var okkupert av en bil som ikke lader  >:(

Å stille ned ampere for at ladingen skal ta hele natten likestiller jeg med å ikke lade. Man beslaglegger et ladepunkt uansett.

Havebigfun

Jeg er helt enig i at det (fortrinnsvis) bør være ledige ladere til enhver til- Jeg regner med at Vulkan kan se på bruken av laderne og legge til rette for optimal utnyttelse/ tilgang.
Det er ingen vits at man skal flytte den ferdigladede bilen kl 0330 når det er 3 andre ladere ledige.
Ettersom det koster å lade vil de færreste beslaglegge laderen lengre enn nødvendig- selv om det sikkert er mange som vil drøye litt når man skal flytte bilen midt på natta- men de betaler for det.

fonberg

Jeg leste nøyere på informasjonen da jeg henta bilen, og da så jeg at betingelsene 50,- /time og maks 4 timer kun gjaldt (semi)hurtigladerne. Dvs hvis man skal stå over natta kan man lade på ett av schucko-punktene til vanlig takst.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

mogu

Sitat fra: fonberg på søndag 02. november 2014, klokken 07:15
Jeg leste nøyere på informasjonen da jeg henta bilen, og da så jeg at betingelsene 50,- /time og maks 4 timer kun gjaldt (semi)hurtigladerne. Dvs hvis man skal stå over natta kan man lade på ett av schucko-punktene til vanlig takst.

Hei, jeg leier parkeringsplass på vulkan om dagen og får snart el-bil. Noen som har funnet ut om det er fritt villt for å lade på disse schuko-boksene? Er det samme nøkkel som de offentlige ladeplassene, eller er det en egen?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

cra

Sitat fra: mortegun på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:40
Er det samme nøkkel som de offentlige ladeplassene, eller er det en egen?

Vanlig nøkel (som du får ved f.eks. medlemskal i elbilforeningen) passer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mogu

Sitat fra: cra på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:57
Sitat fra: mortegun på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:40
Er det samme nøkkel som de offentlige ladeplassene, eller er det en egen?

Vanlig nøkel (som du får ved f.eks. medlemskal i elbilforeningen) passer.

Flott, det var dette jeg håpet på! Takk for svar! :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA