Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

Rav4_EV

Det blir spennende å se om noen får Chademo adapteret inn i B-klassen. Etter det jeg husker har B-klasse vanlig type 2 kontakt. Chademo adapteret har samme "modifiserte" kontakt som du finner på Supercharger. Noen "ører" som forhindrer at pluggen ikke går inn.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

dundun

Får vel bare spikke dem av da ;)
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

AreLib

Noen som har prøvd lade b klasse med tesla umc koblet til blå 32 enfas?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

dundun

Ikke som jeg har sett, tester når jeg får bilen til uka, men regner med at den gir seg på 16a.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

AreLib

Idag låne jeg en b klasse. Lader nå på tesla umc 32a 1fas, plugget i kl 2115, tank var på reserve strøm. Nå kl 2315 viser den litt over halv tank, kan vi tolke det dithen at den lader med 7kw?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Griffel

Sitat fra: bensinhodet på fredag 22. mai 2015, klokken 23:17
Idag låne jeg en b klasse. Lader nå på tesla umc 32a 1fas, plugget i kl 2115, tank var på reserve strøm. Nå kl 2315 viser den litt over halv tank, kan vi tolke det dithen at den lader med 7kw?
Det er vel liten grunn til å tro noe annet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AreLib

Ja, glemte update, bilen lader ca 4 timer fra "reservetank" til full. Så kan trygt si den lader 7 kwå 32a enfas. med tesla kabel.
Fikk ikke prøvd på offentlig 7kw stasjon så om det går der vet jeg ikke, men uansett er det for min del et stort pluss at den lader på 32a  :)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Griffel

Sitat fra: bensinhodet på lørdag 23. mai 2015, klokken 11:35
Ja, glemte update, bilen lader ca 4 timer fra "reservetank" til full. Så kan trygt si den lader 7 kwå 32a enfas. med tesla kabel.
Fikk ikke prøvd på offentlig 7kw stasjon så om det går der vet jeg ikke, men uansett er det for min del et stort pluss at den lader på 32a  :)
Siden det stadig er snakk om et Tesla ladesystem krever nok 7kW lading på offentlig 7kW stasjon en såkalt lasket kabel. (som ikke er brukbar på en offentlig 11kW stasjon)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AreLib

Sitat fra: Griffel på lørdag 23. mai 2015, klokken 12:57
Sitat fra: bensinhodet på lørdag 23. mai 2015, klokken 11:35
Ja, glemte update, bilen lader ca 4 timer fra "reservetank" til full. Så kan trygt si den lader 7 kwå 32a enfas. med tesla kabel.
Fikk ikke prøvd på offentlig 7kw stasjon så om det går der vet jeg ikke, men uansett er det for min del et stort pluss at den lader på 32a  :)
Siden det stadig er snakk om et Tesla ladesystem krever nok 7kW lading på offentlig 7kW stasjon en såkalt lasket kabel. (som ikke er brukbar på en offentlig 11kW stasjon)
så da må man ha en egen ombygd kabel for å utnytte offentlige stasjoner? Regner med det kan bli spennende om man kobler den laskede på en 400v stolpe?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

jkirkebo

Sitat fra: bensinhodet på søndag 24. mai 2015, klokken 11:28
Sitat fra: Griffel på lørdag 23. mai 2015, klokken 12:57
Sitat fra: bensinhodet på lørdag 23. mai 2015, klokken 11:35
Ja, glemte update, bilen lader ca 4 timer fra "reservetank" til full. Så kan trygt si den lader 7 kwå 32a enfas. med tesla kabel.
Fikk ikke prøvd på offentlig 7kw stasjon så om det går der vet jeg ikke, men uansett er det for min del et stort pluss at den lader på 32a  :)
Siden det stadig er snakk om et Tesla ladesystem krever nok 7kW lading på offentlig 7kW stasjon en såkalt lasket kabel. (som ikke er brukbar på en offentlig 11kW stasjon)
så da må man ha en egen ombygd kabel for å utnytte offentlige stasjoner? Regner med det kan bli spennende om man kobler den laskede på en 400v stolpe?

Niks, da får du bare 1-fase 230V fra den. Kabelen er jo bare koblet til N og L1 i "stolpe-enden" mens L2 og L3 ikke er koblet til noe. At L1 og L2 er lasket i "bil-enden" har da null betydning for sikkerheten, men man ender da opp med 1-fase lading istedenfor 3-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2015, klokken 12:10
Sitat fra: bensinhodet på søndag 24. mai 2015, klokken 11:28

så da må man ha en egen ombygd kabel for å utnytte offentlige stasjoner? Regner med det kan bli spennende om man kobler den laskede på en 400v stolpe?

Niks, da får du bare 1-fase 230V fra den. Kabelen er jo bare koblet til N og L1 i "stolpe-enden" mens L2 og L3 ikke er koblet til noe. At L1 og L2 er lasket i "bil-enden" har da null betydning for sikkerheten, men man ender da opp med 1-fase lading istedenfor 3-fase.
[/quote]
Forutsatt at man ikke utfører laskingen feil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Softblue

Sitat fra: bensinhodet på lørdag 23. mai 2015, klokken 11:35
Ja, glemte update, bilen lader ca 4 timer fra "reservetank" til full. Så kan trygt si den lader 7 kwå 32a enfas. med tesla kabel.
Fikk ikke prøvd på offentlig 7kw stasjon så om det går der vet jeg ikke, men uansett er det for min del et stort pluss at den lader på 32a  :)

Jeg er ingen ekspert, men skjønner ikke dette helt. Kanskje jeg spør dumt?
Laderen i B Electric trekke inntil 11kw på 3-fase TN400v 16A.
Dette oppnås når hver fase L1, L2 og L3 gir 16A ved 230v.
På 1-fase (L1 til N) 230v vil laderen bare trekke 16A tilsvarende 3,6kw uansett om det er 32A i veggkontakten.
For å få 7Kw på 1-fase, så trodde jeg man måtte ha 22kw-lader som kan trekke 32 A på hver fase (400v TN)?
Blir 7Kw en slags 2-fase på 16A-lader?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Griffel

Sitat fra: Softblue l
For å få 7Kw på 1-fase, så trodde jeg man måtte ha 22kw-lader som kan trekke 32 A på hver fase (400v TN)?
Blir 7Kw en slags 2-fase på 16A-lader?
/quote]Nei, det blir 2 stk. 1-fase på 16A-lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

CitB59EL

Da har jeg testet bilen via Tesla Supercharger. Resultatet ble akkurat som forventet-ingen reaksjon. Kom fra i bil at lade kontakt var tilkoblet og det var det...
Dette var helt som forventet pga at Can bus i bil ikke "åpner" for tesla lader. 

Ser dog at det ligger en ECU og div fra Tesla bak venstre deksel i bagasje rom så hadde bare Mercedes sagt OK til Tesla med å kjøpe seg inn i Superlader nettverket så tror jeg det hadde gjort bilen langt mer anvendelig. Kontakt i bil ser full koblet ut ved første øyekast. Vet ikke om det fysisk ligger ladekabel fra kontakt til batteri.

tessy

Jeg har en 400V 32A 3-fas i teorien, som er skrudd ned til 25A pga nett selskapet, Salto boks, kan jeg bruke denne til en B-klasse, På Teslaen får jeg nå maks 16-17kw siden den er skrudd ned, vil jeg få 11kw på en B-klasse, eller bare 8-8,5kw siden den bare gir 24A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA