Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: tessy på lørdag 13. juni 2015, klokken 11:14
Jeg har en 400V 32A 3-fas i teorien, som er skrudd ned til 25A pga nett selskapet, Salto boks, kan jeg bruke denne til en B-klasse, På Teslaen får jeg nå maks 16-17kw siden den er skrudd ned, vil jeg få 11kw på en B-klasse, eller bare 8-8,5kw siden den bare gir 24A.

Saltoboksen vil si til bilen at her er det 24A tilgjengelig. Bilen tenker helt topp for jeg trenger ikke mer enn 16A og får dermed ladet på 11kW.

tessy


Softblue

Tesla would share its charging stations if other vehicles could handle the power.

Mercedes B electric har motor og batteri fra Tesla, så da venter i spenning.

http://www.freep.com/story/money/cars/2015/08/04/tesla-charging-stations-michigan-sales-styling-car-seminar/31119523/
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Griffel

Sitat fra: Softblue på søndag 09. august 2015, klokken 17:10
Tesla would share its charging stations if other vehicles could handle the power.

Mercedes B electric har motor og batteri fra Tesla, så da venter i spenning.

Men Mercedes B har ikke Teslas system for bruk av SC, så du må nok vente med spenning til det kommer nye modeller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Og selv om B har Tesla-batteri, er det så lite at det neppe klarer å ta imot strømmene SC kan levere og dermed klarer den ikke å "handle the power"...

Softblue

#215
Ser vel ikke batteristørrelsen på 36Kw som noe problem, del vil bare ta 10-15 minutter å lade fullt med SC :D
Det er vel bare et tidsspørsmål før noen finner ut hvordan det skal gjøres eller hvordan man moterer dobbeltlader  :-\
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

emil

Sitat fra: Softblue på tirsdag 11. august 2015, klokken 11:15
Ser vel ikke batteristørrelsen på 36Kw som noe problem, del vil bare ta 10-15 minutter å lade fullt med SC :D
Det er vel bare et tidsspørsmål før noen finner ut hvordan det skal gjøres eller hvordan man moterer dobbeltlader  :-\

Større batteripakker kan ta imot mer strøm på samme tid enn små pakker og derfor tipper jeg at Tesla-pakka til MB er for liten til å kunne ta i mot strømstyrken Tesla krever som del av tilgang til SC.

Softblue

Videoen fra Bjørn Nyland viser at ladningen går saktere på Tesla S60 enn S85.
Man skulle imidlertid tro at det ville gå fortere å lade et lite batteri.
Etter det jeg skjønner så består SC av en serie med ladere som er av samme type som sitter i bilen men som til sammen kan lade opp til 120Kw DC-strøm.
Som det fremgår i videoen så lades en S60 med lavere strømstyrke fra SC enn S85.
Det ser ut som om SC beregner dette, så det virker ikke som om det er en fast maksimal strømstyrke som pumpes ut fra SC.

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

CitB59EL

Vil tro at lader justerer som vist på 60 Vs 85 mot b klasse sitt på ca 35 kWh slik at ladetid blir ca lik. Dette gjør jo alle hurtigladere idag også med mest fart på lav Soc. 120 KW på 35 hadde jo ladet batteri fort noen ganger helt til batteri tar skade:) håper også at Mercedes-Benz kontakter Tesla å for laget mulighet for superlativer. Hadde jo bilen mer anvendelig på lengre turer. Vi kjører opptil 25 mil pr idag med ca 1 time total ladetid underveis.

turfsurf

Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 11. august 2015, klokken 12:49
Vil tro at lader justerer som vist på 60 Vs 85 mot b klasse sitt på ca 35 kWh slik at ladetid blir ca lik. Dette gjør jo alle hurtigladere idag også med mest fart på lav Soc. 120 KW på 35 hadde jo ladet batteri fort noen ganger helt til batteri tar skade:) håper også at Mercedes-Benz kontakter Tesla å for laget mulighet for superlativer. Hadde jo bilen mer anvendelig på lengre turer. Vi kjører opptil 25 mil pr idag med ca 1 time total ladetid underveis.

Problemet med små batterier er antall minutter de okkuperer en SC pr kjørte kilometer. Så for ett gitt antall km kjørt vil en bil med mindre batteri (ladekapasitet) stå lengre ved SC og ikke lade. Kunne selvfølgelig vært løst med ekstra ladeplugger med mindre kapasitet, men da må man ha mere parkering.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Griffel

#220
Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 11. august 2015, klokken 12:49
håper også at Mercedes-Benz kontakter Tesla å for laget mulighet for superlativer. Hadde jo bilen mer anvendelig på lengre turer. Vi kjører opptil 25 mil pr idag med ca 1 time total ladetid underveis.
MB har helt bevist valgt bort mulighet for hurtiglading på denne modellen. Kanskje tenker de annerledes neste gang.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. august 2015, klokken 16:23
Sitat fra: CitB59EL på tirsdag 11. august 2015, klokken 12:49
håper også at Mercedes-Benz kontakter Tesla å for laget mulighet for superlativer. Hadde jo bilen mer anvendelig på lengre turer. Vi kjører opptil 25 mil pr idag med ca 1 time total ladetid underveis.
MB har helt bevist valgt bort mulighet for hurtiglading på denne modellen. Kanskje tenker de annerledes nestegang.

Og blir det noen "neste gang" bir det mest sansynlig Combo og ikke SC

Rav4_EV

Det er ikke SC som regulerer ladingen, men bilen. Slik er det også på Chademo og Combo.

Derfor kan i prinsippet alle biler lade på hurtigladere.

Neste gang blir vel type 2 med hurtiglading som på Tesla tenker jeg.
En plugg som passer til alt.
Hva i all verden skal man med denne klumpete Combo saken? Ser ut som en sykkel med støttehjul.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Brosmen

Tesla batteripakken består av tusenvis av battericeller med 18650 formfaktor (også kjent som lap-top batterier, eller mod-batterier for oss som har byttet ut sigarettene til fordel for det elektriske alternativet ;) ). På et 85KWh batteri er det flere celler å fordele ladespenningen på enn på et 60KWh batteri. Dermed går ladingen på det store batteriet fortere. Begrensningen ligger i hvor fort man kan lade hver enkelt celle før de tar (for mye) skade av det.
Så ja, vil tro at B-klassen også kunne brukt SC om det hadde vært lagt til rette for det, men bilen ville nok tatt opp ladeplassen minst like lenge som en Tesla med nesten 3 ganger større batteri.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

Griffel

Sitat fra: Brosmen på onsdag 12. august 2015, klokken 23:26
Tesla batteripakken består av tusenvis av battericeller med 18650 formfaktor (også kjent som lap-top batterier, eller mod-batterier for oss som har byttet ut sigarettene til fordel for det elektriske alternativet ;) ). På et 85KWh batteri er det flere celler å fordele ladespenningen på enn på et 60KWh batteri. Dermed går ladingen på det store batteriet fortere. Begrensningen ligger i hvor fort man kan lade hver enkelt celle før de tar (for mye) skade av det.
Så ja, vil tro at B-klassen også kunne brukt SC om det hadde vært lagt til rette for det, men bilen ville nok tatt opp ladeplassen minst like lenge som en Tesla med nesten 3 ganger større batteri.
Med andre ord, i et hvertfall ikke bruke lenger tid på en fullading. Men som sagt den muligheten er valgt bort.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA